Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Bjørn

jeg klarer heller ikke å forstå helt hvorfor det er slik.. men jeg kan virkelig bekrefte at slik er det..! Har kjørt 100mil nå m mine goody. eagle asym2 255/40-20 på 9" felg nå.. og jg klarer ikke å komme under 220wt..  >:( oem dekka gikk fint å få ned i 180wt.. jeg mister 5mil på ei fullading..elr 10kwt..

Karkris

Og jeg har kjørt Namsos - Harstad, 75 mil på R2 19". 190 Wt/km i gjennomsnitt for hele turen og kjørt ihht fartsgrenser. Dekkene er kjørt 4000km,
Har ennå ikke fått prøvd originaldekkene fra Tesla. Blir skuffet om det skal bli MER støy og MER forbruk med sommerdekk. I gamle dager var jo gleden ved å skifte til sommerdekk at det ble MINDRE støy og bedre comfort. Kanskjen en skal kjøre på R2 hele året?
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. april 2014, klokken 00:46
Sitat fra: NilsRo på lørdag 12. april 2014, klokken 22:19
Dette er litt merkelig, siden merkingen av dekk tilsier liten endring i støy og rekkevidde ved å gå fra 19" til 20".

Ja, jeg ser ikke helt hvorfor rullemotstanden til samme dekk skulle være høyere i dimensjo 245/35-21 enn i 245/45-19. Når bredden og mønsteret er det samme, hva påvirker da ellers rullemotstanden?
Nå har vi i praksis ikke prøvd samme dekkprofil på ulike felgdimensjoner. Det ville ikke overrasket meg om det kom frem forskjeller ved en slik måling. Ofte inngår flere faktorer i totalbildet enn man forestiller seg- selv om man har fantasi. Derfor er det viktig med praksismålinger.

Cowboystrekk

#168
En god del av rullemotstanden kan forklares med stivhet/fleks i sideveggene. Jo lavere profil, jo mindre muligheter for fleks har du.

Jeg er ikke i nærheten av forbruket til R2 med standarddekkene. De triller vesentlig fårligere når jeg tester coasting på samme strekk som like før jeg bytta. Husk at dekkmerking foruten støy er testa mot dekk med SAMME størrelsesforhold som seg selv. Å få karakter C på et 20'-dekk gir ikke lik rullemotstand/vannplaningsegenskaper sim C på et 15' dekk.

Noe gjennomgående er at dekk med XL-rating omtrent alltid har lavere rullemotstand enn de uten og at høyere load index gir lavere rullemotstand, MEN begge disse går utover komfort da dekkene er stivere og mer stabile i sideveggene i fart og i mindre grad påvirkes negativt av for lavt lufttrykk. Høyere hastighetsrating hos sommerdekk og helårsdekk ser også ut til å gi lavere forbruk, dvs dekk med Y har oftere lav rullemotstand enn dekk med V og W. Unntaket er vinterdekk hvor hastighetene er langt lavere pga helt andre egenskaper.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TeslaK

Tenkte ikke så mye på rullemotstand da jeg valgte dekk. Må nok bare leve med 5-10% høyere forbruk nå men rullemotstand blir viktigste parameter neste gang jeg kjøper dekk. Men dekkene sitter som støpt på veien da - Continental Sportcontact 5P 245/40-R20.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

ebbrey

#170
Sitat fra: TeslaK på mandag 14. april 2014, klokken 22:36
Tenkte ikke så mye på rullemotstand da jeg valgte dekk. Må nok bare leve med 5-10% høyere forbruk nå men rullemotstand blir viktigste parameter neste gang jeg kjøper dekk. Men dekkene sitter som støpt på veien da - Continental Sportcontact 5P 245/40-R20.

Sliter med valget på sommerdekk selv nå. Sitter igjen med enten Continental Sportcontact 5P 245/40-R20. (275/35 bak). Eller 245/40/R20 Eagle Asymmetric 2. På sistnevnte får man tak i vanlige non-runflat i 275/35. Men kun runflat på 245/40. Dekkene har også lavere støy rating med runflat.

Kjører langt, så er mest avhengi av slitestyrke. Men vil selvfølgelig også ha det mest stillegående og retningsstabile dekket i tillegg :P

Fikk prøvd disse Falken 434 eller hva de heter. Det ble hvertfall helt uaktuellt mtp støy.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Cowboystrekk

#171
Ebbrey: sjekk ut dunlop sport maxx rt. Tror kanskje de har noen som passer. De støyer mindre enn mange andre.

For alle dere som tenker på 20", det ser ikke ut til å være forenelig med maks rekkevidde. Om man vil presse noen mil ekstra ut av bilen så bør man holde seg til 19" da både høyere profil og langt bedre utvalg av lettrullende dekk hjelper på rekkevidda.

Hvis man vil ha 20", dekk som har lav rullemotstand og lite støy så er vell disse det beste alternativet:
http://www.byttdekk.com/dekk/dunlop/dunlop_spsportmaxxrt/#item=62286 De har XL-rating (forsterkede) og felgkantbeskytter.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 15. april 2014, klokken 06:59
Ebbrey: sjekk ut dunlop sport maxx rt. Tror kanskje de har noen som passer. De støyer mindre enn mange andre.

For alle dere som tenker på 20", det ser ikke ut til å være forenelig med maks rekkevidde. Om man vil presse noen mil ekstra ut av bilen så bør man holde seg til 19" da både høyere profil og langt bedre utvalg av lettrullende dekk hjelper på rekkevidda.

Hvis man vil ha 20", dekk som har lav rullemotstand og lite støy så er vell disse det beste alternativet:
http://www.byttdekk.com/dekk/dunlop/dunlop_spsportmaxxrt/#item=62286 De har XL-rating (forsterkede) og felgkantbeskytter.

Kikket på dem.. skal være knallgode dekk om man ikke kjører mye. de slites nemlig for fort.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Cowboystrekk

Ja, lest i noen tester at de får lav skåre for det, men man kan tydeligvis ikke få i pose og sekk i 20" :(
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JWinterburn

Hva hadde dere valgt?? Helt rådvill her jeg..

En bredde:
4stk 8,5x20" Zito CRS
4stk 245/40/20" Falken FK453
Totalpris med sensorer                18900,-

To bredder:
2stk 8,5x20" Zito CRS
2stk 9,5x20" Zito CRS
2stk 245/40/20" Falken FK453
2stk 275/35/20" Falken FK453
Totalpris med sensorer                 19900
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Hyperstress

Kommer an på om du vil at den skal se kulere ut med bredere dekk bak. Må da være forberedt på slightly mer støy, høyere rulle og luftmotstand, og at du ikke kan rotere mellom dekkene foran og bak.
Jeg endte på lik bredde, men synes det er finere med brede dekk bak.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ebbrey

Endte opp med ContiSportContact 5P. Fikk prøve Falken og Michelin (super sport) som ble altfor brede med 255 foran og 285 bak.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Cowboystrekk

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 15. april 2014, klokken 20:15
Endte opp med ContiSportContact 5P. Fikk prøve Falken og Michelin (super sport) som ble altfor brede med 255 foran og 285 bak.
Det er bra dekk som har vunnet flere tester, men du må regne med litt støy da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TeslaK

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 15. april 2014, klokken 20:47
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 15. april 2014, klokken 20:15
Endte opp med ContiSportContact 5P. Fikk prøve Falken og Michelin (super sport) som ble altfor brede med 255 foran og 285 bak.
Det er bra dekk som har vunnet flere tester, men du må regne med litt støy da.

Det er knallgode dekk ja. Kom ned under 200Wh/km i dag på svingete kuppert og slitt vei. Bør komme godt under 200 på fin flat vei.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

JWinterburn

Hvordan dekk hadde du da TeslaK ? Har enda ikke kommet stort under 200 under med 19" og nokian R2 selv
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA