Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: TM på søndag 23. august 2015, klokken 21:17
En annent ting jeg lurer på. Når jeg lader bilen, hvordan kan jeg se SOC i % og estimert tid til den er fulladet. Jeg vet at jeg kan få informasjonen i en app, men hvis jeg står ved eller sitter i bilen må det jo være enklere å lese det rett i instrumentpanelet eller i informasjons-skjermen. Hvis jeg trykker på låseknappen, så kommer det bare opp et grafisk bilde av ladestatus, men ikke estimert tid til 100 %.
Jeg får normalt opp klokkeslettet i store hvite tall over den blå ladestatusen. Men jeg har sett at det av og til står neste avgangstid der. Har ikke sjekket om det først kommet tid til ferdigladet før det bytter til avgangstid. Hvis ikke burde det være slik  ;D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Takk LMOR. Setter pris på rask og god hjelp fra deg og mange andre her på elbilforum. Mye god informasjon for en ny i3 eier  :)

Anterialis

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2015, klokken 20:55
Sitat fra: Anterialis på søndag 23. august 2015, klokken 10:58
Interessant! Jeg trodde bilen faktisk representerte bilen min. Nå er bilen min akkurat slik som vist på displayet, så umulig for meg å vite. Hva med fargen da? Felger? Viser alle i3-er bilde av en i3 med fineste farge og flotteste felgene (:P) ?

Verken farge eller felger matcher. Bilder viser sølv med 20".

Har du sølvfarget I3 i displayet? Hva er din bilfarge?

Jeg har Laurel grey (?) med 20" felger, og det er denne bilen jeg får opp i navigasjonsdisplayet... Interessant hva du har funnet her, er det andre som har formeninger om dette? Viser deres bil korrekt bil i Navi-display?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

SWBS

Sitat fra: Anterialis på mandag 24. august 2015, klokken 12:01
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2015, klokken 20:55
Sitat fra: Anterialis på søndag 23. august 2015, klokken 10:58
Interessant! Jeg trodde bilen faktisk representerte bilen min. Nå er bilen min akkurat slik som vist på displayet, så umulig for meg å vite. Hva med fargen da? Felger? Viser alle i3-er bilde av en i3 med fineste farge og flotteste felgene (:P) ?

Verken farge eller felger matcher. Bilder viser sølv med 20".

Har du sølvfarget I3 i displayet? Hva er din bilfarge?

Jeg har Laurel grey (?) med 20" felger, og det er denne bilen jeg får opp i navigasjonsdisplayet... Interessant hva du har funnet her, er det andre som har formeninger om dette? Viser deres bil korrekt bil i Navi-display?

jeg har oransje med 20 tommers felger, så felgene stemmer, men ikke fargen. riktig farge på mobilappen hvertfall :)

bromm

Sitat fra: LMOR på søndag 23. august 2015, klokken 21:37
Sitat fra: TM på søndag 23. august 2015, klokken 21:17
En annent ting jeg lurer på. Når jeg lader bilen, hvordan kan jeg se SOC i % og estimert tid til den er fulladet. Jeg vet at jeg kan få informasjonen i en app, men hvis jeg står ved eller sitter i bilen må det jo være enklere å lese det rett i instrumentpanelet eller i informasjons-skjermen. Hvis jeg trykker på låseknappen, så kommer det bare opp et grafisk bilde av ladestatus, men ikke estimert tid til 100 %.
Jeg får normalt opp klokkeslettet i store hvite tall over den blå ladestatusen. Men jeg har sett at det av og til står neste avgangstid der. Har ikke sjekket om det først kommet tid til ferdigladet før det bytter til avgangstid. Hvis ikke burde det være slik  ;D
Hvis avgangstid er satt, så er det alltid den som vises i displayet (dette indikeres av et "klokkesymbol" ved siden av tidspunktet). Rart at de har valgt å gjøre det slik, men slik er det... Man kan forøvrig uansett lese tidspunkt for ferdig lading på appen, bare å trykke på klokkeslettet opp til høyre for bilen, så får man se "fully charged at xx:xx" :)

LMOR

#1055
I går viste den ingenting når jeg sjekket, selv om avgangstid var satt.
Sjekket nå, og den viser neste avgangstid, selv om den er flere dager frem i tid. Kanskje de har endret dette? Jeg mener jeg har hatt avgangstid satt, og likevel fått opp tidspunktet den er ferdig ladet.
Kanskje de nå mener det er viktigere å gjøre oss oppmerksom på neste avgangstid, siden vi enkelt kan sjekke ladetid i appen, men vi burde fått frem begge deler.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Litt merkelig at hverken % SOC, ladefart eller forventet tid for ferdig lading kan vises hvis man sitter i bilen og venter på å kjøre videre.
En annen ting som undrer meg er at SOC plutselig kan gå ned. I dag skulle jeg sjekke hvor fort den ladet. Jeg gikk inn i appen og SOC var 53 %. Så satte jeg i laderen, og 5 minutter senere var SOC 49 %. Men det er kanske noen feilmarginer i beregningen, så 49 % er nok like riktig som 53 %. Hvis batteriet virkelig tappes 10 % på 5 minutter, så har jeg ett problem  :)

bromm

Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 17:53
Litt merkelig at hverken % SOC, ladefart eller forventet tid for ferdig lading kan vises hvis man sitter i bilen og venter på å kjøre videre.
En annen ting som undrer meg er at SOC plutselig kan gå ned. I dag skulle jeg sjekke hvor fort den ladet. Jeg gikk inn i appen og SOC var 53 %. Så satte jeg i laderen, og 5 minutter senere var SOC 49 %. Men det er kanske noen feilmarginer i beregningen, så 49 % er nok like riktig som 53 %. Hvis batteriet virkelig tappes 10 % på 5 minutter, så har jeg ett problem  :)
Her har du (nesten garantert) sett den "forrige" verdien som var vist i appen. Dette er en ganske vanlig nybegynnerfeil, og jeg har også gått på den her selv. Når appen åpnes så står forrige verdi i displayet inntil den har fått noen sekunder til å oppdatere i sanntid (det tar fort 6-10 sekunder). Derfor må man se nøye på klokkeslett for oppdatering og sammenligne dette med klokka på telefonen/nettbrett...

Trond.m

Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 19:39
Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 17:53
Litt merkelig at hverken % SOC, ladefart eller forventet tid for ferdig lading kan vises hvis man sitter i bilen og venter på å kjøre videre.
En annen ting som undrer meg er at SOC plutselig kan gå ned. I dag skulle jeg sjekke hvor fort den ladet. Jeg gikk inn i appen og SOC var 53 %. Så satte jeg i laderen, og 5 minutter senere var SOC 49 %. Men det er kanske noen feilmarginer i beregningen, så 49 % er nok like riktig som 53 %. Hvis batteriet virkelig tappes 10 % på 5 minutter, så har jeg ett problem  :)
Her har du (nesten garantert) sett den "forrige" verdien som var vist i appen. Dette er en ganske vanlig nybegynnerfeil, og jeg har også gått på den her selv. Når appen åpnes så står forrige verdi i displayet inntil den har fått noen sekunder til å oppdatere i sanntid (det tar fort 6-10 sekunder). Derfor må man se nøye på klokkeslett for oppdatering og sammenligne dette med klokka på telefonen/nettbrett...
Jeg brukte bmw.connecteddrive.no. Den leser så vidt jeg har registrert data fra serveren når man åpner websiden. Og siden bilen bilen hadde stått stille uten lading i flere timer, så må da dataene være oppdatert. Da kan jeg ikke forstå at ladenivået er 10 % lavere 5 minutter etter at jeg startet lading (uten klimatisering). Det bekymrer meg ikke så mye. Bilen leverer, for jeg kjørte 187 km ned 9,9 kw/100 km - 65 km/h :-). Riktignok var destinasjonen 900 moh. lavere en startsted.

bromm

Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:28
Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 19:39
Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 17:53
Litt merkelig at hverken % SOC, ladefart eller forventet tid for ferdig lading kan vises hvis man sitter i bilen og venter på å kjøre videre.
En annen ting som undrer meg er at SOC plutselig kan gå ned. I dag skulle jeg sjekke hvor fort den ladet. Jeg gikk inn i appen og SOC var 53 %. Så satte jeg i laderen, og 5 minutter senere var SOC 49 %. Men det er kanske noen feilmarginer i beregningen, så 49 % er nok like riktig som 53 %. Hvis batteriet virkelig tappes 10 % på 5 minutter, så har jeg ett problem  :)
Her har du (nesten garantert) sett den "forrige" verdien som var vist i appen. Dette er en ganske vanlig nybegynnerfeil, og jeg har også gått på den her selv. Når appen åpnes så står forrige verdi i displayet inntil den har fått noen sekunder til å oppdatere i sanntid (det tar fort 6-10 sekunder). Derfor må man se nøye på klokkeslett for oppdatering og sammenligne dette med klokka på telefonen/nettbrett...
Jeg brukte bmw.connecteddrive.no. Den leser så vidt jeg har registrert data fra serveren når man åpner websiden. Og siden bilen bilen hadde stått stille uten lading i flere timer, så må da dataene være oppdatert. Da kan jeg ikke forstå at ladenivået er 10 % lavere 5 minutter etter at jeg startet lading (uten klimatisering). Det bekymrer meg ikke så mye. Bilen leverer, for jeg kjørte 187 km ned 9,9 kw/100 km - 65 km/h :-). Riktignok var destinasjonen 900 moh. lavere en startsted.
Ok, sorry der må jeg ha missforstått - jeg har et lite øye for detaljer, og du skrev nemlig:
SitatJeg gikk inn i appen og SOC var 53 %

PS! Bilens SoC oppdateres ikke i det hele tatt etter at bilen blir parkert uten å tilkobles lading. Mange blir bestyrtet over dette, men grunnen er ganske enkelt å begrense vampire loss mest mulig (hvilket det gjør siden det ikke forsvinner mer enn 1 skarve % på 3 uker), og samtidig er det den perfekte parkeringsklokke - dvs. man kan alltid finne ut når man parkerte bilen ift. maxtid osv. ;)

LMOR

#1060
ConnectedDrive er ikke alltid "online"/oppdatert så lenge bilen ikke lader. Jeg har opplevd flere ganger at den viser gammel status, altså f.eks. mangler det siste strekket som trakk de 10%ene. Det tar som oftest bare noen minutter, men det kan ta lang tid før du får siste info, og da også hvor bilen står parkert nå.
Men når du kobler til ladingen kommer det normalt momentant, og da får du ny status løpende.

Akkurat nå sitter jeg i Oslo, kan se på kamera at en eGolf har "stjeler" strømmen min, slik at min frue som parkerte 20:24 ikke fikk satt bilen til lading. MEN ConnectedDrive viser 99% selv om du ser på grafikken at det ikke kan stemme. Siste tur var på 11km. Hvis 99% stemmer, så kan bilen min kjøre 1100 km  ;)

Siden vi har noen skeptikere blant oss, så legger jeg ved bevis for at i3 ikke har stått til lading siden forvarmingen i dag morges, og at den eGolfen som står og lader nå, har stått der siden før 20:24. (ellers ville det vært 2 dip'er i kurven, da de måtte ha byttet fra eGolf til i3 etter 20:24 og tilbake igjen før bildet ble tatt nå)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 17:53
Litt merkelig at hverken % SOC, ladefart eller forventet tid for ferdig lading kan vises hvis man sitter i bilen og venter på å kjøre videre.
En annen ting som undrer meg er at SOC plutselig kan gå ned. I dag skulle jeg sjekke hvor fort den ladet. Jeg gikk inn i appen og SOC var 53 %. Så satte jeg i laderen, og 5 minutter senere var SOC 49 %. Men det er kanske noen feilmarginer i beregningen, så 49 % er nok like riktig som 53 %. Hvis batteriet virkelig tappes 10 % på 5 minutter, så har jeg ett problem  :)

Lader du og bilen er av kan du trykke en gang på reset knappen på instrumetpanelet for å få opp antatt klokkeslett for fullading... Du kan også slå på radioen med et trykk på volumknappen i midtkonsollen hvis du vil høre radio uten å slå på bilen...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

bromm

Sitat fra: EinarV på tirsdag 25. august 2015, klokken 22:34
Lader du og bilen er av kan du trykke en gang på reset knappen på instrumetpanelet for å få opp antatt klokkeslett for fullading...
Den var ny - jeg går ut ifra at du mener "reset trip"... Der ser man, selv de som har lagt ned flere tusen timer med å studere verdens mest avanserte bil har noe å lære etter 30.300 km  ;D ;D ;D

LMOR

#1063
Når caset er at en sitter og venter, så er det jo greit å ha det meste på, inkl. varme/kjøling og da ser du det.
Regner med at det er hurtiglading vi da snakker om?
Da vises også gjenstående tid på laderen, men hverken det bilen eller laderen viser har noen verdi.
Estimatet er ikke riktig på hurtiglading. Det er sikkert laget slik for at vi skal miste motet og koble fra på 80%  :)

(det er for så vidt ikke riktig noen gang. På 12A er det ofte også opp til 30+min feil (for mye). Dette har jeg dokumentert i en tidligere tråd. Men 30min på toppen av flere timer er noe annet enn 30+min feil på hurtiglading).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#1064
Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 22:29
ConnectedDrive er ikke alltid "online"/oppdatert så lenge bilen ikke lader. Jeg har opplevd flere ganger at den viser gammel status, altså f.eks. mangler det siste strekket som trakk de 10%ene. Det tar som oftest bare noen minutter, men det kan ta lang tid før du får siste info, og da også hvor bilen står parkert nå.
Men når du kobler til ladingen kommer det normalt momentant, og da får du ny status løpende.

Akkurat nå sitter jeg i Oslo, kan se på kamera at en eGolf har "stjeler" strømmen min, slik at min frue som parkerte 20:24 ikke fikk satt bilen til lading. MEN ConnectedDrive viser 99% selv om du ser på grafikken at det ikke kan stemme. Siste tur var på 11km. Hvis 99% stemmer, så kan bilen min kjøre 1100 km  ;)

Siden vi har noen skeptikere blant oss, så legger jeg ved bevis for at i3 ikke har stått til lading siden forvarmingen i dag morges, og at den eGolfen som står og lader nå, har stått der siden før 20:24. (ellers ville det vært 2 dip'er i kurven, da de måtte ha byttet fra eGolf til i3 etter 20:24 og tilbake igjen før bildet ble tatt nå)
LMOR, du blander den latterlige "statisitikken" (som jeg har sluttet å bry meg om for leeeenge siden -der har BMW virkelig en vei å gå), med det som står i den blå firkanten: "Veichle Status". Sistnevnte er alltid vært riktig hos meg, og alltid riktig og oppdatert (jeg har aldri sett feil der) - statistikken er.... vel "møl" - så 11 km last trip levner jeg ikke en tanke en gang. Det kanskje mest idiotiske er jo at hvis du resetter consumption data, ja så har plutselig bilens totale kjørelengde på elektrisk fremdrift blitt resatt også - totalt ubrukelig - derfor har jeg aldri sett på det etter at jeg tok en slik "reset" på ca. 2500 km, for nå er jo alt feil samme fanken.

Men ok, hvis du (dvs. kona) forlot bilen kl. 20:24 uten å plugge i, og uten at SoC var 99% da dette skjedde, så har du jo en "situasjon". Du limer inn et bilde fra en lader (som tydeligvis brukes av en Golf nå ikveld) - det er vel neppe den eneste laderen kona kunne ha ladet  ? Kan hun muligens få strøm hos en annen ? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA