Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Klykken

Som lmor påpeker så er forhandlerne lite medgjørlig. I alle fall de på Verdal. Først skal de påvise feilen, og etter det booke time for rep. Det går med to dager for min del hvis jeg er riktig heldig. leiebil kan jeg se lenge etter. Lånebil får jeg hvis jeg punger ut, og har da 6mil kjøring til rådighet. Og det blir gang nummer 4 med garantirep for min del.
I tillegg er det ikke sikkert at det er motorfestet som fjusker. Jeg er jo ingen mekaniker og for alt jeg vet skal det være slik.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Meldola på onsdag 25. november 2015, klokken 15:20
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. november 2015, klokken 14:58
Neida, men kjørestil bør ikke være noen forskjell uansett. I prinsippet. :)

Det er både du, jeg og BMW enige om da de har kommet med softwareoppdatering som løser problemet :)
Hvordan vet du at det finnes en slik oppgradering som er tilgjengelig i Norge?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Meldola

Sitat fra: LMOR på onsdag 25. november 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Meldola på onsdag 25. november 2015, klokken 15:20
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. november 2015, klokken 14:58
Neida, men kjørestil bør ikke være noen forskjell uansett. I prinsippet. :)

Det er både du, jeg og BMW enige om da de har kommet med softwareoppdatering som løser problemet :)
Hvordan vet du at det finnes en slik oppgradering som er tilgjengelig i Norge?

Må ærlig innrømme at jeg trodde det var en generell oppdatering. Burde vel ikke være noe forskjellig koding på en amerikansk versus europeisk bil på noe slikt, men så er jeg kanskje litt enkel i tankegangen :p
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Trond.m

Jeg ser vel poenget ditt. I den grad det er forskjellige krav til funksjoner i det amerikanske markedet i forhold til europa (og det er det visstnok) så kunne de bare hatt ulike instillinger i programvaren, tilsvarende "regional settings" i annen programvare. La oss håpe at de har god kontroll i sin sw utvikling slik at de ikke fixer noe i versjonen for USA og glemmer det i europa-versjonen  ;)
Tipper de har gode rutiner for kvalitetssikring av programvare i bilene. Er ikke sikker på om det samme gjelder Tesla. Flere kunder har jo hevdet at Tesla forsøkte å "drepe dem" med betaversjonen for selvstyring  ;D

LMOR

Jeg fikk i hvert fall beskjed om at motorfeste fixen ikke er kommet til Europa.
Det tok lang til før %ladet kom til Europa også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Kjøpte noen BMW All-Weather matter for litt siden:
http://www.bmw.com/com/en/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html?proDsId=9257

Monterte de i helga, men da det bare sitter 2 borrelåser i gulvet foran og matten er delt på midten har de en tendens til å gli litt frem mellom setene. Det følger med flere borrelåser, og det er 2 boreputer under hver halvdel, men finner ikke noe hull i gulvbelegget som de skal festes i.

Noe som har erfaring med å montere slike borrelåser - de er Ø60 mm og har en liten T-krok i underkant.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg har slike matter i tillegg til de tøy-mattene (ikke brukt enda) og har aldri opplevd at de glir noen veier. Har ikke sjekket om det er noe ekstra fester på de jeg har (montert av forrige eier).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Sungrazer

Har også slike all-weather matter, men om du har velurmatter i bilen fra før må du ta ut disse først. Under velurmattene finner du ferdig borrelåser i dørken. Det er plug´n play. De borrelåsene du fikk med all-weathermattene kan du gjemme en lur plass slik at du ikke finner dem når du trenger å bytte de gamle av en eller annen årsak. ;)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ingeniøren

Sitat fra: Sungrazer på mandag 30. november 2015, klokken 21:12
Har også slike all-weather matter, men om du har velurmatter i bilen fra før må du ta ut disse først. Under velurmattene finner du ferdig borrelåser i dørken. Det er plug´n play. De borrelåsene du fikk med all-weathermattene kan du gjemme en lur plass slik at du ikke finner dem når du trenger å bytte de gamle av en eller annen årsak. ;)

Sef har jeg tatt ut de mattene som lå der, er ikke helt dust heller  ;)

Problemer er at de nye glir litt frem i midten til de møter veggen og blir liggende litt skakt.  Petimeter ja, for da treffer ikke de blå linjene matten hos pasasjeren.... Er vel en grunn til at det er to borrelås puter under disse og det følger med borrelåser ? I bilen sitter kun to borrelåser foran, ytters på hver side, og når matten er delt, noe som forøvrig er meget praktisk for renhold, blir de som sagt liggende litt skakt. Noen på et utenlandsk forum snakker om små hull i gulvbelegget som stemmer overen med fester i gulvet. Disse finner jeg ikke.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

phnuxen

Jeg har en relativ høy "klikkelyd" når vindusviskerne går, 1 klikk for hver gang viskerne går 1 runde. Er ganske irriterende, noen andre som har lagt merke til dette?

Klykken

Mulig viskerne treffer A-stolpen?
Skal være mulig å justere slik (hvis jeg ikke tar feil): Kjør viskerne opp i serviceposisjon (slå av bilen helt, og ta viskerhendelen ved rattet opp i 3-5 sek). Gå ut av bilen og juster viskeren ved å flytte viskerarmen bortetter glasset til ønsket stopp-posisjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 01. desember 2015, klokken 07:09
Sef har jeg tatt ut de mattene som lå der, er ikke helt dust heller  ;)

Prrrft, jeg er skeptisk til praktiske evner hos alle som har noe med ingentingjør i navnet sitt... ;)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ingeniøren

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:15
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 01. desember 2015, klokken 07:09
Sef har jeg tatt ut de mattene som lå der, er ikke helt dust heller  ;)

Prrrft, jeg er skeptisk til praktiske evner hos alle som har noe med ingentingjør i navnet sitt... ;)

Det går bra, denne ingentingjøren har det like mye i finga  :) . Har sikker noe med at jeg ikke er sivilingentingjør...

Når det gjelder mattene har jeg ordnet en fiks. Fikk tips om kraftig dobbletsidig tape, såkalt teppetape, på et utentenlandsk forum. Der var det bare snakk om å klebe fast mattene men litt upraktisk å ikke kunne ta de ut så jeg tok den litt lenger. Jeg klippet av T-stykket under borrelås brikken og festet brikken med den krafige vevde dobbeltsidige tapen og det sitter som f.. Så får tiden vise om det holder og om jeg finner ut hva BMW engentlig hadde tekt seg med å sende med disse brikkene, kan være at det er menigen å lage et hull og bare tre T-en gjennom. Har ikke lagt ballen helt død...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Truls Martin

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. desember 2015, klokken 07:01
Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:15
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 01. desember 2015, klokken 07:09
Sef har jeg tatt ut de mattene som lå der, er ikke helt dust heller  ;)

På vår i3 er det 4 borrelåsfester foran, montert fra fabrikk.

Prrrft, jeg er skeptisk til praktiske evner hos alle som har noe med ingentingjør i navnet sitt... ;)

Det går bra, denne ingentingjøren har det like mye i finga  :) . Har sikker noe med at jeg ikke er sivilingentingjør...

Når det gjelder mattene har jeg ordnet en fiks. Fikk tips om kraftig dobbletsidig tape, såkalt teppetape, på et utentenlandsk forum. Der var det bare snakk om å klebe fast mattene men litt upraktisk å ikke kunne ta de ut så jeg tok den litt lenger. Jeg klippet av T-stykket under borrelås brikken og festet brikken med den krafige vevde dobbeltsidige tapen og det sitter som f.. Så får tiden vise om det holder og om jeg finner ut hva BMW engentlig hadde tekt seg med å sende med disse brikkene, kan være at det er menigen å lage et hull og bare tre T-en gjennom. Har ikke lagt ballen helt død...
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

JorgenM

Eksisterer noen oversikt over forbruk i forhold til varierende hastigheter?
Hadde vært kjekt å vite f.eks hvor mange % ekstra som kreves ved 80km/t i forhold til 70km/t osv.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA