Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

02jan

Er det ikke 6a på low, 8a på reduced og 11 på Max ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: 02jan på mandag 03. oktober 2016, klokken 07:44
Er det ikke 6a på low, 8a på reduced og 11 på Max ?

Sist jeg sjekket manualen i bilen mener jeg det var 6A,7.5A,10A
Kladden begrenser uansett til 10A

Ferry

6, 9 og 12 ampere er mitt forslag :) Min bil trekker 11,6 ampere på high.

turfsurf

Er kanksje forskjell på ny og gammel. Min 60Ah trekker ihvertfall 12A på maks. Sjekket håndboken, og da er reduced 9A og low 6A.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENY

Hei.

Vi skal flytte inn i nytt sameie som skal stå klart neste år. I den forbindelse har vi fått tilsendt tilvalg liste, der vi kan bestille elbil ladeutak med 16 ampere kurs til 16000 kroner. Denne skal settes opp etter NEK 400 standard.
Noen som vet om det da blir Type 2 kontakt som settes i veggen? Shucko kan max. ha 10 ampere så jeg ville tro at kontakten er av Type 2. Noen som har peiling?
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

moonbuggy

#2270
Det er sikkert den nye 400-2014 forskriften som også inneholder spesielle forskrifter for el-biler.

http://www.ffdle.no/assets/1030-1130-nek-400---eirik-selvik.pdf

Se denne fra side 24.

Over 10A kreves industrikontakt - blå. Ellers bestemmelser om jordvern osv. osv...
Det ivaretar installatør. For deg gjelder industrikontakt 16 A.


ENY

Sitat fra: ENY på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:37
Hei.

Vi skal flytte inn i nytt sameie som skal stå klart neste år. I den forbindelse har vi fått tilsendt tilvalg liste, der vi kan bestille elbil ladeutak med 16 ampere kurs til 16000 kroner. Denne skal settes opp etter NEK 400 standard.
Noen som vet om det da blir Type 2 kontakt som settes i veggen? Shucko kan max. ha 10 ampere så jeg ville tro at kontakten er av Type 2. Noen som har peiling?

Takk for svar. Hvor mye mange kilowatt kan I3 trekke med en slik løsning?
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

Zuexi

#2272
Sitat fra: ENY på mandag 03. oktober 2016, klokken 20:28
Sitat fra: ENY på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:37
Hei.

Vi skal flytte inn i nytt sameie som skal stå klart neste år. I den forbindelse har vi fått tilsendt tilvalg liste, der vi kan bestille elbil ladeutak med 16 ampere kurs til 16000 kroner. Denne skal settes opp etter NEK 400 standard.
Noen som vet om det da blir Type 2 kontakt som settes i veggen? Shucko kan max. ha 10 ampere så jeg ville tro at kontakten er av Type 2. Noen som har peiling?

Takk for svar. Hvor mye mange kilowatt kan I3 trekke med en slik løsning?
16A = 3.7 kilowatt

Trond.m

#2273
Sitat fra: ENY på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:37
Hei.

Vi skal flytte inn i nytt sameie som skal stå klart neste år. I den forbindelse har vi fått tilsendt tilvalg liste, der vi kan bestille elbil ladeutak med 16 ampere kurs til 16000 kroner. Denne skal settes opp etter NEK 400 standard.
Noen som vet om det da blir Type 2 kontakt som settes i veggen? Shucko kan max. ha 10 ampere så jeg ville tro at kontakten er av Type 2. Noen som har peiling?
Du bør be om spesifikasjon på hva de faktisk leverer for den prisen. Hvis det er type 2 "kontakt", så innebærer det at det leveres en 16A veggboks / ladestasjon. Hvis det bare står 230V 16A kontakt, så er det en blå industrikontakt. Den kan du ikke bruke til å lade elbil uten at du kjøper en spesiell ladekabel. En slik kabel må ha "ladekladd" eller innebygget elektronikk og koster typisk ca 4000 kr. Da er ikke prisforskjellen stor til en veggmontert ladestasjon som kan leveres med fast kabel eller type 2 kontakt. Hvis du velger den siste, må du bruke den tykke og litt stive kabelen som følger med bilen. Ulempen med å kjøpe ladestasjon med fast kabel er at du da bare kan lade biler med type 2 kontakt. Dvs. ikke Nissan, Trillinger, Kia. Du kan også kjøpe en ladestasjon levert med en tilkoblingskabel til CEE kontakten. (blå industrikontakt). Fordelen er at du da har en semiportabel løsning. Ulempen er at noen kan stjele din ladestasjon.

moonbuggy

TM:
De leverer nesten sikkert, bare et elektrisk punkt som oppfyller kravene til lading på elektrisk bil - generisk.
D.v.s. til en stikk-kontakt. Alle biler (tror jeg da) leveres med portabel lader. I og med at dette er et 16A stikk, så antar jeg at det innebærer industristikk. Ennå leveres vel I3 med shuko støpsel. Uansett så er det et lite problem.
Man kan enkelt bytte støpsel, eller eventuelt bruke en kort overgangskabel. Koster en hundrelapp på biltema/Clas Olsen/Jula e.l.
Det finnes utallige offentlige ladepunkter fremdeles med shuko - kontakter, så en overgang er grei.

john

Kjenner jeg blir litt matt.
Hvordan kan dere komme på ideen med at det kommer en blå industrikontakt som ingen kan bruke til noe uten spesialutstyr? Er jo bare Reodor felgen som setter opp slikt.

Vedder ladekabelen min på at det som settes opp er en standard salto/tilsvarende boks med type 2 kontakt, kablet med 1-fas 16a.
Det er det jeg ser blir satt opp i tilsvarende løsninger.

hELgenen

Sitat fra: john på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 19:20
Kjenner jeg blir litt matt.
Hvordan kan dere komme på ideen med at det kommer en blå industrikontakt som ingen kan bruke til noe uten spesialutstyr? Er jo bare Reodor felgen som setter opp slikt.

Vedder ladekabelen min på at det som settes opp er en standard salto/tilsvarende boks med type 2 kontakt, kablet med 1-fas 16a.
Det er det jeg ser blir satt opp i tilsvarende løsninger.

16.000 for denne jobben inkl. vern er jo uansett en ganske heftig pris. Hører at andre har klart å få dette til 4000 ink.mva - for montering av industrikontakt + kabel og jordfeilvern....Mulig elektriker tar seg godt betalt her fordi det snakkes om elbil..........

Lazerjack

Tenkte å gi deg en tilbakemelding på denne. Fikk en i3 94amp i September. Brukte parkeringsklimatisering i dag uten at bilen stod til lading. Stod på ca 30 min i Oslo. Ca 5-7 grader ute. Mistet ca 5% batteri på dette. Dog en veldig god og varm bil å sette seg inn i. Kommer garantert til å bruke denne funksjonen fremover da jeg ikke er avhengig å ha 100% batteri tilgjengelig hele tiden. Blir spennende å følge med utover når temperaturen synker og se hvor mye jeg mister.




Sitat fra: Usikker på detta på søndag 02. oktober 2016, klokken 14:25
Slik jeg leser det har parkeringsklimatiseringen en makstid på 30min før den automatisk deaktiveres. Regner med at dette vil gjelde enten man starter den manuelt via app eller setter en avreisetid.
Vil dette være nok til å få isfri bil i sprengkulde, om morgenen når man skal stresse på jobb? Erfaringer?
Ca hvor mange % av batteriet vil kunne bli spist opp ved en slik klimatisering ved si, 10-15 minus, når bilen ikke er koblet til lader feks når man er oå jobb?

Jeg mener også å ha lest at enkelte deler (batteriet? ) ikke vil forvarmes ved parkeringsklimatisering hvis bilen ikke er koblet til lader?

Er det noe poeng i å klimatisere ved temperaturer mellom 5-15 plussgrader?
BMW X4 20d 2016
BMW i3 94Ah 2017

john

Jeg bruker den når jeg har med junior på snart ett år. Slipper å kle på så mye klær og behagelig å sette seg i barnesetet.

john



Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:54

16.000 for denne jobben inkl. vern er jo uansett en ganske heftig pris. Hører at andre har klart å få dette til 4000 ink.mva - for montering av industrikontakt + kabel og jordfeilvern....Mulig elektriker tar seg godt betalt her fordi det snakkes om elbil..........

Det er gjengs pris. Det er forskjell på opplegget man avtaler med elektriker i egen garasje, og et opplegg for alle i fellesgarasje tilbudt av entrepenør. De går for standard løsninger, og grossistene pusher ut saltobokser++
Med fortjeneste til entrepenør og elektriker er ikke den prisen ille.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA