Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mars 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Brede på mandag 24. mars 2014, klokken 07:03
Fire voksne karer pluss 5 par ski inne i bilen var iallefall ikke noe problem her i gården.  ;D
Forskjellen på 4 og 5 er at man ikke kan legge ned det ene setet. Vet ikke hvordan du skal plassere 2m lange ski inne i bilen da.

Jeg kan opplyse deg om at da får du ikke ski inn i bilen! Så om jeg regelmessig hadde kjørt fem personer pluss ski så måtte nok jeg også gått for glasstak..  ::)

Espen Hugaas Andersen

#76
Jeg har laget en liten veileder til valg av ekstrautstyr, som jeg har lagt inn på elbilwiki, slik at den er enkelt å finne tilbake til.

Den er ment å være mest mulig objektiv, så det er rett og slett en oversikt over de forskjellige argumentene for og i mot de forskjellige tilvalgene, uten en analyse av hvilke argumenter som står sterkest.

Hvis noen har innspill så er det bare å si ifra, eller redigere siden selv.

http://www.elbil.no/wiki/Veiledning_Utstyrsvalg_Model_S
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tonl

Da har jeg også blitt bitt av model s basillen.

Har lagt inn bestillingen med følgende utstyr.

Standard 85KWH
Multi rød - Men usikker her grunnet fare for fargen blir blassete overtid. Selger sa det legges på flere lag med klarlakk enn andre farger for å hindre dette. Ellers vurderte jeg vanlig svart. Grunnet til rød lakk er jeg syns den ser fin ut for bilen og kromdetaljer er mer synlig. 80 % for rød og 20% svart.)

Delskinn/tekstil seter - Valgte først sort performance skinnseter. Etter å lest på diverser forumer om at skinnet lett blir strukket og bølgete gikk jeg bort fra dette valget.

Karbon dekor - Ikke gjenskinn, mindre fare for riper og fingermerker

Dobbeltlader - Var lenger usikker, men tok det med. Kjekt å i tilfeller jeg skulle ha brukt for det.

Tech pakken - MÅ ha  ;D

Luftfjæring - Greit å ha for varier høyden på bilen de ganger en trenger det. Komfort.

Parksensor

Panoramatak - Siden kupen er har mørkt interiør, greit å ha for lyse opp kupeen. Romfølelsen

Hattehyller

Ting som vurderes:
2 seter - Greit å de ganger vi har behov for det. Kanskje 3-4 ganger i året vi har behov for det. 50/50  ::)

Ikke tatt med:
Lydpakken - Prisen er stivt syns jeg. DAB+ har jeg ikke behov for, når man kan streame musikken. Eller bruker usb.

Vinterpakken - Ser ikke poenget. Har garasjen hjemme og på jobb. Ellers kan forvarmer brukes. Eller eller kan jeg bare slenger på et par lammeskinn fra Barnashus hvis noen skulle fryse rompa. Unger bruker lammeskinn på barneseten sin idag og de har ikke klagd  ;D

Lyspakken - ikke behov

Sikkerhetspakken -  Usikker.

Kristian O

Sitat fra: tonyl på tirsdag 15. april 2014, klokken 09:31
Da har jeg også blitt bitt av model s basillen.

Har lagt inn bestillingen med følgende utstyr.

Dobbeltlader - Var lenger usikker, men tok det med. Kjekt å i tilfeller jeg skulle ha brukt for det.
Panoramatak - Siden kupen er har mørkt interiør, greit å ha for lyse opp kupeen. Romfølelsen

Ein liten kommentar til dette:
- Mange som har angra i ettertid på at dei ikkje har tatt dobbellader. Go for it!
Panoramatak: bilen vår har mørkt interiør, men lyst tak. Eg synes det gir ein lys og fin kupe  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Mippen

Finnes det noen sammenligningstest og bilder av biler med og uten luftdempere?
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. april 2014, klokken 15:19
Finnes det noen sammenligningstest og bilder av biler med og uten luftdempere?

Smått med sammenligningstester. Standardfjærer gir ganske nøyaktig samme høyde som luft i standardhøyde.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mippen

Hadde vært litt spennende å se en test som sammenligner kjøreegenskapene til bil med og uten luft for eksempel på bane og under ulikr forhold på ulik vei. Litt lyst å forsøke min tms på banekjøring når jeg har kjøpt den og vil vite åssen den ulike dempingen er i forhold til hva jeg skal velge.
Fremtiden er elektrisk.

Olatho

For meg er den viktigste grunnen til at vi nok kommer til å gå for luft muligheten til å _heve_ bilen.
Senking er sikkert bra for forbruk og kjøre-egenskaper inntil et visst punkt, men å kunne klatre over kanter og kjøre på den humpete fjellveien fram til hytta med litt større trygghet for ikke å slå nedi er viktigere. 

cstromme

Sitat fra: Olatho på onsdag 16. april 2014, klokken 10:20
For meg er den viktigste grunnen til at vi nok kommer til å gå for luft muligheten til å _heve_ bilen.
Senking er sikkert bra for forbruk og kjøre-egenskaper inntil et visst punkt, men å kunne klatre over kanter og kjøre på den humpete fjellveien fram til hytta med litt større trygghet for ikke å slå nedi er viktigere.

Samme her. Senkingen er i bunn og grunn forholdsvis uinteressant for mitt vedkommende.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Mippen

Ser den med mulighet for å heve, men er sikker på at de fleste her inne ikke kjører på så dårlig vei at man strengt tatt trenger å heve den. Man hever den gjerne fordi man har muligheten. Når jeg hadde luft hevet jeg ofte bilen på dårlige veier, men så kom de fleste andre bilene seg fram uten å heve den samme stedet. Det er helt sikkert noen som har behov for det men tror de fleste har det fordi de føler behovet. Syns det er dumt at tesla ikke har sport, medium og comfort som valg på demperene.
Fremtiden er elektrisk.

Car-El

Det er forskjell kor man bor i landet. Her kunne jeg tenkt å ha den ennå høyere. Noe ala Artic Truck, for nå er det vårløsning på veiene. Det vil si at asfalten løsner. Det beste da er beltegående kjøretøy eller Noe som Artic Truck.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Mippen

#87
Sitat fra: Car-El på onsdag 16. april 2014, klokken 12:37
Det er forskjell kor man bor i landet. Her kunne jeg tenkt å ha den ennå høyere. Noe ala Artic Truck, for nå er det vårløsning på veiene. Det vil si at asfalten løsner. Det beste da er beltegående kjøretøy eller Noe som Artic Truck.

Naturligvis, men har noen de behovene er det best å kjøpe en suv - ikke en model S tenker jeg. Alt går an, men en TMS er strengt tatt en GT ikke en offroabil. Man kan jo vente på model X også. De fleste jeg kjenner med tms kjører mest i asfaltjungelen og tar seg en og annen tur til Hemsedal og Geilo. Veien er brøytet og det er stort sett ikke høyere kanter enn de fleste kommer seg over. Har også kjørt en del lave biler på fjellet og har alltid kommet fram. 1 eller 2 ganger jeg har måtte sparke unna litt snø for å ikke subbe nedi, men sjelden. 

Er naturligvis en fordel å kunne heve en stor og lang bil litt men spørsmålet koker ned til hvordan er den vanlige fjæringen sammenlignet med luft. Er den så lav at man bør ha luft på litt dårlige veier og over fartsdumper, eller fungerer det greit uten? Er det ikke noen som har erfaring med annet enn luft?

I følge Tesla selv så burde jeg absolutt kjøpe luft. Fordelene var større enn bakdelene mente de. De kunne ikke svare meg angående priser osv på utbedring. Har sendt en mail til Tesla men ennå ikke fått svar.
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Standard fjæring blir som for andre biler, en tar ikke nedi feks  over fartsdumper, til nedre dekk på Bastøfosen eller vestlandsferjer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mippen

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 16. april 2014, klokken 14:19
Standard fjæring blir som for andre biler, en tar ikke nedi feks  over fartsdumper, til nedre dekk på Bastøfosen eller vestlandsferjer.

Det var et godt poeng du kom med der. Jeg kjører en del ferger noen ganger i løpet av året. Til hytten må jeg ta 5 ferger. Hvis jeg er uheldig må jeg kjøre ned og hvis det er fjære sjø kan det være veldig utfordrende. Så den klarer den biffen fint?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA