Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Anterialis

Gjelder dette kun med rfid? Jeg fikk 90kr ca påslag på mobilregningen etter å ha ladet 2-3 ganger mellom 15-20 min på fortum ladere (sms) da jeg prøvekjørte for noen uker tilbake... Har fortum sagt noe konkret om gratis ut -15? På flere ladere (Kiwi..) står det typisk gratis ut februar eller mars -15...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 11. april 2015, klokken 12:41
Gjelder dette kun med rfid? Jeg fikk 90kr ca påslag på mobilregningen etter å ha ladet 2-3 ganger mellom 15-20 min på fortum ladere (sms) da jeg prøvekjørte for noen uker tilbake... Har fortum sagt noe konkret om gratis ut -15? På flere ladere (Kiwi..) står det typisk gratis ut februar eller mars -15...
Det er ikke sikker appene har helt kontroll på dette heller. Kan godt stemme at bare gjelder Kiwi, og at det er i forhold til når stasjonen ble satt opp. Enkleste er vel å anta at det koster noe, og så ta det som en gave. Jeg har klippekort på grønn-kontakt som snart går ut. Har enda ikke vært på en stasjon som ikke har hatt problemer med betalingen og dermed er gratis. (Godt jeg betalte for kortet, så har de fått pengene allerede  ;D)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Noen som har erfaring med Osram Nightbreaker ultra pærer som erstatning som de originale H7 pærene ?

Trond.m

Ser av den svenske prislisten at det er en opsjon for akustisk fotgjengervarsel med kode 4U9. Det ble nevnt av noen i forumet at dette var standard, men ikke aktivert i programvaren. Noen som vet noe om dette. Kall meg gjerne pingle  :) men jeg synes faktisk at det er fornuftig å informere fotgjengere om at det kommer en bil. Funksjonen for automatisk stopp krever jo at man må oppgradere interiøret i bilen, mens kode 4U9 koster bare 1000 SEK ink. mva.

Anterialis

Er det like energikrevende å senke temp i bilen (aircondition) som p øke temp (varmeapparat)?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

emil

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 10:09
Er det like energikrevende å senke temp i bilen (aircondition) som p øke temp (varmeapparat)?

Er vel normalt sett lettere å tilføre energi (varme opp) enn å fjerne varmeenergien. Men husk at på en sommerdag skal du kanskje bare redusere temperaturen i kupeen med 5-10 grader maks i forhold til ute (her i landet) mens man på vinteren gjerne skal varme opp 20-30 grader i forhold til utetemperatur. Derfor vil oppvarming vinterhalvåret totaltsett bruke mer strøm enn nedkjøling sommerhalvåret.

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 10:09
Er det like energikrevende å senke temp i bilen (aircondition) som p øke temp (varmeapparat)?
Nei, men dette tror jeg du finner minst en gammel tråd om. Pga varme/kjølesystemet og varmepumpen er det en forskjell.
Tror du finner et dokument fra BMW om dette også hvis du søker.
Men dette temaet blir fort "opphetet", så sikkert lurt å fortsette diskusjonen i en av de trådene, eller lage en ny i stedet for at det blir flere sider her  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann


Lønner det seg å forvarme/klimatisere bilen før avreise (hensikt: få lengst mulig kjørelengde), når dette gjøres på 16A kurs som tydeligvis tar energi også fra batteriet, slik at ladestatus ved avreise er ca 96% full?

Dette gjelder sommerkjøring, så antatt temp ute 15-25 grader.

Alternativet er å ikke klimatisere, men til gjengjeld ha 100% ladet.  Og med 15-25 grader ute er det jo rimelig nært optimal temperatur på batteri likevel.

Synspunkter?


Anterialis

Ja jeg forstår at forvarming er lurt:) men lurte bare på om aircondition er mer energikrevende jf oppvarming. Feks 30 grader ute og aircondition til 20 vs 10 grader ute og oppvarming til 20. Hva krever mer energi?

Jeg har ikke funnet riktig tråd her på forumet eller på Google, kun flertallsregjering tråder som omhandler dårlig effekt av AC... Kan noen peke meg i riktig retning? :) Btw, ha en flott søndag!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

#729
Her er vel en tråd som passer dere begge:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.0.html

Her er mye "temperatur" og etter hver blir vi relativt enige...
og det ligger info og dokumenter om varming/kjøling.

4% tap er mye hvis du faktisk lader med 16A. Normalt henter den seg inn igjen. Hvis du setter på forvarming dagen før, så kommer jeg normalt til forvarmet bil og 100%, når jeg lader med 12A.
Uansett er det verd det. Ingen grunn til å fryse for å spare noen km.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Takker, men som sagt er det ikke snakk om vinter/frysing, men om sommer-kjøring.  Kanhende er det under 4%, men har sett det tallet, dog rett nok på vinter.
Antok også at med ute-temp mellom 15-25 grader er det lite å hente på klimatisering/varming av batterier gitt at det reduserer kapasitet med noen prosent, så vil tippe man sikrer lengst kjørelengde om sommer best ved å starte med 100% og ikke-klimatisert, ev. en kombo som du er inne på ved å kjøre det noen timer før man drar, for å rekke lade opp til fullt.

Skal kjører 13 mil, stort sett E18 og fartsgrense 110 km/t, så derfor betyr hver kWt mye.  Har rett nok tenkt å holde meg til høyre i 80-90 km/t, men likevel...


Sitat fra: LMOR på søndag 12. april 2015, klokken 11:43
Her er vel en tråd som passer dere begge:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.0.html

Her er mye "temperatur" og etter hver blir vi relativt enige...
og det ligger info og dokumenter om varming/kjøling.

4% tap er mye hvis du faktisk lader med 16A. Normalt henter den seg inn igjen. Hvis du setter på forvarming dagen før, så kommer jeg normalt til forvarmet bil og 100%, når jeg lader med 12A.
Uansett er det verd det. Ingen grunn til å fryse for å spare noen km.

LMOR

Du har nok ganske rett.
Tror det er 16 grader som er optimal utetemperatur, men på den andre siden vil du jo ikke kaste bort mye energi på klimatisering hvis temperaturen allerede er optimal?
Så lenge du stiller temperaturen på det du uansett har tenkt å ha i kupeen, så vil jeg tror det er best uansett.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

LMOR: leste igjennom tråden raskt, men fant ingen ting om det jeg lurer på... Kanskje jeg er blind. Jeg har heller ikke klart finne noe på Internett. Det står mye om precondition og batteritemp., men det er jo ikke dette jeg lurer på. Spør derfor igjen: er bruk av AC veldig energikrevende? Hvordan er energibruken sammenlignet med bruk av varmeapp.? Er det bedre kjøre med vinduene oppe en varm vinterdag, eller er energibruken ved AC såpass liten at man ikke trenger tenke på det, eller ikke trenger slå det av selv om man har liten rekkevidde igjen?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

OK, det står vel kanskje bare noe om varmepumpen?

Bilen har en del naturlig varmekilder, så det er vel relativt opplagt at kjøling krever mer energi.
Men du må kjøle batteriet, og åpner du vinduet så blir luftmotstanden større, så jeg ville gått for AC. Du trenger ikke sette den ned til 16 grader  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Nettopp ️ Ønsket svar så jeg vet hva jeg kan/bør gjøre dersom jeg feks har 30km igjen på batteriet og 25km igjen av veien. Fasit er naturligvis å sette bilen i Eco pro (+), men det holder kanskje å skru av AC... (Nå der er varmt ute selvfølgelig. Med AC mener jeg kjøling)

Kart over laderstatus:
Jeg mener å ha lest dette et sted, men finner det ikke igjen. Hvorfra får ladestasjoner.no sin info? Får man like ny/oppdatert info når man sjekker ladestasjoner.no jf å sjekke grønnKontakt og chargeNow kartene direkte?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA