Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

JO

Tja min erfaring
prioritering:
Disse 3 tingene er det jeg mener er ett absolutt must i bilen.
1: 85kwh er veldig kjekt å ha det største batteriet når du trenger det
2: Tech pakke må en ha i en slik bil.
3: Parkeringsensorer her er tech en forutsetning,  kona hadde ikke likt bilen uten disse.

Panorama soltak valgte jeg vekk pga tidligere erfaringer med slike. Skal aldri ha det i en bil igjen, lekkasjer og andre problemer dukker opp.
Skinn interiør er jeg usikker på om jeg hadde valgt igjen, det virker å være av lav kvalitet. Samt stoffseter er mer behagelig.
Lydpakke standard lyd er greit nok med mindre du er audiofil spar de 15k, bruk de heller på raskere lading i garasjen.
Sikkerhetspakke, vinterpakke bare å velge vekk ser ingen praktisk nytte.
Dobbeltlader er jeg mer usikker på, per i dag har jeg aldri hatt bruk for dette og har vanskelig for å se hvor den skal komme til nytte. Jeg kjører fra A-B og lader på B. Skal jeg lengre enn bilens rekkevidde er 22kw altfor tregt, og hadde det vært alternativer for å komme frem hadde det blir fossilbilen på den turen.
Samme med luftfjæring dette er en kjekt å ha del som koster myyye å bytte/reparere. Stålfjærene  til Tesla er meget bra og gir mindre driftskostnader. Kjører man på så dårlig vei osv at man trenger mer høyde så bør man kanskje vente til Model X kommer.

Men det er din bil og det er jo bare å krysse av på listen i forhold til budsjett og behov og ikke minst hva du har lyst på. Bilen er i utgangspunktet veldig bra.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Øyvind.h

#31
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 21. mars 2014, klokken 10:28
Men det er relativt enkle å montere ut om det blir lange perioder uten bruk da Øyvind ;) Ikke at det gjør noen forskjell for deg nå. Blir nok 3 barn her i gården snart og foreldrene mine sitter på endel. At barnevogna faktisk går i frunken og litt håndbagasje er og der gjør at vi har det veldig greit og faktisk har en sjuseter. Når barna blir en god del eldre så tipper jeg vi kanskje tar ut baksetene...
Ja de er lette å ta ut, men det blir det samme som hattehyllen. Gadd ikke bruke 15.000,- på noe som skulle ligget 5 år i en bod og så leveres med bilen til neste eier. At vi har blitt/blir 6 pers i husholdningen var ikke noe jeg kunne ane i fjor sommer når jeg fikk bilen :)
Vil koste meg litt å bytte ut bilen jeg har med en ny med barneseter, men shit happens :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sindrej

Ser mange argumenterer for både dobbellader og ekstra seter som ekstraverdi ved videresalg.  Det er veldig sjelden lønnsomt å kjøpe ekstrautstyr til neste eier.  Litt merkelig at dere skråsikkert kan spå et sånt massivt verdifall pga disse tingene mangler også.  Jeg vil ihvertfall mye heller ha 50 KW DC lading enn 22 KW AC.  Og i distriktene er Chademo faktisk vanligere enn Type 2 22 KW.

For ordens skyld : I dag hadde jeg slengt med dobbellader (pga prisen), men jeg har nå hatt bilen i et halvt år uten å kunne brukt dobbellader en eneste gang.  Jeg har heller ikke hatt behovet.  Om penger ikke er noe stort tema så sleng den med, men at den er så utrolig viktig for ALLE, nei det er bare tull.

Om dere med dobbellader står bak meg i en ladekø en gang i fremtiden så værsågod å bli sur, dere blir vel sur på alle ande elbillister med type 2 også da ? f.eks. eiere av I3 ?

Espen Hugaas Andersen

#33
Dobbeltladeren er nok ikke helt kritisk for restverdi ved salg. I verste fall er det snakk om 15.000 tapt, da man må betale for å få den ettermontert. (På sikt vil dette bli billigere - kanskje billigere enn å kjøpe den med bilen - da man vil kunne få brukte ladere fra skraphandlere, og montere inn hos tredjepart.)

Fordelen med 22 kW lading er ikke når man kjører langt i ett strekk. Fordelen er når man skal et sted, og så skal man videre noen timer senere, f.eks når man skal på svenskehandel. Det er mye mer praktisk å kjøre til kjøpesentret, shoppe i 2-3 timer, komme tilbake til mer eller mindre full bil, og så kjøre hjem, enn å måtte stoppe på hjemveien i 20-60 minutter, eventuelt være på kjøpesentret i 2-3 timer ekstra.

Samme med overnatting på hotell. Om man har en 7,4 kW Type 2 lader tilgjengelig, så lader man 0-100% på 11 timer med dobbeltladeren, mens man lader 0-100% på 22 timer med enkeltladeren, da man kun får tilgang på halvparten. Plutselig må man være der 2 netter før man kan dra videre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mhal

Stemmer dette? Med enkeltlader kan det lades med 11 kw på rød kontakt muligens med 20 % software reduksjon.  Er det ytterligere reduksjon i type 2 plugg?

Øyvind.h

#35
Sitat fra: sindrej på fredag 21. mars 2014, klokken 10:39
Ser mange argumenterer for både dobbellader og ekstra seter som ekstraverdi ved videresalg.  Det er veldig sjelden lønnsomt å kjøpe ekstrautstyr til neste eier.  Litt merkelig at dere skråsikkert kan spå et sånt massivt verdifall pga disse tingene mangler også.
Ikke så veldig merkelig egentlig? Ettermontering koster 30-40K for dobbeltlader. Kjøper du bil med enkeltlader og vil selge nå snart til en som egentlig vil ha dobbeltlader (de fleste kjøper dobbeltlader) har du umiddelbart et verditap på 20-30K (fratrukket kost for dobbeltlader levert originalt). Ikke merkelig konklusjon i det hele tatt?

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 10:50
Dobbeltladeren er nok ikke helt kritisk for restverdi ved salg. I verste fall er det snakk om 15.000 tapt
Hvor får du 15.000,- fra? Ettermontering koster et sted mellom 30 og 40.000,-.


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 10:50
Fordelen med 22 kW lading er ikke når man kjører langt i ett strekk. Fordelen er når man skal et sted, og så skal man videre noen timer senere, f.eks når man skal på svenskehandel. Det er mye mer praktisk å kjøre til kjøpesentret, shoppe i 2-3 timer, komme tilbake til mer eller mindre full bil, og så kjøre hjem, enn å måtte stoppe på hjemveien i 20-60 minutter, eventuelt være på kjøpesentret i 2-3 timer ekstra.

Samme med overnatting på hotell. Om man har en 7,4 kW Type 2 lader tilgjengelig, så lader man 0-100% på 11 timer med dobbeltladeren, mens man lader 0-100% på 22 timer med enkeltladeren, da man kun får tilgang på halvparten. Plutselig må man være der 2 netter før man kan dra videre.
Hurtig lading på destinasjon er ett godt eksempel på når det er praktisk. 7,4kW på enkelte type 2 stolper er et annet godt eksempel.
Det viktigste for meg derimot er at jeg kan kjøre turer på 40-50 mil og ha fornuftige ladepauser på strekninger hvor det ikke vil komme SC. Dvs 30-60 min stopp kombinert med mat, dobesøk etc. og fortsatt komme frem. De turene er det mange av for min del.

Sitat fra: sindrej på fredag 21. mars 2014, klokken 10:39
Om dere med dobbellader står bak meg i en ladekø en gang i fremtiden så værsågod å bli sur, dere blir vel sur på alle ande elbillister med type 2 også da ? f.eks. eiere av I3 ?
i3 har et 18kWh batteri som skal fylles. Model S har 60/85kWh. Vesentlig forskjell....
Velger man 11kW signaliserer man at AC ladehastighet ikke er viktig og at man ikke bryr seg om 22kW punkter. Det bør man ha i bakhodet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2014, klokken 11:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 10:50
Dobbeltladeren er nok ikke helt kritisk for restverdi ved salg. I verste fall er det snakk om 15.000 tapt
Hvor får du 15.000,- fra? Ettermontering koster et sted mellom 30 og 40.000,-.
Jeg antok 30.000 kroner. De 10.000 kronene som laderen kostet i utgangspunktet er jo ikke tapt om man ventet med å kjøpe den - derimot har man hatt en rentegevinst på pengene over tiden man ikke har hatt den installert. Denne er på ca 5000 kroner om man antar 8 år/5% rente.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 11:18
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2014, klokken 11:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 10:50
Dobbeltladeren er nok ikke helt kritisk for restverdi ved salg. I verste fall er det snakk om 15.000 tapt
Hvor får du 15.000,- fra? Ettermontering koster et sted mellom 30 og 40.000,-.
Jeg antok 30.000 kroner. De 10.000 kronene som laderen kostet i utgangspunktet er jo ikke tapt om man ventet med å kjøpe den - derimot har man hatt en rentegevinst på pengene over tiden man ikke har hatt den installert. Denne er på ca 5000 kroner om man antar 8 år/5% rente.
Ok. Legger du på 8 år og 5% avkastning på midlene i tillegg kan du komme deg ned på 15. Men høyeste pris jeg har hørt for ettermontering er 42K, så da burde du nok kanskje sette ditt utgangspunkt til et snitt på 36K da :) Dvs midt mellom 30 og 42K.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Brede

Å diskutere behov for dobbeltlader osv. blir vi nok aldri ferdige med, men det viktigste er jo at enhver vurderer sitt eget behov.

Jeg ville heller brukt 10.000kr på alcantaratak enn på dobbeltlader! Jeg liker alcantarataket hver dag, men får vel stort sett aldri bruk for dobbeltlader. Personlig behovsvurdering.  ;)

Jeg har også sluttet å bekymre meg for å handle utstyr til neste eier..
At du har samme utstyr som 90% av de andre bilene til salgs betyr ikke nødvendigvis at den blir mere lettsolgt.
Helt sikkert noen som ikke ønsker f.eks panoramatak om 4-5 år også, da kjøper han bilen min.
Eller, det gjør han ikke. Her blir det ikke solgt før lenge etter den tid!  ;D

Dix Hallpike

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2014, klokken 10:22
Sitat fra: Dix Hallpike på fredag 21. mars 2014, klokken 09:52
De få langturene jeg er på (>300km en vei) vil jeg basere meg på hurtigere lading enn 22kw for å komme meg videre.
Det er jo blant annet på disse turene at dobbeltladeren er genial. Turer på 40-50 mil som er akkurat lenger enn kapasitet, men som ikke krever særlig lading, holder det med 30-60 min på et 22kW punkt mens man spiser eller handler litt. Det planlegger jeg blant annet å gjøre på Kongsvinger og i Danmark til sommeren. At 22kW er for tregt er rett på turer på 80-100 mil men ikke på turer på 40-50 mil, og de er det en del av for min del :)

Ser den. Men dette er for min del hypotetisk sannsynlig at kommer til å skje. Så sjelden at jeg lett burde spart de 10000 på å vente den ekstra halvtimen den ene gangen.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2014, klokken 10:22
Å anbefale folk å droppe dobbeltladeren burde medføre at man deler verditapet med trådstarter når bilen skal selges og kjøpergruppen er vesentlig mindre samt ettermontering koster 30-40K.

Hehe. Du bør gi meg penger for at jeg valgte dobbeltlader jeg ikke har behov for kanskje?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Cowboystrekk

Helt ærlig så brydde jeg meg ingenting om hva nesten kjøper ønsker når han skal kjøpe min bil. Jeg kjøpte bilen specka for meg selv og ingen andre. Hvorfor? Jo, fordi jeg skal ha bilen min lenge! Jeg så ingenting av verdi for meg foruten metallic lakk, superlader og barneseter. Techpakka greier jeg meg fint uten (har minnefunksjon på setet og enkelnavi fra maps fungerer utmerka!), parksensorer er det eneste jeg hadde litt lyst på, men å betale nesten 30 000 for det var uaktuelt når jeg kan fikse meg det fra tredjepart og montere selv for 2k (må ha en liten boks i midtkonsollen dog kobla til strømuttaket). Hvis du vet at du skal selge bilen om noen år så er situasjonen en annen, men jeg tenker å ha bilen kanskje hele dens levetid. Jeg legger nok lista langt lavere enn mange her, men når du har tilbragt flere år i en Honda Civic sedan med 90 hk fra 98 og klarte deg fint der og så er TMS som å komme til himmelen! Og der tenker jeg å være et tosifret antall år :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lokführer

Ang fester til skiboks, så er det vel snakk om at det kommer på vanlig tak.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Mippen

Jeg kommer nok til å bestille med dobbeltlader i og med jeg kjører ofte litt andre veier med min bil enn det kanskje alle andre gjør og da er det en ekstra trygghet med dobbeltlader. Jeg tror også det vil være greit å ha med den dagen jeg eventuelt skal selge bilen min.

Når det gjelder lakktyper så har jeg mest lyst på en hvit. Hva er forskjellen på standard hvit og tesla multibelegg? Var en hvit tesla s ved siden av bilen min i dag. Jeg har en perlehvit leaf og klarte ikke å se om den var metallic eller ikke.

Når det gjelder hvilken motor jeg skal velge så vet ikke jeg om jeg skal høre på fornuften eller på lysten. Hadde helt klart ikke takket nei til en p85+ med max utstyr, men hva har jeg igjen for det egentlig? Betaler en del mer og det finnes jo alltid en bil som er raskere eller heftigere hvis man ser på fossilbiler vel å merke.

Viktigste grunnen til at jeg ser på tesla er rekkevidden, også kommer motor og accessories utenom. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke syns det er et minus at bilen er tøff og den har kraftig motor.

60 er den billigste modellen men greit med den ekstra rekkevidden 85 gir. Spørsmålet er om det er verdt å betale nesten 100k mer for litt over 50hk ekstra?
Fremtiden er elektrisk.

snurrehue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. mars 2014, klokken 11:18
derimot har man hatt en rentegevinst på pengene over tiden man ikke har hatt den installert. Denne er på ca 5000 kroner om man antar 8 år/5% rente.

Kan du vennligst gi meg navnet på denne banken som gir 5% rente på bankinnskuddet? Og du må også huske å trekke fra skatt av renteinntektene.

bb

#44
Sitat fra: Mippen på fredag 21. mars 2014, klokken 12:58
Når det gjelder hvilken motor jeg skal velge så vet ikke jeg om jeg skal høre på fornuften eller på lysten. Hadde helt klart ikke takket nei til en p85+ med max utstyr, men hva har jeg igjen for det egentlig? Betaler en del mer og det finnes jo alltid en bil som er raskere eller heftigere hvis man ser på fossilbiler vel å merke.
Jeg har kjørt 24k km på vinterføre og litt sommerføre med Hakka 7 piggdekk og P85. Jeg får fortsatt ikke utnyttet de 600 Nm som Performance gir. Og ut ifra hva jeg hører om folk som har S85 så skal dette være nesten like rask. Eneste forskjellen er fra 0 - 50 km/t. I daglig bruk vil jeg derfor ikke merke mye til P85 med mindre jeg skal kappkjøre med noen mellom lyskryssene. Mitt tips er; dropp P85/+ med mindre du føler du har penger å rutte med. S85 har krefter i massevis (har ikke erfart selv da, men basert på forum). På vinterføre er i alle fall P85 og S85 helt likt vil jeg påstå grunnet begrenset veggrep.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA