Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

snd

Ser ut som utviddet senterkopper, akkurat som på Model 3 og 19". Hvis det er tilfellet kommer de til å se billige ut.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Li-Ion

Sitat fra: snd på fredag 19. januar 2018, klokken 23:39
Ser ut som utviddet senterkopper, akkurat som på Model 3 og 19". Hvis det er tilfellet kommer de til å se billige ut.
Ja, stusset litt på akkurat det jeg også... ser ikke helt bra ut nei...
Teslaeier siden 2013 :)

snd

På det bildet er også parkbremsen lakkert rød. Dette er også nytt...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Stig O

Sitat fra: snd på lørdag 20. januar 2018, klokken 01:22
På det bildet er også parkbremsen lakkert rød. Dette er også nytt...
Ja og sort forsterkning bak på sideskjørtet. Ikke pent. Burde vært blank film i stede.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Tesla P85D

Noen som vet om 22" Tesla model X felgene vil passe på model S med tanke på innpress osv?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

elie65

Jeg har en S-modell i bestilling. Hva mener folk om felgvalg. 19" vs 21"? Støy, komfort, slitasje, batteriforbruk osv. Må bestemme innen 2. februar. Takknemlig for svar.

Jejl

Det har vel vært diskutert mange ganger her tidligere, men kan godt repetere min mening:
21" har nesten bare ulemper, bortsett fra utseende. Høyere forbruk(+3%?), raskere slitasje, dårligere komfort, mindre utvalg av dekkmerker og betydelig dyrere dekk. Er ikke sikker, men det virker som om de med 21" i tillegg oftere opplever skjevslitasje på dekkene.

Muffinman

Har man i utgangspunktet noe rusk med hjulvinklene vil det i større grad manifestere seg som skjevslitasje på en større felg.Når det gjelder de andre ulempene kan det kompenseres mye ved dekkvalg. For eksempel er Lexani LX-20 på mitt 245/285 - 21" oppsett rimeligere enn de originale Michelin PS3 i 19". De er i tillegg mer stillegående, minst like komfortable og slites omtrent like raskt. Forbruket under ideelle sommerforhold er bare et knappenålshode høyere, og jeg har kjørt på så vidt under 160wh/km med disse. Men ved dårlige forhold øker forbruket noe mer på mine 21" enn på 19". Forskjellen blir naturligvis større om man velger like dekk på ulike felgstørrelser.

En annen fordel med 21", om man liker det, er at man får bedre respons i styringen og chassiet generelt. Bilen kjennes ganske enkelt litt mer tight ut, uten at det går særlig på komforten løs.

Andre ulemper er større belastning på hjullagre og understellskomponenter, og disse vil sannsynligvis slites noe raskere.

BMW850

"En annen fordel med 21", om man liker det, er at man får bedre respons i styringen og chassiet generelt"  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ElToroTMS

Hei, ser nå etter nye dekk til mine 21 tommere. Vil at de skal være stille og ha gode kjøreegenskaper som f.eks Michelin Pilot Super Sport.

Ser at noen billigedekk er 1/3 av prisen av Continental, Michelin osv. Så tenker å prøve en av de. Står nå mellom Lexani LX-Twenty og Achilles ATR Sport 2. Noen av dere som har gode erfaringer med disse?

2019 TM3 Performance (PÅ VEI)
2018 TMS 75D (TIL SALGS)
2017 TMS 75 Uncorked (SOLGT)
2016 TMS P90DL facelift (SOLGT)

Muffinman

Du får ikke i pose og sekk. PSS sitter veldig bra og har svært sportslige egenskaper generelt, men også høyere støynivå enn dekk som er mer komfortable. Velger du Lexani LX20 får du et dekk som er komfortabelt, støysvakt, billig og sitter bra både på vått og tørt - men du vil ikke få et dekk som på noen måte føles sportslig. Jeg er på andre settet med disse, og kommer til å kjøpe dem igjen. Har ikke prøvd Achilles, men å dømme ut fra det jeg leser av erfaringer har de mye av samme egenskapene som Lexani, men ruller noe tyngre.

Med mindre jeg hadde en P85+ eller en P85D med sportsunderstellet (de siste er en sjelden rase) ville jeg egentlig gitt blaffen og valgt det rimeligste. Model S oppfører seg som en båt når det begynner å gå skikkelig unna i svingene  med standardunderstellet, selv i senket tilstand. Du får ingen glede av potensialet i PSS på grunn av understellet sine begrensninger med andre ord.

ElToroTMS

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. januar 2018, klokken 15:23
Du får ikke i pose og sekk. PSS sitter veldig bra og har svært sportslige egenskaper generelt, men også høyere støynivå enn dekk som er mer komfortable. Velger du Lexani LX20 får du et dekk som er komfortabelt, støysvakt, billig og sitter bra både på vått og tørt - men du vil ikke få et dekk som på noen måte føles sportslig. Jeg er på andre settet med disse, og kommer til å kjøpe dem igjen. Har ikke prøvd Achilles, men å dømme ut fra det jeg leser av erfaringer har de mye av samme egenskapene som Lexani, men ruller noe tyngre.


Fint å høre fra deg som har hatt Lexani og kjøpt dem igjen, får nok kjøpe de  :)
2019 TM3 Performance (PÅ VEI)
2018 TMS 75D (TIL SALGS)
2017 TMS 75 Uncorked (SOLGT)
2016 TMS P90DL facelift (SOLGT)

elie65

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. januar 2018, klokken 09:31
Har man i utgangspunktet noe rusk med hjulvinklene vil det i større grad manifestere seg som skjevslitasje på en større felg.Når det gjelder de andre ulempene kan det kompenseres mye ved dekkvalg. For eksempel er Lexani LX-20 på mitt 245/285 - 21" oppsett rimeligere enn de originale Michelin PS3 i 19". De er i tillegg mer stillegående, minst like komfortable og slites omtrent like raskt. Forbruket under ideelle sommerforhold er bare et knappenålshode høyere, og jeg har kjørt på så vidt under 160wh/km med disse. Men ved dårlige forhold øker forbruket noe mer på mine 21" enn på 19". Forskjellen blir naturligvis større om man velger like dekk på ulike felgstørrelser.

En annen fordel med 21", om man liker det, er at man får bedre respons i styringen og chassiet generelt. Bilen kjennes ganske enkelt litt mer tight ut, uten at det går særlig på komforten løs.

Andre ulemper er større belastning på hjullagre og understellskomponenter, og disse vil sannsynligvis slites noe raskere.

Takk for utfyllende svar.

elie65

Sitat fra: Jejl på mandag 29. januar 2018, klokken 00:15
Det har vel vært diskutert mange ganger her tidligere, men kan godt repetere min mening:
21" har nesten bare ulemper, bortsett fra utseende. Høyere forbruk(+3%?), raskere slitasje, dårligere komfort, mindre utvalg av dekkmerker og betydelig dyrere dekk. Er ikke sikker, men det virker som om de med 21" i tillegg oftere opplever skjevslitasje på dekkene.

Takk for svar.

latigo

OK, dette er diskutert under humor og kanari (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36774.0), så det er sikkert eit veldig dumt spørsmål: Før jul gikk trykket i det eine framdekket ned og etter å ha fyllt opp 2-3 gongar dro eg på ei "dekksjappe" (seriøs merke-dekksjappe, altså) for å få det sjekka. Det står sikkert ein splint i dekket, sa dei. Åjoda, etter sjekk ringte dei og kunne fortelje at det stod ein splint på innsida av dekket, såååå langt ut på kanten at det ikkje gikk å lappe. Og ettersom eg har firehjulstrekk ville dei anbefale på det sterkaste å bytte minst to dekk. Dei hadde heller ikkje Hakka R2 på lager, så det måtte bli Continental om eg ikkje ville vente. Så no kjører eg med Continental (mønsterdybde 8mm+) framme og hakka R2 (mønsterdybde ca 6mm) bak. Er dette skadeleg eller uheldig på nokon måte? Fikk eg gode råd, eller blei eg lurt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA