Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf vs E-golf

Startet av Mippen, tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

Mippen

E-golf har akkurat kommet i butikken for prøvekjøring. Jeg måtte av nysgjerrighet bare ha meg en liten gjennomgang og test. Skal forsøke å sammenligne leaf mot e-golf.

Førsteinntrykket mitt av bilen er meget bra. Den ser fin ut og alt virker skikkelig skrudd sammen. Interiøret virker litt mer eksklusivt enn det gjør i leaf. Det var også mulig å endre på fargene på interiøret i bilen, noe det ikke gjør på Nissan. Setene i bilen var gode med justerbar korsryggstøtte. Brytere og knapper er lett tilgjengelig. Plassering og betjening er litt annerledes enn på Leaf men virket logisk og tok ikke lang tid å venne seg til. Det var naturligvis VW sin versjon av "carwings" på plass. Fikk ikke testet denne så mye, så fikk ikke sett de store forskjellene. Selger sa at man kan forvarme bilen opp til 30min uten strøm tilkoblet og da mister man 7km av rekkevidden. Ellers virket det ganske likt. På min leaf kan jeg varme i 15 min uten strøm koblet inn. Begge kan naturligvis varmes opp med strøm tilkoblet.

Hurtiglader var standard utstyr type 2/combo. 16" ALU felger var standard og stoffseter. Man kunne velge ekstrautstyr som skinnseter (ca. 14000kr) sidekollisjonsputer bak (2200kr) lys og siktpakke (1500kr) parksensor foran og bak (4200) ryggekamera (1600kr) keyless uten alarm (2900+ ca. 1200kr med alarm) ambient belysning (neonlys i innsteglist og i brønn 1700kr) man kan også få parkeringsassistent 5500kr og oppgradert lydanlegg (4900kr) vinterdekk (13000kr) Det kan også velges fjernlys assistent til ca. (1000kr og lane assist og skiltvarlser (4400kr)

Utstyrslisten med tilvalg er altså ganske saftig til tross for at det er en del ting som er standard som navigasjon, DAB radio, Bluetooth handsfree og streaming, led lys, pre crash kollisjonsbeskyttelse og city nødbrems og adaptiv cruisekontroll.

Nissan er med andre ord litt bak når det kommer til utstyr i forhold til golf. Spørsmålet er imidlertid om man trenger alt dette? Lane assist og skiltvarlser for eksempel kan bli irriterende i lengden med varsel hele tiden. Men lane assist hjelper deg å holde siden dersom du er uoppmerksom. Usikker på om dette er standard eller tilvalg. Sistnevnte er bra.

Anlegget i golfen er bra nok standard så man trenger ikke hi-fi pakken. Parkeringsassistenten kan være kjekk å ha for de som ikke liker å lukeparker, men du gjør det nok raskere selv. Man kan få både ryggesensor og kamera. Klarer seg vel egentlig med en av delene. Ambient lyspakke trenger man ikke. Fjernlysassistent trenger man egentlig ikke med mindre man er flink til å glemme å dimme ned. Skinnseter er også en smakssak. De originale setene så også flotte ut. Alarm trenger man ikke -får ikke dekket ting som ligger synlig i bilen uansett ved tyveri. Syns det er rart at sidekollisjonsputer og belte strammere er tilvalg bak. Syns dette er bra og burde være standard. Prisen var ok i det minste. Tonete ruter kan være fint ekstrautstyr. Selger mente at varmepumpe (ca. 6000kr) ikke var nødvendig med mindre man kjører på lange turer. U.t. ville ha valgt det med etter som jeg har det på leafen og merker stor forskjell kontra uten.

ACC og city nødbrems er et utrolig bra system. Er det noe jeg savner på leafen så er det dette. Alt det andre klarer jeg meg uten. Når bilen kjører bremser bilen og stopper når bilen foran deg stopper. Når den kjører igjen trykker du bare på en knapp og bilen holder konstant sikker avstand til bilen foran deg og regulerer farten selv. Testet dette både på motorveien og i 50-sonen. Virket utmerket. Var litt redd for å kjøre i baken på bilen foran men bilen tok over styringen. Anbefales imidlertid ikke å teste så grundig som jeg gjorde.

VW har 4-trinn på sin regen. Med å vippe girspaken til siden kan du velge hvor mye den skal regenerere for å lade opp batteriet. Denne kan slås helt av og bilen triller da bare i stedet når man slipper gassen. På nivå 1 merker du svært lite. Nivå 2 er som leaf til vanlig og nivå 3 er som leaf i B-mode. Siste trinnet får man med å vippe spaken bakover i B. (Ikke testet dette da jeg ble fortalt dette senere)

Man har også 3 ulike kjøremodus. Vanlig, øko og øko + (husker ikke navnet helt). I vanlig er det full effekt. I øko kuttes 10% av effekten til bilen. I øko + kuttes 20 prosent og AC slås av. Du får imidlertid god effekt med kick Down selv om.

Ellers føles bilen litt mer sporty å kjøre enn leaf. (Sitter litt lavere og bilen er noe stivere) Akselerasjonen og farten virker ganske lik som leaf med bra drag spes opp til 60. Merker også at batteriet på golf sitter mer foran enn på leaf. Golfen virker tyngre foran. Styringen er også litt tyngre enn på leaf, men ikke av betydning. Bilen er svært lett kjørt. Begge bilene er gode å kjøre og ligger godt på veien. Golf er mer dynamisk mens leaf er mer komfortabel.

Forbruket virker bra. Fikk bare kjørt et par mil med variert kjøring og rekkevidden falt omtrent likt med rekkevidden jeg hadde kjørt. Til tross  til tider hard gassfot. Den hadde 118km rekkevidde når jeg startet og rett under 100 når jeg var tilbake. Selger sier den viser 190km når den er fulladet. Blir spennende å se hvordan rekkevidden er på vinteren med og uten varmepumpe.

Vel, så hva er min vurdering av golf vs. leaf?

VW har gjort leksen sin. De har tatt en av verdens mest solgte biler og laget en elektrisk versjon av denne. Det lukter suksess lang vei. Det som imidlertid "skuffer" litt er at de kunne ha hevet innsatsen et par hakk. De kunne ha gitt den litt lengre rekkevidde enn det leaf har i stedet for bare å gi den litt mer utstyr. Selger sa noe om at det kanskje gikk an å oppgradere batteripakken etter hvert, men når og hva vil det eventult koste?

Prisen på golfen ligger også litt høyere enn den gjør på leaf og rett under i3. På i3 får du alt du har på golfen også men mer er der ekstrautstyr, noe som gjør at prisen på i3 blir høyest av de tre.

Hvis du er på jakt etter en elbil og valget står mellom en golf og en Leaf gjør du ikke noe dårlig valg å velge den ene eller den andre. Begge bilene har god sikkerhet og er velutstyrt og har god plass. Golfen har naturligvis litt mer utstyr og er derfor noe dyrere enn leaf. Hvis du klarer deg med litt mindre utstyr får du minst like mye bil for pengene velger du en leaf. Jeg håper imidlertid at både leaf og golf etter hvert kommer med lengre rekkevidde og at ACC og nødbrems blir standard på leaf.

Så ville jeg ha byttet bil? Nei, jeg ville ikke ha byttet bil. Jeg er meget fornøyd med leafen min. Selv om det ikke er gjort så store forandringer på leaf siden den kom for noen år siden så funker det greit ennå. VW har faktisk adoptert en del ting fra leaf til sin E-golf.

Med mindre man er glad i å ha det siste, digger VW eller er opptatt av å ha mest mulig utstyr så er det ikke noe grunn til å bytte. Nissan leaf gjør fortsatt jobben. Det blir spennende å se hva som skjer fra Nissan sin side nå. Spørsmålet man må stille seg selv er om man vil ha en bil som er litt mer sporty eller om man vil ha en bil som er litt mer komfortabel, og om det er verdt å betale noen tusenlapper ekstra for å få litt mer utstyr. Basismodellen til VW er litt dyrere enn leaf men du får igjen mer utstyr som standard. Klarer du deg med litt mindre utstyr får du leaf svært gunstig nå.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Takk for en meget god reportasje. Skulle jobbet i bilmagasin du ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

teslanor

+1 veldig bra oppsummering. Skulle hatt bi-jobb du :)

Kjell Leaf

Kan du si noe om forskjeller i støynivået på de to bilene ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Takk, det var hyggelig =) Jeg skrev det mest på gøy fordi jeg er glad i biler og tenkte kanskje noen andre kunne dra nytte av det hvis du vurderte en leaf eller golf. Skrev det på en ipad kjapt og det var ikke meningen at det skulle bli en lang reportasje. hehe =)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Jeg syns kanskje golfen var hakket mer stille enn det leafen er. Når jeg tråkker på gassen på leafen min så hører jeg et lite hvin, kunne ikke høre så mye til dette i golfen. Syns ikke det var store forskjeller ellers. Men litt mer lydisolert var den enn leafen. Nå har imidlertid jeg en tekna med 17" felger og golfen jeg kjørte hadde 15" hjul så det kan også være noe av forklaringen.
Fremtiden er elektrisk.

Jan-Børre Olsen

Hvilken dekk går Golfen på?
Tenkte på en Golf selv men ville ikke vente og klarer ikke tanken på et VAG produkt. Golfen er penest helt klart men kanskje litt vel "golf" som også kan være en styrke? i3'en er helt "way out there", Leaf moderat futuristisk men pen innvendig(vil jeg si) mens Golf er rett og slett en Golf. Litt for ordinær innvendig, Leafen er litt spesiell og gir i allefall meg en liten aha opplevelse, det er annerledes alt annet men ikke 80-talls "sånn vil bilene se ut i 2000" greie som jeg får følelsen av med i3. Jeg ville ha hatt skinnseter(det skal alle nye biler jeg kjøper ha), og best mulig stereoanlegg når jeg først er i gang.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

eHaakon

#7
Veldig bra sammenligning! Jeg hadde egentlig lyst på Golf, men det som avgjorde valget var at da måtte jeg ha ventet 8 måneder på ny bil...  :( Nå  er de allerede i gang med å polere opp en ny Leaf til meg! Men det er veldig positivt at VW er på banen; litt som i PC verdenen ble det ikke skikkelig fart før IBM lanserte sin maskin.
ID.3 First Max - Turkis

Mippen

Vet ikke hvilken dekk det var. Selger sa bare at denne hadde 15". Originalt har den ganske bra anlegg. Det er 8 høytalere som standard fikk jeg opplyst. Men får vel litt ekstra bass med subwooferen i den større pakken. Spørs hva man liker. Hatt samme anlegget i min golf som jeg har solgt og var fornøyd, selv om jeg har bose med subwoofer i leafen.

Leveringstiden på golf er dessverre noe lang ja. Han snakket om rundt nyttår for nye bestillinger. Nissan vet jeg pleier å ha en del biler på lager. Er også en del brukte biler til salgs. Samt små importører som tar inn hele tiden.
Fremtiden er elektrisk.

Svg1974

Bra og nøytralt skrevet.
En liten korreksjon med regenerering, golfen har 4 nivåer (1,2,3&B). 1-3 aktiveres med høyre/venstre bevegelse med girspaken, mens B aktiveres/deaktiveres med en "bakoverbevegelse" av girspaken, altså trekker den nedfor D.

Mippen

Sitat fra: Svg1974 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:09
Bra og nøytralt skrevet.
En liten korreksjon med regenerering, golfen har 4 nivåer (1,2,3&B). 1-3 aktiveres med høyre/venstre bevegelse med girspaken, mens B aktiveres/deaktiveres med en "bakoverbevegelse" av girspaken, altså trekker den nedfor D.

Ok, takk for innspill. :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

For de som er nysgjerrig. Fikk med prisliste og prisanslag på en e-golf med utstyr tilsvarende en Leaf Tekna utenom oppgradert anlegg. Prislisten viser ekstrautstyret man kan velge med utenom.
Fremtiden er elektrisk.

Jan-Børre Olsen

Langt fra gærnt det der. Nissan skal nok få kjørt seg litt ja. Dette burde de har forutsett for lenge siden med å oppgradere 15 modellen betraktelig for å ha skikkelig forsprang tror jeg. Blir jo morro å se batteriprisen på eGolf og hvordan den ellers fungerer.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:56
Langt fra gærnt det der. Nissan skal nok få kjørt seg litt ja. Dette burde de har forutsett for lenge siden med å oppgradere 15 modellen betraktelig for å ha skikkelig forsprang tror jeg. Blir jo morro å se batteriprisen på eGolf og hvordan den ellers fungerer.
Leaf er fremdeles en av landets mest solgte biler. De venter nok til de kommer med ny modell før det skjer særlige endringer tror jeg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Carl Anton Stenling

Et moment er jo også at VW er sent inne i elbilracet. Nissan har hatt tid til å fintune Leafen. Det er vel ikke usannsynlig at VW får noen barnesykdommer.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA