Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Philip

Jeg fikk min bil utlevert på mandag. Har valgt å gå for 21" grå turbine felgene. Etter en kort kjøretur så ser jeg at det kun var et billig plastdeksel som suttet på boltene. Boltene er vanlig metall.. plastdekksel har nå under kjøring gått vekk fra samtlige dekk. er det noen annen som fått andre bolter levert til 21 " grå turbine felgene? Der ser vanvittig styggt ut med metall til disse felgene...

Philip

Havebigfun

Sitat fra: Philip på torsdag 03. juli 2014, klokken 16:27
Jeg fikk min bil utlevert på mandag. Har valgt å gå for 21" grå turbine felgene. Etter en kort kjøretur så ser jeg at det kun var et billig plastdeksel som suttet på boltene. Boltene er vanlig metall.. plastdekksel har nå under kjøring gått vekk fra samtlige dekk. er det noen annen som fått andre bolter levert til 21 " grå turbine felgene? Der ser vanvittig styggt ut med metall til disse felgene...

Philip
Ta gjerne et bilde og post det her.
Vanligvis er boltene dekket av rustfrie kapper i vanlig sølvfarge.

jkirkebo

Sitat fra: Philip på torsdag 03. juli 2014, klokken 16:27
Jeg fikk min bil utlevert på mandag. Har valgt å gå for 21" grå turbine felgene. Etter en kort kjøretur så ser jeg at det kun var et billig plastdeksel som suttet på boltene. Boltene er vanlig metall.. plastdekksel har nå under kjøring gått vekk fra samtlige dekk. er det noen annen som fått andre bolter levert til 21 " grå turbine felgene? Der ser vanvittig styggt ut med metall til disse felgene...

Mine har også plastdeksel utenpå, men jeg har ikke mistet en eneste en på de ca. 7500km jeg har kjørt på sommerdekk i høst og nå i sommer. Merkelig at dine har falt av alle sammen, kan det være en annen type?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:00
Sitat fra: Philip på torsdag 03. juli 2014, klokken 16:27
Jeg fikk min bil utlevert på mandag. Har valgt å gå for 21" grå turbine felgene. Etter en kort kjøretur så ser jeg at det kun var et billig plastdeksel som suttet på boltene. Boltene er vanlig metall.. plastdekksel har nå under kjøring gått vekk fra samtlige dekk. er det noen annen som fått andre bolter levert til 21 " grå turbine felgene? Der ser vanvittig styggt ut med metall til disse felgene...

Mine har også plastdeksel utenpå, men jeg har ikke mistet en eneste en på de ca. 7500km jeg har kjørt på sommerdekk i høst og nå i sommer. Merkelig at dine har falt av alle sammen, kan det være en annen type?

Må nesten vare det.. se bilder.

Mvh
Philip

Muffinman

Trodde mine var noe skrot når jeg fant dem og kastet dem. Irriterende tabbe. Men blanke mutre er ikke så ille, man ser dem bare helt til å begynne med. Jeg kan garantere at ingen andre ser dem.

...men får se om jeg klarer å skaffe nye likevel :)

jkirkebo

Sitat fra: Philip på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:47
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:00
Mine har også plastdeksel utenpå, men jeg har ikke mistet en eneste en på de ca. 7500km jeg har kjørt på sommerdekk i høst og nå i sommer. Merkelig at dine har falt av alle sammen, kan det være en annen type?

Må nesten vare det.. se bilder.

Ser kliss like ut mine. Merkelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

to grunner til at de har falt av:
1. produksjonsmål: de nye kappene er margianlt større innvendig enn tidl leverte og klemmer seg ikke så godt fast.
2. de ble ikke trykket ordentlig fast under hjulmonteringen.
Det er vel uansett greit å stikke innom utleveringsstedet og å be om å få satt på nye- det må være helt kurant.

Jeg personlig synes det er vel så greit med blinkende krom som med matt plast til de mørke felgene. På sikt vil plastkappene uansett bli sprø og forsvinne...

tjomswrx

#262
Det nærmer seg betaling og levering av bil. Svært så vanskelig det var å bestemme seg for standard 19" Nokian pigg eller piggfritt......

Vant til å være meget godt skodd med Conti/Nokian pigg og AWD. Hmmmm.

Hvordan ser piggdekkene ut etter en sesong tro, sitter piggene?
S85

Havebigfun

Det er mange som angret på kjøpet av piggdekk- relatert til støyen. Mange var svært fornøyd med Hakka2- de er dog litt bløte ved pådrag. Nylig så jeg en Tesla som fortsatt kjører med Hakka 2 antakelig pga mere komfort enn med 21".
Det beste alternativet er sannsynlig Michelin Xice som du må bestille andre steder enn hos Tesla.

Brede

Ser ut til at Hakka 8 holdt seg godt de kilometrene jeg fikk på de i vinter, alt av pigger sitter og slitasjen er minimal med tanke på at det var vanskelig å holde seg helt unna litt "testkjøring" like etter overlevering av bil..

Men.. jeg hadde aldri i verden kjøpt pigg igjen. Makan til støy har jeg ikke hørt i bil, og jeg har nok også feilvurdert mitt behov for piggdekk. Kjøpte pigg for å være på den sikre siden, men kjører jo 80% på asfalt om vinteren..

tjobben

Sitat fra: olav69 på fredag 20. juni 2014, klokken 11:03
Sitat fra: olav69 på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:35
For de som skal på ferie i Danmark kan det være verd å ta en titt på

http://aluxperten.dk/

De sender også til Norge.

For en dekk pakke som Dekkmesteren i Oslo skulle ha 22.000,- sparte jeg nesten 7000,- på å kjøpe den hos http://aluxperten.dk/  i Danmark.

10400,- (DKK) for 4 x felger + 4 x dekk
    600,- (DKK) Frakt til Oslo
11.000,- (DKK) levert Oslo

Inkl mva havnet totalen til slutt på 15250,- (NOK).

@olav69 Hvilke felger og dekk endte du opp med?
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

olav69

Sitat fra: tjobben på tirsdag 08. juli 2014, klokken 12:40
Sitat fra: olav69 på fredag 20. juni 2014, klokken 11:03
Sitat fra: olav69 på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:35
For de som skal på ferie i Danmark kan det være verd å ta en titt på

http://aluxperten.dk/

De sender også til Norge.

For en dekk pakke som Dekkmesteren i Oslo skulle ha 22.000,- sparte jeg nesten 7000,- på å kjøpe den hos http://aluxperten.dk/  i Danmark.

10400,- (DKK) for 4 x felger + 4 x dekk
    600,- (DKK) Frakt til Oslo
11.000,- (DKK) levert Oslo

Inkl mva havnet totalen til slutt på 15250,- (NOK).

@olav69 Hvilke felger og dekk endte du opp med?

Inovit Force5  8.5/20 med 245/40-20 og Bak Inovit Force5  10/20 med 275/35-20 med Falken FK453.

De hadde ikke sensorer.




tjobben

Nice 8)
Legg noen bilder på skryteposten eller vis-dine-sommerhjul posten   :P
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

olav69

Dette er et spørsmål til dere som har Tesla sølv 21" felger og Tesla 19" felg på vinterdekk.

Fulgte det med bare ett sett med centercaps, slik at centercaps må byttes mellom sommer og vinterfelger?

Havebigfun

Sitat fra: olav69 på onsdag 09. juli 2014, klokken 15:59
Dette er et spørsmål til dere som har Tesla sølv 21" felger og Tesla 19" felg på vinterdekk.

Fulgte det med bare ett sett med centercaps, slik at centercaps må byttes mellom sommer og vinterfelger?
Nei men til tider har de for lite av senterdekslene- du må "mase" for å få det andre settet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA