Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Det er et bra tilbud. Jeg kjøpte R2 med PH split som er en enklere felg for 18k for 2 år siden. De skulle ha 20k for PH turbin da, jeg synes personlig de er meget pene felger :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

#1231
Etter gode 20.000km på Falken 453 245/45-19 kan jeg konstantere følgende:

1. Relativt slitesterke (300 mot PS2 sine220).
2. Bråker temmelig mye - knapt noen støyreduksjon fra 21" til 19" med disse dekkene
3. Sporer en del
4. Sitter bra i svingene - når det er gode sommertemperaturer. Dårlig feste på våt vei, og når det blir kjølig.
5. Sinnsvakt forbruk. Ligger langt over PS2 på 21" under alle omstendigheter. Får økningen i forbruk raskere med fallende temperatur enn 21" PS2.
6. Retningsstabile på fin vei

Spesielt på grunn av støy og forbruk vil jeg advare mot disse. De er ikke skrekkelig dyre, gode 1700 pr stk på dekkonline nå men i forhold til egenskaper til bruk på norske veier er de ikke verdt pengene.

Bakdekkene nærmer seg utslitt. De kunne nok holdt lengre med rotering da drivhjul visstnok slites mer på midten, og styrehjul slites mer på sidene (ref. Nokian). Bakdekkene er da også slitt litt mer på midten til tross for at lufttrykket har vært 43-44 psi (45 anbefalt). Høyre bak er mer slitt enn venstre bak, og det er nok en konsekvens av virkemåten til differensialen. Tipper det ville gått an å få ut opp mot 30.000km bak på rwd bil med prestekjøring om man ikke roterte dekkene. Jeg tror at bare ved å bytte om høyre og venstre underveis ville gitt en bedre utnyttelse av bakdekkene.

Siden Landsail ser ut til å være ekstremt lettrullende og i tillegg er oppgitt til å støye svært lite har jeg bestilt disse. De havner foran til våren, så får de to siste Falken-dekkene leve litt til hvor de slites mest. Ser fram til å bli kvitt dem.

Cowboystrekk

Takk for tilbakemelding :) Jeg har latt være å ha med noen Falken-dekk på førstesideanbefalingene nettopp pga det du beskriver :) Jeg er ganske sikker på at landsail faller i smak, har til gode å høre noen klage på dem, og har fått feedback fra en håndfull med TMS nå :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

#1233
En oppdatering angående PH Turbin II. Jeg kjøpte et sett i vår, og enda et i høst (og det tredje blir handlet i november). Det er noen forskjeller på de to settene jeg har så langt. Oppsummert er har de nyeste felgene fått en annen utforming av kon/bolthull hvor alt gods er tykkere, og det er dermed å anta at de er sterkere.

Felgene fra i vår bruker ikke hele kon-flaten til mutrene. Anslagsvis de 3-4 innerste millimetrene bærer preg av å ikke ha hatt kontakt med felgen. Her er det god klaring når mutteren tres inn i hullet, og de skrus relativt langt inn. De nyeste felgene har en større kon slik at anleggsflaten på hele konen utnyttes. Godset er tykkere slik at mutteren kommer vesentlig lengre ut når den er tilskrudd. I tillegg har hullet mindre diameter, og det er bare så vidt den originale mutteren går inn. Det medfører mer gods i hele senteret av felgen, og samlet er nok de nye vesentlig sterkere enn den gamle versjonen.

Om dette har noen konsekvens i forhold til om boltene er lange nok vet jeg ikke. Forskjellen er anslagsvis minst 5mm.

Powerflux

Hvor handlet du det siste,  forsterkede felgsettet?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman


Powerflux

Sitat fra: Muffinman på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:26
Begge hos Tempe i Trondheim.
Takk!

Har de forskjellige delenummer eller er det forbedring av eksisterende vare?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Det kan jeg ikke svare på. De er jo begge godkjente for bruk på TMS, så jeg ville ikke vært bekymret for om jeg fikk den ene eller andre versjonen. Det kan jo også tenkes at det er økonomiske hensyn som ligger bak endringen; man bruker en rimeligere/svakere legering og øker dimensjonene for å opprettholde styrken. Har liten tro på det, men hvem vet  ;D

Muffinman

#1238
Var tydeligvis for sen å sikre meg Landsail fra Interdekk, her var de tomme og måtte kansellere ordren. Nå ser det ut som mildværet trekker ut - er det andre som selger dette dekket, og som ikke skal ha overpris for det?


Muffinman

Foretrekker levering i nærområdet foran tur til søta bror, det blir litt i overkant ;)  Finnes det andre dekk som kan tilby samme lave rullemotstand og støynivå?

Siggen

#1241
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. november 2015, klokken 20:51
Foretrekker levering i nærområdet foran tur til søta bror, det blir litt i overkant ;)  Finnes det andre dekk som kan tilby samme lave rullemotstand og støynivå?


Bridgestone Turanza Serenity Plus


Pirelli Cinturato P7 AS Plus


Michelin Primacy MXM4 / Primacy 3

Er alle Ecodekk som er forholdsvis rolige og tåler mange km.

cairnz

Hva er treadwear på de Landsail-dekkene?
Elbilist

Cowboystrekk

Tror de er 400 eller 500, dvs de er meget slitesterke :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Torpedo Ted

Er det hos Tesla en får ny TMPS billigst?
Hvilket sted i Bergen bytter sensorer og bytter hjulene billigst?
Er vel ikke tilfeldigvis noen som trenger gamle sensorer og vil bytte?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA