Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av sigurdi, mandag 10. mars 2014, klokken 00:36

« forrige - neste »

Marius Engel

Laderen til elbilen skaper en glatt likestrøm.

Ett A-type vern vil nødvendigvis ikke koble ut ved en jordfeil etter laderen, da A type kun kobler ut ved vekselstrømmer og pulserende likestrømmer.

Det er vel egentlig ganske opplagt at man må ha B-type vern, uansett om det er ett normkrav eller ei?

Forskriften krever beskyttelse mot feil, og det er den som gjelder (FEL). Er man garantert beskyttet mot feil ved bruk av type A er det dermed OK. Hvis ikke må man over på type B ved lading av elbil.

Jeg monterte en A type jordfeilautomat i 2013 på min kurs. Er det verdt å montere inn en B-type for å skåne anlegget/nettet/bilen min? Ja, utvilsomt. MÅ jeg rette meg etter nyeste norm, da dette var gjort før 2014? Nei, men jeg bør.

Det er eier av anlegget som til enhver tid er ansvarlig for at dette er trygt og forskriftsmessig.

Griffel

Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Laderen til elbilen skaper en glatt likestrøm.
Det gjør også C-tec laderen som jeg benytter til 12V batteri i bil og båt. Den leverer like mye likestrøm (A) som en 16A enfas elbillader.

Sikkerhets krav er altid en vurdering mellom hva som er praktisk/økonomisk mulig og forbedring av sikkerhet.
Når det gjelder trefas ladere av denne størrelsen er jeg ikke i tvil om om at :
Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Jeg monterte en A type jordfeilautomat i 2013 på min kurs. Er det verdt å montere inn en B-type for å skåne anlegget/nettet/bilen min? Ja, utvilsomt. MÅ jeg rette meg etter nyeste norm, da dette var gjort før 2014? Nei, men jeg bør.

Det er eier av anlegget som til enhver tid er ansvarlig for at dette er trygt og forskriftsmessig.
ligger innenfor denne grensen om hva som er praktisk/økonomisk mulig og rimlig fornuftig.

For nye anlegg uansett ant faser og effekt er det ingen tvil om hva NC64 har tolket seg fram til, og et valg av type B vern er uansett ikke feil.

men jeg kommer neppe til å bytte innmat i sikringskapet mitt fra A jordfeil atomater til B alle steder hvor jeg kan koble til en inverter eller likeretter. (f.eks en moderne vaskemaskin) bør jeg?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel

Jeg mener at der du lader elbilen hver dag, i mange timer, er risikoen veldig mye større enn der du bruker ctek laderen noen få ganger.

Ctekladeren er jo stengt tatt også dobbeltisolert, og dermed har den ett annet beskyttelsestilstak som gjør at krav om jordfeilbryter i prinsippet bortfaller. Det er da andre krav som gjør at man evt. trenger jordfeilbryter på kursen.

Griffel

Vi snakker uansett om en 2 polet stikkontakt hvor jeg kobler til en lader som kan lever en høy glatt likestrøm, og jordfeil etter lader er det garantert uavhengi av om Ctec-en er dobbeltisolert.

Nå var det ikke akkurat det som var påenget mitt, men heller hva en bør gjøre selv om det ikke er et krav.
Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Det er vel egentlig ganske opplagt at man må ha B-type vern, uansett om det er ett normkrav eller ei?
Andre eksempler:
Inverter varmepumpe
Vaskemaskin med børsteløs motor
Induksjonskokeplate
Mikrobølgeovn
Ikke noe krav men "bør" argumetet  er det samme.
Spørsmål: bør en bytte jorfeilautomaten til luft til luft varmepumpen og det andre nevent over (enfas 16A)?
Er det egentlig så opplagt må ha Type B for elbil ladekontakt, men ikke for en varmepumpe som er tilkoblet 24/7. Problemet med DC har en knytning mot faseantall og effekt i kretsen uten at det nå går fram av forskrift.

Jeg mener egentlig bare at kravet er tidlig i forhold til utviklingen av produktet, ikke at tanken bak at B automater er en ytterlig forbedring med tanke på sikkerhet.

Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Laderen til elbilen skaper en glatt likestrøm.
Ett A-type vern vil nødvendigvis ikke koble ut ved en jordfeil etter laderen,
Et B vern kobler heller ikke uten videre ut ved en jordfeil etter laderen siden utgangstrinnet på lader er galvanisk skilt fra nettet hvor vernet sitter. En trefas lader har også glatt likestrøm i mellomkretsen som ikke er galvanisk skilt fra nettet så for en feil i selve lader er problemet større.

(PS. Jeg høre til de som monterte felles forandkoblet AC jorfeilbryter når det var eneste tilgjenglige og har byttet forandkoblet jorfeilbryter 2 ganger etter hvert som forbedringene kom, fram til automatsikringene med forandkoblet jordfeilbryter ble byttet ut med jorfeilautomater, men jeg tviler på at de topolete automatene vil bli byttet ut med B typer i nærmeste framtid, selv om jeg har både varmepumpe og PC.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel

Så det er forskjell, i denne sammenheng, om det er trefase lader eller 1-/2-fase lader? Det var jeg ikke klar over.

Finnes det en enkelt forklaring på hvorfor det er forskjell?

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Griffel

Sitat fra: JBS på søndag 15. mars 2015, klokken 23:20
her er en forklaring på forskellen, dog under danske forhold

http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm
Dette var en fin forklaring, og helt relevant også for Norge.
Det tyder vel også på at min tidligere gjetting er riktig. Det at oversettelsen fra Fransk til Norsk av normen har resultert i at typeB jordfeilvern har blitt et særnorsk krav også for enfas (altså både det som instalasjonsbransjen kaller enfas og tofas). Den Norske tolkningen har ingen ulemper (utenom plass, pris og tilgjenglighet), og er et resultat av en "heller trygg enn trist" tankegang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Enig i at dette var en fin forklaring, og spesielt tydelig på hvorfor ett type A jordfeilsvern blir satt ut av spill. Det jeg ikke forsto var hvorfor det tilsynelatende bare er en 3 fase problematikk og ikke ett problem ved 1 (2) fase anlegg, men det ser sikkert du, Griffel? :)
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 16. mars 2015, klokken 12:37
Enig i at dette var en fin forklaring, og spesielt tydelig på hvorfor ett type A jordfeilsvern blir satt ut av spill. Det jeg ikke forsto var hvorfor det tilsynelatende bare er en 3 fase problematikk og ikke ett problem ved 1 (2) fase anlegg,

En enfas likeretterbro leverer i løpet av hvert 1/100 sekund en sinusformet halvbølge hvor spenningen varierer fra 0V 326V og tilbake til 0. (Effektivverdi 230V). Noe glatting er det nok men ikke veldig mye, så såpass pulserende er den nok at et A vern burde oppfatte dette dersom en isolasjonsfeil i denne mellomkretsen genererer en feilstrøm. Er glattingen tilstrekklig vil ikke A vernet virke på enfas heller. Jeg har ikke nok detaljer om A vern til å vite hvor grensen mellom glatt og varierende DC ligger. (Det spiller ingen rolle om denne enfasen er er i det husinstallasjonsbransjen kaller 1-fas eller 2-fas).

En trefasbro vil i sin natur levere en glattere likespenning, her varierer spenningen over samme periode fra 282V til 326V tilbake til 282V (i forhold til N leder) også litt glattet i tillegg til dette. Strøm fra en oveledning her varierer for lite til at et A vern klarer å detektere feilen.

DC spenningen fra mellomkretsen går til en DC/DC omformer, siden denne kondisjonere ladestrømmen til batteriet er ikke kravet til glatting i mellomkretsen stort, men jeg har ingen detaljer om hvordan Nissan eller VW har utført dette.

DC/DC omformeren skiller lasten galvanisk fra denne første likeretteren og hva som skjer av feil etter DC/DC omformeren "vet" ikke værnet noe om uansett.

(Jeg burde egentlig ha tegnet men det får bli en annen gang)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Ok, så pga. 3 faser med 120 grader faseforskyvning vil sinus toppene være mye glattere  en toppene fra en en fase likeretter, og dermed ikke bli oppfattet som pulserende likestrøm, men jevn likestrøm, og vil dermed kunne sette ett type A vern i metning om en jordfeil skulle oppstå, ikke sant?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 16. mars 2015, klokken 17:15
Ok, så pga. 3 faser med 120 grader faseforskyvning vil sinus toppene være mye glattere  en toppene fra en en fase likeretter, og dermed ikke bli oppfattet som pulserende likestrøm, men jevn likestrøm, og vil dermed kunne sette ett type A vern i metning om en jordfeil skulle oppstå, ikke sant?
Nettupp!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

KjellG

Nå lager vi en krets av en 3-fase generator, jfb, likeretter og en motstand.

Over motstanden måler vi en DC med litt rippel. Vil jfb "se" at denne lasten er en motstand? Vil det gjennom jfb gå en likestrøm? Vil transformatoren i jfb gå i metning?

Så parallellkobler vi motstanden med en kondensator (situasjonen med en lader). Hva vil jfb se? En strøm som kommer i korte pulser mens spenningen er nær amplitudeverdien? Vil jfb se en likestrøm? Vil denne likestrømmen være så kraftig at den driver jfb i metning og hvorfor? Strømmen for å lade kondensatoren kan bli høy, men er det en likestrøm? Samme strømpuls med samme kurveform kommer i neste halvperiode.

Vi legger en jordfeil fra likeretterens pluss til jord. Vil jfb se en likestrøm?

Jeg ser ikke sammenhengen her.

Edit: Om en eller flere av diodene i likeretteren ryker vil systemet trolig trekke likestrøm fra nettet, men det er ikke en jordfeil.

Griffel

Se beskrivelse #35.
Den DC feilen en A type jordfeilbryter ikke kan se er den som følger av overledning i mellomkretsen om denne er glatt. Dersom det oppstår en jordfeil på en annen kurs kan denne jordfeilen "maskeres" av DC på avveie. Dette var noe som ble oppdaget i forbindelse med store likerettere for ASD (Frekvensomformere).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Speeder

Henter opp en gammel tråd.
Hvordan vil den eventuelle DC feilstrømmen flyte i ett IT nett?
En AC feil har returvei til faseleder via de kapastive virkningene i nettet, men hva skjer med DC strømmen?

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA