Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

MaW

Har kjøpt en ny vinterhjulpakke å det ble http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65348207 med Yokohama IG50 dekkene.

to ting som uroer meg noe, virker som de er ekstremt glatte. Surfer litt rundt som om det er is på veien til tider (det er ikke is, å nærmere 8+ grader)
Kan feks gi full aks og da surfer bilen fram og tilbake å jeg må kompansere som om det var på vinterføre (aldri prøvd tesla på vinteren, men tilsvarende som andre biler på vinteren :) )
Tenker at dette kan skyldes at det er helt nye dekk, kan det stemme? virker som det har blitt litt bedre med tiden.

Også den andre tingen er at vist jeg gir maks rattutslag mot venstre (kan hende det er mot høyre også) så blir det en slags subbe lyd. Lyden er ikke kontinuerlig men bare på visse punkt på hjulet virker det som. Når jeg har gått ut av bilen å stilt rattet med nesten maks utslag så er det meget liten plass imellom hjulbrønn og hjulet. Kan akkurat få imellom en lillefinger.

Litt bekymra da folk snakker en del om at garantien forsvinner på ting som omhandler hjulene med feil felger og dekk. Men disse burde da være ok? fikk iaf anbefalt de av dekkfirmaet.

Siggen

Sitat fra: MaW på fredag 13. november 2015, klokken 00:19
Har kjøpt en ny vinterhjulpakke å det ble http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65348207 med Yokohama IG50 dekkene.

to ting som uroer meg noe, virker som de er ekstremt glatte. Surfer litt rundt som om det er is på veien til tider (det er ikke is, å nærmere 8+ grader)
Kan feks gi full aks og da surfer bilen fram og tilbake å jeg må kompansere som om det var på vinterføre (aldri prøvd tesla på vinteren, men tilsvarende som andre biler på vinteren :) )
Tenker at dette kan skyldes at det er helt nye dekk, kan det stemme? virker som det har blitt litt bedre med tiden.

Også den andre tingen er at vist jeg gir maks rattutslag mot venstre (kan hende det er mot høyre også) så blir det en slags subbe lyd. Lyden er ikke kontinuerlig men bare på visse punkt på hjulet virker det som. Når jeg har gått ut av bilen å stilt rattet med nesten maks utslag så er det meget liten plass imellom hjulbrønn og hjulet. Kan akkurat få imellom en lillefinger.

Litt bekymra da folk snakker en del om at garantien forsvinner på ting som omhandler hjulene med feil felger og dekk. Men disse burde da være ok? fikk iaf anbefalt de av dekkfirmaet.

Prøv gjerne litt mer luft i dekkene samt de oppfører seg bedre når det nærmer seg null grader og kaldere og er innkjørt.

Subbelyden kan komme av noe gal caster fremme e.l Tesla fikser det, men de ønsker å gjøre det på orginalt hjulsett.

cairnz

Sitat fra: MaW på fredag 13. november 2015, klokken 00:19
Litt bekymra da folk snakker en del om at garantien forsvinner på ting som omhandler hjulene med feil felger og dekk. Men disse burde da være ok? fikk iaf anbefalt de av dekkfirmaet.

Så lenger du bruker dekk som har rett lasteindeks, og er "korrekt" profil og størrelse, så mister du ikke noe garanti på det.
Elbilist

MaW

Sitat fra: Siggen på fredag 13. november 2015, klokken 07:51
Prøv gjerne litt mer luft i dekkene samt de oppfører seg bedre når det nærmer seg null grader og kaldere og er innkjørt.

Subbelyden kan komme av noe gal caster fremme e.l Tesla fikser det, men de ønsker å gjøre det på orginalt hjulsett.

Sitat fra: cairnz på fredag 13. november 2015, klokken 11:07
Sitat fra: MaW på fredag 13. november 2015, klokken 00:19
Litt bekymra da folk snakker en del om at garantien forsvinner på ting som omhandler hjulene med feil felger og dekk. Men disse burde da være ok? fikk iaf anbefalt de av dekkfirmaet.
De er allerede på 3.1 bar, burde vell være nokk? Ok satser på det da :)

"Gal caster" ? hva er det?
Når jeg senket bilen til low så fikk jeg akkurat skubbet inn et kredittkort i mellom hjulbue og dekk. Veldig lite spørr du meg.

Så lenger du bruker dekk som har rett lasteindeks, og er "korrekt" profil og størrelse, så mister du ikke noe garanti på det.

Hmm noen som vet om disse dekkene har det da?

Muffinman

#1249
Hjul som subber i innerskjermen er et typisk TMS-problem. 21" med PS2 tok borti på min. Kvittet meg med dem, men fikk litt subbing med 19" og Hakka 8 + rattutslag + rygging nå. Tesla gjør visst noe med innerskjermene ved reklamasjon.

Det ble rett på langtur med nymonterte Hakka i dag forresten. Selv med ikke innkjørte dekk falt forbruket øyeblikkelig rundt 7% i forhold til godt innkjørte Falken 453 sommerdekk.

EDIT: Tok sommerdekkene i nærmere øyesyn ved rengjøring i dag. Framdekkene sliter fremdeles på indre kant. Det er fremdeles litt mønster igjen innerst, men langt mindre enn resten av dekkene som framstår som halvslitte etter 22.000km. Bakdekkene er utslitte. Her er det 3,5mm på ytre halvdel, ca. 1-1,5 på midten og null/skyldig på indre kant. Det er nok ikke meningen at denne bilen skal slite dekkene jevnt, selv etter fem justeringer av hjulvinklene.

Fastlane83

Har nå montert vinterdekk som jeg har kjøpt av Tempe Dekk i Trondheim. Polar Wheels Silver Bullet 19" med Bridgestone Blizzak WRX 245/45-19. Ble lovt at felgen passet rett på bilen. Begge framhjulene tar i fremre del av innerskjerm ved mye rattutslag. Hvorfor? Er det feil innpress på felgen? Hvordan kan jeg fikse dette?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

petersv

Er vel 5mm avvikende innpress ja, men for de fleste er dette noe som skjer med vinterdekk på både org. og uorg. felg. Innerskjermene kan justeres, men tror ikke tesla gjør dette med uorg. hjulsett.

hoffa

Sitat fra: Fastlane83 på søndag 15. november 2015, klokken 12:42
Har nå montert vinterdekk som jeg har kjøpt av Tempe Dekk i Trondheim. Polar Wheels Silver Bullet 19" med Bridgestone Blizzak WRX 245/45-19. Ble lovt at felgen passet rett på bilen. Begge framhjulene tar i fremre del av innerskjerm ved mye rattutslag. Hvorfor? Er det feil innpress på felgen? Hvordan kan jeg fikse dette?
Dette fikser vel Tempedekk for deg med en varmepistol. Det gjorde de for meg når jeg kjøpte samme oppsett der.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

kamikaze

Hvor lenge opplever dere at Goodyear Eagle RS-A2 dekka varer?

Jeg har en standard 85 uten noe alfabet foran eller bak talla.  ;)

Bilen har nå rullet 16.200km, 9000km av de av meg.
Og jeg har nå ca 3mm igjen bak og 6mm foran.

Slitasjen er veldig jevn over hele dekket, +/- 0,1mm i avvik.

Trodde disse dekka skulle vare lenge, men virker ikke slik.
Stavanger

GOS

Sitat fra: kamikaze på mandag 16. november 2015, klokken 23:45
Hvor lenge opplever dere at Goodyear Eagle RS-A2 dekka varer?

Jeg har en standard 85 uten noe alfabet foran eller bak talla.  ;)

Bilen har nå rullet 16.200km, 9000km av de av meg.
Og jeg har nå ca 3mm igjen bak og 6mm foran.

Slitasjen er veldig jevn over hele dekket, +/- 0,1mm i avvik.

Trodde disse dekka skulle vare lenge, men virker ikke slik.

Da har en vært hard på høyrefoten og gjerne ikke rotert dem ved skifte.
Min er kjørt 21000 hvorav 7000 er med vinterdekkene. 2 sesonger på Goodyeardekka og de har 6 mm +/- rundt det hele.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: GOS på tirsdag 17. november 2015, klokken 06:30
Sitat fra: kamikaze på mandag 16. november 2015, klokken 23:45
Hvor lenge opplever dere at Goodyear Eagle RS-A2 dekka varer?

Jeg har en standard 85 uten noe alfabet foran eller bak talla.  ;)

Bilen har nå rullet 16.200km, 9000km av de av meg.
Og jeg har nå ca 3mm igjen bak og 6mm foran.

Slitasjen er veldig jevn over hele dekket, +/- 0,1mm i avvik.

Trodde disse dekka skulle vare lenge, men virker ikke slik.

Da har en vært hard på høyrefoten og gjerne ikke rotert dem ved skifte.
Min er kjørt 21000 hvorav 7000 er med vinterdekkene. 2 sesonger på Goodyeardekka og de har 6 mm +/- rundt det hele.

Mine Goodyear er nå kjørt drøyt 30.000 km på to sommersesonger, og har ca. 4,5 - 5 mm igjen, så de har fortsatt en del liv igjen. Meget slitesterke dekk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

kamikaze

Sitat fra: GOS på tirsdag 17. november 2015, klokken 06:30
Da har en vært hard på høyrefoten og gjerne ikke rotert dem ved skifte.
Min er kjørt 21000 hvorav 7000 er med vinterdekkene. 2 sesonger på Goodyeardekka og de har 6 mm +/- rundt det hele.

Bilen er reg. April i år så jeg har ikke byttet hjul enda.

Når det gjelder kjøring så kjører jeg "inspirert" hvis veien tillater det, men forbruket mitt etter 9000km er på 200Wh/km, med mye småkjøring så der er jeg imponert.

Men nå skal det sies at jeg sjekka ikke mønsterdybden på sommerdekka når jeg overtok bilen så jeg har ikke noe peiling på hvordan bilen ble kjørt før meg.
Var bare overrasket over slitasjen på dekka, spesielt siden disse skal være så slitesterke i følge andre.
Stavanger

cairnz

#1257
De holder lenge hvis man bryr seg om å ikke "spise" dekk. Mine gikk ca 65000km.

Bakdekkene er lengst slitt (Merk pekefinger mot TreadWear Indicator (1,6mm)).
Fordekkene har litt ekstra slitasje innerst, men etter så mange km så er det kanskje normalt?
Elbilist

Muffinman

Bakdekkene dine er jo blankslitte på indre kant, samtidig som de slites mer på midten. Videre er framdekkene dine ødelagte på indre kant selv om resten av dekket er i skjønneste orden. Dette samsvarer 100% med det jeg observerer på min bil, og begge dekkene du viser her er ulovlige. Å rotere plasseringen vil ikke hjelpe mot slitasjen på indre kant da man får overdreven slitasje både fram og bak her. Litt irriterende at man må leve med dette, 21" hjul ble en kostbar affære inntil jeg kvittet meg med dem. Rimelige, slitesterke dekk i 19" reduserer problemet i praksis men veldig synd at man ikke klarer å justere bilene slik at den overdrevne slitasjen på indre kant elimineres.

cairnz

Synes det er innafor etter så mange km jeg - men jeg er ikke noe dekkspert :D
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA