Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Ferry

Hvordan liker dere fartspedalen? For meg er det uvant med gulvhengsla pedal. Jeg tenker aldri over hvordan pedalen er i andre biler, men de er tydeligvis annerledes enn på i3. Jeg pleier å bruke tuppen av foten på pedalen, med hælen plantet i gulvet. På i3 funker ikke det så bra. Det er best å sette hælen helt inntil bunnen av pedalen slik at hele skosålen har kontakt. Begynner å kunne like det nå.

Klykken

Fartspedalen er helt uproblematisk for min del og aldri vært følt som noe uvant. Tilvenningen var de første dagene med å kunne mellompunktet mellom regen og aks (coasting, eller hva det heter). Kom fra å ha kjørt Passat i et par år og en 2007 BMW E92 3-serie før det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

power59

Fartspedalen er det beste med hele bilen!

"En-pedalskjøring" som i i3'n gjør bilen fantastisk lettkjørt. Synes det er større avstand i kjørekomfort  fra bil med automatgear til enpedals el.bil - enn fra bil med manuellt gear til bil med automatgear.

Ferry

En-pedal falt jeg for umiddelbart. Det er selve utførelsen av pedalen som er uvant. Merk UVANT, for den er ikke dårlig på noen måte. Det er bare jeg som trenger litt innkjøring. Hjernen min "koblet om" til en-pedal fra første meter. Jeg tenkte med en gang at akkurat slik bør det være, og jeg kan ikke tenke meg å ha det annerledes. Jeg kjører fra før automat (DSG) så jeg slapp å trå etter kløtsjen. Jeg hadde også lest en del om en-pedal før jeg prøvde, så i starten trodde jeg det var årsaken til den enkle overgangen. Etterhvert gikk det opp for meg at jeg egentlig allerede er godt vant til lignende kjøring, nemlig fra rc-biler. Der er venstre stikke gass forover og brems bakover. Midt på er det coasting. Noe lignende med rc-helikopter, positivt og negativt løft med nøytral i midten. Jeg har også prøvekjørt en trikk for mange år siden. Det fungerte på samme måte, gass forover, regenerering/brems bakover. Så for min del var jeg allerede opplært på en-pedal uten å egentlig være klar over det.

moonbuggy

Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

1. Jeg setter AC til startup klokkeslettet (noen timer frem), velger bort lading straks, setter inn ladepluggen. Allikevel starter ladingen umiddelbart og avsluttes lenge før AC skal starte. Jeg trodde dette ble synkronisert.
Hva gjør jeg galt ? (Jeg har prøvd via direkte i bilen og via connectappen.)

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

EinarV

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

Type 2
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: EinarV på søndag 14. desember 2014, klokken 03:02
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

Type 2
Antar dere diskuterer IKEA Forus. Jeg lurer da på det praktiske. Må en snakke med noe, bruke nøkkel?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Sitat fra: LMOR på søndag 14. desember 2014, klokken 06:46
Sitat fra: EinarV på søndag 14. desember 2014, klokken 03:02
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

Type 2
Antar dere diskuterer IKEA Forus. Jeg lurer da på det praktiske. Må en snakke med noe, bruke nøkkel?

Det var IKEA Forus jeg tenkte på ja. Regner med at de har standard ladestolper de bruker på alle sine butikker.

Kun et vippelokk forran kontakten. Fin plass for meg å nødlade hvis jeg ikke får ladet på jobb på Forus.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

Takker for info.
Det var mye trafikk på Ikea (Forus) idag i drittværet. Jeg fikk testet blå type 2 plugg på opplegget (omsider). Det var bra. En ting som virkelig irriterer er at plassene var opptatt av "ikke elbiler" med gubbene i. De trodde tilsynelatende det var OK, så lenge de satt i bilen. Irriterende fordi det er trangt rundt plassene og det er ikke gjort i håndvending å få "fjernet" disse.

EinarV

Sitat fra: moonbuggy på søndag 14. desember 2014, klokken 21:30
Takker for info.
Det var mye trafikk på Ikea (Forus) idag i drittværet. Jeg fikk testet blå type 2 plugg på opplegget (omsider). Det var bra. En ting som virkelig irriterer er at plassene var opptatt av "ikke elbiler" med gubbene i. De trodde tilsynelatende det var OK, så lenge de satt i bilen. Irriterende fordi det er trangt rundt plassene og det er ikke gjort i håndvending å få "fjernet" disse.

De burde kanskje merke plassene bedre, jeg har kun vært der en gang uten at det har stått ikke ladbare biler der, og det var før åpningstid...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

Etter å ha hatt bilen noen dager, ser jeg klart at bremsene blir et problem. De blir knapt brukt. Selgeren anbefalte å bremse hardt noen ganger for å hindre rust på skivene som tydeligvis var et problem. Vel, her burde BMW ta tak, det kan vel ikke være så vanskelig å finne et rustfritt alternativ for skiver ?
I så fall hadde man antagelig hatt skiver og klosser for bilens levetid ved levering. Synd at skiver må byttes hyppig fordi det ikke er særlig bruk for dem.

Klykken

Kjør litt aktivt i ny og ned, så får du brukt bremsene litt. Bruk det som unnskyldning for kvinnen i huset i alle fall. ;D
Ellers er det jo mer nødvendig å bruke bremsepedalen nå på vinterhalvåret og det er glatt. Hender seg titt og ofte jeg gjør det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Jeg blir jo nødt til det. 
Allikevel, det skulle vært greit å vite at de ikke rustet fast  :D

Ferry

Jeg har kjørt i3 i snart fire uker, og jeg er ikke sikker på om klossene bak har vært i inngrep ennå. Det er ikke mye klossene foran har vært brukt heller, og det har ihvertfall ikke vært noen harde oppbremsinger. Jeg har egentlig ikke lyst til å tråkke til så hardt, men jeg det må vel gjøres. Jeg har ikke brukt benyttet full akselerasjon ennå heller. Jeg bare koser meg i visshet om at kreftene er der. Jeg prøvde dem jo på demobilen. Som kjent, den raskeste bilen i verden er demobil ;)

bromm

Sitat fra: moonbuggy på mandag 15. desember 2014, klokken 17:10
Jeg blir jo nødt til det. 
Allikevel, det skulle vært greit å vite at de ikke rustet fast  :D
i3 har 2 systemer for å "vedlikeholde" bremsene. Det ene systemet er slik som på alle andre BMW'er og kalles Brake Washing - dette legger bremseklossene inntil skivene i nedoverbakker (detekteres av gyro) når regnsensoren detekterer at det regner.

Det andre systemet, spesielt utviklet for i3 siden det er lite bruk av manuelle bremser, kjører en ABS-puls for å "ryste" kaliperne rett etter oppstart hvis bilen står stille (høres ut som et solid "klunk"). Dette vil forhindre at klosser og stempler "setter seg". BMW har også skikkelig bremseovervåkning som måler tykkelsen på klossene (noe som nøyaktig estimerer resterende levetid i "infomeny->service") - jeg vil tro at dette overvåkingssystemet også vil gi alarm hvis klossene setter seg, så jeg tror ikke det er så mye å bekymre seg for ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA