Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Burger på lørdag 09. desember 2017, klokken 22:50
Så man trenger ikke stor skjerm for apple carplay for ny bil nå? Venter på bil og tok med stor skjerm siden 70% ish av BMW kjøpere har iPhone, og det ble litt for stor gruppe å fjerne ved ev. salg.
Jo, stor skjerm (Navi Pro) og 6NS. Hvis man velger pakken for forberedelse til Apple CarPlay, så må man også legge til Navi Pro. Apple CarPlay pakken gir uansett bare lisens / abonnement i 3 år. Hva det koster å fornye etter dette er ukjent. Det store soørsmålet er egentlig hva man vil bruke Apple CarPlay til. Man har vel det man trenger i bilen uten. Man kan naturligvis koble til iPhone som telefon på vanlig måte via bluetooth uten CarPlay forberedelse.

JorgenM

Sitat fra: Burger på lørdag 09. desember 2017, klokken 22:50
70% ish av BMW kjøpere har iPhone
Er det et tall du har funnet på selv eller finnes det data på det? :)

Høres litt rart ut med tanke på at Android har ca 90% markedsandel.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

#3032
Foreslår at vi ikke endrer denne tråden til en diskusjon om markedsandeler for iPhone vs Android  :)

Temaet CarPlay forberedelse (tekniske krav til bilen) og funksjonalitet i i3 er nok relevant for mange. Jeg bestilte for sikkerhets skyld CarPlay forberedelse i min 2-serie, men tviler vel på at jeg vil bruke det. Men jeg ser en nytteverdi i at man kanskje blir aktuelt å bruke navigasjonen i iPhone istedet for den som er levert med bilen. Men dette blir nok først aktuelt når BMW skal ha betalt for oppgradering av kartene. iTunes er kanskje også en grunn for noen til å bruke CarPlay.

Kode 6NS koster som tidligere nevnt det samme som Apple CarPlay forberedelse. Så de som ikke bruker iPhone i dag har vel mer nytte av å bestille den pakken slik at bilen er forberedt for CarPlay i framtiden. Da får man i følge beskrivelsen også en ekstra mikrofon på passasjerplassen for bedre samtalekvalitet ved bruk av mobiltelefon.

Burger

TM: Jeg vil ikke ha en ny bil uten Android Auto, rett og slett fordi androiden min blir oppdatert og google maps vil alltid være bedre enn navi i noen bil. Så kan det være den vante feilen og tenke at andre tenker likt som meg. Men de jeg har spurt i nær omgangskrets vil også ha Android Auto eller CarPlay i bila. Men disse er jo teknologer som meg, så det igjen er en mulighet for feil.

JorgenM: Ikke noe mer vitenskapelig enn å spørre div bmw selgere. Konsensus var 70-80%, runda ned til 70% men burde kanskje gått lavere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trond.m

#3034
@Burger: Jeg klarte ikke å følge resonnementet ditt. Hvis du ikke vil ha bil uten Android Auto, hvorfor har du da bestilt BMW som ikke støtter det  ???
Jeg hadde en Ampera-e uten integrert navigasjon og forsøkte å bruke Android Auto. Syntes det var noe herk å være avhengig av å koble til mobilen med kabel og stabilt var det heller ikke. CarPlay i BMW er nok bedre siden det virker uten at telefonen er koblet til med kabel. Det er nok også mer stabilt på grunn at det bruker standard (proprietær) maskinvare.

Burger

TM: i3 uten stor skjerm støtter AA, men man må ha stor skjerm for å støtte CarPlay. Stor skjerm støtter også AA. Siden unøyaktige kilder sier at over 50% (70% ish) er apple brukere, så antar jeg at de vil ha CarPlay også. Så jeg legger til større skjerm for å øke antall potensielle kjøpere i framtiden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trond.m

#3036
At i3 støtter AA er nytt for meg og det er vel ikke offisielt ?  2-Serie 2018 med stor navi støtter det ikke i følge bmw kundeservice.

Går ut fra at du har bestilt 6NS eller 6CP for ellers støtter den ikke CarPlay.

Burger

Apple Carplay forbredelse - 6CP er med.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Autowinder

Var innom BMWs ConnectedDrive side i dag, og så det var flere valg der på forlengelse av Serviceavtalen jeg fikk med bilen. Jeg trodde denne var knyttet til en spesifikk forhandler, men det er sikkert mulig den er. Likevel er det rimelig å oppgradere denne, med mindre den går ut på dato, slik det kan virke som om er tilfelle...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Trond.m

Serviceavtalen er ikke knyttet til en bestemt forhandler. Den legges inn som en utstyrskode på bilen og du kan ta service ved alle sertifiserte verksteder. Du kan også ta service i utlandet hvis du er på reise. Det er en ekstremt bra avtale  :+1:

BOStrand


Agmuns

Sitat fra: TM på torsdag 18. januar 2018, klokken 13:55
Det er en ekstremt bra avtale  :+1:
Mtp at i3 skal ha service annethvert år uavhengig av km, hvor mye koster én service hos forhandler? Jeg ser jeg kan koble på 48 mnd/100 000 km til litt over 6 000. Det forutsetter da at det koster mer enn 3 000 pr service (2 ganger på 4 år) - en service hvor de skifter kupéfilter og bremsevæske.

SveinJ

Lurer på hvorfor det er forskjell på gjennomsnitt på en tur på eDrive og Connect. Har sjekket over noen dager nå og der at det er 0,2 til 0,5 kWh ulikhet mellom de to. Gjennomsnitt i bilen blir alltid nullet ut før tur.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

jojak81


[/quote]Mtp at i3 skal ha service annethvert år uavhengig av km, hvor mye koster én service hos forhandler? Jeg ser jeg kan koble på 48 mnd/100 000 km til litt over 6 000. Det forutsetter da at det koster mer enn 3 000 pr service (2 ganger på 4 år) - en service hvor de skifter kupéfilter og bremsevæske.
[/quote]

Betalte 5900 for 4 år/80000 - fikk oppgitt at 1. service ville koste 4090kr uten avtale.
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

Ingeniøren

#3044
Service er vel litt mer enn bremsevæske og kupefilter. Hos meg oppgraderte de software, sjekket bremser og oppheng, væskenivåer og diagnose. Og så beholder man garantien ikke minst. Tror det er noen lapper å tjene på en service avtale og uansett servicen rimelig i forhold til andre. Sist service jeg hadde på Subaru før jeg solgte den koster 14000, riktignok storservice med alt, men dog.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA