Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Marius84

Jeg har ikke bestilt så mye exstra utstyr, men ble uansett mer enn jeg hadde tenkt.

Bilen (s85) som sannsynligvis kommer i mai har:
-Techpakken -
litt pga utsende. Var usikker på om det ble å se snaut ut uten lys eller noe der tåkelysene er?
Så liker jeg led lysene( de stripene på hovedlykten). De er vel ikke der uten tech? Mulig jeg har tatt feil.
Ellers er det jo en del i techpakken som er kjekt å ha, men som jeg sansynligvis ikke ville savnet om jeg ikke hadde hatt/fått det.
Så leste jeg meg til at techpakken var høyst prioritert av de fleste.

-parkerings sensor
Høyt prioritert og koster ikke så mye(trenger tech som koster en del da)

-vinterpakke
Kjekt hvis oppvarmede vindusvirkere har noen effekt. Men av det jeg har lest så virker det ikke som de som har pakken er overbegeistret.

-skinnseter
Var veldig usikker på skinn. Men etter mye frem og tilbake gikk jeg for de.
Men angrer litt når jeg leser at kvaliteten ikke er noe å skryte av.
Slitte skinn seter er ikke særlig pent.

-grå lakk

Vurderte lenge på en strippet s60, mye bil for pengene.
Men etter litt for mye lesing her gikk jeg bort fra det.
Men pga budsjett så får jeg jo en ganske beskjedent utstyrt s85. Men liker og tro at jeg har fått med meg det viktigste for meg :)




Teslataxi

Hei! Et tips!
Bestill dobbeltlader! Det vil du ikke angre på når du lader på 22kw ac.... Og det er dobbelt så dyrt å ettermontere det.

Cowboystrekk

Sitat fra: Marius84 på lørdag 22. mars 2014, klokken 18:40
Jeg har ikke bestilt så mye exstra utstyr, men ble uansett mer enn jeg hadde tenkt.

Bilen (s85) som sannsynligvis kommer i mai har:
-Techpakken -
litt pga utsende. Var usikker på om det ble å se snaut ut uten lys eller noe der tåkelysene er?
Så liker jeg led lysene( de stripene på hovedlykten). De er vel ikke der uten tech? Mulig jeg har tatt feil.
Ellers er det jo en del i techpakken som er kjekt å ha, men som jeg sansynligvis ikke ville savnet om jeg ikke hadde hatt/fått det.
Så leste jeg meg til at techpakken var høyst prioritert av de fleste.

-parkerings sensor
Høyt prioritert og koster ikke så mye(trenger tech som koster en del da)

-vinterpakke
Kjekt hvis oppvarmede vindusvirkere har noen effekt. Men av det jeg har lest så virker det ikke som de som har pakken er overbegeistret.

-skinnseter
Var veldig usikker på skinn. Men etter mye frem og tilbake gikk jeg for de.
Men angrer litt når jeg leser at kvaliteten ikke er noe å skryte av.
Slitte skinn seter er ikke særlig pent.

-grå lakk

Vurderte lenge på en strippet s60, mye bil for pengene.
Men etter litt for mye lesing her gikk jeg bort fra det.
Men pga budsjett så får jeg jo en ganske beskjedent utstyrt s85. Men liker og tro at jeg har fått med meg det viktigste for meg :)
led lyktene som gir det sykt tøffe lyset har alle ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleT

Jeg valgte Standard 85, med panotak, rød multicoat, tech-pakke, luftfjæring, dobbeltlader, vinterpakke og lydpakke.

Kunne klart meg uten vinterpakken, men den var god å ha den ene dagen jeg trengte den.

Luftfjæringen bruker jeg hver eneste dag for å komme over grøften in innkjørselen til garasjen; det er både bratt og vått og grøften er kommet for å bli. Dessuten er det nødvendig å heve bilen hvis jeg skal svinge til venstre på toppen av bakken fra huset!

Rød multicoat, fordi det ikke var noen annen rødfarge. Den er flott. :)

Panotaket - vel, jeg har ennå ikke åpnet det utenfor garasjen. Men jeg har ennå ikke fått drypp i nakken heller, mitt har vært HELT tett gjennom en hel bergensvinter. Heller ikke har jeg vært plaget av kuldegufs, men det er vel også et resultat av bergensvinteren.

Lydpakken valgte jeg for å få DAB. Og så hører jeg praktisk talt bare på enten MP3 fra minnepinne, eller internettradio. DAB funker dårlig når det er 5 tunneller mellom hjem og jobb!

Jeg droppet 21" hjul, og har ikke angret på det. 19" er mer behagelig på vestlandsveier. Men jeg har kjørt på vinterdekk siden kort etter levering.

Parksensorer er det aller siste jeg ville kuttet ut.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

turfsurf

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:49
Takluka er så belemra med feil og ulemper at det har vel snart alle innsett er bare bryderi og bekymring.  En sånn feil/dårlig løsning kan fort feste seg i markedet også og påvirke bruktprisene negativt på biler med glasstak - som rett og rimelig vil være.
Skiboks ser uansett ikke ut i måneskinn på bilen - putt heller skia inni bilen, det går fint.

Snakk for deg selv. Ville ikke vært foruten glasstak, elsker å kunne kjøre med det åpent om sommeren. Skulle likt å se 10 par ski i bilen sammen med 5 personer. Ellers er jeg enig i at skiboks og takstativ ikke ser ut i måneskinn, det gjør det ikke på noen biler IMO. Men er dog en nødvendighet for å få med ski, samme som sykkelstativ om sommeren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Brede

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mars 2014, klokken 06:54
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:49
Takluka er så belemra med feil og ulemper at det har vel snart alle innsett er bare bryderi og bekymring.  En sånn feil/dårlig løsning kan fort feste seg i markedet også og påvirke bruktprisene negativt på biler med glasstak - som rett og rimelig vil være.
Skiboks ser uansett ikke ut i måneskinn på bilen - putt heller skia inni bilen, det går fint.

Snakk for deg selv. Ville ikke vært foruten glasstak, elsker å kunne kjøre med det åpent om sommeren. Skulle likt å se 10 par ski i bilen sammen med 5 personer. Ellers er jeg enig i at skiboks og takstativ ikke ser ut i måneskinn, det gjør det ikke på noen biler IMO. Men er dog en nødvendighet for å få med ski, samme som sykkelstativ om sommeren.

Fire voksne karer pluss 5 par ski inne i bilen var iallefall ikke noe problem her i gården.  ;D
Sykkel har jeg ikke prøvd ennå, men akkurat i det tilfellet er nok takstativ den eneste gode løsningen ja.

For øvrig enig i at her må vi alle snakke for oss selv, vi har så vidt forskjellige preferanser når det kommer til utstyr at det ikke er noe poeng i å rakke ned på hverken det ene eller andre.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mars 2014, klokken 06:54
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:49
Takluka er så belemra med feil og ulemper at det har vel snart alle innsett er bare bryderi og bekymring.  En sånn feil/dårlig løsning kan fort feste seg i markedet også og påvirke bruktprisene negativt på biler med glasstak - som rett og rimelig vil være.
Skiboks ser uansett ikke ut i måneskinn på bilen - putt heller skia inni bilen, det går fint.

Snakk for deg selv. Ville ikke vært foruten glasstak, elsker å kunne kjøre med det åpent om sommeren. Skulle likt å se 10 par ski i bilen sammen med 5 personer. Ellers er jeg enig i at skiboks og takstativ ikke ser ut i måneskinn, det gjør det ikke på noen biler IMO. Men er dog en nødvendighet for å få med ski, samme som sykkelstativ om sommeren.

Noen av oss frakter andre ting enn ski også. Jeg fikser mye på huset, da blir det en del frakt av planker og andre byggematerialer. 2x6" på 540cm passer dårlig inni bilen, det samme gjelder 6m 12mm kamstål...

Kunne brukt henger til slikt, men bilen mangler jo hengerfeste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#67
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mars 2014, klokken 06:54
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:49
Takluka er så belemra med feil og ulemper at det har vel snart alle innsett er bare bryderi og bekymring.  En sånn feil/dårlig løsning kan fort feste seg i markedet også og påvirke bruktprisene negativt på biler med glasstak - som rett og rimelig vil være.
Skiboks ser uansett ikke ut i måneskinn på bilen - putt heller skia inni bilen, det går fint.

Snakk for deg selv. Ville ikke vært foruten glasstak, elsker å kunne kjøre med det åpent om sommeren. Skulle likt å se 10 par ski i bilen sammen med 5 personer. Ellers er jeg enig i at skiboks og takstativ ikke ser ut i måneskinn, det gjør det ikke på noen biler IMO. Men er dog en nødvendighet for å få med ski, samme som sykkelstativ om sommeren.
Min takluke er feilfri, gir en deilig og lys kupe, og med sol de siste par dagene - deilig sommerfølelse  8) Glasstaket er jo enormt sammenlignet med andre biler. Cabriolet light fra mai og ut september. Å påstå at alle må innse at luken bare er bryderi er en helt latterlig påstand, men folk får si hva de vil for å forsvare at de droppet glasstaket. Jeg ville ikke kjøpt Model S uten glasstak, selv om enkelte har opplevd problemer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Freddan

Jeg har nettopp fått min Model S og en ting har jeg innsett veldig fort. P85 varianten er totalt unødvendig. Unntaket er selvfølgelig om du bare må ha det feteste for å overgå andre. Hadde jeg hatt valget igjen idag ville jeg spart de penga og gått for 85 varianten som likevel er superrask!

P85 har så utrolig mye kraft at 19" sommerdekka som er montert på bilen nå ikke klarer å gi grep nok for å gi maks akelerasjon. Når du eksempelvis kjører i 50 og gir bånn gass merker du fort at hekken på bilen bare ligger og "flyter" på asfalten og småslenger for hver minste rattbevegelse (antispinn systemet som forøvrig er det absolutt beste jeg har vært borti henter det lynkjapt inn igjen). Jeg føler meg helt trygg, men dette er mere krefter enn 19" dekkene klarer å distribuere.

Varmere vær vil jo myke opp gummien og gi noe bedre grep. Har noen erfaringer med dette, eller er opplevelsen med P85 og 19" dekk samme som min uavhenig av sesong?
Jeg vet ikke hvordan dere med 21" dekk/felg opplever dette?
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

Cowboystrekk

Sesongen for P samt at man i praksis må ha minst 20"-dekk som gjerne er bredere enn 245 for å få god kontakt som igjen bare går an når det er tørt føre gjør at aksforskjellen ikke blir så imponerende som den blir i f.eks California hvor du har muligheten til superaks hele året :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Brede på mandag 24. mars 2014, klokken 07:03
Fire voksne karer pluss 5 par ski inne i bilen var iallefall ikke noe problem her i gården.  ;D
Forskjellen på 4 og 5 er at man ikke kan legge ned det ene setet. Vet ikke hvordan du skal plassere 2m lange ski inne i bilen da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tho

Litt gøy å lage striper med P85 og 19" dekk da ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Newbee

Ruslet bortom Tesla Drammen i går. Av de sikkert 50 bilene som står der, er kun 3-4 av de røde.
Ønsker dere en Tesla som skiller seg ut, velg rød.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Øyvind.h

Sitat fra: Newbee på mandag 24. mars 2014, klokken 11:57
Ruslet bortom Tesla Drammen i går. Av de sikkert 50 bilene som står der, er kun 3-4 av de røde.
Ønsker dere en Tesla som skiller seg ut, velg rød.
Virker som om farger til dels batches. Men rød er i hvert fall mer "sjelden" enn svart og grå :)
I den grad Model S kan betegnes som sjelden. "Alle" har jo Model S nå, så den er Passat/Golf anno 2014, i hvert fall i Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alexander

TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA