Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf vs E-golf

Startet av Mippen, tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

Mippen

#45
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:43
Tenker som deg jeg også. Men problemet kommer uansett. Har møter langt bort og dette vil gå, vanligvis. Men når jeg kommer hjem nær tom og skal kjøre barna på fotball 1 time etter middag må du ha en løsning. Og selv om Teslaen går bra langt ift golf så må du ha en mulighet i slike situasjoner. For meg tror jeg at en rekkevidde på 50-60 mil rekke for nr 1 bil. Men fortsatt ferie med båt, hva da. Men det er nok noen som byttelåner da. Særlig om du har Tesla..

Jeg har aldri hatt det problemet med min leaf selv om jeg bare lader på 16A. Hvis jeg kommer hjem med nesten tomt batteri har jeg som regel nok strøm til å kjøre videre til neste avtale etter en kjapp lading hjemme. Da rekker jeg å ta meg en dusj og spise litt og kanskje lese avisen før jeg kjører videre. Ofte er det også mulighet for å lade der man skal. Hvis man også har kraftigere kurs og dobbel lader så lades batteriet ennå hurtiger. De få gangene det evntuelt ser ut som det ikke vil gå opp (noe det ikke har gjort til d.d.) så er det ikke verre enn å låne en bil akkurat da. Eventuelt planlegge litt slik at du får tid til å svinge innom en hurtiglader. Det er ikke vits å ha to biler hvis man ser at det funker med en elbil og litt planlegging. Men klart, det er ikke alle som kan ha bare en elbil. Men mange vil klare seg med en elbi.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 11:18
VW sier at all ladning mellom 20-80% ikke sliter på batteriet. Og det har de da tatt høyde for med å ikke ta ut 100 %. Litt rart da på hvorfor hurtiglading ikke gir 100% på de gjenværende 24,2 kWa. De sier også at hurtiglading over x1 daglig ikke er bra?

Det stemmer at du ikke lader opp batteriet mer enn styrken som er tilgjengelig. Du lader opp batteriet 100% av det som er tilgjengelig. Siste delen er ikke tilgjengelig.  Flere hurtigladinger sliter mer på batteriet ja. Man mister ikke garantien selv om man lader mer på hurtiglader men det vil over tid tape seg mer enn batterier som lades på vanlig måte. Du har uansett garanti på 8år på batteriet til vw og at det skal ha minst 70% igjen av kapasiteten.
Fremtiden er elektrisk.

ara1

Jeg tenker også du har rett. Jeg teoretiserer foreløpig. Uansett beholder jeg XC90 2004 mod. Bare det at ta den ut av daglig drift red forsikring og slitasje sparer meg 15-20 000 i året. Med da også "fri" bruk blir regnestykket svær bra. Regner med å kjøre 20-30 000 årlig med el.
Grå 85 D levert mai 2015

Leif Leaf

Ser at VW oppgir 1,27 kWh/mil i "forbuk" på E-Golf. Finner ikke et slikt tall fra Nissan, men etter NEDC å dømme bør den være lavere og helt ned mot 1,1 hvilket er å tro på julenissen.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Gordon Retriever

Du finner oppgitt forbruk blant de tekniske spesifikasjonene i prislisten fra Nissan. Her oppgis det 150 Wt/km - dvs. 1,5 kWh/mil.

Powerflux

Som da skulle gi en rekkevidde på 14,33 mil utifra at den reelle kapasiteten er på 21,5 kW.
Er et stykke opp til skrytetallene Nissan forespeiler sine kunder...............
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Kjell Leaf

Sitat fra: Powerflux på torsdag 03. juli 2014, klokken 13:05
Som da skulle gi en rekkevidde på 14,33 mil utifra at den reelle kapasiteten er på 21,5 kW.
Er et stykke opp til skrytetallene Nissan forespeiler sine kunder...............
Sommerhalvåret har jeg mindre forbruk enn 1,5 KW/Mil, i juni var snittet mitt 1,37 KW/mil, dvs 15,7 mil rekkevidde i snitt. Jeg er over 18 mil på enkelte turer.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:35
Du finner oppgitt forbruk blant de tekniske spesifikasjonene i prislisten fra Nissan. Her oppgis det 150 Wt/km - dvs. 1,5 kWh/mil.

Jeg ligger ikke så høyt utenom om vinteren. Vanligvis ligger jeg på 1,3-1,4 i snitt på småkjøring. Jeg bor også på en høy ås. På langkjøring enda lavere. Tror nissan har satt tallene for å ikke love mer enn de kan levere. Likevel rart at de oppgir tall som ikke stemmer med maks oppgitt rekkevidde.

Fremtiden er elektrisk.

Daeedor

Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil  om vinteren , uten å spare. :)

Mippen

Sitat fra: Daeedor på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:59
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil  om vinteren , uten å spare. :)

Hvordan er topografien der du kjører og fartsgrensen? Jeg har selv klart opp under 170 på langkjøring og aldri under 150 (utenom vinteren). Hadde noen harde gasspådrag så lurer på hvor langt jeg hadde kommet hvis ikke og hvis det hadde vært mindre trafikk.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:43
Undskyld at jeg sier dette, men Leafen er i mine øyne så stygg at jeg måtte kjørt den med finnlandshette og parkert den hos naboen, ikke den snille....
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: e-Golfer på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:01
Helt enig med deg, Leif Leaf, at det er litt snodig at de ikke har lagt seg på litt bedre batterikapasitet/Rekkevidde. Synes også det er snodig at VW har valgt å være så kjipe på ladefart sammenlignet med en del andre merker.

Det er merkelig at den innebyggede laderen i Europa kun er på 3,3/3,6 kW, og ikke på 7,2 kW, slik som i USA.

Den medfølgende ladereguleringskabelen har Schuko-kontakt (vanlig kontakt) og konsensus er mer og mer at de bør begrenses til 10 A. Schuko (uansett hvor de kommer fra) tåler ikke mer enn 10 A over tid.

Hurtigladingstandarden CSS er på opp til 86 kW, men jeg vet ikke hva e-Golf ber hurtigladeren om.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 08:37
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:43
Undskyld at jeg sier dette, men Leafen er i mine øyne så stygg at jeg måtte kjørt den med finnlandshette og parkert den hos naboen, ikke den snille.... Golfen er ikke stygg, bare kjedelig og ordinær.

Leafen er den første bilen jeg har hatt hvor mange personer (da modellen var ny) stoppet meg på gaten og sa at bilen var usedvanlig flott. "Pen", rett og slett.


Har opplevde flere som har sagt det til meg også med min leaf. Når jeg hadde fossilgolfen min så var det ganske lik en e-golf og jeg hadde alt mulig av utstyr og feite felger. Var ikke noen som så på bilen en gang - nesten. Med leafen kommer folk av og til bort for å prate om bilen. Har hatt litt "garasjesalg" og nesten alle som har vært innom har sagt eller spurt noe om den.  Det viktigste er at man selv liker bilen og er fornøyd. Liker både golfen og leafen jeg da. =)
Fremtiden er elektrisk.

Daeedor

Sitat fra: Mippen på torsdag 03. juli 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Daeedor på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:59
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil  om vinteren , uten å spare. :)

Hvordan er topografien der du kjører og fartsgrensen? Jeg har selv klart opp under 170 på langkjøring og aldri under 150 (utenom vinteren). Hadde noen harde gasspådrag så lurer på hvor langt jeg hadde kommet hvis ikke og hvis det hadde vært mindre trafikk.

Fartsgrensen er 80/90 og store høydeforskjeller.  Så det er en realistisk kjørelengde for folk som benytter denne bilen som et vanlig kjøretøy. ( det er selvsagt mulig å kjøre lenger med sparebluss på gassfoten og varme/Ac på minimum - men slikt gidder jeg ikke.) ;D


Mippen

Sitat fra: Daeedor på fredag 04. juli 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Mippen på torsdag 03. juli 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Daeedor på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:59
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil  om vinteren , uten å spare. :)

Hvordan er topografien der du kjører og fartsgrensen? Jeg har selv klart opp under 170 på langkjøring og aldri under 150 (utenom vinteren). Hadde noen harde gasspådrag så lurer på hvor langt jeg hadde kommet hvis ikke og hvis det hadde vært mindre trafikk.

Fartsgrensen er 80/90 og store høydeforskjeller.  Så det er en realistisk kjørelengde for folk som benytter denne bilen som et vanlig kjøretøy. ( det er selvsagt mulig å kjøre lenger med sparebluss på gassfoten og varme/Ac på minimum - men slikt gidder jeg ikke.) ;D

Da skjønner jeg =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA