En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Simen1

Sitat fra: OlaM på tirsdag 06. mars 2018, klokken 23:42Aerodynamikk er jo også en faktor. Jeg har ikke veldig god peiling på det, så derfor er jeg godt kvalifisert til å synse litt på internett. Siden dekk med helt flate felger pleier være best aerodynamisk så kan det være rimelig å anta at dekkets sideprofil bidrar positivt til luftmotstand, mens felgens indre åpninger, eiker etc bidrar negativt. 19" har større andel dekkvegg og mindre andel felg, dermed er det ikke så rart at/hvis den kommer bedre ut.
e-golf (m.fl.) har felger med ganske tett overflate. Jeg har lest et eller annet sted at hensikten var å forbedre aerodynamikk og rekkevidde. Det ble også nevnt at ulempene med mer lukkede felger er dårligere kjøling til skivebremsene. Lukkede felger er altså positivt for biler med lite behov for kjøling av bremsene, typisk små bybiler, mens man prioriterer å gi sportsbiler bedre kjøling av bremsene.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

OlaM

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. mars 2018, klokken 09:00
e-golf (m.fl.) har felger med ganske tett overflate. Jeg har lest et eller annet sted at hensikten var å forbedre aerodynamikk og rekkevidde. Det ble også nevnt at ulempene med mer lukkede felger er dårligere kjøling til skivebremsene. Lukkede felger er altså positivt for biler med lite behov for kjøling av bremsene, typisk små bybiler, mens man prioriterer å gi sportsbiler bedre kjøling av bremsene.

En trenger jo ikke å binde seg til det ene eller andre basert på bilens kategori, felger er jo lett å bytte. "Sportsbilen" Model S har en del å tjene på aerodynamiske felger, men de kan jo se litt bra ut også...
'21 3LR

Simen1

Ja, helt klart. Det bør være en prioriteringssak opp til kjøper. F.eks bør rekkeviddefokuserte kjøpere (100D) vurdere velge mer lukkede felger enn ytelsefokuserte (P100D). Ikke at det utgjør noe voldsomt. Jeg sjekket Tesla sine offisielle rekkeviddeestimater. 21" gir i følge dem 1-2,5% kortere rekkevidde enn 19". Men velger man å senke hastigheten med 10 km/t så får man fort 10-15% lengre rekkevidde, også det i følge Tesla. Å slå av aircondition har omtrent samme effekt som å senke hastigheten 10 km/t: 10-15% økning. Dekkdimmensjon er altså ikke kjempeviktig.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

OlaM

Denne sier "4.9% more consumption for Model S P100D with 21″ vs 19″ wheels" https://electrek.co/2017/11/10/tesla-model-s-model-x-wheel-size-affect-efficency/

Men jeg har ikke satt meg inn i testen. Antar det er en kvadratisk funksjon til at %-tallet er høyere i høyere hastigheter, og dermed at det spiller mindre rolle i Norge. Jeg er i alle fall veldig for rekkevidde og komfort over ytelse, spesielt når jeg sitter i den samme køen som sportsbilen!
'21 3LR

MyMuffin

Sitat fra: OlaM på onsdag 07. mars 2018, klokken 17:20
Denne sier "4.9% more consumption for Model S P100D with 21″ vs 19″ wheels" https://electrek.co/2017/11/10/tesla-model-s-model-x-wheel-size-affect-efficency/

Men jeg har ikke satt meg inn i testen. Antar det er en kvadratisk funksjon til at %-tallet er høyere i høyere hastigheter, og dermed at det spiller mindre rolle i Norge. Jeg er i alle fall veldig for rekkevidde og komfort over ytelse, spesielt når jeg sitter i den samme køen som sportsbilen!

Antar at dette er sett opp i mot standard 21 turbin felgene, i så fall så vil vel ikke de smidde arachnid felgene utgjøre store forskjellen i forhold til 19.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cowboystrekk

OBS: Viktig å merke seg at forbruk kan være forskjellig mellom f.eks 2 dekk som har B og F (Nokian R2 og RS-A2) avhengig av temp, våt veg osv. Når sommertempene slår inn for fullt er ikke forskjellen mellom de 2 nevnte dekkene så stor da RS-A2 blir betraktelig mykere. Test begge i %c og forbruket på RS-A2 er tragisk mye høyere, 10-20% på flere strekker jeg har testa. I rundt 15C er forskjellen nede i såvidt over 5%. Fremdeles mye, men ikke så ille.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

E_S

Da jeg gikk fra tette originale 17"-felger med 215-dekk med lav rullemotstand til ganske åpne 18" med 225-dekk og høyere rullemotstand opplevde jeg reelt et økt strømforbruk på 10-12% i motorveishastighet på Nissan Leaf jeg hadde tidligere. Mesteparten kan nok tilskrives økt bredde. Det virker som rullemotstanden har liten, nærmest akademisk betydning - ikke mye i praksis.
:)

Muffinman

Det samsvarer ikke veldig godt med mine erfaringer. Jeg ser stor forskjell i samme dekkdimensjon på ulike dekk. For eksempel mellom Falken 453 og Landsail 588 i 245/45. Husker jeg irriterte meg grønn over forbruket etter å ha satt på Falken og var glad når de var såpas utslitte at de kunne kastes. Uten at jeg gjorde noen vitenskapelig sammenligning mener jeg at forskjellen var minst 10%. Skal man se over til "vinterdekk" fikk jeg enda et hakk høyere forbruk med Sottozero II i samme dimensjon, selv i samme temperaturer.

Cowboystrekk

Sitat fra: E_S på fredag 09. mars 2018, klokken 17:32
Da jeg gikk fra tette originale 17"-felger med 215-dekk med lav rullemotstand til ganske åpne 18" med 225-dekk og høyere rullemotstand opplevde jeg reelt et økt strømforbruk på 10-12% i motorveishastighet på Nissan Leaf jeg hadde tidligere. Mesteparten kan nok tilskrives økt bredde. Det virker som rullemotstanden har liten, nærmest akademisk betydning - ikke mye i praksis.
Du kan lese f.eks testene til NAF hvor man måler rullemotstand. Det kan være over 5% forskjell mellom 2 dekk med identiske specs så det du sier stemmer ikke. For en elbil med 20 mil rekkevidde kan dekk utgjøre over ei mil. Jeg har testa Nokian R2 mot Goodyear RS-A2 mange ganger. De har begge 245/45/19. På ei 17 mil lang sløyfe som jeg har testa 3 ganger med hvert dekk, 10-15C, tørt, ikke klima på og lite vind. R2 greier konsekvent 139-142 Wh/km, RS-A2 har aldri vært under 150, snitt 152-156. Slett ikke akademisk og for mil bil en rekkeviddeforskjell på 3-4 mil.

E_S

Ja, det er ikke så akademisk de observasjonene jeg har gjort heller, men da jeg startet fra Oslo med 80% batteri og kom frem til jobb etter 55 km kjøring langs motorvei merket jeg omtrent den nevnte forskjellen. Det ble observert over en lengre periode.
:)

Cowboystrekk

Egentlig så vet du ikke hva større bredde, annen dim og andre kapsler gjorde hver for seg. Bredde trenger ikke ha så mye å si , bare se på i3, supersmale dekk, bra aerodynamikk og blir knust på forbruk av den mer aerodynamiske, 200kg tyngre Ioniq med vesentlig bredere dekk ;) Rullemotstand var garantert en av tingene, men om det var 2% eller 6% blir vanskelig å finne ut med variablene. Aerokapsler har null å si i 50km/t. I 90 derimot ;)

Li-Ion

Skal kjøpe nye sommerdekk til Model S i 21" og lurer på om noen kan anbefale ett dekk som er god på rullemotstand, støy og pris.... litt kinderegg altså - 3 ting på en gang :)

På forhånd tuuuusen takk!
Teslaeier siden 2013 :)

Muffinman

Da skal du ha Lexani LX-20. De er veldig komfortable sammenlignet med for eksempel de mer sportslige variantene fra Michelin og Continental, og dermed ikke like "knivskarpe" i responsen ved hard kjøring. Slitestyrken er omtrent den samme. Noe så sjelden som  kvalitetsdekk til lavpris disse.

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. mars 2018, klokken 12:21
Da skal du ha Lexani LX-20. De er veldig komfortable sammenlignet med for eksempel de mer sportslige variantene fra Michelin og Continental, og dermed ikke like "knivskarpe" i responsen ved hard kjøring. Slitestyrken er omtrent den samme. Noe så sjelden som  kvalitetsdekk til lavpris disse.
Flott. Tusen takk for tipset :)
Teslaeier siden 2013 :)

Muffinman

Du er vel i Trondheim, og da tør jeg anbefale Tempe Dekkservice. Seriøse folk med masse Tesla-erfaring og vant til å håndtere kostbare felger. Det vil koste deg noen hundrelapper mer enn på billigste nettbutikk, men til gjengjeld får du både omlegging og dekk fra en seriøs leverandør som tar ansvar for sin leveranse.

Tør jeg nevne at min aller siste handel på Dekkonline endte med urunde dekk og reklamasjon. De nekter å dekke norske omleggingskostnader, og de overlater til sin leverandør å avgjøre om reklamasjonen aksepteres. Med andre ord, de er ikke kvalifiserte til å operere i Norge. Og endelig ble reklamasjonen avgjort i min favør etter mer enn 8 måneder. Om det hadde gått i min disfavør hadde de på forhånd sagt at jeg ville måtte dekke alle andre påløpte kostnader i forbindelse med deres håndtering av saken. Med andre ord, ved tvist kan du velge mellom å ta tapet eller bruke masse tid på å ta saken...

Det slipper du med Tempe :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA