Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf vs E-golf

Startet av Mippen, tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

Mippen

Foreløpig er det stort sett bare mer utstyr som er kommet på konkurrentene sine biler. Det er ikke andre som har satset på lengre rekkevidde, utenom tesla da. De er vel strengt tatt i en annen klasse. Hadde vært gøy hvis noen klinket til med 50 eller 100km til på rekkevidden.

Var ikke lenge siden jeg så et innlegg her inne med en link til noe fra Nissan hvor det akkurat var snakk om mer rekkevidde. Blir spennende å se hva som kommer og når det eventuelt skjer noe.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:25
Hadde vært gøy hvis noen klinket til med 50 eller 100km til på rekkevidden.

Kia Soul har faktisk litt lengre rekkevidde (ihvertfall på papiret).

Tror kanskje bilfabrikkene går glipp av en meget god ekstrautstyrsmulighet: Hva med kr 30.000 ekstra for større batteri (50 km lengre rekkevidde)? Tenker det vil selge bedre enn skinnseter og parkeringshjelp ...

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:25
Hadde vært gøy hvis noen klinket til med 50 eller 100km til på rekkevidden.

Kia Soul har faktisk litt lengre rekkevidde (ihvertfall på papiret).

Tror kanskje bilfabrikkene går glipp av en meget god ekstrautstyrsmulighet: Hva med kr 30.000 ekstra for større batteri (50 km lengre rekkevidde)? Tenker det vil selge bedre enn skinnseter og parkeringshjelp ...

Carl Anton

Sign me up =) Håper det kommer snart. Hadde spart oss for litt rekkevidde angst også hadde man faktisk klart å kjøre litt langt om vinteren også.
Fremtiden er elektrisk.

Jan-Børre Olsen

Nå er det jo et VAG produkt da med dertil feil og mangler som bare er helt naturlig iflg de. Umulig å spå hvordan det går for VW dette her men jeg må si jeg er imponert over Nissan og det de har fått til på første forsøk med Leaf. Er vel lite å hente på fintuning egentlig. Det er batterikapasitet som virkelig utgjør noe og ja, om eGolf hadde hatt 20 realistiske mil på "tanken" i vanlig motorvei hastighet, hadde jeg ventet og kjøpt den. Den første som kommer med 20-25 mil realistisk rekkevidde i vanlig hastighet vil ha en kanon selger tror jeg. Jeg tror mange venter på dette.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Hansi

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:50
Den første som kommer med 20-25 mil realistisk rekkevidde i vanlig hastighet vil ha en kanon selger tror jeg. Jeg tror mange venter på dette.

Definitivt. Dessverre ser det ut til å drøye.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

02jan

Dagens batteripakke for leaf og eGolf veier ca 300kg.
Bilene veier 1550-1600kg.

For å øke rekkevidde med ca 10 mil, tenker jeg vi må opp til nærmere 500 kg i batteri - som betyr minst 1800kg bil i kompaktklassen.

Ikke sikkert plattformene til disse modellene er beregnet for så høy vekt - tilbake til tegnebrettet - ut med bil i passat størrelse , vips vi har en elbil på 2000kg og ca 30 mils rekkevidde.

Prisen for slikt utenfor Norge ? 45-50.000 euro ?   Hvorfor i alle dager skal en bilist i A og B segmentet ønske seg en så dyr bil , så tung farkost for småkjøringen stort sett de fleste bedriver i det daglige.   

For de som hovedsakelig har behov for langkjøring - henger det mer på greip at biler som tesla S - men helt Anne prisklasse og bruksområde.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mippen

Vekt er så klart en utfordring her for Tesla har delvis løst problemet med å putte en monster batteripakke i en stor bil. Den samme batteripakken i en Leaf hadde vært litt voldsomt. Hadde ikke blitt plass til så masse annet. Kutt ut bakseter og bagasjerom såfall. hehe... Jeg tror at det hadde vært mulig å lage den litt større i for eksempel leaf og trikset det til på en eller annen måte. Men time will show =) Produsentene holder kortene sine tett til brystet.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:06
Dagens batteripakke for leaf og eGolf veier ca 300kg.
Bilene veier 1550-1600kg.

For å øke rekkevidde med ca 10 mil, tenker jeg vi må opp til nærmere 500 kg i batteri - som betyr minst 1800kg bil i kompaktklassen.

Eller man bruker battericeller med høyere energitetthet. Teslas 85kW batteri veier 544kg. Da er det ikke nødvendig at et 40kWh batteri veier 500kg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Interessant lesing, Mippen.

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:12
Hvilken dekk går Golfen på?

Standardfelgene kommer med 205/55-16, ikke 15 tommer slik noen har lurt Mippen til å tro. :)


Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:21
Kan du si noe om forskjeller i støynivået på de to bilene ?

Sammenlignet med en Tekna med 215/50-17 er e-Golf klart stillere. Siden mesteparten av støyen er dekkstøy, tror jeg forskjellen hadde blitt liten hvis f.eks. begge kjørte på 195/65-15. Det hadde vært interessant å funnet ut hvilken av de to som best tålte brede dekk rundt 225-235 uten å bli veldig bråkete.

e-Golf klarer også å være fastere og mer kontant dempet, uten å slippe gjennom mer lyd som avslører at hjulopphenget arbeider enn hva Leaf gjør. Men 5-serienivå er det selvsagt ikke.

Mippen

#24
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:06
Interessant lesing, Mippen.

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:12
Hvilken dekk går Golfen på?

Standardfelgene kommer med 205/55-16, ikke 15 tommer slik noen har lurt Mippen til å tro. :)


Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:21
Kan du si noe om forskjeller i støynivået på de to bilene ?

Sammenlignet med en Tekna med 215/50-17 er e-Golf klart stillere. Siden mesteparten av støyen er dekkstøy, tror jeg forskjellen hadde blitt liten hvis f.eks. begge kjørte på 195/65-15. Det hadde vært interessant å funnet ut hvilken av de to som best tålte brede dekk rundt 225-235 uten å bli veldig bråkete.

e-Golf klarer også å være fastere og mer kontant dempet, uten å slippe gjennom mer lyd som avslører at hjulopphenget arbeider enn hva Leaf gjør. Men 5-serienivå er det selvsagt ikke.

16 høres riktig ut. Stusset litt når jeg leste gjennom papirene jeg fikk med når det står 16" som standard. Selgeren sa riktig nok 15" og jeg sjekket ikke dette selv.

Har som nevnt før hatt en golf bare med diesel og den var ganske lik e-golfen. Den hadde også originalt 16". Det var ikke plass til mindre. Før jeg solgte bilen kjøpte jeg 225/45-18 felger. Kjøpte gode dekk som skulle gi lite støy. Jeg merket ikke noe sporing eller spesiell økning i støy fra dette. Mulig e-golfen hadde taklet det samme. Ulempen med store felger er vel at forbruket øker siden det blir mer rullemotstand.
Fremtiden er elektrisk.

e-Golfer

Med fare for å "banne i kirken", så føler jeg at ovennevnte artikkel (og etterfølgende kommentarer) er sterkt farget av å være skrevet av en Leaf eier(e). Jeg har riktignok ikke kjørt noen av bilene (skal prøve e-Golf om 45 min).

Men; utstyrspakkene som kan leveres med e-Golfen er med på å heve komforten betraktelig. Ikke alt er et must selvsagt, men jeg er av typen som ikke ønsker å ofre noe ved å velge elbil. Således er jeg uenig i argumentasjon av nyttig/unyttig utstyr. Skiltgjenkjenning f.eks gir ingen varsel, men er en opplysning som står i kjørekomputeren hele tiden. Men altså ikke noe varsel dersom man kjører for fort.

Det som er det altoverskyggende argumentet for min egen del, er at Golf er den første elbilen som ser "normal" ut. Golf har kanskje ikke det mest spennende designet, men den ser ihvertfall ikke ut som en padde som er sluppet ned fra månen, slik jeg mener Leaf gjør. Dessuten er det tradisjonelt svært stor forskjell på kjøreegenskaper, opplevd kvalitet og premiumfølelse mellom japanere og europeere.

Inntil e-Golf kom på banen var det ikke noe reelt alternativ for min del (med unntak av TMS).

Skal bli artig å lese tilsvarende sammenlignings artikler skrevet av e-Golf eiere når vi får bilene våre.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

BE

Så har vi serviceprisene hvor eGolf slår Leaf ned i støvlene.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

RuneW

Sitat fra: e-Golfer på onsdag 02. juli 2014, klokken 08:55
Med fare for å "banne i kirken", så føler jeg at ovennevnte artikkel (og etterfølgende kommentarer) er sterkt farget av å være skrevet av en Leaf eier(e). Jeg har riktignok ikke kjørt noen av bilene (skal prøve e-Golf om 45 min).

Hehe - Da er det jo som et friskt pust å nyte nøytrale synspunkter fra en som allerede har bestilt seg eGolf. Det finnes ikke mer intensive entusiaster enn de som har bestilt og ikke fått bilen sin. Jeg vet det for jeg har vært der selv  ;D   

Men fra spøk til alvor: eGolfen blir jo en klart dyrere bil med alle tilvalgene som tilsvarer det Leaf'en har? Så det blir muligens litt feil å sammenligne direkte...

Men for all del: Golfen ser ut som en flott bil den. Og hadde det ikke vært fordi jeg har så negative erfaringer med VW og VW-verksteder så hadde jeg muligens vurdert den (om jeg ikke hadde hatt elbil fra før).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mippen

#28
Sitat fra: e-Golfer på onsdag 02. juli 2014, klokken 08:55
Med fare for å "banne i kirken", så føler jeg at ovennevnte artikkel (og etterfølgende kommentarer) er sterkt farget av å være skrevet av en Leaf eier(e). Jeg har riktignok ikke kjørt noen av bilene (skal prøve e-Golf om 45 min).

Men; utstyrspakkene som kan leveres med e-Golfen er med på å heve komforten betraktelig. Ikke alt er et must selvsagt, men jeg er av typen som ikke ønsker å ofre noe ved å velge elbil. Således er jeg uenig i argumentasjon av nyttig/unyttig utstyr. Skiltgjenkjenning f.eks gir ingen varsel, men er en opplysning som står i kjørekomputeren hele tiden. Men altså ikke noe varsel dersom man kjører for fort.

Det som er det altoverskyggende argumentet for min egen del, er at Golf er den første elbilen som ser "normal" ut. Golf har kanskje ikke det mest spennende designet, men den ser ihvertfall ikke ut som en padde som er sluppet ned fra månen, slik jeg mener Leaf gjør. Dessuten er det tradisjonelt svært stor forskjell på kjøreegenskaper, opplevd kvalitet og premiumfølelse mellom japanere og europeere.

Inntil e-Golf kom på banen var det ikke noe reelt alternativ for min del (med unntak av TMS).

Skal bli artig å lese tilsvarende sammenlignings artikler skrevet av e-Golf eiere når vi får bilene våre.


Det er riktig at sammenligningen er skrevet av en som har en leaf, for det legger jeg ikke skjul på. Jeg skriver stort sett utelukkende positive ting om vw golf. Det at man ikke trenger det utstyret jeg snakker om er ikke ment negativt. For jeg hadde helt klart valgt mest mulig utstyr med selv hadde jeg kjøpt en golf. Det er opp til en selv hva man trenger. Det er også viktig å få frem at leaf er et reelt alternativ hvis man vil ha en fullgod elbil bare med litt mindre utstyr. Jeg skriver bare hva jeg syns er viktig å ha med/ikke ha med slik at andre ser at kanskje det ikke er nødvendig å ta med alt hvis de vurderer bilen. Det er på langt nær en fasitt.

Jeg skriver også i sammenligningen min at e-golf har finere interiør, men det er også en subjektiv opplvelese. Om kjøre egenskapene er bedre er også en subjektiv opplevelse. Jeg skrev at golfen virker mer sporty enn det leafen gjør. Om det er samme som bedre er en annen sak. Slik jeg ser det er det to biler med gode kjøreegenskaper hvor den ene har fokusert mer på komfort og den andre mer på sportslighet.

Skilt gjennkjenning syns jeg er litt plagsomt fordi det popper opp meldinger på displayet hele tiden når jeg kjører steder med mye skilt, men det er sikkert noen som er uenig med meg. Lane assist funksjonen som er med er bra da.

Sant at det ser ut som service prisene på vw golf er billigere enn på leaf. På mitt verksted ligger de 6-700kr over møller på leaf. Men vet det er store forskjeller. Hadde vært spennende å vite service prisene på små vw forhandlere. Vet at for eksempel i Førde er det Berge og co som er vw forhandler. De har ikke noe med møller å gjøre.


Når det gjelder utseende så er det en smaksak. Noen liker golf andre liker leaf. Andre liker begge eller ingen av de. Sånn er det bare :)

Det man må vurdere hvis man ser på en av de to bilene er hvor mye penger har jeg råd til å bruke, eller har lyst til å bruke på elbil. Trenger jeg mest mulig utstyr eller klarer jeg med litt mindre utstyr? Hvordan er det med levering. Har jeg lyst/mulighet til å vente i 6mnd på en bil eller vil jeg kjøp en brukt eller ny lagerbil til rimeligere pris.

Jeg kjøpte min leaf i mnd skiftet januar/februar i år. Jeg vurderte seriøst begge bilene. Valget mitt falt på leaf på grunn av at den hadde vært en stund på markedet. Det var lite kjente feil og jeg kunne få den raskt og rimelig i forhold til hvis jeg hadde ventet på e-golfen. På tekna har jeg det utstyrert jeg trenger og sparte både tid og penger i forhold til å velge golf. Men vil du ha en golf er det verdt å vente og betale noen kr ekstra også. Ikke noen av delene er feil.

Jeg valgte også leaf litt fordi det er flere lademuligheter til den men det kommer flere til golf også. Pluss at ladetiden på golfen er lenger på 16a enn den er på leaf med 16a ladekabel. Noe som har litt å si for meg da jeg har 16a kurs hjemme.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: BE på onsdag 02. juli 2014, klokken 10:01
Så har vi serviceprisene hvor eGolf slår Leaf ned i støvlene.
Har du konkrete tall?
På hjemmesidene til VW hhvis .de og .no finner du ikke mye å bli klok på.
Heller ikke hjelper det å goggle.
Og dere prøvekjørere sjekka neppe serviceheftet/eierhåndboka i hanskerommet?

Eneste jeg (tror jeg) vet er første service etter 2 år og deretter hvert år.
Men serviceintervall mv er neppe mye forskjellig fra eUp?
Så er det noen eUp eiere som kan gi oss detaljene fra sine servicehefter?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA