Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: snurrehue på fredag 21. mars 2014, klokken 13:01
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 11:18
derimot har man hatt en rentegevinst på pengene over tiden man ikke har hatt den installert. Denne er på ca 5000 kroner om man antar 8 år/5% rente.

Kan du vennligst gi meg navnet på denne banken som gir 5% rente på bankinnskuddet? Og du må også huske å trekke fra skatt av renteinntektene.
Jeg kommer nok til å kjøpe Model S med ca 400 000 kroner i billån og 8 år nedbetalingstid. Da betaler jeg 5,00% effektiv rente. Jeg trakk riktignok ikke i fra rentefradrag, så renten er faktisk kun 3,6%, men renten vil nok trolig øke i løpet av de neste 8 årene. Gjennomsnittlig rente kan fint være i nærheten av 5%.

For de fleste så vil det være snakk om at økt bilpris betyr mer lån; jeg er ikke den eneste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mhal på fredag 21. mars 2014, klokken 11:01
Stemmer dette? Med enkeltlader kan det lades med 11 kw på rød kontakt muligens med 20 % software reduksjon.  Er det ytterligere reduksjon i type 2 plugg?
Med 7,4 kW Type 2 betyr det 32A 230V lading. For å utnytte hele effekten med enkeltlader må ladepunktet være koblet opp på en spesiell måte som ikke er en del av Type 2-standarden, og man ender opp med å kun få brukt 16A.

Les mer her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11556.0
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

vrom

Ingen tvil om at Performance er det første som ryker om jeg skulle spec'et bilen på nytt. Jeg kjøpte det både fordi de ekstra 50 hk I EN FOSSILBIL ville kostet mange hundre tusen, men også fordi det jo er ekstra gøy 0-60 f.eks. Ikke veldig fornuftig mao :) Dernest hadde det gått fint med stoff-seter, skinnkvaliteten i TMS er vel ikke allverden uansett. 21" er mye stiligere enn 19", men det hadde kanskje vært neste på listen. Vinterpakken er ikke essensiell, ei heller sikkerhetspakken. Ville heller ikke brukt penger på multibelegg-lakk om jeg ikke hadde hatt signature (alt av utstyr minus barneseter og P+)..

Ellers ville jeg nødig kvittet meg med noe..

Muffinman

#48
Jeg kommer nok til å kjøpe en MS til. Om det skjer om 1, 2 eller 3 år får tiden vise - men det skulle skje i dag ville det nok blitt en grønn S85. Ville vurdert tech, park, luft og pakkehylle øverst. Skulle definitivt ikke hatt panotak (liker ikke utseende/kaldras), dobbeltlader(ikke behov med mitt bruksmønster), jumpseats (har på bil nr 1), lydpakke (frister ikke), lyspakke (ikke verdt pengene). Sannsynligvis ikke skinnseter eller vinterpakke. (økonomisk motivert). Mulig at jeg kunne fristes til mørke 21" siden det ser bra ut på grønn bil.

Konklusjon: smak og behov er som baken, bare mye mer delt.

EDIT: Lagt til bilde.


turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2014, klokken 10:22
Å anbefale folk å droppe dobbeltladeren burde medføre at man deler verditapet med trådstarter når bilen skal selges og kjøpergruppen er vesentlig mindre samt ettermontering koster 30-40K.

Drøye og unyanserte antakelser.

Det kommer til å være kjøpere til brukt Model S som har og ikke har behov for dobbeltlader, som det er kjøpere til ny. Det som er typisk med biler man fyller opp med ekstrautstyr (inkludert dobbeltlader), er at de blir lettere solgt men at man sjelden får igjen det man betaler for det. Som du ser så er det mange her som faktisk ikke har savnet dobbeltlader ett sekund. Jeg mener det viktigste en dobbeltlader tilfører (når det blir mere utbygd) er om man kjører mye dag til dag, og man overnatter på ymse steder uten gode lademuligheter, og ikke er i nærheten av hurtig/superlader. Foreløpig så er det jo forsvinnende lite 22kW ladere utenom Østlandet, og det ser jo nesten ut som om superladere blir bygd ut fortere (i km/t).

Det jeg tror er at når Type 2 ladere er landsdekkende, så er det ikke lange biten til en superlader heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mippen

Hva er forskjellen på standard hvit og multibelegg?
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Multibelegg er litt off-white (pearl white) og har flere lag lakk.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

#52
Sitat fra: turfsurf på fredag 21. mars 2014, klokken 15:55
Det jeg tror er at når Type 2 ladere er landsdekkende, så er det ikke lange biten til en superlader heller.
Det er også min grunnleggende antagelse. Når jeg i tillegg så langt ikke har hatt bruk for dobbeltlader en eneste gang så langt velger jeg å tro at jeg har spart 9500kr uten å ofre noe. Selvfølgelig ville det blitt annerledes om jeg bodde i et borettslag med begrensede lademuligheter og en 22KW på det lokale kjøpesenteret.

Mippen

Sitat fra: sn0le på fredag 21. mars 2014, klokken 16:34
Multibelegg er litt off-white (pearl white) og har flere lag lakk.

Standard hvit da? Er den bare hvit?
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Jepp. Helt vanlig hvit. :)
Ikke metallic heller.

Vurderte rød multicoat. Men fant ut at jeg heller sparer penger på lakken og folierer bilen istedenfor.
Etter å ha lest trådene her inne så virker det som mitt vaskemønster ikke er
optimalt for en TMS.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Hva som er mest vanlig av de som går i hvitt og hvordan ser man forskjell? Har selv hvit perlemor og ser tydelig det glinser i lakken. De teslaene jeg har sett har jeg ikke sett nært nok til å se.
Fremtiden er elektrisk.

OW

#56
Forskjellen på hvit / perlehvit et et ekstra lag lakk med skimmer oppå hvit lakk. Standard hvit er kun hvit, mens perlehvit altså ikke har blandet inn skimmer i hvitlakken, som metallic gjerne har, men et ekstra lag, altså multi coat. Det kommer ekstra godt frem på nyvasket bil i sollys. Skitten bil på en grå dag vil være omtrent likt. Skimmeret i lakklaget over det hvite har nok litt gultone i seg, men jeg ville definitivt ikke kalt det offwhite.

NB! I designeren på tesla sine sider ser perlehvit ut som offwhite. Det stemmer dårlig med virkeligheten. Har dere sett autofilepisoden med Model S? Det er en perlehvit han kjører der. (det vet jeg fordi vi prøvekjørte samme når vi prøvekjørte).
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Mippen

#57
Ok. Så vanlig hvit er mer hvit? Slik som på leafen min er den helt hvit i vanlig dagslys men er det litt grått eller skumring så ser den mer eggehvit ut. Den er perlehvit.


Lurer også på om det er noen som har testet med og uten hifi anlegg? Er det stor forskjell og hvor mange høytalere er det originalt?
Fremtiden er elektrisk.

hma

#58
Velg utstyr etter eget behov og ønske, ikke etter hva andre forumdeltagere måtte mene og aller minst, ikke kjøp utstyret for å glede den neste eieren av bilen.
Jeg hadde en svært nøktern tilnærmelse da jeg bestemte meg for å gå for en Tesla, og var veldig klar for en S60 kun med superlader. Så begynte jeg å lese i Tesla-trådene og tusenlappene rant ut som sand mellom fingrene. Selv etter å ha finalized gjorde jeg 2 separate endringer på bilen, mest fordi jeg forleste meg i ymse tråder. Jeg ble nærmest redd for å ende opp med en bil jeg ikke ville bli fornøyd med. Det er naturligvis bare psykologisk tull, men er slikt som skjer når man blir stilt overfor flere valgmuligheter. Hva om alternativet var en langt mindre "luksuriøs" bil med primitiv betjening?

Selv i dag er jeg litt i tvil om mitt fargevalg, men siden bilen uansett skal helfolieres, så betyr det svært lite.

Mitt råd er derfor: Styr unna forumet ( ;) ), regn nøye igjennom kostnader og budsjett og velg utstyr etter eget behov og egen interesse.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tesla-man

Takluka er så belemra med feil og ulemper at det har vel snart alle innsett er bare bryderi og bekymring.  En sånn feil/dårlig løsning kan fort feste seg i markedet også og påvirke bruktprisene negativt på biler med glasstak - som rett og rimelig vil være.
Skiboks ser uansett ikke ut i måneskinn på bilen - putt heller skia inni bilen, det går fint.

Forøvrig var jeg litt usikker på dette med dobbellader før levering. Ville i utgangspunktet ha det, men droppet denne ved bestilling. 
Nå, etter levering, har jeg ikke angret ett sekund.  Kommer neppe noen gang til å ha behov for dobbeltlader ettersom jeg har kjøremønster som sikkert 95% av øvrige Teslaeiere.  Mye viktigere var 32amp kursen i garasjen.  16 amp blei for dafft.

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA