Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av omart, tirsdag 22. april 2014, klokken 21:14

« forrige - neste »

cairnz

Mener du egentlig software-ønskeliste, eller firmware-ønskeliste? Det er to forskjellige ting. Noe av det du har i lista der er for software, mens noe er for firmware. Kan være greit å få skilt det, men det forutsetter at du vet hva som er ansvarlig for hva.
Elbilist

erot

Hvordan gjør vi det? Skriver inn i dokumentet selv, eller poster her og så legger du inn for å holde orden?

MartinezSC

Skriver rett inn i dokumentet, det er åpent for redigering ;)

dundun

Sitat fra: cairnz på onsdag 23. april 2014, klokken 08:37
Mener du egentlig software-ønskeliste, eller firmware-ønskeliste? Det er to forskjellige ting. Noe av det du har i lista der er for software, mens noe er for firmware. Kan være greit å få skilt det, men det forutsetter at du vet hva som er ansvarlig for hva.

Software og firmware er samme greia, og det kan argumenteres for at alt på en Model S er firmware. Egentlig er hele skillet ganske kunstig.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

cairnz

Sitat fra: kvasbo på onsdag 23. april 2014, klokken 10:32

Software og firmware er samme greia, og det kan argumenteres for at alt på en Model S er firmware. Egentlig er hele skillet ganske kunstig.

Nja, der er vi ganske uenige. Bilen i seg selv består av mange små uavhengige maskiner som snakker litt med hverandre over busser, slik vi er vant med fra "vanlige" biler. Skjermen og tilhørende interaktivitet kjører operativsystem som gir deg mulighet til å påvirke disse små uavhengige maskinene, typisk ratt-comfort-standard-sport, luftfjæring-nivåer, men de "kontrollerer" de ikke. Det er ingen avhengighet som sier at operativsystemet i skjermen må være aktiv og fungerende for at resten av bilen skal være operativ. Og glad bør en være for det, operativsystemet er ikke i stand til å utføre alle de oppgavene som de "små maskinene" rundt om gjør.

Tenk også på hva som hadde skjedd om alt avhengte av operativsystemet. Får du en kernel panic (eller annen heng) som gjør at du må restarte operativsystemet (resette skjermen, kaller noen det) - så ville jo det hatt katastrofale konsekvenser hvis du hadde vært i fart.

Jeg ser noen ønsker progressiv servostyring, slik at den er i "Comfortable" ved lav fart, og mer "Sport" i større fart. Dette er en firmware-sak, som avhenger at modulen som styrer rattet kan motta signaler fra modulen som registrerer fart, og uavhengig av alt annet, bestemme hvordan rattet skal oppføre seg. Programvaren (software) som man kan leke seg med på skjermen kan ikke gjøre annet enn å be modulen om å gå fra en modus til en annen, typisk "adaptiv styring", eller "fast styring", slik det er i dag.

Jeg ser andre ønsker mulighet for shuffle og repeat i en playlist. Dette har ingenting med firmware å gjøre, og løser seg med en mindre software-endring for selve media-appen.

Vi har også to versjonsnumre å forholde oss til i bilen.
Den ene indikerer programvareversjon (software) og er på versjon 5.9
Den andre indikerer firmware-versjon og er på versjon 1.51.94 (hos meg, i skrivende stund).


Innholdet i disse er forskjellige. Den ene kan utstedes uavhengig av den andre (til en viss grad).

Typisk endringer for lading, følsomhet for jordfeil og spenningsvariasjoner ligger dypt nede i firmware, og har blitt sendt ut til mange flere ganger, uten at software har endret seg.
Elbilist

Amoss

Sitat fra: cairnz på onsdag 23. april 2014, klokken 10:54
Nja, der er vi ganske uenige.

Teknisk sett har du sikkert helt rett (dvs, er det blitt bekreftet offisielt i fra Tesla at det er snakk om hhv software versjonsnr og firmware versjonsnr, eller er det fortsatt bare en spekulasjon? Kan det bare være versjonsnr og revisjonsnr/"buildnr"/minornr?).

Men, for brukerne av dette komplette softwaresystemet - som altså helt sikkert består av både "software" og "firmware" - er det revnende likegyldig. De har hardware - en bil - og software som styrer hardwaren. I hvilken grad dette teknisk sett er "firmware" eller "software" er for dem revende likegyldig, det er uansett programvare som Tesla kan endre og oppdatere, og brukeren ikke kan velge på annen måte enn å velge å ikke installere en oppdatering. Derfor behøver heller ikke sluttbrukere her på forumet forholde seg til denne forskjellen.

Forresten litt dumt å bruke navnene "software" vs "firmware" da alt tross alt er software. Joda, JEG forstår forskjellen som ligger i at noe av software er firmware og noe ikke, men det er ikke gitt at alle forstår dette...  Kanskje bedre å snakke om firmware vs brukergrensesnittet for å skille de forskjellige softwaredelene?
Model S 85D

cairnz

Når de opererer med Software Release Notes er det alltid referert til en annen versjon enn firmware-versjonen - for siste er det jo v5.9. Hvis du f.eks. sjekker "Details" på VisibleTesla - så dumper denne informasjon som kommer fra Teslas REST API - fra kommandoen vehicle_state. Herfra kommer det en JSON-streng hvor en av verdiene som kommer er "car_version" : "1.xx.xx" <- dette er firmware-versjonen.

Tenk litt på det som datamaskinens BIOS/Firmware kontra operativsystemet du kjører på toppen (Windows/OSX/Linux/etc) :)
Elbilist

Amoss

Sitat fra: cairnz på onsdag 23. april 2014, klokken 11:43
Når de opererer med Software Release Notes er det alltid referert til en annen versjon enn firmware-versjonen - for siste er det jo v5.9. Hvis du f.eks. sjekker "Details" på VisibleTesla - så dumper denne informasjon som kommer fra Teslas REST API - fra kommandoen vehicle_state. Herfra kommer det en JSON-streng hvor en av verdiene som kommer er "car_version" : "1.xx.xx" <- dette er firmware-versjonen.

Tenk litt på det som datamaskinens BIOS/Firmware kontra operativsystemet du kjører på toppen (Windows/OSX/Linux/etc) :)

Joda, som jeg sa, JEG vet hva forskjellen er mellom hva som her kalles software og hva som er firmware. Men som sagt, har Tesla offisielt sagt at dette nummeret du viser til her er "firmware" versjonsnr? Hva Visible Tesla evnt. kaller det er relativt irrelevant...

Det er ikke uvanlig f.eks. å kun slippe releasenotes eller oppdatere versjonsnr ved vesentlige endringer, men kun oppdatere ett minor versjonsnr ved feilrettelser og relativt beskjedene oppdateringer. For windowsbrukere så har det vel vært vanlig med f.eks. buildnr og SP versjoner uten at oppdaterer OS versjonsnr. Kan dette andre nummeret vise til en "build" eller "SP" versjon?  Dersom dette altså er helt separate nr som viser til hhv firmware og sluttbrukersoftware så burde man teoretisk kunne se samme "firmware" nr kombinert med forskjellige sluttbrukersoftwarenr. Dette har så vidt meg bekjent ikke skjedd (uten at det behøver å bety noe hverken den ene eller andre veien).

Men uansett hvordan det er eller ikke er - folk som ber om en (software)oppdatering av bilen sin skal overhode ikke behøve å forholde seg til slike detaljer som vi diskuterer her...
Model S 85D

Lokführer

Back on top(ic):
Track-mode. Traction control off, esp off, uten å miste servostyring, luftfjæring og speedometer.
Eventuelt mulighet for å bare utkoble esp, som griper inn vel tidlig.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

kdid

Sitat fra: MartinezSC på onsdag 23. april 2014, klokken 00:20
Ved å legge til et + tegn i kommentarfeltet ville det også bli lett å se populæritetsnivået til hvert enkelt punkt, slik at det kommer tydelig frem hva som er viktig og ikke. Hvis det blir for mange +'er ville det vært naturlig å sette et tall foran, f.eks 6+ hvis det er seks plusser.

Hadde dette vært noe?

En god ide, men jeg tror det fort vil bli uoversiktelig.

I foreslår at en i stedet kan bruke sine initialer eller en forkortning av forum brukernavnet eller noe. Og heller operere med en komma separert liste av bruker IDer. Da vil det være enklere å holde orden på hva en har stemt for. Faren ved å bruke bare en + eller 6+ er at en etter en stund ikke vet hvilke forslag en har stemt for.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

hanas

Ønsker en ny innstilling for styrefølelse. I tillegg til Comfort, Standard og Sport ønsker jeg knapp for DYNAMIC, altså en funksjon som automatisk velger styrefølelse ut fra hvilken hastighet man holder.

Eksempelvis: Velger Comfort styring ved lave hastigheter (ved bykjøring, parkering osv). Går over i Standard ved hastigheter over feks 50 km/t (ved typisk landeveiskjøring), og velger så Sport i hastigheter over 80-90 km/t for stødig cruising på E6 eller ved inspirert kjøring.

Opplever at jeg stadig endrer disse innstillingene i daglig kjøring, og er innom Sport på vei inn til jobb, men ønsker gjerne Comfort når jeg skal parkere slik at det er lett å ratte. Føler ikke bilen er så stabil som jeg ønsker ved høyere hastigheter dersom jeg kjører med Comfort-innstillingen.
Det ville derfor vært veldig fint å fått en automatisk innstilling i forhold til hastighet.


krister461

Hei folkens: Ønsker skal inn i dokumentet i første post! :-)

bb

Jeg har lagt til mine ønsker. Det ble en hel haug under navigation. Noen steder har jeg satt navnet mitt (BN) der, men jeg har ikke skrevet inn teksten selv. Det var noen andre som skrev inn forslaget uten å ha satt inn navnet sitt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

Hva med å (også) legge inn disse på teslatap.com? Man må riktignok ha login for å stemme (gratis å opprette, så klart), men da får man Tesla-eiere fra hele verden "i ryggen".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA