Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Klykken

Har du ny eller gammel kladd? Iom nick regner jeg med at du har ny kladd. Den skal vel tåle litt vann, så da bør du kunne benytte kladden uten å tenke så hardt på været.
Jeg med gammel kladd pleier å rygge så nærme uttaket som mulig, slik at selve kladden ligger i bagasjerommet og at bare ledningene stikker ut. Er akkurat med klaring mellom bagasjeromsluken og bakfangeren, så du får lukket fullstendig.  :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Eilbjo på fredag 16. september 2016, klokken 09:41
Jøss, har du aldri kjørt med adaptiv cruise?
Bare å gasse på forbi davettu.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rayray


turfsurf

Fjernlysene er noen helt rævva H11 greier, som også ofte er justert for lavt. Byttes sporenstreks.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rayray

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. september 2016, klokken 11:47
Fjernlysene er noen helt rævva H11 greier, som også ofte er justert for lavt. Byttes sporenstreks.


--
turfsurf

Noe tips til bytte?

"Aksepterer" i3'n bytte av pærer til noe med mer effekt uten videre modding, eller får en feilmeldinger og surr?

hELgenen

Sitat fra: Rayray på søndag 18. september 2016, klokken 11:57
Sitat fra: turfsurf på søndag 18. september 2016, klokken 11:47
Fjernlysene er noen helt rævva H11 greier, som også ofte er justert for lavt. Byttes sporenstreks.


--
turfsurf

Noe tips til bytte?

"Aksepterer" i3'n bytte av pærer til noe med mer effekt uten videre modding, eller får en feilmeldinger og surr?

Har lest at Osram Nightbreaker Unlimited H11 fungerer uten tull.

Skal du inn med LED så bryter du vel garantien+++


Orbit

#2151
Sitat fra: Rayray på søndag 18. september 2016, klokken 11:57
Sitat fra: turfsurf på søndag 18. september 2016, klokken 11:47
Fjernlysene er noen helt rævva H11 greier, som også ofte er justert for lavt. Byttes sporenstreks.

Noe tips til bytte?

"Aksepterer" i3'n bytte av pærer til noe med mer effekt uten videre modding, eller får en feilmeldinger og surr?

Jeg har kjøpt "Osram night breaker unlimited", men har ikke fått prøvd dem ennå. Kjøpt på eBay til ca halv pris av vanlige norske butikker, og under tollgrensen:
http://www.ebay.com/itm/151406922839

H11 er nominelt 55W, mens disse trekker opp til 62W (men fremdeles innenfor "lovlig" variasjon). Gir mer, og hvitere lys. Ulempen er kortere levetid (ca 150 timer, mot 350 timer på normalpærer). Personlig kjører jeg ikke så mye landeveiskjøring i mørke til at levetiden blir noe problem. Jeg har brukt tilsvarene på gamlebilen en stund, og var veldig fornøyd med fjernlyset der....inntil jeg byttet nærlys D2S-pærer for første gang etter 15 år (fra original xenon [Philips], til Osram Night breaker unlimited-serien). Moralen er vel at med veldig gode nærlys, blir alt av halogenbasert fjernlys en skuffelse. Regner med litt av samme effekten på i3 med LED.

Nå finnes det jo H11 LED også, men vet ikke om det er plass til dette inni forskjermen til i3, evt om lavt strømtrekk vil detekteres som defekt pære. I teorien skal disse gi ennå en dobling i lysmengde i forhold til de beste halogenlampene...samt kanskje en litt odde lyd når den lille 7000 RPM kjøleviften går på.....!! Jeg holder meg til Osram NBU inntil videre.
http://www.ebay.com/itm/121865644495
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KnutOL

Jeg fant dette forumet med en som beskriver utskifting av halogen pærer til LED med bilder.
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1111

Rayray

Spørs nok om ikke det blir noe night breakere på meg og.. Kjørte med det i eksisterende bil i vinter, og det var jo noe helt annet enn original pærene!

Skulle gjerne hatt enda mer/bedre lys, men gidder ikke tukle med garantien, og feilmeldinger eller større ombygg og fikkel er uaktuelt på en speller ny bil!

LMOR

Har satt NightBreaker på 3 stk i3 nå, og 2 tidligere biler. Veldig fornøyd, og jeg har ikke opplevd at de må skiftes. Så de holder noen år med normalt bruk.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Idag satte jeg ny rekord på en lading. Jeg hadde ærend på jæren (jøss rimer). Etter 140km så tok jeg  ny runde for å se hva jeg fikk ut av en lading. Hjemme igjen, med 2km restrekkevidde hadde jeg kjørt 197 km.

Temperatur 19 grader, litt vind, lette skyer, delvis sol og snittet lå på 8.9 kwt 100km. Snitthastighet rett under 50 km/t.

Men, det merkelige var at connected drive siden ikke registrerte kjørelengden. Jeg hadde et par korte stopper underveis, og siden droppet rett og slett et av strekkene. Den registerte kun 122 km siden siste lading.

Er det flere som har opplevd lignende ?

Beckern

Sitat fra: Rayray på søndag 18. september 2016, klokken 18:11
Spørs nok om ikke det blir noe night breakere på meg og.. Kjørte med det i eksisterende bil i vinter, og det var jo noe helt annet enn original pærene!

Skulle gjerne hatt enda mer/bedre lys, men gidder ikke tukle med garantien, og feilmeldinger eller større ombygg og fikkel er uaktuelt på en speller ny bil!


Jeg har installert led uten noen form for problemer. Dette er heller ikke noe som skal påvirke garanti for annet enn lyktene selv.
Jeg kjøpte disse for et halvt år siden: https://www.aliexpress.com/item/H8-H9-H11-3000K-4000K-5000K-6000K-Canbus-P6-LumiLEDs-LMZ-Canbus-55W-5200LM-Car-LED/32549636753.html?spm=2114.13010608.0.125.el6bxK
og de gir ektremt mye lys. Fortsatt er problemet at lyskastere sitter alt for lavt og at det dermed blir alt for mye lys nære bilen så det blir litt selvblending, men totalen er et imponerende kraftig lys.
Tviler på at lumen er dom lovet men det er veldig mye mer enn 35W Xenon.
Ingen feilmelding på can bus og det er rikelig med plass innenfor innerskjerm.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på søndag 18. september 2016, klokken 19:41
Er det flere som har opplevd lignende ?
Ja. De tallene er ikke til å stole på, feil begge veier.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

john

Det jeg er skeptisk til er om man finner LED fjernlys som er bedre enn halogen.
Det er mye Kina-specs der ute, og de smører tykt på når det gjelder spesifikasjoner. Ikke mye som er til å stole på.

LMOR

Det jeg har sett av bilder med dokumentasjon av resultatet, er at LED lyser mye sterkere rett foran bilen, men de lyser ikke like langt som NightBreaker.
Du må ha andre linser som er laget for LED pærer for at LED fjernlys skal bli bra.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA