Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det finnes eksempelvis felger som tidvis eller permanent tar borti hjulopphenget (det merker man jo fort....).
Om man avviker oppover i størrelse kan også felgpakken medføre skader på hjulbue (det forekommer også hos et fåtall med original løsning, men naturligvis lettere å få reparert da enn ved uoriginal pakke).

Såfremt man holder seg omtrent til standard felgstørrelse (mellom 19 og 21) og rundt original dekkdim (rundt 245-265) ville jeg ikke vært bekymret for noe som helst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

B_Tesla

Er ikke noe problem å gå opp i størrelse. Her er det radius på dekk+felg som teller. Bredde og ET er viktigere. Men mindre enn 19" tror jeg er et problem med tanke på hjuloppheng. Mulig også bremser.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Roma

#587
Sitat fra: Balrog på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:44
mulig dekkdimensjonen er avgjørende. Jeg skal innrømme at jeg ikke har kjørt 245 vinterstid tidligere. Men jeg hadde trodd (håpet) at det skulle være større forskjell på Pirelli og Nokia i Nokias favør. Uansett tror jeg man skal være harepus med høyrefoten i en Tesla vinterstid.

Jeg har hørt andre Tesla eiere si det samme som deg om R2 på vått føre. Jeg kjører på Hankook W310 iCept evo. Har ingen problemer på vått føre. Kan burne på det jeg vil. Har ikke testet på snø enda ---> Bergen. De støyer kanskje noe mer enn goodyear dekkene. Men det er vanskelig å sammenlignende. Det er støtt og stadig våt veibane. Da surkler det uansett.

Ove Alset

Hei.

Er det fornuftig å legge til vinterdekk i pakken ved kjøp av ny bil, eller får man bedre tilbud andre steder?

B_Tesla

Vil du ha orginalfelg saa kjop fra tesla. Vil du ha annet design, saa kjop uten. Pris blir nesten samme. Selv ville jeg idag vurdert orginale 21", men usikker paa hvor gode de dekkene er.

Kostbart blir det uansett . Gaar fort 20k uansett hva man gjor. Selv har jeg 20" Polar med R2. Koster ca samme som orginal. Men personlig liker jeg mine bedre. Men det er jo smak og behag.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Havebigfun

19" polar med R2 eller iX3 koster rundt 17-18k- noen kroner spart og litt mere spennende felger enn Tesla std.

Quintilian

Jeg har Polars 19" med IX3. Betalte rundt 19 totalt inkl TPMS og omlegging.

Har kjørt Stavanger->Trondheim via Oslo (ca. 110 mil) i forrige uke, og farta rundt i Theim på nullføre og massevis av snø de siste par dagene. Så langt veldig happy med IX3, og forsåvidt Teslaen også på vanskelig vinterføre....

Thor2014

Noen som vet fargekoden på de grå 21"?
Og hva de nye trykksensorene koster?

guneiv

Prøver denne igjen, ingen respons sist. Gjerne erfaringer med 22 også.
Sitat fra: guneiv på lørdag 08. november 2014, klokken 15:04
Hei. Kikker på sommer felger, liker veldig godt Breyton felgene til Stig O, men er også lysten på 20 Vossen VFS2 9' ET 35 foran og 10,5' ET 42 bak. Erfaringer med dekkdimensjoner? 245/40/20 eller 255/40/20 foran? Ser noen har 295 bak på 22', og så en oversikt der 295 er riktig til 10,5' felg. Passer det, eller bør en ha noe som er smalere? Vil helst ha så mye gummi som mulig på utsiden av felgen for iallefall en viss grad av beskyttelse.
Svart S85D

eadie

Uansett bør de som kjører mye på snø og isdekke vinterstid holde seg langt unna Pirelli Sottozero. Skrale dekk på snø/is men ganske gode på våt vei.

Selv bor jeg i Bergen og kjører mest på våt asfalt vinterstid, men på langtur på snø nå i jula syntes jeg Sottozero var forferdelig glatte
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

snoopy2005

Jeg har kjørt Tesla originalfelg med hakka 7 piggdekk og var lei piggstøy og myke dekk så jeg kjøpte meg nye vinterdekk og felg etter anbefaling av noen på Tesla i Bergen.
(Disse skal jeg ha på den som kommer i mars)

Denne anbefalingen burde gått ut til flere! Vredestein og 20" Polar felger kanon på vått og tørt, ikke som Hakka 7 på våt is, men det vil jeg tro ha noe med mangel på pigg å gjøre.....

Min sterkeste anbefaling!
Y, 3 og en KIA SOUL EV

Havebigfun

Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:55
Denne anbefalingen burde gått ut til flere! Vredestein og 20" Polar felger kanon på vått og tørt, ikke som Hakka 7 på våt is, men det vil jeg tro ha noe med mangel på pigg å gjøre.....

Min sterkeste anbefaling!
1. Har du erfaring med kjøring i snø?
2. Hva var prisen?

Torpedo Ted

Hvilke alternativer har vi av 21"-22" felger? I mørk grå?

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:46
1. Har du erfaring med kjøring i snø?
2. Hva var prisen?

Jeg har kjørt 20" Vredenstein bittelitt på snø i Bergen og hadde ingen problemer. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men føler i alle fall ikke noe behov for å prøve noe annet ved normale snø/våte forhold.

Johnny

Sitat fra: eadie på lørdag 27. desember 2014, klokken 20:17
Uansett bør de som kjører mye på snø og isdekke vinterstid holde seg langt unna Pirelli Sottozero. Skrale dekk på snø/is men ganske gode på våt vei.

Selv bor jeg i Bergen og kjører mest på våt asfalt vinterstid, men på langtur på snø nå i jula syntes jeg Sottozero var forferdelig glatte

Er litt skeptisk også nå, etter gårsdagens tur til Myrkdalen. Hadde minimalt veggrep ned mot Vinje, så jeg tenker det blir noe annet neste gang.

Fordelen er selfølgelig de upåklagelige "barmarksegenskapene"!
TMS og eGolf.

Celter

Bilen min (sort P85D) er ikke i produksjon ennå og jeg ønsker å bytte fra grå til sølv 21" felger. Enig med de som mener det er finere med kontrast mellom bil og felger. Noen som vet om dette er mulig så tett innpå produksjonen?

Jeg har tenkt å droppe 19" vinterhjulene til Tesla og satse på disse i 20", men lurer på hvor velegnet de er som vintersko? Noen erfaringer?

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA