Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 20. mars 2014, klokken 22:16
Amen :)
bare en liten tilføyelse: Glasstak har også noen ulemper:
kuldeømfintlige kjenner kulderas- spør BB
Det har vært lekkasjer og det er en beskjeden soppproblematikk fortil under taket i en liten filtremse- egentlig ikke i kuppen men utenfor.
Glasstak gir hos noen også en del vindstøy.
Ikke alle forsikringer dekker skader på glasstaket heller.
De positive aspektene som Øyvind nevner stemmer imidlertid også. 8)
Glasstaket kunne med fordel hatt et innertrekk som skjulte seg i midtbjelken og som kunne trekkes ut ved behov. Jeg har riktignok kjørt bilen i -20 og ikke vært plaget med kulderas, men trekk hadde vært fint i enkelte situasjoner. Glasstaket gir eks begrenset verdi når takboksen sitter på.
Vindstøy har jeg ikke, men merker en del støy i tunneler.
Lekkasjer har jeg ikke, og heller ingen sopp på filtbiten.

Skulle jeg bestilt igjen i dag ville jeg aldri vurdert å kjøpe uten glasstaket. Faktisk er jeg for øyeblikket usikker på om jeg går for X eler en 7-seter S. Konfigen min blir omtrent nøyaktig lik på bil nr 2 som på bil nr 1 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbilist79

Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:25
Ok, mye gode råd her. Hvordan taklet Tesla å stå ute over tid? Jeg har ikke fest garasjeplass. Bor i kankje norges mest regnfulle by. Er sjelden veldig kaldt her, men det er fuktig...

Er også interessert i korleis Tesla takler å stå ute i norges kanskje mest regnfulle by, får bil neste veke og har heller ikkje garasjeplass.
S85, Sølv

shb

Ville valgt 85kWh.

Dobbellader bruker en stort sett ikke hjemme, den kommer til sin rett på tur. De nye hurtigladerene som kommer vil kunne lade på type 2 AC samtidig som 1 bil bruker ett av de 2 DC stikkene. Vil heller brukt penger på dobbellader enn CHAdeMO adapter til å stå i denne køen av biler og vente på DC lading.
Mange ladere har begrensning på max 30minutter parkering/lading på DC biten også.

Tech bør med, med navigasjon og zenonlys

Luftfjærer heve den på dårlige vestlansveier, brøytekanter

19"/21 smaksak var 21 på min Signatur

Valgte Carbon i interiør, synes det er fint, gir ikke reflekser, og fingermerker.

Blå adapter og rødt jeg har 400V hjemme. Lader da med 11kW

Parkasensorer bør en også ha. Bilen er stor når en kommer inn i parkeringshus. Viser Cm klaring til hindring mellom 30 og 90 cm

Performance er fint. Fikk en lånebil når min var på service med p+. Glad jeg ikke valgte +
Skal en spare ville jeg heller valgt standerd bil enn å kutte ut Tech,luft,dobbellader.

Glasstak gir lys inne i bilen, demper solen bra, merker ikke noe til kulden.

Vinterpakke er ikke noe vits i, om du ikke har noen som fryser i rumpen i baksete.

Sikkerhetspakka ville jeg valgt den er billig og
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Sjøhyene

sånn jeg ville prioritert etter noen ukers erfaring med bilen:

1. 85kwh batteri
2. tech pakke
3. Park sensor
4. bakovervendte seter (Genialt hvis du har småunger. Hvis ikke, dropp de)
5. Luftfjæring
6. Sikkerhetspakke. (billig og mener å husker at jeg får litt billigere forsikring pga den)
7. Lyd. (Med gamle priser var den et must. Nå må man trolig vir litt audiofil for å kunne forsvare kjøpet)
8. Soltak (Hadde jeg hatt null ambisjoner om å skaffe skistativ hadde jeg droppet den)
9. Dobbeltlader (Veldig avhengig av kjøremønster. Potensielt topp pri for mange.)

Performance og +pakke er fullstendig meningløst imo, med mindre du har sterkt behov for å bruke 100k++ ekstra, eller er typen som må ha maks av alt hele tiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

alexander

#19
Ville gått for
85kwh
dobbelader
techpakke
svarte skinn seter
karbonfiber dekor
luft
soltak
parking
tåkelys
metallic lakk
21" grå turbinefelger (men er ikke must)

Utstyr du trenger ikke:
Lyd
barneseter
utvidet nappaskinntrim
alanctra
vinterpakke
sikkerhetpakke
TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

Espen Hugaas Andersen

#20
Jeg vurderer også hva jeg skal gå for, og det er stort sett tre punkter jeg sliter litt med.

Panoramatak
Fordeler
- Mer åpen følelse
- Bedre takhøyde i baksetet
- Luftemulighet
- Fester for takboks

Ulemper
- 15.800 kroner
- Mugg
- Støy
- Kuldebro
- Dyre reperasjoner?
- Det er de i *baksetet* som får mer åpen følelse og takhøyde, ikke meg

Dobbeltlader
Fordeler
- God til destinasjonslading, f.eks på svenskehandel, konserter langt unna, osv
- En forsikring mot å bli strandet unødvendig lenge et sted
- God for restverdi?

Ulemper
- 9.700 kroner
- Mer vekt i bilen
- Vil brukes sjeldent - kanskje aldri

Smart Luftfjæring
Fordeler
- Mer komfortabelt
- Noe lengre rekkevidde (spesielt i høyere hastigheter)
- Enklere å få bilen opp vanskelige veier, innkjørsler
- Enklere å komme seg gjennom mye snø

Ulemper
- 14.200 kroner
- Dyre reperasjoner på sikt - dårligere restverdi?
- Kan finne på å gjøre ting som å senke bilen ned på en fortauskant
- Hvis man senker bilen i høy hastighet, større sjanse for å treffe ting i veibanen og medfølgende større sjanse for brann

Når jeg ser hva jeg har skrevet så har jeg overbevist meg selv om å gå for dobbeltlader. Panoramatak og luftfjæring derimot er jeg mer usikker på. For min del er nok det beste med luftfjæringen at man kan komme seg opp innkjørsler og igjennom brøytekanter uten større problemer. Komfort og rekkevidde tror jeg skulle ha tilnærmet null betydning. Men de fremtidige reperasjonskostnadene er ikke veldig innbydende. Når det gjelder panoramataket har det nesten like mange ulemper som fordeler. Den ene tingen som jeg er usikker på er fester for takboks - men for godt under 15.800 kroner bør det være mulig å få ettermontert fester av profesjonelle. Jeg har jo aldri brukt takboks, så det er jo ikke sikkert det blir aktuelt heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#21
Ser at de fleste av dere er enig om hva man bør ha med. Jeg tror for min del at dobbeltlader kan komme godt med. Hvis jeg kjøper meg tesla så blir det hoved bilen som jeg kommer til å bruke både til hverdags og på langtur. Greit med muligheten til å lade fortere hvis det ikke er superlader tilgjengelig der og da. Jeg har også lyst på muligheten til å ta med meg ski om vinteren. Vet ikke om det er skiluke på tesla? Uansett er det greit med takstativ hvis man skal på ikea eller lignende. Da må man slik jeg forstår ha panorama tak.

Eneste jeg er skeptisk til i forhold til det er problemer jeg har lest om. Vet ikke hvor godt den takler å stå ute hver dag i regn? Jeg har også en golf og en leaf. På de har thule kommet med greie alternativ. Kommer ikke slikt til tesla og?


Når det gjelder luftfjæring så er jeg også litt skeptisk. Har hatt dette før på en bruktbil jeg hadde. Var morro og praktisk på mange måter, men når den begynte å dra på årene vær det et skikkelig møl. Kostet 10.000kr stk bare for en demper å bytte, og det var bare deler. Hele hjulopphenget var anderledes innfestet så kunne ikke bare bytte til standard dempere. Alt var mye dyrere å vedlikeholde. Var greit å kunne heve bilen når det var ujevnt underlag osv og senke den på motorveien, men vil ikke si jeg savner det etter.

Riktig nok var dette en bil som var over 10år gammel den gangen og hadde rullet 160000km, men tror ikke det er like lett å selge en bil som tipper noen år og har rullet noen km med dette systemet.
Fremtiden er elektrisk.

bb

Her er mine erfaringer med utstyr:

Dobbeltlader
Et must. Selv om du tror du ikke trenger det i dag, så tro meg, du vil få nytte av den. SC vil aldri dekke alle dine kjøreruter. Model S er skapt for å kunne bevege seg utenfor byene. Nå om dagen popper det opp 22 kW Type 2 overalt. Som mange her også har nevnt før, det lønner seg for deg å bli fort ferdig med ladingen. Mange av 22 kW-sitene har få eller begrenset antall plasser. At en med enkeltlader skal stå og blokkere den tror jeg ikke de med dobbeltlader vil like.

De gangene jeg har fått bruk for dobbeltlader så har jeg satt stor pris på at jeg bare måtte stå i 3-4 timer i stedet for 6-8 timer. Og andre ganger da jeg skulle toppe opp holdt det med en time mens jeg spiste og gikk på do. Å henge der i to timer ville vært litt surt.

Panoramatak
Gir lys og større romfølelse. Ulempen er kald gufs ovenfra ved kjøring under null grader. Dette løses enkelt ved å kjøpe dempeplater fra Biltema for litt over hundrelappen. Det kan kanskje litt lite estetisk ut, men trengs kun på vinteren når det er veldig kaldt og du må kjøre langt på begrenset strøm. På sommeren ser jeg for meg at vent-funksjonen vil være veldig praktisk. Da vil bilen holde seg behagelig kjølig i solsteiken mens den er parkert.

De fleste går for panoramatak. Jeg vil tippe ca. 90 %. De få som ikke har vil da bli mindre attraktive når de skal selges. Jeg husker da jeg skulle kjøpe BMW E61 5-serie stasjonsvogn. Nesten alle hadde panoramatak. Og de få uten gikk for mye lavere pris. Dette kan jo i grunnen være en fordel for de som ikke ønsker panorama da.

Vinterpakke
Denne kunne jeg nesten vært foruten. Med forvarming av bilen er ikke behovet for setevarmer så ofte. Jeg merker at kona liker å ha det varmt. I min forrige BMW brukte hun setevarmer ofte. Men i Teslaen har jeg vært flink med å forvarme. Og da har jeg nesten aldri sett at hun har brukt den. Samme vil gjelde for de som sitter bak.

Når det kommer til varmede dyser og viskere så ser jeg nesten ingen effekt. De gangene jeg har hatt is og snø på frontruta/viskere så har den ikke hjulpet i det hele tatt. Det som hjalp var å slå på front defroster, og dette er standardutstyr.

Tech-pakke
Must have. Bilen blir helt ribba uten.

Parksensor
Veldig kjekt når man skal rygge. Ulempen er at det om vinteren ikke fungerer så bra når snø og is pakker seg rundt skjermene. Men dette kan jeg leve med.

Lydpakke
Et must. Selv med lydpakken synes jeg den ikke låter like fast og pent som BMWs Hifi-Professional. Derfor regner jeg med at standardpakken ville vært altfor kjip.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dix Hallpike

I forhold til dobbeltlader:

Forstår at enkelte har behov for dette, men langt fra de fleste, det kommer helt an på kjøremønster.

For min egen del har dette, siden jeg fikk levert bil i oktober, ikke blitt brukt en eneste gang og i så måte vært bortkastede penger.
På langtur er jeg opptatt av hurtiglading, ikke semihurtiglading. Man må kjøre langt for ikke å komme fra A til B på fullt batteri. Man får ladet med vanlig stikk på A og som regel skal man sove en natt på destinasjon B og våkner til fullt batteri med 16A lading her.

De få langturene jeg er på (>300km en vei) vil jeg basere meg på hurtigere lading enn 22kw for å komme meg videre.
SC nettverket vil utvides betraktelig allerede inneværende år i tillegg kommer chademoadapter som vil kunne gi hurtigere lading. Det å stå 2 eller 4 timer for å komme seg videre er for lang tid (jeg skal tross alt til B ikke bli valsende i mellom A og B på et eller annet kjøpesenter eller bensinstasjon i lengre tid enn strengt nødvendig) og hadde det stått en chademo ved siden av en 22kw hadde jeg selvfølgelig valgt chademo om så 22kw også hadde vært gratis. 

Fikk lagt opp 32A x1 hjemme, men har sjelden behov for mer enn 13A lading her også. Poenget er på A og B har jeg ikke behov for annet en treg lading da jeg vanligvis tilbringer flere timer her. På en sjelden langtur vil jeg at lading skal gå fortest mulig og da synes jeg 22kW også blir for tregt.

Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg droppet dobbeltlader og spart meg disse kronene, tror etterhvert flere vil gjøre seg de samme erfaringer til tross for at disse 22kW stolpene visstnok skal blomstre opp som løvetann også utenfor oslo en dag.. For meg er det hurtiglading, ikke semihurtig,  som gjelder når jeg en sjelden gang har behov for å mellomlade på tur.

Er man av typen som til stadighet kjører lengre turer i grisgrendte strøk utenom SC nettverket så bør dobbeltlader nok vurderes, jeg er ikke av den typen, imidlertid forutsetter fordelene med dobbeltlader at man da finner 22kw punkter som det på nåværende tidspunkt er få av (ingen) av i de regioner jeg beveger meg.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Brede

#24
Mine erfaringer etter 5500km:

- Panoramatak: vi har ikke panoramatak, men sort alu-tak. Jeg kan ikke fordra glasstak og takluker, bare en personlig ting hos meg.  :P Lun og varm stemning i bilen med heltak, plenty takhøyde foran for meg på 185cm. Går også greit for meg å sitte bak, men litt for lavt oppunder taket for langturer. Personer under 180cm sitter godt! Mangler som nevnt mulighet for takstativ, kan bli et savn om en ikke har en ekstra bil med denne muligheten.
Ski går uten problemer inn i bilen. Var på ski på tirsdagen og kjørte da en del mil med fire voksne karer (85kg+) i bilen i tillegg til fem par ski.

Lakk Multicolor Red: Utrolig fin farge, men ikke gå i fellen og tro at den dyrere multicolor gjør at du får en solid lakk! Utrolig lett å få vaskeriper, ble jo riper allerede da de dro av trekket under avduking av bilen hos Tesla.. Krever en del innsats for å holde riktig fin, passer meg godt.  ;)

Hjul 21" Turbine: Svært overrasket over kjørekomforten med 21", hadde forventet at det skulle bli mye mer ukomfortabelt. Overgang fra 19" pigg vinterhjul til 21" sommer er KUN positivt for meg! Samtidig ser bilen mye bedre ut. Men, en får også mye fint (og billigere) om en handler sommerfelger på ettermakedet.

Sort P-skinninteriør: Noe skuffende skinnkvalitet, blir lett noe bølgete og ser billig ut (noe det forsåvidt er). Jeg foretrekker skinn, for den som ikke gjør det så er tekstil et godt valg da dette virker å være av høy kvalitet.

Karbon interiørdekor: Matt og fint, lett å holde rent. Slipper fingeravtrykk og oljemerker som en muligens kan få på de blanke finishene.

Performance: Absolutt ingen nødvendighet, skal en spare penger så spar det her. Men du verden så glad jeg er for at jeg har Performance!!  ;D Prisene var en del lavere på P da vi kjøpte, men du får fortsatt ingen annen bil med så billige hestekrefter. 367hk holder nok lenge, om ikke 421 er innen rekkevidde.  ;)

Dobbeltlader: Vi har ikke dobbeltlader. Dette var noe av det vi angret på etter at vi hadde bestillt, hadde nok tatt den med om vi skulle gjort det opp igjen. Angrer egentlig mindre og mindre jo mere vi har brukt bilen. Jeg vil tro at i 99% av kjøringen vår har vi ikke behov for dobbeltladeren, så sånn sett så var det greie penger å spare. Dette vil jo være veldig individuelt og avhengig av bruksmønster. Jeg har faktisk ennå ikke hatt behov for å lade annet enn i egen garasje, selv om jeg for nysgjerrighetens skyld har prøvd et par andre steder.
På langturer blir det hurtiglading som gjelder for oss og evt. lading på hotell i mellom etapper og da lader en plenty i løpet av en natt med enkeltlader.

Tech-pakke: Nødvendighet for meg. Dette er en del av det som gjør bilen til en Model S og ikke en Toyota Yaris.

Parkeringsassistent: MÅ ha! Stor bil, dyre reperasjoner og samboer som er vant til Peugeot 307 gjorde dette til et enkelt valg.

Luftfjæring: Denne var med i Performance-pakken da jeg kjøpte. Jeg liker luftfjæring og spesielt at en har muligheten til høydejusteringer ved ubrøytede veier ol. Jeg hadde i dag likevel vært veldig i tvil om jeg skulle tatt det med.. Mine tidligere erfaringer med luftfjærer og vedlikehold/kostnad på disse etter 5-6 år har forårsaket permanente psykiske skader..
Dessuten får stålfjærene gode tilbakemeldinger og disse er jo bortimot skuddsikre.

Tåkelys: Nei. Aldri hatt bruk for..

Ultra Hi-Fi lydsystem: Var billig da vi bestillte, er dyrt nå. Har ikke hørt standardsystemet så jeg kan ikke sammenligne.. Får jo DAB og god lyd i HiFi-pakka, men DAB er plaget med dårlig mottak og igjen.. 16.000kr.. Hmm.. Jeg hadde sannsynligvis bestillt denne igjen, men hadde nok brukt litt tid på fundering og kanskje ikke bestillt likevel..  ::)

Vinterpakke: Har ikke denne. Angret da jeg ventet på bilen, har ikke angret etter at vi fikk bilen. Nå skal det sies at det knapt har vært vinter her..

Utvidet nappaskinninteriør: Har ikke denne, hadde aldri iverden bestillt til den prisen. Synes skinnimitasjonen vi har nå ser bra ut. Når det har vært diskutert på forumet i et halvt år om det er skinn eller imitasjon, så er det bra nok for meg.

Alcantara innertak: Dette var vel også med i P-pakken da vi bestillte, men jeg hadde gladelig gitt 10K for å få det på min neste bil. Jeg er over gjennomsnittet glad i alcantara..

Bakovervente seter: Har ikke disse. Har ikke bruk for dem og liker heller ekstra oppbevaringsplass.

Premium interiørbelysning: Tok med dette, men hadde ikke gjort det med dagens pris..

Sikkerhetspakke: Har ikke denne. Kommer ikke til å savne den før vi får bruk for den.  ???

TRM

Ser flere anbefaler lydpakka til 15800,-. Jeg er godt over middels interessert i lyd, og har valgt å IKKE bestille med lydpakke.

Lydpakka imponerte ikke meg, og jeg er ganske sikker på at man for 15800,- kan oppgradere standardpakken til å overgå lydkvaliteten til lydpakka.

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Cowboystrekk

Om man tenker på å selge bilen videre så tror jeg mange bommer på å velge bort 7-seter da man i praksis velger bort svært mange familier med 2-3 barn som potensielle kjøpere (folk sitter ofte på, og har fått svært mye bruk for de ekstra setene selv). Siden setene kan skrus av etter kjøp men IKKE ETTERMONTERES så ville ihvertfall jeg valgt de om jeg var dere. Mener leaseplan sa man virkelig BURDE velge disse med tanke på videresalg senere.

Ift pris etc så vil jo en rimelig ribba utgave konkurrere med Model E og en rekke andre når den tid kommer, en highend-utgave vil konkurrere mot andre biler. Om du selger bilen om 10 år vil du neppe få igjen 50k mer for en 85 enn for en 60 så med mindre man kjører mye og trenger rekkevidde til over 30 mil vinterstid så er 85 det klart beste valget. Mye kan være lurt med å velge mer tilleggsutstyr etc og mange velger endel de ikke trenger, men tenker på videresalg, MEN, ting går i stykker og jo mer ekstra, jo dyrere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sjøhyene

Bakovervendte seter er nok den ene tingen jeg har blitt mest positivt overrasket over nytte verdien av.
Er virkelig genialt hvis man har en unge eller to og kanskje er unkel/tante til et par. Har hatt bruk for den mye mer enn jeg trodde jeg ville gjøre og ungene og elsker den!
I tillegg er den kjempe lett og vippe opp og ned.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

#28
Sitat fra: Dix Hallpike på fredag 21. mars 2014, klokken 09:52
De få langturene jeg er på (>300km en vei) vil jeg basere meg på hurtigere lading enn 22kw for å komme meg videre.
Det er jo blant annet på disse turene at dobbeltladeren er genial. Turer på 40-50 mil som er akkurat lenger enn kapasitet, men som ikke krever særlig lading, holder det med 30-60 min på et 22kW punkt mens man spiser eller handler litt. Det planlegger jeg blant annet å gjøre på Kongsvinger og i Danmark til sommeren. At 22kW er for tregt er rett på turer på 80-100 mil men ikke på turer på 40-50 mil, og de er det en del av for min del :)

Å anbefale folk å droppe dobbeltladeren burde medføre at man deler verditapet med trådstarter når bilen skal selges og kjøpergruppen er vesentlig mindre samt ettermontering koster 30-40K.

Enste jeg angrer på at jeg ikke tok med i dag er barnesetene. Men det er utelukkende fordi familiesituasjonen plutselig endret seg fra ett til fire barn i løpet av noen måneder, og fordi ett av disse barna vil passe inn i setene i det tidsrommet jeg trenger dem. Vil helst ikke ha barn baki der, men det går på noen turer i året i en periode på 2-3 år.
Ellers blir det bare dødvekt, pluss at de stjeler det geniale lagringsrommet under bagasjeromsgulvet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Men det er relativt enkle å montere ut om det blir lange perioder uten bruk da Øyvind ;) Ikke at det gjør noen forskjell for deg nå. Blir nok 3 barn her i gården snart og foreldrene mine sitter på endel. At barnevogna faktisk går i frunken og litt håndbagasje er og der gjør at vi har det veldig greit og faktisk har en sjuseter. Når barna blir en god del eldre så tipper jeg vi kanskje tar ut baksetene...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA