Elbilforum.no

Populære temaer => Lade hjemme => Ladeplasser og ladekabler => Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading => Emne startet av: sigurdi på mandag 10. mars 2014, klokken 00:36

Tittel: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: sigurdimandag 10. mars 2014, klokken 00:36
Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:
Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg179733.html#msg179733)
Priser på elektrikse tjenester.  (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8815.msg178392.html#msg178392)
3-fase transformatorer 230v-400v (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8301.msg139213.html#msg139213)
Løsning! Enfase lading med enkeltlader og 32A (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10300.msg138911.html#msg138911)
Og Salto sine egne sider (Trykk les mer) (http://salto.no/ladelosninger-tesla/)

Dette er diskutert i trådene over, men laget egen tråd, siden det ikke er noe skikkelig svar på dette.
En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er: Svar kommet frem i tråden er lagt til med rødt.

Er det krav, er det jo en stor uting å bare koble seg opp på en kurs på et hotell/venner osv!

Oppdaterer denne posten med eventuelt henvisning til lovverk og hva en kommer frem til.

sigurdi
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: jkirkebomandag 10. mars 2014, klokken 02:19
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. mars 2014, klokken 00:36
Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:

En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er:
Er det bare krav til å ha et slikt vern bare ved bruker 3 fas 230v til 400v + N trafo?

Det er ikke noe krav til slikt vern overhodet. klasse A tilfredsstiller alle kravene.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelmandag 10. mars 2014, klokken 08:26
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. mars 2014, klokken 02:19
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. mars 2014, klokken 00:36
Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:

En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er:
Er det bare krav til å ha et slikt vern bare ved bruker 3 fas 230v til 400v + N trafo?

Det er ikke noe krav til slikt vern overhodet. klasse A tilfredsstiller alle minste kravene.
Men om det skulle det oppstå en feil i bilens inngangslikerettersystem vil ikke type A  jordfeilbryter se denne. Så det er et spørsmål om å tilfredstille minstekrav eller få størst mulig sikkerhet.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: jkirkebomandag 10. mars 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Griffel på mandag 10. mars 2014, klokken 08:26
Men om det skulle det oppstå en feil i bilens inngangslikerettersystem vil ikke type A  jordfeilbryter se denne. Så det er et spørsmål om å tilfredstille minstekrav eller få størst mulig sikkerhet.

Det er sant, jeg tolket spørsmålet som hva kravet var etter forskriftene. Forøvrig er det vel ikke usannsynlig at det ligger overvåkning av slikt i bilen også. Det er tross alt en kontaktor mellom pluggen og laderen, denne styres forhåpentligvis av en modul som overvåker diverse ting som spenning osv.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelmandag 10. mars 2014, klokken 09:52
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. mars 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Griffel på mandag 10. mars 2014, klokken 08:26
Men om det skulle det oppstå en feil i bilens inngangslikerettersystem vil ikke type A  jordfeilbryter se denne. Så det er et spørsmål om å tilfredstille minstekrav eller få størst mulig sikkerhet.

Det er sant, jeg tolket spørsmålet som hva kravet var etter forskriftene. Forøvrig er det vel ikke usannsynlig at det ligger overvåkning av slikt i bilen også. Det er tross alt en kontaktor mellom pluggen og laderen, denne styres forhåpentligvis av en modul som overvåker diverse ting som spenning osv.
For lading via kladd, er nok dette ivaretatt. For 3 fas ladestasjoner som skal ha en separat jordfeilsautomat vil jeg tro at en for å oppnå høyest praktisk mulig sikkerhet velger B type.  Når det (enn så lenge) ikke er et krav henger nok det sammen med en kost/nytte vurdering. Nå vil forskriftene revideres i løpet av 2014, og noe av det som er nytt har med krav til ladestasjoner å gjøre.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: sigurdimandag 10. mars 2014, klokken 16:05
Var ikke lett å finne tråden igjen, var pluttselig borte.
Trodde den var slettet. :-)

Har oppdatert 1.Post med info som er kommet frem her.

Takkar tilbakemeldinger.
Tittel: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: sigurditirsdag 11. mars 2014, klokken 21:31
Den RCCB-B vernet som Salto selger ABL SURSUM for TN 400v 4 pol, altså 3 leder + n kan brukes på enfas og trefas IT nett også, men da med en eller to ledige innganger.
Rendt jordfeilvern, så må ha sikring i tillegg.

Her er bilde. :-)
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/12/8y3ygygy.jpg)

Må reklamere litt for Salto, utrolig god service og kundesupport, ble imponert.


Elektrikker kommer i måro og kobler opp, så da er det bare bil som mangler. :-)
(Bygger om hele hovedskapet, og undersentralen i garasjen og kjeller, er fra 86 så er både hummer og kanari. :-)

sigurdi
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltirsdag 11. mars 2014, klokken 21:57
Noen har kanskje lagt merke til at jeg sjelden spør andre om råd så lenge det har med elektrisitet å gjøre. Nå gjør jeg det:
Jeg har vanskelig for å se for meg at en type B jordfeilbryter gir noe ekstra sikkerhet i forbindelse med en en-fase lader for batteri.
Kan noen fortelle om jeg tar feil og samtidig forklare hvorfor?

(PS. Det blir aldri feil å velge Type B isteden for Type A, men i mange tilfelle unødvendig)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: sigurdifredag 14. mars 2014, klokken 08:54
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:57
Noen har kanskje lagt merke til at jeg sjelden spør andre om råd så lenge det har med elektrisitet å gjøre. Nå gjør jeg det:
Jeg har vanskelig for å se for meg at en type B jordfeilbryter gir noe ekstra sikkerhet i forbindelse med en en-fase lader for batteri.
Kan noen fortelle om jeg tar feil og samtidig forklare hvorfor?

(PS. Det blir aldri feil å velge Type B isteden for Type A, men i mange tilfelle unødvendig)

Jeg har ikke nok kunnskap til å si noe konkret om dette, men kan referere til Salto som bruker dette vernet selv i sine enfas installasjoner.

Da jeg hadde befaring av elektriker for oppgradering av skap i både hus og garasje, spurte jeg om RCCB-B vern med tanke på mulighet til lading av elbil i fremtiden.

Blektrikker hadde lite erfaring med bruk av slike vern og de han kunne få tak i var ekstremt dyre, ut fra trådene her viste jeg at Salto hadde vern til litt mer overkommelig pris.
Det var helt greit om jeg bestilte selv derfra.

Totalt sett, ble det ikke avskrekkende prisforskjell, med et 32A jordfeilvern (standard), eller et 40A RCCB-B vern og standard 32A automat sikring.

Da vernet ankom fra Salto, så var dette et vern merket for 400v TN nett (3 + N)

Manual på Tysk, så sendte forespørsel til Salto om dette kunne brukes på IT nett og oppkobling, slik at jeg slapp å betale timer for elektriker uten at han kunne bruke dette vernet.

Fikk dette svaret av salto:

Sitat fra: SaltoJa, dette RCCB er laget for 400V anlegg med N, men jeg mener at det skal fungere på et delta-nett også. Når vi benytter dette til 1-faseanlegg (fordi 1-fasede RCCB Type-B er mangelvare) så kobler vi fasene R og S inn på N og Lx (eller terminalnummer 8 og 2, 4 eller 6). Ved delta 3-fase så må T inn på N, S inn på L3 og R inn på L2 (hhv T=8, S=6, R=4). En av L-terminalene f.eks. L1 kan stå ubrukt/åpen. Jordleder skal aldri innom jordfeilvernet.

Jordfeilvernet henter sin drivspenning (elektronisk) og spenning til testknappen, mellom N- og Lx-terminalene.

Gav dette videre til elektriker og nå står det montert i skap i garasje.

Pr i dag ble det et 32A trefase uttak, elektriker har søkt lokalt e-verk om 32A enfas uttak.
Fikk beskjed om at dette ville ta endel tid, siden de jobber med retningslinjene sine for denne typen oppkoblinger.

Men at dette skal fungere annerledes en et standard jordfeilvern (enfas) bare at det også måler DC spenning mellom fasene kan jeg ikke forstå.

Men DC spenning mellom en fase og jord får det da ikke målt.

Noe som mange med IT nett har problemer med. (Er vel noen av dem som fremdeles har problemer med at UMC kobler av)

Men så vidt jeg har klart å lese meg til, så måler bilen dette om du bruker Tesla sin UMC, men ikke fra 3 part, da dette ikke blir videreformidlet til bilen.

sigurdi
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelfredag 14. mars 2014, klokken 10:11
Jorfeilbrytere måler ikke spenning, men strømmer som går til jord. Jorfeilbrytere benytter hovedsaklig en sumasjonsstrømtransformator, og som transformatorer flest merker de ikke mye til DC slik at likestrømskomponenter ikke blir registrert av denne. Her har det vært en teknisk utvikling. De første jorfeilbrytere AC typen registrerte kun vekselstrømskomponenter, AC typen er ikke lenger godkjent for ny installasjoner. A typen har da noen tilleggs komponenter slik at pulserende DC strømmer til jord registreres (i tillegg til hva AC typen klarte), og de nyeste B type registrerer også kontinuerlige feilstrømmer til jord, i tillegg til det A typen kan registrere. A type er minstekravet i forbindelse med ladestasjoner.

Det er ingen tvil om at B typen kan brukes overalt, så det er uansett ikke feil å benytte en slik som i ditt tilfelle, det beste er altid bra nok. Saltos beskrivelse har jeg ingen bemerkninger til.

Det er heller ingen tvil om at den gir en økt sikkerhet ved 3 fasladere. Spørsmålet mitt gikk egentlig på om å bruke B type i forbindelse med lading av batterier via enfas er å skyte (bomme på) spurv med kanon?

Når prisforskjellen er liten er det liten grunn til ikke å benytte B typen uansett.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: jkirkebofredag 14. mars 2014, klokken 11:16
Sitat fra: Griffel på fredag 14. mars 2014, klokken 10:11
Når prisforskjellen er liten er det liten grunn til ikke å benytte B typen uansett.

Det er jeg enig i, men pr. i dag er prisforskjellen ekstremt stor. Type B er vanskelig å få tak i og koster mange ganger så mye som Type A. Salto selger forøvrig disse svært billig, da gjengs pris på ABL Sursum RA4303 er 500-800 euro på diverse europeiske web-shops.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: sigurdifredag 14. mars 2014, klokken 11:43
Takkar for info Griffel.

I min instalasjon med trefas 32A, så kostet standard jorfeilvern 32A 1600kr, tror det var med mva
Fra salto kom vernet på 1900 pluss mva og frakt og elektrikket monterte in en 32A 3fas standar sikring til 300kr etter 40A jordfeil automaten fra Salto.

Så differansen for meg ble da 1300kr ink frakt og mva.
Når totalen på hele jobben kom på 25000 er 1300 liten differanse som jeg ikke ser poenget å spare dersom det er en liten mulighet for at beskyttelsen er større.

Sigurdi
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rav4_EVmandag 17. mars 2014, klokken 15:25
Det er vel mange tiår siden noen brukte en ren likeretter til å lade elbil.
En elbillader i dag har typisk først en boost konverter som benyttes til effektfaktorkorrigering.
Deretter likerettes dette, vekselrettes i høy frekvens, gjennom trafo og deretter likerettes igjen.

Hvordan retur av DC spenning fra batteri som nevnt over skal kunne inntreffe er for meg et mysterium.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltirsdag 18. mars 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. mars 2014, klokken 15:25
Hvordan retur av DC spenning fra batteri som nevnt over skal kunne inntreffe er for meg et mysterium.
Det har ikke jeg sett nevent over.
Ikke desto mindre kan en få en likestrøms-feilstrøm komponent som ikke kan registres av en A-type jordfeilbryter. (Dette har ikke direkte med batteri spenningen å gjøre, feil nedstrøms step-up transformatoren er en annen sak).

Derfor benyttes "alltid" B typer i forbindelse med større 3 og 6 fas likerettere for styrte motordrifter.
I tillegg brukes type B også på mange mindre systemer som har DC komponenter.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 18. mars 2014, klokken 21:57
SitatEr UMC-er/ladestasjoner nok værn mot DC spenning i retur fra batteri?
Det bør den være, på Tesla så var den en periode litt vel følsom.

Det var da tydelig nevnt i første post, Griffel.

Ellers vil bilen koble ut batteri og lading dersom det oppstår lekkasje mellom drivbatteri og ramme/jord. Denne overvåkningen er spesielt rettet mot likestrøm.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: sigurdionsdag 19. mars 2014, klokken 21:45
Så lenge bilen kan lades med DC spenning i samme kontakt som en lader med vekselspenning, så er det en kobling som skjer slik at batteriene er koblet direkte mot type 2 pluggen. SC lader batteriene direkte og ikke via bilens innebygde ladere.

At en bør stole 100% på bilen er greit, men er pris differansen liten betyr det jo lite å sikre seg litt ekstra.
Men kan ikke nok om emnet til å si at et RCCB-B vern faktisk vil beskytte nettet ditt dersom denne hendelsen skulle oppstå.
Flere har vel rapportert på forumet at har de stor DC potensial differanse i nettet sitt så går det ikke å lade med UMC for den tror det er DC spenning fra bilen og kobler fra kontaktor til hovedbatteriet og en får low 12v.
Menesk fungerer pga den rapporterer ikke til bilen på samme måte.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: PerBearmandag 28. april 2014, klokken 22:01
Jeg tror årsaken til (mulig) krav i NEK400:2014 om klasse B jordfeilvern på 3-fas lading er faren for metning av jordfeiltrafo ved små DC strømmer. Den skal jo reagere på små differensielle jordstrømmer så det kan skje at jordfeil i ladere ikke blir detektert på grunn av dette. Uansett årsak bør NEK400 komiteen dokumentere behovet for et teknisk krav som kommer til å koste "flesk".

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. mars 2014, klokken 15:25
En elbillader i dag har typisk først en boost konverter som benyttes til effektfaktorkorrigering.
Deretter likerettes dette, vekselrettes i høy frekvens, gjennom trafo og deretter likerettes igjen.

Det vanlige er vel likeretting før boost/effektfaktorkorrigering?
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelmandag 28. april 2014, klokken 23:14
Sitat fra: PerBear på mandag 28. april 2014, klokken 22:01
Jeg tror årsaken til (mulig) krav i NEK400:2014 om klasse B jordfeilvern på 3-fas lading er faren for metning av jordfeiltrafo ved små DC strømmer. Den skal jo reagere på små differensielle jordstrømmer så det kan skje at jordfeil i ladere ikke blir detektert på grunn av dette. Uansett årsak bør NEK400 komiteen dokumentere behovet for et teknisk krav som kommer til å koste
Type B skiller seg fra AC typen ved at den kan detektere kontinuerlig DC jordfeil strømmer men AC kan finne pulserende DC feil. En vanlig sumstrøm transf kan selfølgelig ikke detektere en kontinuerlig DC strøm, og følgelig ikke en feil på en 3 faslader. Derfor er dette klart et tema for 3fasladere, og slike brytere er vanlig i forbindelse med styrte motordrifter i industrien som jo har en trefaslikkeretter som inngangselement.. I et tidligere innlegg var det en som hevdet at det også ville bli et krav for enfaslikerettere, men ingen forklaring på hvorfor.

Dette tema (type b) har altså ingen ting med batteri og tilbakevirkning fra batter, men direkte med inngangslikeretter å gjøre.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 29. april 2014, klokken 09:20
SitatDet vanlige er vel likeretting før boost/effektfaktorkorrigering?
Helt riktig. Gikk litt fort der ja.

Brusa som er den eneste fabrikanten av 3 fase ladere til automotive bransjen jeg vet om selger i "løs vekt" sier deres lader ikke trenger type B vern.  Feilen kan ikke oppstå.

Flere kunder jeg har levert til ønsker B vern. De oppfatter at dette vil beskytte deres nyinnkjøpte bil bedre. :o
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: elektroluxonsdag 21. januar 2015, klokken 10:37
På tide å dra fram denne tråden igjen da en av mine kunder hadde fått beskjed fra Schneider om at DSB hadde i år vedtatt at Jordfeilvern klasse B nå er påbudt ved lading av elbil med mer enn 10A.

Høres kostbart ut, og betyr bråstopp for våre prisgunstige semiportable ladestasjoner
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Speederonsdag 21. januar 2015, klokken 10:56
I 2014 NEK 400-7-722:531.2 står følgende:
"Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av ett allpolig strømstyrt jordfeilvern med merkeutløserstrøm 30mA.

Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelsen mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B"
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 21. januar 2015, klokken 11:21
Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:37
På tide å dra fram denne tråden igjen da en av mine kunder hadde fått beskjed fra Schneider om at DSB hadde i år vedtatt at Jordfeilvern klasse B nå er påbudt ved lading av elbil med mer enn 10A.

Høres kostbart ut, og betyr bråstopp for våre prisgunstige semiportable ladestasjoner

Kravet gjelder kun faste installasjoner, ikke portable ladekabler. Altså skal stikket du plugger den i ha klasse B vern om det nylig er satt opp som ladepunkt, men ladekabelen trenger ikke å ha det.

Jeg får forøvrig inn klasse B vern på lager i februar til 1400 kroner ut (inkl. mva.). 4-pol 63A, så det kan brukes til absolutt alt.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 21. januar 2015, klokken 11:26
Sitat fra: Speeder på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:56
I 2014 NEK 400-7-722:531.2 står følgende:
"Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av ett allpolig strømstyrt jordfeilvern med merkeutløserstrøm 30mA.

Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelsen mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B"

Jepp. Og siden vi i hovedsak har IT-anlegg bruker vi normalt 2 faseledere. De med TN bruker normalt 4. Kun 1-fase på TN ser ut til å være unntatt kravet.

Egenskapene til belastningen er pr. def. ikke kjent da man ikke har kontroll på hvilken elbil som i fremtiden vil bruke et nytt ladepunkt. Type 1/Type 2 kontaktene passer jo til mange forskjellige modeller, det samme gjeldewr schuko eller industrikontakter.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: elektroluxonsdag 21. januar 2015, klokken 21:56
Tolker dette dit hen at vår tilnærming med SI type jordvern i Ratio sine semiportable ladestasjoner for det norske markedet da er tilstrekkelig og vel så det?

Foreløpig betyr dette et prispåslag på 1000 kr grunnet dyre SI vern i Holland, men vi jobber med forskjellige løsninger å få prisene tilbake til normalen.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: AndreStirsdag 10. mars 2015, klokken 08:02
Slik min ladeløsning ser ut nå har jeg både hjemme og på hytta 3x32A stikk på vegg i garasje.

Hjemme sitter det en ladestasjon tilkoblet denne hvor L1-L3 brukes (altså 32A 1 fas lading via ladestasjon).

På hytta blir det en ledning som går fra 32A 3 fas til 32A 1 fas, hvor UMC tilkobles.

Slik jeg leser dette er det da tilstrekkelig med 32A JFA med A-klasse jordfeilbryter på hytta (siden UMC brukes), mens hjemme bør jeg opp på B-klasse jordfeilbryter?

Det regelverksmessige mtp montør er ivaretatt.

Oppdatering, det virker som B-klasse vern uansett blir påkrevd
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltirsdag 10. mars 2015, klokken 16:17
Sitat fra: AndreS på tirsdag 10. mars 2015, klokken 08:02
Slik min ladeløsning ser ut nå har jeg både hjemme og på hytta 3x32A stikk på vegg i garasje.

Hjemme sitter det en ladestasjon tilkoblet denne hvor L1-L3 brukes (altså 32A 1 fas lading via ladestasjon).

På hytta blir det en ledning som går fra 32A 3 fas til 32A 1 fas, hvor UMC tilkobles.

Slik jeg leser dette er det da tilstrekkelig med 32A JFA med A-klasse jordfeilbryter på hytta (siden UMC brukes), mens hjemme bør jeg opp på B-klasse jordfeilbryter?

Det regelverksmessige mtp montør er ivaretatt.

Oppdatering, det virker som B-klasse vern uansett blir påkrevd
Riktig:
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 15:46
Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Gus1tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32
Men står det ikke i FEL at N-leder skal anses og behandles som en faseleder?
(Ref. FEL Vedlegg: I TN-S-systemer gjelder de samme krav til frakobling og utkobling av N-leder som for faseledere.)

Mulig det er noe teori mellomliggende her, men etter min terminologi er altså da 1+N også tilkobling mellom to faseledere..?

Hvordan er det da mulig -på noe måte- å dokumentere at et A-vern godt nok?

Slik jeg har forstått etter mengder med telefoner til Garo, Eaton, Schneider, Cenika +++, så er det slik at et A-vern vil gå i metning og ikke virke/detektere det vernet er konstruert for _dersom_ det oppstår en "glatt DC-jordfeil". Dette vil vel være like ødeleggende uansett nettsystem.
Jeg forstår det også slik at en slik metning og ødeleggelse ikke er reversibel, slik at vernet da er søppel...

Jeg mener fremdeles som jeg gjorde i en annen tråd her at dette er blitt rakettvitenskap. Kanskje langt unna det elektrikere skal tenke på og kunden betale for. Er dette reelt sett farlig, så er det større gjennomslagskraft for forbedringer dersom bilprodusentene må sette dokumenterbare verneinnretninger i bilene. Antar dette er et worldwide problem...  ;D
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltirsdag 10. mars 2015, klokken 17:54
Sitat fra: Gus1 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32
Men står det ikke i FEL at N-leder skal anses og behandles som en faseleder?
(Ref. FEL Vedlegg: I TN-S-systemer gjelder de samme krav til frakobling og utkobling av N-leder som for faseledere.)
Mulig det er noe teori mellomliggende her, men etter min terminologi er altså da 1+N også tilkobling mellom to faseledere..?
Hvordan er det da mulig -på noe måte- å dokumentere at et A-vern godt nok?
Det kan bare skje dersom ladepunktet som sådan har slik beskyttelse.

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32
Antar dette er et worldwide problem...  ;D
Her er vi nok også litt ved saken kjerne i Norge er det som du nevner "N-leder skal anses og behandles som en faseleder", derfor tolker NK64 sin mystiske formulering slik den gjør, men i andre lannd (teksten er sikkert oversatt) tolkes dette som et krav ved trefas tilkobling. Derfor er nok ikke dette  et "worldwide problem" i forhold til forskrifter.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: PerBearlørdag 14. mars 2015, klokken 21:37
Likestrøm gjennom en måletrafo for jordfeil kan medføre at trafokjernen går i metning. Da vil den ikke fungere korrekt og det er stor mulighet for at det ikke verner mot farlig jordfeil.

Med unntak av prisen så er et B klasse RCD teknisk bedre og bør bli standard jordfeilvern alle plasser det er mulig å få DC jordfeil, ikke bare ved lading av elbil.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelsøndag 15. mars 2015, klokken 10:06
Sitat fra: PerBear på lørdag 14. mars 2015, klokken 21:37
Likestrøm gjennom en måletrafo for jordfeil kan medføre at trafokjernen går i metning. Da vil den ikke fungere korrekt og det er stor mulighet for at det ikke verner mot farlig jordfeil.

Med unntak av prisen så er et B klasse RCD teknisk bedre og bør bli standard jordfeilvern alle plasser det er mulig å få DC jordfeil, ikke bare ved lading av elbil.
Egentlig ikke uenig i det, problemet i tillegg til pris er mangel på egnete jorfeilautomater, 2polet og for lavere strømstyrker. Derfor ligger nok Norsk tolkning av forskriften litt i forkant av den tekniske utviklingen av jordfeilbrytere.

Neste generasjon jordfeilautomater har antagelig type B egenskaper.

Sitat fra: PerBear på lørdag 14. mars 2015, klokken 21:37
B klasse RCD .... bør bli standard jordfeilvern alle plasser det er mulig å få DC jordfeil, ikke bare ved lading av elbil.
Dette gjelder for eksempel alle steder der en f.eks kan plugge inn en batterilader for lading av et  vanlig 12V bilbatteri, varmepumer med inverter, flere typer av vaskemaskiner og tørketromler, kjøkkenvifter, mikrobølgeovner, induksjonskokeplater, PCer, lader for mobil telefon osv-osv, i praksis en hver stikkontakt.

Jeg tror derfor at NK64 tolkning ligger noe i forkant av teknisk utvikling. Men hva elektrikker har å forholde seg til er jo greit nok:
B type er standard for elbil lading uansett antall faser og sikringsstørrelse.

(Men jeg vil gjette på at neste forskriftrevisjon vil koble kravene til 3fas unasett, og til mulig effektuttak for enfas, med mindre at utvikling av jordfeilautomater, pris og teknikk, gjør problemstillingen uinteresant)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Marius Engelsøndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Laderen til elbilen skaper en glatt likestrøm.

Ett A-type vern vil nødvendigvis ikke koble ut ved en jordfeil etter laderen, da A type kun kobler ut ved vekselstrømmer og pulserende likestrømmer.

Det er vel egentlig ganske opplagt at man må ha B-type vern, uansett om det er ett normkrav eller ei?

Forskriften krever beskyttelse mot feil, og det er den som gjelder (FEL). Er man garantert beskyttet mot feil ved bruk av type A er det dermed OK. Hvis ikke må man over på type B ved lading av elbil.

Jeg monterte en A type jordfeilautomat i 2013 på min kurs. Er det verdt å montere inn en B-type for å skåne anlegget/nettet/bilen min? Ja, utvilsomt. MÅ jeg rette meg etter nyeste norm, da dette var gjort før 2014? Nei, men jeg bør.

Det er eier av anlegget som til enhver tid er ansvarlig for at dette er trygt og forskriftsmessig.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelsøndag 15. mars 2015, klokken 12:48
Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Laderen til elbilen skaper en glatt likestrøm.
Det gjør også C-tec laderen som jeg benytter til 12V batteri i bil og båt. Den leverer like mye likestrøm (A) som en 16A enfas elbillader.

Sikkerhets krav er altid en vurdering mellom hva som er praktisk/økonomisk mulig og forbedring av sikkerhet.
Når det gjelder trefas ladere av denne størrelsen er jeg ikke i tvil om om at :
Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Jeg monterte en A type jordfeilautomat i 2013 på min kurs. Er det verdt å montere inn en B-type for å skåne anlegget/nettet/bilen min? Ja, utvilsomt. MÅ jeg rette meg etter nyeste norm, da dette var gjort før 2014? Nei, men jeg bør.

Det er eier av anlegget som til enhver tid er ansvarlig for at dette er trygt og forskriftsmessig.
ligger innenfor denne grensen om hva som er praktisk/økonomisk mulig og rimlig fornuftig.

For nye anlegg uansett ant faser og effekt er det ingen tvil om hva NC64 har tolket seg fram til, og et valg av type B vern er uansett ikke feil.

men jeg kommer neppe til å bytte innmat i sikringskapet mitt fra A jordfeil atomater til B alle steder hvor jeg kan koble til en inverter eller likeretter. (f.eks en moderne vaskemaskin) bør jeg?
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Marius Engelsøndag 15. mars 2015, klokken 14:16
Jeg mener at der du lader elbilen hver dag, i mange timer, er risikoen veldig mye større enn der du bruker ctek laderen noen få ganger.

Ctekladeren er jo stengt tatt også dobbeltisolert, og dermed har den ett annet beskyttelsestilstak som gjør at krav om jordfeilbryter i prinsippet bortfaller. Det er da andre krav som gjør at man evt. trenger jordfeilbryter på kursen.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelsøndag 15. mars 2015, klokken 15:06
Vi snakker uansett om en 2 polet stikkontakt hvor jeg kobler til en lader som kan lever en høy glatt likestrøm, og jordfeil etter lader er det garantert uavhengi av om Ctec-en er dobbeltisolert.

Nå var det ikke akkurat det som var påenget mitt, men heller hva en bør gjøre selv om det ikke er et krav.
Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Det er vel egentlig ganske opplagt at man må ha B-type vern, uansett om det er ett normkrav eller ei?
Andre eksempler:
Inverter varmepumpe
Vaskemaskin med børsteløs motor
Induksjonskokeplate
Mikrobølgeovn
Ikke noe krav men "bør" argumetet  er det samme.
Spørsmål: bør en bytte jorfeilautomaten til luft til luft varmepumpen og det andre nevent over (enfas 16A)?
Er det egentlig så opplagt må ha Type B for elbil ladekontakt, men ikke for en varmepumpe som er tilkoblet 24/7. Problemet med DC har en knytning mot faseantall og effekt i kretsen uten at det nå går fram av forskrift.

Jeg mener egentlig bare at kravet er tidlig i forhold til utviklingen av produktet, ikke at tanken bak at B automater er en ytterlig forbedring med tanke på sikkerhet.

Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 10:38
Laderen til elbilen skaper en glatt likestrøm.
Ett A-type vern vil nødvendigvis ikke koble ut ved en jordfeil etter laderen,
Et B vern kobler heller ikke uten videre ut ved en jordfeil etter laderen siden utgangstrinnet på lader er galvanisk skilt fra nettet hvor vernet sitter. En trefas lader har også glatt likestrøm i mellomkretsen som ikke er galvanisk skilt fra nettet så for en feil i selve lader er problemet større.

(PS. Jeg høre til de som monterte felles forandkoblet AC jorfeilbryter når det var eneste tilgjenglige og har byttet forandkoblet jorfeilbryter 2 ganger etter hvert som forbedringene kom, fram til automatsikringene med forandkoblet jordfeilbryter ble byttet ut med jorfeilautomater, men jeg tviler på at de topolete automatene vil bli byttet ut med B typer i nærmeste framtid, selv om jeg har både varmepumpe og PC.)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Marius Engelsøndag 15. mars 2015, klokken 20:45
Så det er forskjell, i denne sammenheng, om det er trefase lader eller 1-/2-fase lader? Det var jeg ikke klar over.

Finnes det en enkelt forklaring på hvorfor det er forskjell?
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: JBSsøndag 15. mars 2015, klokken 23:20
her er en forklaring på forskellen, dog under danske forhold

http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelmandag 16. mars 2015, klokken 10:55
Sitat fra: JBS på søndag 15. mars 2015, klokken 23:20
her er en forklaring på forskellen, dog under danske forhold

http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm
Dette var en fin forklaring, og helt relevant også for Norge.
Det tyder vel også på at min tidligere gjetting er riktig. Det at oversettelsen fra Fransk til Norsk av normen har resultert i at typeB jordfeilvern har blitt et særnorsk krav også for enfas (altså både det som instalasjonsbransjen kaller enfas og tofas). Den Norske tolkningen har ingen ulemper (utenom plass, pris og tilgjenglighet), og er et resultat av en "heller trygg enn trist" tankegang.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rasmus.Bmandag 16. mars 2015, klokken 12:37
Enig i at dette var en fin forklaring, og spesielt tydelig på hvorfor ett type A jordfeilsvern blir satt ut av spill. Det jeg ikke forsto var hvorfor det tilsynelatende bare er en 3 fase problematikk og ikke ett problem ved 1 (2) fase anlegg, men det ser sikkert du, Griffel? :)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelmandag 16. mars 2015, klokken 15:25
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 16. mars 2015, klokken 12:37
Enig i at dette var en fin forklaring, og spesielt tydelig på hvorfor ett type A jordfeilsvern blir satt ut av spill. Det jeg ikke forsto var hvorfor det tilsynelatende bare er en 3 fase problematikk og ikke ett problem ved 1 (2) fase anlegg,

En enfas likeretterbro leverer i løpet av hvert 1/100 sekund en sinusformet halvbølge hvor spenningen varierer fra 0V 326V og tilbake til 0. (Effektivverdi 230V). Noe glatting er det nok men ikke veldig mye, så såpass pulserende er den nok at et A vern burde oppfatte dette dersom en isolasjonsfeil i denne mellomkretsen genererer en feilstrøm. Er glattingen tilstrekklig vil ikke A vernet virke på enfas heller. Jeg har ikke nok detaljer om A vern til å vite hvor grensen mellom glatt og varierende DC ligger. (Det spiller ingen rolle om denne enfasen er er i det husinstallasjonsbransjen kaller 1-fas eller 2-fas).

En trefasbro vil i sin natur levere en glattere likespenning, her varierer spenningen over samme periode fra 282V til 326V tilbake til 282V (i forhold til N leder) også litt glattet i tillegg til dette. Strøm fra en oveledning her varierer for lite til at et A vern klarer å detektere feilen.

DC spenningen fra mellomkretsen går til en DC/DC omformer, siden denne kondisjonere ladestrømmen til batteriet er ikke kravet til glatting i mellomkretsen stort, men jeg har ingen detaljer om hvordan Nissan eller VW har utført dette.

DC/DC omformeren skiller lasten galvanisk fra denne første likeretteren og hva som skjer av feil etter DC/DC omformeren "vet" ikke værnet noe om uansett.

(Jeg burde egentlig ha tegnet men det får bli en annen gang)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rasmus.Bmandag 16. mars 2015, klokken 17:15
Ok, så pga. 3 faser med 120 grader faseforskyvning vil sinus toppene være mye glattere  en toppene fra en en fase likeretter, og dermed ikke bli oppfattet som pulserende likestrøm, men jevn likestrøm, og vil dermed kunne sette ett type A vern i metning om en jordfeil skulle oppstå, ikke sant?
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltirsdag 17. mars 2015, klokken 09:05
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 16. mars 2015, klokken 17:15
Ok, så pga. 3 faser med 120 grader faseforskyvning vil sinus toppene være mye glattere  en toppene fra en en fase likeretter, og dermed ikke bli oppfattet som pulserende likestrøm, men jevn likestrøm, og vil dermed kunne sette ett type A vern i metning om en jordfeil skulle oppstå, ikke sant?
Nettupp!
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rasmus.Btirsdag 17. mars 2015, klokken 13:18
Jobber du som lærer eller?
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: KjellGtirsdag 17. mars 2015, klokken 15:19
Nå lager vi en krets av en 3-fase generator, jfb, likeretter og en motstand.

Over motstanden måler vi en DC med litt rippel. Vil jfb "se" at denne lasten er en motstand? Vil det gjennom jfb gå en likestrøm? Vil transformatoren i jfb gå i metning?

Så parallellkobler vi motstanden med en kondensator (situasjonen med en lader). Hva vil jfb se? En strøm som kommer i korte pulser mens spenningen er nær amplitudeverdien? Vil jfb se en likestrøm? Vil denne likestrømmen være så kraftig at den driver jfb i metning og hvorfor? Strømmen for å lade kondensatoren kan bli høy, men er det en likestrøm? Samme strømpuls med samme kurveform kommer i neste halvperiode.

Vi legger en jordfeil fra likeretterens pluss til jord. Vil jfb se en likestrøm?

Jeg ser ikke sammenhengen her.

Edit: Om en eller flere av diodene i likeretteren ryker vil systemet trolig trekke likestrøm fra nettet, men det er ikke en jordfeil.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltorsdag 19. mars 2015, klokken 16:30
Se beskrivelse #35.
Den DC feilen en A type jordfeilbryter ikke kan se er den som følger av overledning i mellomkretsen om denne er glatt. Dersom det oppstår en jordfeil på en annen kurs kan denne jordfeilen "maskeres" av DC på avveie. Dette var noe som ble oppdaget i forbindelse med store likerettere for ASD (Frekvensomformere).
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Speederlørdag 16. april 2016, klokken 10:47
Henter opp en gammel tråd.
Hvordan vil den eventuelle DC feilstrømmen flyte i ett IT nett?
En AC feil har returvei til faseleder via de kapastive virkningene i nettet, men hva skjer med DC strømmen?

Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: KjellGlørdag 16. april 2016, klokken 12:01
Størst problem er det trolig med defekte likerettere. Det kan gi opphav til DC i faselederne og blokkere funksjonen til jordfeildeteksjonen i et A-vern. Vernet kan derved feile dersom det oppstår en AC-slutning til jord.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffellørdag 16. april 2016, klokken 16:45
Sitat fra: Speeder på lørdag 16. april 2016, klokken 10:47
Henter opp en gammel tråd.
Hvordan vil den eventuelle DC feilstrømmen flyte i ett IT nett?
En AC feil har returvei til faseleder via de kapastive virkningene i nettet, men hva skjer med DC strømmen?
Du har helt rett. I et felfritt IT nett burde det ikke være behov for B vern. Er alt perfekt vil det ikke flyte glatt DC selv ved overledning på en defekt lader.

Men IT nett kan jo ha feil, overledning et eller annet sted i transformatorkretsen, eller jordet stjernepunkt på grunn av overspenningsbeskyttelse som har kortsluttet og ikke er rettet.
Dessuten finnes det 230V TN anlegg enkelte steder.

NEK har valgt den enkle løsningen å kreve B vern overalt, framfor å skille mellom våre 3 nettyper.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: KjellGlørdag 16. april 2016, klokken 16:57
I et perfekt IT-nett vil det kunne flyte en pulserende DC ved feil i en likeretter/lader. Med 3-fase er en ytterligere usikker på kurveformen på denne likestrømmen.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffellørdag 16. april 2016, klokken 17:13
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. april 2016, klokken 16:57
I et perfekt IT-nett vil det kunne flyte en pulserende DC ved feil i en likeretter/lader. Med 3-fase er en ytterligere usikker på kurveformen på denne likestrømmen.
Jordfeilbryter A løser ut på pulserende DC feil.

3-fase 400V lading: Jordfeilbryter B gir best beskyttelse. Krav i EU og Norge.

1-fase 230V lading fra 400V TN nett. A vil være tilstrekklig i EU, men ikke tillatt i Norge.

1-fase 230V lading fra 230V TN nett: B gir best beskyttelse. Krav i EU og Norge.

1-fase 230V lading fra 230V IT nett uten feil: A ville vært tilstrekklig, men ikke tillatt, en dobbelt feil som beskrevet neste avsnitt vil kunne skape problemer.

1-fase 230V IT lader koblet mellom L1 og L2. I tranf. krets ligger L3 på grunn av en feil til jord. Feil på lader blir ikke oppdaget av A vern og problemet som er beskrevt kan oppstå. B vern vil gi beskyttelse ved slike dobbeltfeil.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: krossmoentorsdag 07. juli 2016, klokken 13:20
Hei
Hadde elektriker på besøk for bl.a montering av kurs for lading av elbil. Fikk montert 32A CEE kontakt i garasjen og ny sikring/jordfeilvern i skap (se vedlagt bilde). Kan noen bekrefte om dette er "riktig" måte å gjøre det på? Etter litt søking så ble jeg usikker på om dette er et type B vern og om det har noe betydning. Har alltid vært nevnt at denne kursen skal brukes på elbil, det står også i kursfortegnelsen. Har 1fas IT nett hvis det betyr noe. Hvis dette ikke skulle være etter forskriftene, kan noen referere til hvilke punkt? Jeg har ikke god peiling på dette, noe jeg mistenker at elektriker heller ikke hadde.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltorsdag 07. juli 2016, klokken 14:06
Dette må være feil type jordfeilbryter etter forskrift om stikkontakt for lading av elbil. Det er en A type 100mA, skulle vært B 30mA.
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.

Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: krossmoentorsdag 07. juli 2016, klokken 14:25
Takk for utfyllende og bra svar! ;) Ville du selv brukt tid og penger på å få dette rettet? Vil det være stor risiko for at jeg noen gang får problemer med dette?
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 07. juli 2016, klokken 15:03
Jeg ville ikke brukt penger på å fikse det opp, det eneste jordfeilvern type B hjelper mot er DC feilstrømmer, noe som er en svært sjelden feil. Og i de fleste tilfeller vil nok bilen si ifra eller stoppe lading. Jeg har ikke B-vern og kommer ikke til å installere det med det første.

Men dette høres ut som en reklamasjonssak. Hvis du har bestilt et ladepunkt for elbil, og elektrikeren har ikke fulgt NEK400, så bør de fikse det opp uten å kreve en krone ekstra.

Jeg kjøpte hus der varmtvannstanken hadde nylig blitt koblet feil, slik at varmeelementet aldri slo seg helt av. Jeg tok kontakt med elektrikeren og de la seg langflat med en gang, og kom og rettet opp feilen. Dette er ikke overraskende - elektrikere kan bli holdt erstatningsansvarlig for konsekvensene av feilene de gjør. Da er en elektrikertime betydelig billigere enn 3-5 millioner til nytt hus. Eller noen års fengsel pga uaktsomt drap, for den saks skyld.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltorsdag 07. juli 2016, klokken 15:08
tja,
Er dette et nytt opplegg er det i strid med regelverket, det ikke er i samsvar med dagen forskrifter, og ulovlig dersom stikkontakten er ment for elbil

Hadde jeg hatt det fra før ville jeg nok betraktet en oppgradring med å skyte spurv med kanon.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: ElJohnonsdag 31. august 2016, klokken 17:10
Det er vel også sånn at det ikke er krav til eget B-vern i sikringsskapet så lenge ladeboks eller ladekabel har integrert B-vern.

"Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen."
http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494 (http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelonsdag 31. august 2016, klokken 17:38
Sitat fra: ElJohn på onsdag 31. august 2016, klokken 17:10
Det er vel også sånn at det ikke er krav til eget B-vern i sikringsskapet så lenge ladeboks eller ladekabel har integrert B-vern.

"Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen."
http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494 (http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494)
Gjelder kun fastmonterte mode3 ladestasjoner med innebygget B vern (ladeboks/hjemmelader/wallbox osv).
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Rioonsdag 31. august 2016, klokken 23:32
Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke har lest hele tråden, men (mtp man også kan få DC-feil på annet utstyr enn elbil):

Holder det å ha et 30 mA B-vern for hele leiligheten/huset, eller må man ha et ekstra vern bare for elbilladepunktet?


(Jeg forstår man trenger eget B-vern på egen kurs dersom man har A-vern for resten.)
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffelonsdag 31. august 2016, klokken 23:49
Ny anlegg krever kombiauomat eller jordfeilbryter på hver kurs, så skal det legges opp ny kurs for lading blir det en egen jordfeilbryter for den. Men vil du forbedre et gammelt anlegg med en felles jordfeilbryter, kan en jo erstatte en gammel type A med en ny B.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Riotorsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 23:49
Ny anlegg krever kombiauomat eller jordfeilbryter på hver kurs, så skal det legges opp ny kurs for lading blir det en egen jordfeilbryter for den. Men vil du forbedre et gammelt anlegg med en felles jordfeilbryter, kan en jo erstatte en gammel type A med en ny B.

Takk. Og takk for de tidligere innleggene også.

Som en malapropos: Kjenner du elsystemer i Storbritannia? Der har de noe de kaller "ring mains". Dvs. at man har en 32 A sikring (kun på L, selvsagt), og så legger man en 2,5 mm2 kurs rundt f. eks. førsteetasje i huset med alle veggkontaktene. Fra siste veggkontakt kobler man så ledningen tilbake til 32 A sikringen, slik at man har en ring.

Støpsler i Storbritannia har innebygget sikring, fra 5 til 13 A.

Sært!

Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Griffeltorsdag 01. september 2016, klokken 00:11
Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Som en malapropos: Kjenner du elsystemer i Storbritannia?
Jeg kjenner jo til sikringen i støpsel og at en kun sikrer L men ringmating har jeg ikke hørt om. Det blir jo en variant av parallellkobling.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Riotorsdag 01. september 2016, klokken 00:59
Sitat fra: Griffel på torsdag 01. september 2016, klokken 00:11
Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Som en malapropos: Kjenner du elsystemer i Storbritannia?
Jeg kjenner jo til sikringen i støpsel og at en kun sikrer L men ringmating har jeg ikke hørt om. Det blir jo en variant av parallellkobling.

Ja, å bruke en sikring på N er strengt, strengt forbudt!

Støpslene i Storbritannia har rektangulære pinner (god kontaktflate), men de gamle var runde, og brukes fremdeles i f. eks. Sør Afrika. Man ser mye rart.
Tittel: Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?
Skrevet av: Electrixtorsdag 01. september 2016, klokken 08:24
Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 23:49
Ny anlegg krever kombiauomat eller jordfeilbryter på hver kurs, så skal det legges opp ny kurs for lading blir det en egen jordfeilbryter for den. Men vil du forbedre et gammelt anlegg med en felles jordfeilbryter, kan en jo erstatte en gammel type A med en ny B.

Takk. Og takk for de tidligere innleggene også.
Selv om det er lov vil jeg virkelig ikke anbefale en felles jordfeilbryter på et helt anlegg. Dersom du får en eller annen feil så risikerer du at hele installasjonen blir spenningsløs. Spesielt risikabelt med utekontakter, men også overspenning i nettet kan føre til at små overspenningsvern i kontakter eller inne i el-utstyr leder overspenningen til jord som igjen slår ut hele installasjonen. Ikke morsomt om du er bortreist flere uker og kommer hjem til en fryser med et fullt fungerende økosystem, eller et hus med bunnfryste toaletter og rør...

Vi hadde en slik installasjon på hytta, noe som ikke var helt uvanlig en periode da kravene om jordfeilbryter var nye og jordfeilbrytere dyre, men etter at den to ganger løste ut uten noen på hytta, siste gang med nattefrost og 6 grader innetemperatur ble det renovering av sikringsskapet og jordfeilautomater.