Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av sigurdi, mandag 10. mars 2014, klokken 00:36

« forrige - neste »

sigurdi

Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:
Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr
Priser på elektrikse tjenester.
3-fase transformatorer 230v-400v
Løsning! Enfase lading med enkeltlader og 32A
Og Salto sine egne sider (Trykk les mer)

Dette er diskutert i trådene over, men laget egen tråd, siden det ikke er noe skikkelig svar på dette.
En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er: Svar kommet frem i tråden er lagt til med rødt.

  • Er det bare krav til å ha et slikt vern bare ved bruker 3 fas 230v til 400v + N trafo?
    • Ikke krav pr i dag, men jobbes med revidering av regelverk nå i 2014.
  • Bør en uansett ha dette på kursen til elbilen? (som et dobbeltvern)
    • Bruker en UMC, skal det være ivaretatt, setter en opp egen lader bør en sterkt vurdere RCCB-B vern som ekstra sikkerhet
  • Er UMC-er/ladestasjoner nok værn mot DC spenning i retur fra batteri?
    • Det bør den være, på Tesla så var den en periode litt vel følsom.

Er det krav, er det jo en stor uting å bare koble seg opp på en kurs på et hotell/venner osv!

Oppdaterer denne posten med eventuelt henvisning til lovverk og hva en kommer frem til.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på mandag 10. mars 2014, klokken 00:36
Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:

En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er:
Er det bare krav til å ha et slikt vern bare ved bruker 3 fas 230v til 400v + N trafo?

Det er ikke noe krav til slikt vern overhodet. klasse A tilfredsstiller alle kravene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. mars 2014, klokken 02:19
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. mars 2014, klokken 00:36
Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:

En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er:
Er det bare krav til å ha et slikt vern bare ved bruker 3 fas 230v til 400v + N trafo?

Det er ikke noe krav til slikt vern overhodet. klasse A tilfredsstiller alle minste kravene.
Men om det skulle det oppstå en feil i bilens inngangslikerettersystem vil ikke type A  jordfeilbryter se denne. Så det er et spørsmål om å tilfredstille minstekrav eller få størst mulig sikkerhet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 10. mars 2014, klokken 08:26
Men om det skulle det oppstå en feil i bilens inngangslikerettersystem vil ikke type A  jordfeilbryter se denne. Så det er et spørsmål om å tilfredstille minstekrav eller få størst mulig sikkerhet.

Det er sant, jeg tolket spørsmålet som hva kravet var etter forskriftene. Forøvrig er det vel ikke usannsynlig at det ligger overvåkning av slikt i bilen også. Det er tross alt en kontaktor mellom pluggen og laderen, denne styres forhåpentligvis av en modul som overvåker diverse ting som spenning osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. mars 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Griffel på mandag 10. mars 2014, klokken 08:26
Men om det skulle det oppstå en feil i bilens inngangslikerettersystem vil ikke type A  jordfeilbryter se denne. Så det er et spørsmål om å tilfredstille minstekrav eller få størst mulig sikkerhet.

Det er sant, jeg tolket spørsmålet som hva kravet var etter forskriftene. Forøvrig er det vel ikke usannsynlig at det ligger overvåkning av slikt i bilen også. Det er tross alt en kontaktor mellom pluggen og laderen, denne styres forhåpentligvis av en modul som overvåker diverse ting som spenning osv.
For lading via kladd, er nok dette ivaretatt. For 3 fas ladestasjoner som skal ha en separat jordfeilsautomat vil jeg tro at en for å oppnå høyest praktisk mulig sikkerhet velger B type.  Når det (enn så lenge) ikke er et krav henger nok det sammen med en kost/nytte vurdering. Nå vil forskriftene revideres i løpet av 2014, og noe av det som er nytt har med krav til ladestasjoner å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Var ikke lett å finne tråden igjen, var pluttselig borte.
Trodde den var slettet. :-)

Har oppdatert 1.Post med info som er kommet frem her.

Takkar tilbakemeldinger.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Den RCCB-B vernet som Salto selger ABL SURSUM for TN 400v 4 pol, altså 3 leder + n kan brukes på enfas og trefas IT nett også, men da med en eller to ledige innganger.
Rendt jordfeilvern, så må ha sikring i tillegg.

Her er bilde. :-)


Må reklamere litt for Salto, utrolig god service og kundesupport, ble imponert.


Elektrikker kommer i måro og kobler opp, så da er det bare bil som mangler. :-)
(Bygger om hele hovedskapet, og undersentralen i garasjen og kjeller, er fra 86 så er både hummer og kanari. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

Noen har kanskje lagt merke til at jeg sjelden spør andre om råd så lenge det har med elektrisitet å gjøre. Nå gjør jeg det:
Jeg har vanskelig for å se for meg at en type B jordfeilbryter gir noe ekstra sikkerhet i forbindelse med en en-fase lader for batteri.
Kan noen fortelle om jeg tar feil og samtidig forklare hvorfor?

(PS. Det blir aldri feil å velge Type B isteden for Type A, men i mange tilfelle unødvendig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:57
Noen har kanskje lagt merke til at jeg sjelden spør andre om råd så lenge det har med elektrisitet å gjøre. Nå gjør jeg det:
Jeg har vanskelig for å se for meg at en type B jordfeilbryter gir noe ekstra sikkerhet i forbindelse med en en-fase lader for batteri.
Kan noen fortelle om jeg tar feil og samtidig forklare hvorfor?

(PS. Det blir aldri feil å velge Type B isteden for Type A, men i mange tilfelle unødvendig)

Jeg har ikke nok kunnskap til å si noe konkret om dette, men kan referere til Salto som bruker dette vernet selv i sine enfas installasjoner.

Da jeg hadde befaring av elektriker for oppgradering av skap i både hus og garasje, spurte jeg om RCCB-B vern med tanke på mulighet til lading av elbil i fremtiden.

Blektrikker hadde lite erfaring med bruk av slike vern og de han kunne få tak i var ekstremt dyre, ut fra trådene her viste jeg at Salto hadde vern til litt mer overkommelig pris.
Det var helt greit om jeg bestilte selv derfra.

Totalt sett, ble det ikke avskrekkende prisforskjell, med et 32A jordfeilvern (standard), eller et 40A RCCB-B vern og standard 32A automat sikring.

Da vernet ankom fra Salto, så var dette et vern merket for 400v TN nett (3 + N)

Manual på Tysk, så sendte forespørsel til Salto om dette kunne brukes på IT nett og oppkobling, slik at jeg slapp å betale timer for elektriker uten at han kunne bruke dette vernet.

Fikk dette svaret av salto:

Sitat fra: SaltoJa, dette RCCB er laget for 400V anlegg med N, men jeg mener at det skal fungere på et delta-nett også. Når vi benytter dette til 1-faseanlegg (fordi 1-fasede RCCB Type-B er mangelvare) så kobler vi fasene R og S inn på N og Lx (eller terminalnummer 8 og 2, 4 eller 6). Ved delta 3-fase så må T inn på N, S inn på L3 og R inn på L2 (hhv T=8, S=6, R=4). En av L-terminalene f.eks. L1 kan stå ubrukt/åpen. Jordleder skal aldri innom jordfeilvernet.

Jordfeilvernet henter sin drivspenning (elektronisk) og spenning til testknappen, mellom N- og Lx-terminalene.

Gav dette videre til elektriker og nå står det montert i skap i garasje.

Pr i dag ble det et 32A trefase uttak, elektriker har søkt lokalt e-verk om 32A enfas uttak.
Fikk beskjed om at dette ville ta endel tid, siden de jobber med retningslinjene sine for denne typen oppkoblinger.

Men at dette skal fungere annerledes en et standard jordfeilvern (enfas) bare at det også måler DC spenning mellom fasene kan jeg ikke forstå.

Men DC spenning mellom en fase og jord får det da ikke målt.

Noe som mange med IT nett har problemer med. (Er vel noen av dem som fremdeles har problemer med at UMC kobler av)

Men så vidt jeg har klart å lese meg til, så måler bilen dette om du bruker Tesla sin UMC, men ikke fra 3 part, da dette ikke blir videreformidlet til bilen.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

Jorfeilbrytere måler ikke spenning, men strømmer som går til jord. Jorfeilbrytere benytter hovedsaklig en sumasjonsstrømtransformator, og som transformatorer flest merker de ikke mye til DC slik at likestrømskomponenter ikke blir registrert av denne. Her har det vært en teknisk utvikling. De første jorfeilbrytere AC typen registrerte kun vekselstrømskomponenter, AC typen er ikke lenger godkjent for ny installasjoner. A typen har da noen tilleggs komponenter slik at pulserende DC strømmer til jord registreres (i tillegg til hva AC typen klarte), og de nyeste B type registrerer også kontinuerlige feilstrømmer til jord, i tillegg til det A typen kan registrere. A type er minstekravet i forbindelse med ladestasjoner.

Det er ingen tvil om at B typen kan brukes overalt, så det er uansett ikke feil å benytte en slik som i ditt tilfelle, det beste er altid bra nok. Saltos beskrivelse har jeg ingen bemerkninger til.

Det er heller ingen tvil om at den gir en økt sikkerhet ved 3 fasladere. Spørsmålet mitt gikk egentlig på om å bruke B type i forbindelse med lading av batterier via enfas er å skyte (bomme på) spurv med kanon?

Når prisforskjellen er liten er det liten grunn til ikke å benytte B typen uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 14. mars 2014, klokken 10:11
Når prisforskjellen er liten er det liten grunn til ikke å benytte B typen uansett.

Det er jeg enig i, men pr. i dag er prisforskjellen ekstremt stor. Type B er vanskelig å få tak i og koster mange ganger så mye som Type A. Salto selger forøvrig disse svært billig, da gjengs pris på ABL Sursum RA4303 er 500-800 euro på diverse europeiske web-shops.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Takkar for info Griffel.

I min instalasjon med trefas 32A, så kostet standard jorfeilvern 32A 1600kr, tror det var med mva
Fra salto kom vernet på 1900 pluss mva og frakt og elektrikket monterte in en 32A 3fas standar sikring til 300kr etter 40A jordfeil automaten fra Salto.

Så differansen for meg ble da 1300kr ink frakt og mva.
Når totalen på hele jobben kom på 25000 er 1300 liten differanse som jeg ikke ser poenget å spare dersom det er en liten mulighet for at beskyttelsen er større.

Sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rav4_EV

Det er vel mange tiår siden noen brukte en ren likeretter til å lade elbil.
En elbillader i dag har typisk først en boost konverter som benyttes til effektfaktorkorrigering.
Deretter likerettes dette, vekselrettes i høy frekvens, gjennom trafo og deretter likerettes igjen.

Hvordan retur av DC spenning fra batteri som nevnt over skal kunne inntreffe er for meg et mysterium.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. mars 2014, klokken 15:25
Hvordan retur av DC spenning fra batteri som nevnt over skal kunne inntreffe er for meg et mysterium.
Det har ikke jeg sett nevent over.
Ikke desto mindre kan en få en likestrøms-feilstrøm komponent som ikke kan registres av en A-type jordfeilbryter. (Dette har ikke direkte med batteri spenningen å gjøre, feil nedstrøms step-up transformatoren er en annen sak).

Derfor benyttes "alltid" B typer i forbindelse med større 3 og 6 fas likerettere for styrte motordrifter.
I tillegg brukes type B også på mange mindre systemer som har DC komponenter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatEr UMC-er/ladestasjoner nok værn mot DC spenning i retur fra batteri?
Det bør den være, på Tesla så var den en periode litt vel følsom.

Det var da tydelig nevnt i første post, Griffel.

Ellers vil bilen koble ut batteri og lading dersom det oppstår lekkasje mellom drivbatteri og ramme/jord. Denne overvåkningen er spesielt rettet mot likestrøm.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA