Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av omart, tirsdag 22. april 2014, klokken 21:14

« forrige - neste »

sn0le

@cra:
Litt kult om kidsa kommer i barnehagen eller på skolen og nynner på denne sangen? ;)

http://m.youtube.com/watch?v=Nr_bizbxTiU
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på fredag 20. juni 2014, klokken 11:01
@cra:
Litt kult om kidsa kommer i barnehagen eller på skolen og nynner på denne sangen? ;)

My point exactly! Nå er mine riktignok gamle nok til at de antakelig vet hva de ordene betyr, men jeg ser ingen grunn til å skeponere dem for det mer enn nødvendig alikevel. Og det er best for meg at nieser og nevøer ikke kan si at "Bonkel har lært oss det".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tessy

Kunne tenkt att man kunne fått opp ryggekamera etc på "appen", så man kunne se hva som skjedde rundt bilen, om man lurte på om det er uvedkommende i nærheten:-)

Teslanewbie

Jeg vil ha en kamera i bakluken slik at jeg kan se ungene i den tredje seteraden for å se hva de gjør når jeg kjør....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OddB

Sitat fra: tessy på søndag 22. juni 2014, klokken 09:54
Kunne tenkt att man kunne fått opp ryggekamera etc på "appen", så man kunne se hva som skjedde rundt bilen, om man lurte på om det er uvedkommende i nærheten:-)
Det slår deg ikke at dette kan være LITT problematisk å få til ? Tenker på den enorme datatrafikken dette ville skape, og ikke minst personvern og slikt....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Sitat fra: OddB på mandag 23. juni 2014, klokken 12:59
Sitat fra: tessy på søndag 22. juni 2014, klokken 09:54
Kunne tenkt att man kunne fått opp ryggekamera etc på "appen", så man kunne se hva som skjedde rundt bilen, om man lurte på om det er uvedkommende i nærheten:-)
Det slår deg ikke at dette kan være LITT problematisk å få til ? Tenker på den enorme datatrafikken dette ville skape, og ikke minst personvern og slikt....

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=gsm+gps+car+dvr+q3&catId=&initiative_id=SB_20140130134329&isPremium=y

erot

Mulig jeg misforstår om jeg poster her, men kan skrive inn i etterkant i så fall.

Mine ønsker er:
- Få tilbake opprinnelig Low, aller helst begge to, dvs Low (som nå) og Very Low (som før 5.9)
- Flytte friskluftstengning ut fra undermeny og ned på bunnlinjen (dersom auto ikke baserer seg på luftkvalitet)
- Eller...: Selv om bilen evt ikke har luftsensor kan den likevel auto-stenge friskluft i tunnel ut fra GPS.
- Bedre equalizer på stereo, evt egen justering på sub siden den sannsynligvis har egen forsterker. Anlegget er brukbar, men har en voldsomme bølgedaler i frekvensgangen i bassen.
- Tidskorreksjon på høytalere (mulighet for lydfokus på fører)
- Autoregulering av lysstyrke på skjerm, og muligheten til å gjøre det selv om du har valgt nattmodus manuelt på dagtid (mange foretrekker nattskjerm i alt annet enn sterkt sollys). Den har en auto innstilling nå, men jeg ikke se at den virker. Det er på grensen til trafikkfarlig å kjøre inn i tunneler med skjermen på 100% i dagmodus.
- Bilbeltesensor høyre bak godtar at beltet er festet også i midtre beltelås (rimelig lei av å be passasjerer bytte beltelås)
- Muligheten til å velge at baklys skal være på i dagmodus på auto
- Ratt: Hvorfor måtte velge comfort som passer i lav fart eller sport som passer i høy fart? Savner en fjerde funksjon som heter "progressiv", som øker motstanden med farten. Dette har mange andre og mindre avanserte biler.
- Mulighet til å lukke vinduer fra app
- Bilen må slutte å auto-senke til low når du har den i "always low". Har du satt den til Standard eller høy MÅ den bli der til evt farten bestemmer eller du senker manuelt. Skulle kjøre ut fra Tesla i Bergen som har en svær tverrgående "grøft" i nordre utkjørsel. Setter bilen i high, og den legger seg selv tilbake i low akkurat i det jeg kjører over. Resultatet selv i lav fart var oppskrapet frontspoiler og en skikkelig smell i batteriskjoldet. Ironisk at det skjer rett utenfor døren til Tesla og på bilens egen vilje..  ::)


Punktene om friskluftstenging og auto lysstyrke på skjerm er viktig for trafikksikkerhet. Kjører man på vestlandet med tunneler over alt blir man sittende å fikle mye med skjermen ved inn- og utgang på tunneler, noe som burde være helt unødvendig, og var det f.eks i min gamle BMW.

Torpedo Ted

Dersom en manuelt valger "High" burde den holde seg i high til en kjører i over 50 kmt eller noe sånt. Dersom bilen skrur seg av (f.eks. du forlater den, eller bare venter lenge med bilen i park), vil den senke seg igjen når du begynner å kjøre. Veldig lett å glemme. Er et område i nabolaget her hvor jeg tar nedi i midten på bilen(!) selv om jeg har den i Standard :(

Ellers så virker det som at den kun går tilbake til Standard selv om du har valgt "Always Low", dersom du manuelt har justert høyden.

Jeg håper VIRKELIG det kommer mulighet for å velge soner hvor bilen automatisk justerer høyden på bilen opp og ned (når du kjører inn, og ut av valgt område).

krister461

Sitat fra: erot på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:04
- Autoregulering av lysstyrke på skjerm, og muligheten til å gjøre det selv om du har valgt nattmodus manuelt på dagtid (mange foretrekker nattskjerm i alt annet enn sterkt sollys). Den har en auto innstilling nå, men jeg ikke se at den virker. Det er på grensen til trafikkfarlig å kjøre inn i tunneler med skjermen på 100% i dagmodus.
Dagens auto innstilling er ikke en innstilling for lysstyrke, men auto skifte av dag og nattmodus. Den fungerer fint hos meg - dvs. den velger stort sett nattmodus når det er kveld/natt og dagmodus ellers. Men, den skifter ikke til nattmodus eller dimmer ned når man kjører inn i tunneler (noe den gjerne skulle ha gjort). Derfor benytter jeg, som mange andre, høyre scrollehjul til dimming av skjerm i tunneler.

PS: Du skal ikke skrive ønsker her, men rett i regnearket i første post. :)

sturle

Ulike spareinnstillingar for cruisecontrol:

  • Svakare akselerasjon og oppbremsing ved endring av fart.
  • Tillat meir slingringsmonn i farten.
  • Kople mot GPS/topografisk kart og tillat at farten går ned x km/t før ein bakketopp.  Ta han inn att i nedoverbakken som kjem og la gjerne farten overstige innstillinga med x km/t før ein motbakke.  (Volvo har eit slikt system for lastebilar, og hevdar det sparar 5% drivstoff.)

Sjølv on noko av energien går attende til batteriet ved nedbremsing er ikkje dette 100% effektivt.  Det er betre å bruke konstant pådrag mellom 0 og lite, og heller la farten variere litt i det kuperte terrenget her på vestlandet.

Elbilist79

Har noen levert denne listen i excel-arket til Tesla nå?
Hvilke tilbakemeldinger har dere fått eventuelt, er Tesla interessert i å ta dette videre?
S85, Sølv

BMW850

Dette systemet burde være en kurant sak for Tesla å få til. Vil tro all teknologi ligger i bilen på nåværende tidspunkt. Ved ulykke ringer bilen opp nødetaten og oppgir GPS-koordinatorene for hvor ulykken har skjedd, den oppgir også en rekke annen viktig informasjon: Hvor mange som sitter i bilen, om andre biler er involvert i ulykken og hvor kraftig sammenstøtet har vært.

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/07/14/bilen-ringer-selv-inn-nodmelding-hvis-du-krasjer
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

hennla

Sitat fra: hanas på fredag 25. april 2014, klokken 15:16
Ønsker en ny innstilling for styrefølelse. I tillegg til Comfort, Standard og Sport ønsker jeg knapp for DYNAMIC, altså en funksjon som automatisk velger styrefølelse ut fra hvilken hastighet man holder.

Eksempelvis: Velger Comfort styring ved lave hastigheter (ved bykjøring, parkering osv). Går over i Standard ved hastigheter over feks 50 km/t (ved typisk landeveiskjøring), og velger så Sport i hastigheter over 80-90 km/t for stødig cruising på E6 eller ved inspirert kjøring.

Opplever at jeg stadig endrer disse innstillingene i daglig kjøring, og er innom Sport på vei inn til jobb, men ønsker gjerne Comfort når jeg skal parkere slik at det er lett å ratte. Føler ikke bilen er så stabil som jeg ønsker ved høyere hastigheter dersom jeg kjører med Comfort-innstillingen.
Det ville derfor vært veldig fint å fått en automatisk innstilling i forhold til hastighet.

+1
Tesla S85: sølv metallic, tekstil, piano svart, dobbeltlader, tech, park, luft.

Muffinman

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. juli 2014, klokken 00:17
Dette systemet burde være en kurant sak for Tesla å få til. Vil tro all teknologi ligger i bilen på nåværende tidspunkt. Ved ulykke ringer bilen opp nødetaten og oppgir GPS-koordinatorene for hvor ulykken har skjedd, den oppgir også en rekke annen viktig informasjon: Hvor mange som sitter i bilen, om andre biler er involvert i ulykken og hvor kraftig sammenstøtet har vært.

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/07/14/bilen-ringer-selv-inn-nodmelding-hvis-du-krasjer
Fikk høre en historie om en herremann som ble oppringt av Tesla som kunne fortelle at bilen hans hadde krasjet. Og ganske riktig, kona hadde vært uheldig.

Jeg tenker at det må være en røverhistorie?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. juli 2014, klokken 15:18
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. juli 2014, klokken 00:17
Dette systemet burde være en kurant sak for Tesla å få til. Vil tro all teknologi ligger i bilen på nåværende tidspunkt. Ved ulykke ringer bilen opp nødetaten og oppgir GPS-koordinatorene for hvor ulykken har skjedd, den oppgir også en rekke annen viktig informasjon: Hvor mange som sitter i bilen, om andre biler er involvert i ulykken og hvor kraftig sammenstøtet har vært.

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/07/14/bilen-ringer-selv-inn-nodmelding-hvis-du-krasjer
Fikk høre en historie om en herremann som ble oppringt av Tesla som kunne fortelle at bilen hans hadde krasjet. Og ganske riktig, kona hadde vært uheldig.

Jeg tenker at det må være en røverhistorie?

Nei, hvorfor det? At bilen sender beskjed til Tesla om at airbaggene er utløst virker å være en god ide, og de bør jo deretter sjekke opp hva som har skjedd. Det kan jo tenkes at noen f.eks kjører utfor veien på et øde sted og ikke klarer å ringe 113 selv. Da ville jeg satt stor pris på at nødetater ble varslet på annet vis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA