Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

hELgenen

Har ved 2 ulike anledninger nå fått melding fra BMWi remote appen at vindu er åpent - og når jeg sjekker så ser jeg - joda det er åpent. Problemet er bare at jeg aldri har åpnet det - flere som opplever dette?

Orbit

Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 07:24
Har ved 2 ulike anledninger nå fått melding fra BMWi remote appen at vindu er åpent - og når jeg sjekker så ser jeg - joda det er åpent. Problemet er bare at jeg aldri har åpnet det - flere som opplever dette?

Dersom du holder på knappen på nøkkelen for å låse opp, senkes også vinduene. Kan det være at du låser opp med noe mer enn et kort trykk? Eller at nøkkelen ligger i en lomme hvor knappen kommer i klem og blir trykket inn?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på fredag 16. september 2016, klokken 07:46
Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 07:24
Har ved 2 ulike anledninger nå fått melding fra BMWi remote appen at vindu er åpent - og når jeg sjekker så ser jeg - joda det er åpent. Problemet er bare at jeg aldri har åpnet det - flere som opplever dette?

Dersom du holder på knappen på nøkkelen for å låse opp, senkes også vinduene. Kan det være at du låser opp med noe mer enn et kort trykk? Eller at nøkkelen ligger i en lomme hvor knappen kommer i klem og blir trykket inn?

Mulig jeg har kommet bort i nøkkelen, men appen på mobilen sier jo at dørene er låst - og det må jo bety at jeg har trykket på låseknappen og da vil jeg jo anta at vinduene også går opp igjen dersom de er åpnet. Ganske så idiotisk at jeg ikke kan lukke vinduer fra remote appen når jeg kan låse dører..............

Orbit

Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 07:49
Mulig jeg har kommet bort i nøkkelen, men appen på mobilen sier jo at dørene er låst - og det må jo bety at jeg har trykket på låseknappen og da vil jeg jo anta at vinduene også går opp igjen dersom de er åpnet. Ganske så idiotisk at jeg ikke kan lukke vinduer fra remote appen når jeg kan låse dører..............

Lukking av vinduer via nøkkelen krever et tilsvarende langt trykk på låseknappen (for evt å kunne låse bilen  med vinduene på gløtt for lufting med et kort trykk). Har brent meg et par ganger på det der på gamlebilen. Mens "lås opp" er i overflaten/kanten av nøkkelen, er "lås" i en forsenking på midten. Derfor er det mye lettere å uforvarende komme borti "lås opp" enn "lås". Det burde vært omvendt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på fredag 16. september 2016, klokken 07:59
Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 07:49
Mulig jeg har kommet bort i nøkkelen, men appen på mobilen sier jo at dørene er låst - og det må jo bety at jeg har trykket på låseknappen og da vil jeg jo anta at vinduene også går opp igjen dersom de er åpnet. Ganske så idiotisk at jeg ikke kan lukke vinduer fra remote appen når jeg kan låse dører..............

Lukking av vinduer via nøkkelen krever et tilsvarende langt trykk på låseknappen (for evt å kunne låse bilen  med vinduene på gløtt for lufting med et kort trykk). Har brent meg et par ganger på det der på gamlebilen. Mens "lås opp" er i overflaten/kanten av nøkkelen, er "lås" i en forsenking på midten. Derfor er det mye lettere å uforvarende komme borti "lås opp" enn "lås". Det burde vært omvendt.

Greit nok ,men når jeg trykker lås fra BMWi remote appen - går vinduene opp da?

(Dersom jeg skulle ha kommet bort i lås opp knappen når jeg går fra bilen og den står ute i regn så vil jeg jo
for f...... kunne lukke vinduene uten å måtte gå tilbake til bilen)

Klykken

#2135
Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 08:04
Greit nok ,men når jeg trykker lås fra BMWi remote appen - går vinduene opp da?

(Dersom jeg skulle ha kommet bort i lås opp knappen når jeg går fra bilen og den står ute i regn så vil jeg jo
for f...... kunne lukke vinduene uten å måtte gå tilbake til bilen)
Nei, du må faktisk gå ut og stenge vinduene. Mens du gjør det kan du jo gi lyd i hornet, da. Eller blinke med lysene.....

Men er alle vinduene oppe eller gjelder det kun en side? Er soltaket åpent (hvis du har)? Hvis det kun er en side så kan det hende at vinduet møter motstand for tidlig og at det er "klemte-barnefingre-detektoren" som slår inn og senker glasset. Da må det nok kalibreres. Men dette er bare en vill teori..

Uansett, hvis dette er en gjentagende sak ville jeg gått til forhandler med det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Klykken på fredag 16. september 2016, klokken 08:10
Nei, du må gå ut og stenge vinduene.

Er alle vinduene oppe eller gjelder det kun en side? Er soltaket åpent (hvis du har)? Hvis det kun er en side så kan det hende at vinduet møter motstand for tidlig og at det er "klemte-barnefingre-detektoren" som slår inn og senker glasset. Bare en vill teori, her..

Uansett, hvis dette er en gjentagende sak ville jeg gått til forhandler med det.

Den ene gangen var vinduet på førersiden nede ca 2 cm - den andre gangen så jeg ikke at vinduet var nede, men da jeg trykket på vindusheisen i bilen så reagerte vinduet på passasjersiden - var nok en liten glippe her...

Skal innom forhandler i neste uke - skal høre da. Dersom jeg skulle tippe på årsak så ville jeg sagt fartshumper - dvs. begge ganger dette har skjedd så kjører jeg inn i parkeringsanlegg hvor det er slike små effektive dumper og selv om farten er 20 km/t så kjenner jeg det godt - tenker meg at vinduene faktisk kan ha "glippet" litt som følge av dette - burde ikke skje, men fakta er jo at jeg har opplevd 2 ganger nå på kort tid at vinduer står åpne etter at jeg har forlatt bilen. Uansett - fra nå at trykker jeg en ekstra gang på vindusheisen når jeg går ut av bilen - vil ikke oppleve at bilen skulle bli full av regnvann................

Trond.m

Hvordan er det forresten med takluken på i3. En Mercedes jeg hadde var så smart at den lukket soltaket automatisk hvis en av følgende forhold inntraff under parkering:
- Regnsensor aktiveres       (regn)
- Temperaturen er under 0 (snø ?)
- Lav batterispenning

Er det slik at man hvis man parkerer en i3 uten å lukke soltaket og drar på ferie til syden kan risikere at bilen er halvfull av vann eller snø når man kommer tilbake ?



Klykken

Sitat fra: Klykken på fredag 16. september 2016, klokken 08:10
Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 08:04
Greit nok ,men når jeg trykker lås fra BMWi remote appen - går vinduene opp da?

(Dersom jeg skulle ha kommet bort i lås opp knappen når jeg går fra bilen og den står ute i regn så vil jeg jo
for f...... kunne lukke vinduene uten å måtte gå tilbake til bilen)
Nei, du må faktisk gå ut og stenge vinduene. Mens du gjør det kan du jo gi lyd i hornet, da. Eller blinke med lysene.....

Men er alle vinduene oppe eller gjelder det kun en side? Er soltaket åpent (hvis du har)? Hvis det kun er en side så kan det hende at vinduet møter motstand for tidlig og at det er "klemte-barnefingre-detektoren" som slår inn og senker glasset. Da må det nok kalibreres. Men dette er bare en vill teori..

Uansett, hvis dette er en gjentagende sak ville jeg gått til forhandler med det.
Aha, vinduene går jo litt ned når dørene åpnes. Dvs at det mye mulig er en dørsensor som ikke spiller på lag hos deg. Dette er det vel flere som har opplevd mener jeg, og at det er en smal sak å få ordnet av forhandler. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Ja ,hvis det regner , så vet jeg at luken ikke lukkes.

For min del spiller det ingen rolle, jeg er ikke så glad i å bruke slike duppe-dingser som styres av knapper og elektronikk, som er plasser rett under luka i midtkonsollen. Liker  å holde i rattet når jeg kjører.

Tviler på at det finnes en så avansert regnssensor , som klarer å trykke på knappen for å lukke soltaket hvis det bøtter ned med regn !

Ja nøkkelen kommer ofte i klem for min del, er ikke så glad i å behandle tekniske dingser med den største sarthet.
siden både meg og fruen bruker bilen, så har jeg dedikert livet mitt til å sjekke en gang i timen både på app og fysisk bil, om vinduer og luke er stengt. Ved regnværsdager vurderer jeg løpende å kjøre bilen inn i nærmeste kjøpesenter garasje (15km fra hjemmet) for å la bilen stå tørt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Eilbjo

Jeg hadde håpet på en funksjon som stilte inn hastighet i forhold til aktuell fartsgrense. Altså ved hjelp av adaptiv cruisekontroll og skiltgjenkjenning. Dette burde da tenisk sett være enkelt?

Ingeniøren

#2141
Sitat fra: Eilbjo på fredag 16. september 2016, klokken 09:25
Jeg hadde håpet på en funksjon som stilte inn hastighet i forhold til aktuell fartsgrense. Altså ved hjelp av adaptiv cruisekontroll og skiltgjenkjenning. Dette burde da tenisk sett være enkelt?

Fri og bare meg. Tenk deg da at du kommer til en som kjøre 10 km under fartsgrensen og så kan du ikke gjøre en sikker forbikjøring fordi bilen din bare går marginalt fortere. Ja, vet jeg ikke skal kjøre over fartsgrensen ved forbikjøring men hvem gjør det hvis man vil forbi sikkert....

Mulig en knapp som slo det på hadde vært og, men ikke snakk så høyt at noen myndigheter hører det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Eilbjo

Jøss, har du aldri kjørt med adaptiv cruise?
Bare å gasse på forbi davettu.

Pit

Sitat fra: hELgenen på fredag 16. september 2016, klokken 08:18
Sitat fra: Klykken på fredag 16. september 2016, klokken 08:10
Nei, du må gå ut og stenge vinduene.

Er alle vinduene oppe eller gjelder det kun en side? Er soltaket åpent (hvis du har)? Hvis det kun er en side så kan det hende at vinduet møter motstand for tidlig og at det er "klemte-barnefingre-detektoren" som slår inn og senker glasset. Bare en vill teori, her..

Uansett, hvis dette er en gjentagende sak ville jeg gått til forhandler med det.

Den ene gangen var vinduet på førersiden nede ca 2 cm - den andre gangen så jeg ikke at vinduet var nede, men da jeg trykket på vindusheisen i bilen så reagerte vinduet på passasjersiden - var nok en liten glippe her...

Skal innom forhandler i neste uke - skal høre da. Dersom jeg skulle tippe på årsak så ville jeg sagt fartshumper - dvs. begge ganger dette har skjedd så kjører jeg inn i parkeringsanlegg hvor det er slike små effektive dumper og selv om farten er 20 km/t så kjenner jeg det godt - tenker meg at vinduene faktisk kan ha "glippet" litt som følge av dette - burde ikke skje, men fakta er jo at jeg har opplevd 2 ganger nå på kort tid at vinduer står åpne etter at jeg har forlatt bilen. Uansett - fra nå at trykker jeg en ekstra gang på vindusheisen når jeg går ut av bilen - vil ikke oppleve at bilen skulle bli full av regnvann................

Eller du kan holde låseknappen inne etter at du har forlatt bilen. Da vil åpne vinduer + soltaket lukke seg. Og speilene felles inn. Praktisk og greit!
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Protonic Blue

Vet ikke om det har vært snakket om før, men jeg lurer på hvordan det er å lade bilen 'ute i naturen' når det regner. Må man tenke på noe spesielt utenom at kladden ikke ligger i regnet?
Protonic Blue i3 siden 09/2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA