Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

kaaos

#435
Flere som har dette problemet ? Får ikkje kontakt med omverdnen. Verken fra bilen, og fra telefon til bil.
Denne meldingen er på displayet hver gang eg skal kjekke været med bilen. Kommer ingen vei. Etter 10 min kommer det opp en feilmelding som ber meg prøve igjen om en stund, på en annen lokasjon.
Erfaringer?
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Klykken

Aldri opplevd selv. Mulig operatøren har et problem med sine mobilmaster, eller så er det feil på dataoverføringen (simkortet) i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BOStrand

Jeg opplevde noe tilsvarende. De sjekket feilkodene på verkstedet. Kommunikasjonsmodul var defekt. Ventet i over en uke på del nå. Foreslår du tar en tur på verksted og får sjekket feilmeldingene på din bil.

Klykken

#438
En irriterende ting er at det mangler lyktespylere. Det saltes på veiene nå, og saltsuppen er så tykk og seig at det legger seg over alt på bilen. Spesielt på lyktene! Blir ca ingen lys etter hvert.
Vasket bilen på en selvvaskehall og avfettingen (den vannbaserte i alle fall) frøs etter kort tid. Var 5- ute. Utvendig dørhåndtak og vindu frøs fast i pakningene på tur hjem, men var greie igjen i morges etter forvarmingen.

Har begynt å kjøre en omveg som er noen kilometer lengre, men som ikke saltes. Får bare et par kilometer med salt inn til jobb nå. Ser forskjell allerede! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BOStrand

Vil snø smelte på LED-hovedlysene våre under vanlig kjøring?
Halogenpærer genererer jo mye varme, så på andre biler har jeg stort sett ikke hatt problemer med dette.

rth

Lurer litt på dette med å ha bilen fullada. Jeg har hatt litt vegring mot å lade bilen før jeg har ramla under 75%. Men så dukker problemet med rekkevidde opp, når vi plutselig får behov for lang rekkevidde. Så rent praktisk vil det være best å putte bilen til lading hver gang en kommer hjem fra en tur.

Er det bare å lade i vei?

02jan

Det korte svaret er nok ja.

Lurte litt på det samme etter at jeg fikk i3.
Slik jeg forstår det er det ikke noen som sitter med 100% svar på hva som er lurt i forhold til maks optimal behandling av batteri.

Sikkert lurt å bruke 25% før man setter igang ny ladesyklus.
Når det gjelder lading opp t ,så håndterer bilen dette selv , dvs den stopper Ladingen på 100% , som igjen er ca 85% av maks. Bmw batteriet er lagt inn en buffer i bunn og topp , slik at vi slipper å tenke på dette med 100% lading, som kanskje over tid reduserer levetid/ kapasitet.

Når jeg nå lader bilen,  med orginallader henger fast på vegg inne i garasjen, 16 amp. Kurs, så bruker jeg nå under 10 sekunder på å Ladingen.

Resten ordner bilen selv om kvelden og gjennom natten.  Har stort sett lading på low, som tilsvarer 6 amp konstant.

Noe jeg tror er greit for batteriet og for å redusere belastning strømnettet inn til huset.

Lader ved behov på maks (12 amp) uten noen spesielle bekymringer, enn at jeg setter ned til low om natten.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vind

Sitat fra: BOStrand på torsdag 20. november 2014, klokken 10:54
Vil snø smelte på LED-hovedlysene våre under vanlig kjøring?
Halogenpærer genererer jo mye varme, så på andre biler har jeg stort sett ikke hatt problemer med dette.
Ja - det blir varmt nok - ville nok feid av dem før kjøreturen starter - men under kjøring så holder de seg snefrie.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: rth på søndag 23. november 2014, klokken 21:18
Er det bare å lade i vei?
Dette har vært diskutert mye i forum tildigere.  Med i3 så kan du lade når du har mulighet - og til 100%.  Det er "reservert" litt i batteriet i topp og bunn, så når det står 100% så er batteriet ikke helt fulladet (noe som er skaldelig), og når det står 0% er det ikke helt tomt.  Elektronikken styrer dette.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

kaaos

Et det en måte og alltid starte bilen i Eco Pro modus ? Leter i instillinger men finne ikkje noe.
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

LMOR

Sitat fra: kaaos på mandag 24. november 2014, klokken 15:43
Et det en måte og alltid starte bilen i Eco Pro modus ? Leter i instillinger men finne ikkje noe.
Nei
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Tar 1sekund å trykke knappen ett hakk ned fra comfort. Blir fort like mye rutine som å ta på seg sikkerhetsbeltet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Kan utetemperaturen vises under kjøring? Den vises ved oppstart og et øyeblikk hvis temperaturen går under +3.

Hvor nullstiller jeg tripptelleren?

Hva gjør jeg for å ha maksimal rekkevidde ved oppstart, inkludert varm kupé og isfrie ruter? Å kun sette avreisetidspunkt var tydeligvis ikke nok.

Kan jeg fyre mens jeg hurtiglader?

kaaos

Sitat fra: Klykken på mandag 24. november 2014, klokken 17:11
Tar 1sekund å trykke knappen ett hakk ned fra comfort. Blir fort like mye rutine som å ta på seg sikkerhetsbeltet. :)

Problemet er kona. Tror ikkje eg skal be henne huske på flere ting en og ikkje krasje.
Men eg tar det som et nei som svar på spørsmålet.
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Sirka

Sitat fra: Ferry på mandag 24. november 2014, klokken 20:39
Kan utetemperaturen vises under kjøring? Den vises ved oppstart og et øyeblikk hvis temperaturen går under +3.

Du kan velge å vise utetemperatur med knappen ytterst på retningsviserhendelen (trykk flere ganger).

SitatHvor nullstiller jeg tripptelleren?

Med den lille knappen på venstre side av den lille skjermen.
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA