Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr

Startet av fredag, fredag 01. november 2013, klokken 15:00

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en jordfeilbryter 32A klasse b til en vettug pris. Har også forsøkt å finne et kombivern klasse b men der er prisene helt vanvittige.
Er det absolutt påkrevd med klasse b (type b)? Mener å ha lest at i 400V system må en ha det.
Må en ha det eller bør en ha det?
Skal bygge en portabel ladestasjon alla jkirkebo sin.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Jærbuen

Noen av dere som har forska seg ferdig på en slik egenprodusert ladestasjon, som kunne laget et koblingsskjema for 3x400V TN-nett, og ført på tekniske data + evt forslag til type og fabrikat på hver komponent?

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Gressvikingen

Sitat fra: buylove på onsdag 05. februar 2014, klokken 18:41
Hei!

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en jordfeilbryter 32A klasse b til en vettug pris. Har også forsøkt å finne et kombivern klasse b men der er prisene helt vanvittige.
Er det absolutt påkrevd med klasse b (type b)? Mener å ha lest at i 400V system må en ha det.
Må en ha det eller bør en ha det?
Skal bygge en portabel ladestasjon alla jkirkebo sin.

Salto har denne typen jordfeilvern og er den billigste jeg har funnet (1900 + MVA)
P85D"+"

Griffel

Sitat fra: buylove på onsdag 05. februar 2014, klokken 18:41
Er det absolutt påkrevd med klasse b (type b)? Mener å ha lest at i 400V system må en ha det.
Må en ha det eller bør en ha det?
En bør, det gir klart størst sikkerhet ved 3 fas lading, men er ikke et lovbestemt krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cairnz

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 01:07
Sitat fra: buylove på onsdag 05. februar 2014, klokken 18:41
Er det absolutt påkrevd med klasse b (type b)? Mener å ha lest at i 400V system må en ha det.
Må en ha det eller bør en ha det?
En bør, det gir klart størst sikkerhet ved 3 fas lading, men er ikke et lovbestemt krav.
Forhåpentligvis kommer det i noen forskrifter.

- RCCB Klasse-/Type A kun tillatt ved "riktig" 1-fase (der en av lederne er Nøytral). Har man "flerfase-tilførsel" fra to faser (som ved et norsk delta-nett, så skal et DC-følsomt RCCB Klasse-/Type-B benyttes.  I tillegg der ledningsbåret støy har frekvenskomponenter høyere enn 50Hz, hvilket alltid er tilfelle fra en moderne elbil så skal Klasse-/Type-B benyttes.

Elbilist

buylove

Hei!

Takk for hjelpen.
Da ser det ut som jeg må bite i det sure eplet og kjøpe en klasse B selv om den er dyr.
Vil helst føle at jeg har gjort det skikkelig.
Salto var utsolgt men skulle få inn igjen neste uke. 1900,- +mva.
Ser da ut til at hele boksen kommer på litt over 6000,- kroner bare i deler.
Hadde medfølgende UMC vert til å stole på så kunne jeg vel spart disse kronene.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

RoadRunner

Sitat fra: buylove på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:03
Hadde medfølgende UMC vert til å stole på så kunne jeg vel spart disse kronene.
Har du valgt 32A kontroller kan du jo få til 400V/32A og 22kw på en bil med dobbel-lader. Det er jo bedre enn Tesla sin kabel, og mitt hovedargument for å få tak i deler til en slik kabel  ;D. Bare synd ZCW sin nettbutikk har sluttet å føre kontrolleren, og jeg ble for sen ut!
(Ellers kan jeg jo nevne at etter 11500 km så er det kun en gang min UMC har sviktet totalt og jeg ikke har fått ladet).
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Bugge

Er det noen som har noen tanker om hva som vil være den billigste måten å få satt opp en permanent type-2 ladestasjon i en garasje på 13/16A enfase kurs (får ikke mer strøm en dette fra sameiet)?

Har funnet denne på Salto til 6125, men hadde håpet det var mulig å få skaffet noe billigere: http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Griffel

Sitat fra: Bugge på mandag 10. februar 2014, klokken 15:09
Er det noen som har noen tanker om hva som vil være den billigste måten å få satt opp en permanent type-2 ladestasjon i en garasje på 13/16A enfase kurs (får ikke mer strøm en dette fra sameiet)?

Har funnet denne på Salto til 6125, men hadde håpet det var mulig å få skaffet noe billigere: http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
Nå er vel ikke selvbygg noe å satse på i et sameie. De som her på forumet har tilbydd Ladestasjoner til laves pris er Elektrolux og nofuel som enkelt kan forspørres via mail på forumet.
Bor du i Bærum/Asker/Oslo har Ørnulf Wiig et ferdig satt-opp tilbud.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bugge

Takk for svar Griffel! Da skal jeg ta kontakt med de :-)

Rav4_EV

Nofuel har en Ensto Chago til 8500 inkl. Mva.
Denne fåes med type 2 stikk og leveres med schuko på tilførsel.
Fungerer da rett fra esken men sperret på 8A.
Kan stilles inn helt opp til 16A ved fast innstallasjon.
Enkel bryterinnstilling for å endre effekt. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hma

Etter at ZeroCarbonWorld la ned nettbutikken, kan Mainpine EPC (EVSE-kontrollenhet) kjøpes hos:
http://newelectric.nl.

Produktet planlegges også solgt via et utvalg europeiske resellere.
Det vil også bli tilbudt byggesett med kabler, jordfeilbryter og til og med tilpassede bokser.

Neste generasjons EPC er for tiden under utvikling. Om noen har ønsker om spesielle features kan de postes her eller ved å sende e-post til:
support@mainpine.com
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Jærbuen

Ser Salto averterer med ladestolper der de bare bruker type B jordfeilbryter ved strømmer over 16A.
Jeg skal lade med 400V 16A i garasjen, har type A jordfeilbryter i huset, mener jeg da kan sløyfe type B i garasjen.

Komments?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Griffel

#268
Sitat fra: Jærbuen på fredag 14. februar 2014, klokken 22:27
Ser Salto averterer med ladestolper der de bare bruker type B jordfeilbryter ved strømmer over 16A.
Jeg skal lade med 400V 16A i garasjen, har type A jordfeilbryter i huset, mener jeg da kan sløyfe type B i garasjen.

Komments?
Det spørs om du vil ha et anlegg som er så sikkert som mulig ved en eventuell feil i bilens ladesystem, eller om du vil tilfredstille et minstekrav.
Type A jordfeilbryter, vil ikke gi noen beskyttelse om de skulle oppstå en jordfeil i laderens inngangstrinn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Caspar

Jeg fikk et Type 2 støpsel på jobben hvor noen hadde klippet ledningene helt inne ved håndtaket. Jeg hadde ikke alt for store forhåpninger om at det skulle la seg gjøre å åpne det for å bytte kabler og bruke støpslet. Jeg startet litt forsiktig med en tynn skrutrekker, men gikk raskt over på båndsagen. hele støpslet er støpt igjen med en grå plasmasse. Støpslet hadde 700 OHM mellom PP og jord og det tyder vel på at det kommer fra en 16A veggboks.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA