Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: MortenH på torsdag 13. mars 2014, klokken 10:13
Vedr. feste av brikke under panseret: Vind: Har du selv sett at brikken faller av? (festet i henhold til moteringsanvisningen)
Ja - for meg falt den av en gang jeg smalt igjen panseret, så da festet jeg den over pumpesettet (med ny dobbeltsidig tape).  Hadde festet den etter bruksanvisningen, men det er jo ikke helt jevnt på innsiden av panseret så det kan være andre punkter som er bedre enn det jeg valgte.

Uansett fungerer den jo over pumpen.  Det viktigste er å ikke ha den i vinduet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rapid

Virker ACC i mørke og regnvær?

Jeg trenger egentlig ikke navigasjon. Men er dette helt nødvendig for å få gode rekkeviddeestimater?

Liker i3. Men liker ikke sluttprisen etter alt "må ha" utstyret er krysset av.


Kjell Leaf

Sitat fra: Rapid på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Virker ACC i mørke og regnvær?

Jeg trenger egentlig ikke navigasjon. Men er dette helt nødvendig for å få gode rekkeviddeestimater?

Liker i3. Men liker ikke sluttprisen etter alt "må ha" utstyret er krysset av.
Jeg syns navigasjon er viktig på en elbil fordi den finner ladestasjonene for deg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bromm

Du kan velge bort nesten hva som helst - men behold 5AT (ACC + sikkerhetssystemene), 7GA m/609 (utvidet comfortpakke m stor skjerm), 654 DAB, 6AK ConectedDrive og 4U7/408 Hurtiglading.

Disse bør være førsteprioritet og et absolutt minimum, mener jeg. Selv om det krever oppgradert interiør, bør man heller spare pengene på andre ting, som f.eks metallic lakk og 20" felger (den er mer enn stiv nok med 19")...

PS!! Selg unna alt annet du har liggende hjemme til ingen nytte - alt det ovenfor er verdt hver eneste krone, og du vil ikke angre på noe av det ;)

K

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:36
Sitat fra: Rapid på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Virker ACC i mørke og regnvær?

Jeg trenger egentlig ikke navigasjon. Men er dette helt nødvendig for å få gode rekkeviddeestimater?

Liker i3. Men liker ikke sluttprisen etter alt "må ha" utstyret er krysset av.
Jeg syns navigasjon er viktig på en elbil fordi den finner ladestasjonene for deg.

En top notch TomTom navi kan vel gjøre nytten (til en brøkdel av prisen for BMW-navi).

Kjell Leaf

Sitat fra: K på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:36
Sitat fra: Rapid på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Virker ACC i mørke og regnvær?

Jeg trenger egentlig ikke navigasjon. Men er dette helt nødvendig for å få gode rekkeviddeestimater?

Liker i3. Men liker ikke sluttprisen etter alt "må ha" utstyret er krysset av.
Jeg syns navigasjon er viktig på en elbil fordi den finner ladestasjonene for deg.

En top notch TomTom navi kan vel gjøre nytten (til en brøkdel av prisen for BMW-navi).
Har den ladestasjonene inne ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bromm

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:26
Har den ladestasjonene inne ?
...og har den online oppdatering fra Nobil på om de er opptatt eller ledig ?

Jorgensen

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:26
Sitat fra: K på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:36
Sitat fra: Rapid på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Virker ACC i mørke og regnvær?

Jeg trenger egentlig ikke navigasjon. Men er dette helt nødvendig for å få gode rekkeviddeestimater?

Liker i3. Men liker ikke sluttprisen etter alt "må ha" utstyret er krysset av.
Jeg syns navigasjon er viktig på en elbil fordi den finner ladestasjonene for deg.

En top notch TomTom navi kan vel gjøre nytten (til en brøkdel av prisen for BMW-navi).
Har den ladestasjonene inne ?

Jeg fikk min BMW i3 i går og jeg var overrasket over at navigasjonskartet viste alle ladestolpene i Hønefoss, dvs de samme som vises på ladestasjoner.no
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Vind

Sitat fra: Rapid på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Virker ACC i mørke og regnvær?
Ja - den fungerer fint i mørke, men som alle andre ACC så kan den ha problemer i noen værtyper.
i3's ACC baserer seg på kamera, så den fungerer ikke så bra i tåke, eller tett yr. 
Radarbaserte systemer har problemer i tung slaps og veldig tett regnvær, her fungerer i3's noe bedre.

Sitat fra: Rapid på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Jeg trenger egentlig ikke navigasjon. Men er dette helt nødvendig for å få gode rekkeviddeestimater?
Det er ikke nødvendig, i følge BMW skal bilen beregne rekkevidden greit uten også.  Nå benyttes målpunktet på navigasjon for å finberegne rekkevidde (om du skal til toppen på ett fjell), men i daglig bruk er ikke dette kritisk.

Om du skal ha en helt standard bil kan du selvsagt droppe 7GA (Comfort Package Advanced), men det er  liten forskjell på Comfort Package og Comfort Package advanced (5 500 kr), og å velge 5AT (Driving Assistant Plus - som du må ha for å få med ACC) uten Navigasjon gir deg jo bare halve pakken. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jaxry

Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjoner. Med 7RS/7GA får du ACC ned til en viss hastighet, mens du med 5AT får ACC med Stop & Go
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Vind

Sitat fra: jaxry på torsdag 13. mars 2014, klokken 15:27
Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjoner. Med 7RS/7GA får du ACC ned til en viss hastighet, mens du med 5AT får ACC med Stop & Go
Uten 5AT får du kun CC med bremsefunksjon, du må ha 5AT for å få adaptive CC (ACC)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jaxry

CC med bremsefunksjon ville ifølge min selger holde avstand til bilen foran ned til en viss hastighet. Stemmer det da? Ser BMW operer generelt med CC, CC med bremsefunksjon, ACC og ACC med Stop & Go
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Vind

#27
Sitat fra: jaxry på torsdag 13. mars 2014, klokken 15:59
CC med bremsefunksjon ville ifølge min selger holde avstand til bilen foran ned til en viss hastighet. Stemmer det da? Ser BMW operer generelt med CC, CC med bremsefunksjon, ACC og ACC med Stop & Go
Da får du ta litt voksenopplæring med selgeren , det er helt korrekt at den holder avstand til bilen foran om bilen forann kjører fortere enn deg, men kjører den saktere enn deg så må du ha 5AT for at den skal redusere hastigheten og holde avstand.  Bremsefunksjon betyr at den holder hastigheten du har satt i nedoverbakker også.


  • CC holder en satt hastighet, men i nedoverbakker kan den øke over den satte hastigheten
  • CC med bremsefunksjon holder den satte hastigheten også i nedoverbakker, eller går raskt ned i hastighet når man reduserer med knappene.
  • ACC holder hastigheten, og en satt avstand til bilen foran, kutter normalt ved en lav hastighet (5-6 km/t)
  • ACC med Stop and Go, holder hastigheten og avstand helt til 0 km/t, og starter opp igjen  når bilen foran starter å kjøre igjen.


I tilegg har jo 5AT også Que assistant, som også styrer under 40 km/t på motorvei (klasse A eller B)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jaxry

Ja, da får jeg annullere kontrakten. Dette var et av premissene for ikke å velge 5AT, at CC med bremsefunksjon var det selger sa det var.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Vind

#29
Sitat fra: jaxry på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:25
Ja, da får jeg annullere kontrakten. Dette var et av premissene for ikke å velge 5AT, at CC med bremsefunksjon var det selger sa det var.
Det er ikke den første BMW selgeren som roter med det, jeg var utsatt for det samme når jeg nesten kjøpte en X3 for ett år siden.  Mangelen på ACC var en av grunnene til at jeg valgte en annen bil da.  BMW selgeren da (ikke han jeg har kjøpt i3 av, som kan veldig mye) påstod at CC med bremsefunskjon var like bra som ACC.  Mulig du er utsatt for samme mannen.

Har oppdatert litt mere enn det som står i prislisten på elbilWiki, Har ikke tatt for meg alt, men det kommer.

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3_ekstrautstyr
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA