Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Havebigfun


Martinius

Siden ingen andre gir motbør til disse piggdekkfanatikerne så må vel jeg gjøre det. Piggdekk burde vært forbudt... Kjør etter forholdene og unngå det bråket der. Piggfritt FTW!

elbilmanne

Sitat fra: Toosleezaay på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:40
Siden ingen andre gir motbør til disse piggdekkfanatikerne så må vel jeg gjøre det. Piggdekk burde vært forbudt... Kjør etter forholdene og unngå det bråket der. Piggfritt FTW!
Takk for din interesse i min problemstilling, jeg setter stor pris på ditt innspill.

HåkonE

Pigger virvler opp voldsomt med svevestøv, men det er ikke hovedgrunnen til at jeg dropper det. Det er den forbaskede støyen.

Piggfritt er også mye bedre å kjøre med, men bor man på et sted med svært mye is og bratte bakker kan jeg forstå valget.

#754
Tja, hva skal jeg si. Den er der. Mønsteret genererer en slags "rumle lyd" som er støyende. (Har gammel bil uten lyddemping) men det går ann å leve med.
Angående hypokondere med støvallergi og ønske om forbud, sier jeg bare, ta dere en bolle. Det er derfor jeg kjøpte hakka 8, den har 18% mindre slitasje på vei. Så puste får du nok.

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:17
Tja, hva skal jeg si. Den er der. Mønsteret genererer en slags "rumle lyd" som er støyende. (Har gammel bil uten lyddemping) men det går ann å leve med.
Angående hypokondere med støvallergi og ønske om forbud, sier jeg bare, ta dere en bolle. Det er derfor jeg kjøpte hakka 8, den har 18% mindre slitasje på vei. Så puste får du nok.

I følge ekspertene sliter piggdekk ca. 100 ganger så mye på veien som piggfrie dekk. Om Hakka 8 sliter 18% mindre betyr det at det sliter bare 82 ganger så mye som Hakka R2 ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Jeg er også sterk tilhenger av piggfrie dekk men jeg bor i Oslo. Det er opplagt at noen i dette langstrakte landet kjører svært mye på blankt is- de skal vel ikke fratas muligheten til trygg transport.
Velvitende om støy, støv og veislitasjen regner jeg imidlertid med at ansvarlige bilister begrenser dekkbruken til vintersesongen.
Det er flere Teslaeiere som har konvertert fra piggdekk til R2 eller Xi3 fordi de ikke orket støyen. Har man en så stillegående bil er det et godt insentiv til å tenke over prioriteringene sine.

frosken

Min filosofi er at man bør sko seg til de generelle forholdene og kjøre etter de konkrete forholdene.

For meg på det sentrale østland som gjør unna de fleste kilometerne på bart og vått føre med innslag av snø og sjelden møter på holke anser jeg det som bedre med litt mer kontinentale vinterdekk. Selv valgte jeg Pirelli Sottozero 3 21" originalt fra Tesla. Så får jeg heller ta det litt mer med ro de værste dagene med snøstorm og guffent vær.

Men de som jevnlig kjører i mer grisgrendte og utsatte strøk bør selvfølgelig vurdere piggdekk. Det er også fint for sånne som meg at noen pigger opp islaget på veien med støyende piggdekk :)

elbilmanne

Jeg har forståelse for at noen foretrekker piggfrie dekk - jeg har det selv på bilen jeg har nå.

Jeg bor også i Oslo, men har også her hatt noen skumle opplevelser i vinter hvor jeg har vært ute av stand til å stoppe bilen der jeg ville selv fra lav fart.

Siden jeg nå (nesten) dobler både vekten og prisen på bilen, så ønsker jeg å ha best mulig grep de dagene det er skummelt å kjøre.

Jeg har veid nøye for og imot pigg, men har funnet ut at jeg prioriterer sikkerhet første vinteren, så får vi heller se om støyen blir for ille. Kommer selvfølgelig til å dytte på sommerdekk så fort holkesesongen er på hell. :)

Øyvind.h

Piggdekkstøyen er helt grusom. Og man skal ha spesielle behov for å kjøpe piggdekk. Har fungert glimrende med Nokian R2 både forrige vinter og denne vinteren. Både i Oslo og på fjellet. Men det skyldes bilens rå kraftfordeling, lavt tyngdepunkt og normale kjøreferdigheter :) Både kona og jeg var svært spente på 400hk og rwd. All skepsis er gjort fullstendig til skamme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chrisworks

Hei. Jeg får min første Tesla om bare et par uker; en S85D. Jeg har bare bestilt sommerdekk til den, da jeg syntes dekk og pris fra Tesla ikke hang sammen med de priser jeg leste om her. Hvad er den bedste vinterdekk til prisen pakke som fås akkurat nå? Ønsker at blive på 19" for ikke at øke forbruket. Jeg bor i Oslo området. Og trenger jeg TPMS? Og kan jeg kjøre innon Tesla på skøyen og få de til at bytte? Jeg har også lest meget om sporing og toe in / toe out. Er det noget som skal gjøres med evt vinterdekk jeg kjøper?

Beklager alle rookie spørgsmålene, men min bil verden indtil nå har inneholdt en passat 2004 1.6.

B_Tesla

Når det kommer til pris, er vel Tesla ganske bra. 21k for vinterdekk er ganske bra på 19". Jeg kjøpte 3. Parts, men var fordi jeg ville ha større enn 19. Tesla leverte kun 19" vinter da.

Min anbefaling er å kjøpe kvalitet. Ikke noe ukjent man finner på Finn.no. Bilen veier over 2 tonn og har 380hk. Det flytter seg.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

chrisworks

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 11. mars 2015, klokken 17:08
Når det kommer til pris, er vel Tesla ganske bra. 21k for vinterdekk er ganske bra på 19". Jeg kjøpte 3. Parts, men var fordi jeg ville ha større enn 19. Tesla leverte kun 19" vinter da.

Min anbefaling er å kjøpe kvalitet. Ikke noe ukjent man finner på Finn.no. Bilen veier over 2 tonn og har 380hk. Det flytter seg.

Jeg regner selvfølgelig med at kjøpe noget kvalitet; det er jo derfor jeg spør på forumet her. Men standard 19" felgen fra Tesla er ikke specielt fin og ønsket derfor 3 parts. F.eks. 19" PH Turbine med Nokian R2 - håpet at nogen herinne kanskje hadde et bra tips - der er vel også salg eller snart salg på vinterpakker. Desuden hadde jeg flere spørgsmål rundt dekkskift.

B_Tesla

Når det kommer til TPMS så er vel svaret nei (men ja). Du kan fint kjøre bilen uten, selvom den ikke vil gå gjennom EU kontroll som er i 2018/2019 ca. Men du vil kontinuerlig har en feilmelding som står øverst på skjermen. Det er da et utropstegn, som indikerer at noe er galt. Kjørte med en slik melding i to mnd, før jeg fikk tak i riktig sensor. Irriterende også fordi du ikke kan se om det er noe annet galt med bilen uten å trykke deg inn i menyen. Ikonet skal indikere at alt er ok om ikke annet er der.

Når det kommer til felger ville jeg sterkt anbefale å se på noen 20" også. Jeg har det på vinter. Er ganske lekkert, og synes ikke det spiser så mye batteri. Kjørte tur-retur Åre fra Trondheim her om dagen, som er en del høydemeter på veien, og lå på ca 210w/km. Det var da en kombinasjon av fine veier, og snø/is. Temp ca 2-5 grader.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

fonberg

Ang TPMS så lever jeg godt med å kjøre uten slike, på andre vinteren. Ett utropstegn øverst på storskjermen= alt i orden
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA