Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Da har jeg kjørt en sesong med Falken Fk510 (245/40/20 og 285/35/20) og må si jeg er svært positivt overrasket. De sitter som bare f@£n og er veldig klistrete slik som PilotSport. 285 bak er helt rått og grepet ut av svinger var hinsides. De var også veldig fine på langtur og jeg storkoste meg tur/retur Oslo med nede i 150wh/km og lite støy. Blir nok å kjøre samme dekkene neste sommer, men med litt andre størrelser  :+1:
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

@roger

Flott med slike rapporter om egne erfaringer som Vegar deler her.  :+1: En god motvekt til tester i div. fora.
Slenger meg på med mine erfaringer etter en sesong med WINRUN R330 245/35 R21 og 265/35 R21.
(Kommer fra PS2).

-   Stor forskjell i støynivå til fordel Winrun.
-   Litt bedre rekkevidde, men marginalt.
-   Godt egnet i kombinasjon med Alloygator felgbeskytter.
-   Helt ok grep både på tørr og våt vei, ved «normal» kjøring.
-   Grei pris.
-   Virker rimelig slitesterkt.

-   Sporer en del på slitt veidekke, ca. samme som PS2.
-   Styreresponsen er dårligere en PS2, da dekke bruker litt tid på å «sette seg» i inngangen til sving. Vanesak som gikk seg litt til, men førte i starten til rattjustering i starten på svingene.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

streken

#3092
Vårfølelsen er til å ta og føle på nå 8) (sørøstpå), og det er ikke lenge til sommerdekkene skal på. Jeg har 21" Arachnid på Michelin Pilot Supersport som har rullet drøyt 50.000km fordelt over tre sesonger. Fantastisk gode dekk på alle måter, som dekkforhandleren min sier det dessverre er vanskelig å få tak i nå.

Så jeg må velge noe annet. Det står mellom Goodyear Asymmetric 5 og Vredestein Ultrac Vorti. Har noen her fersk erfaring med disse dekkene?
(Andre dekkmerker er ikke interessant for øyeblikket)
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

petersv

Har hørt bra ting om Vredestein Ultrac Vorti, men ikke noen personlig erfaring. Fant denne ganske bra sammenligningen: https://www.youtube.com/watch?v=EXtwu7in9L0

Truls Antonsen

Tirereview på YT hadde vel både Goodyear og Vredestein på test, og Goodyear asymetric 6 gjorde det veldig bra. Vredestein, som også er billigere, noe mer middels.
Conti SportContact7 var overlegne på vått, og like gode som Goodyear på trøtt, og vant testen.

Usikker på om det var US specs på dekkene, eller Europeisk....så kan være variasjon..


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


E_S

Har 21" felger jeg fikk med bilen. Er egentlig ingen kjempefan av super-lavprofil, men siden det er originalfelgene har jeg ikke lyst på å selge dem heller.

Har Conti SP5 nå. Trenger nye dekk etter hvert, da alle ligger på 3-3,5 mm mønster, men fordekkene er skjevslitt etter feil hjulstilling - såpass at jeg tror innsiden er på corden før mønsteret er nede på 2 mm. Hjulstillingen er selvfølgelig utbedret.

Altså i markedet for nye 21" dekk i 245 og 265. Har fått pris på Pirelli PZ4 ferdig montert for 9000,-. Er svært skeptisk til billigdekk, da erfaringen er at de enten bråker mye, har dårlig grep eller er fort utslitt, og fishy dekkpushere som skryter noe jallagreier langt opp i skyene, men skal ikke kategorisk si nei.

Noen andre gode tips? Kjører ikke spesielt mye, så slitestyrke er ikke veldig viktig, men støynivå er.
:)

Contango

Jeg kjøpte i sin tid billige 20' felger, satte på Falken Azenis FK510 og ble veldig fornøyd. Men kjenner ikke til om de er å få i dimensjonene dine.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Alfa Bergen

Må kjøpe nye sommerdekk, 19 tommer i år. Noen som vet om gode tilbud i Bergensområdet?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Motorwatt

Sitat fra: Contango på søndag 03. april 2022, klokken 17:26
Jeg kjøpte i sin tid billige 20' felger, satte på Falken Azenis FK510 og ble veldig fornøyd. Men kjenner ikke til om de er å få i dimensjonene dine.
Jeg bestilte akkurat nå Falken Azenis FK520. Helt nytt, men pressemeldingen ser veldig bra ut.... 🙃. FK510 har fått bra omtale, så satser på at denne er hakket bedre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

streken

Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. april 2022, klokken 14:52
Jeg bestilte akkurat nå Falken Azenis FK520. Helt nytt, men pressemeldingen ser veldig bra ut.... 🙃. FK510 har fått bra omtale, så satser på at denne er hakket bedre.

Dimensjon og cirkapris?
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

VegarHenriksen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. april 2022, klokken 14:52
Jeg bestilte akkurat nå Falken Azenis FK520. Helt nytt, men pressemeldingen ser veldig bra ut.... 🙃. FK510 har fått bra omtale, så satser på at denne er hakket bedre.

Gleder meg til å høre hvordan du opplever de. Kjører selv Fk510 igjen denne sesongen :)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

streken

Sitat fra: streken på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:26
Vårfølelsen er til å ta og føle på nå 8) (sørøstpå), og det er ikke lenge til sommerdekkene skal på. Jeg har 21" Arachnid på Michelin Pilot Supersport som har rullet drøyt 50.000km fordelt over tre sesonger. Fantastisk gode dekk på alle måter, som dekkforhandleren min sier det dessverre er vanskelig å få tak i nå.

Så jeg må velge noe annet. Det står mellom Goodyear Asymmetric 5 og Vredestein Ultrac Vorti.

Leveringstider gjorde at jeg endte på Pirelli PZ4 med ekstra støydemping. Ikke direkte billige, men men. Dekk må en ha, lell.

Sammenliknet med de gamle Michelindekkene er lydnivået lavere, noe som ikke er så rart med ferske dekk. Pirellidekkene er svært lydsvake når de blir varme, og det liker jeg godt. Behagelige på sporete motorvei o.l. Føles svært trygge mtp. grep og bremselengde.
Men: De føles "satt" sammenliknet med Michelin. Ikke på langt nær like villige inn i sving. De oppleves også betydelig hardere over små hull og skjøter, med nøyaktig samme dekktrykk. Siste negative ting: Økningen i forbruk er formidabel, mer enn 10% over de slitte Michelindekkene mine, på lik kjøring under like forhold over en uke.

Er jeg fornøyd? Tja. Med lydnivået, veldig. Med resten, på det jevne. Utfordringen er nok at jeg likte de gamle Michelindekkene svært, svært godt 😇
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Mobileum

Kan jeg bruke 255 45/19 sommer på en Model S uten noen form konsekvenser? (Originalt 245 45/19). Flere tilbud på finn.no fra de som har kjøpt TMY.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Motorwatt

Sitat fra: streken på tirsdag 10. mai 2022, klokken 20:45
Sitat fra: streken på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:26
Vårfølelsen er til å ta og føle på nå 8) (sørøstpå), og det er ikke lenge til sommerdekkene skal på. Jeg har 21" Arachnid på Michelin Pilot Supersport som har rullet drøyt 50.000km fordelt over tre sesonger. Fantastisk gode dekk på alle måter, som dekkforhandleren min sier det dessverre er vanskelig å få tak i nå.

Så jeg må velge noe annet. Det står mellom Goodyear Asymmetric 5 og Vredestein Ultrac Vorti.

Leveringstider gjorde at jeg endte på Pirelli PZ4 med ekstra støydemping. Ikke direkte billige, men men. Dekk må en ha, lell.

Sammenliknet med de gamle Michelindekkene er lydnivået lavere, noe som ikke er så rart med ferske dekk. Pirellidekkene er svært lydsvake når de blir varme, og det liker jeg godt. Behagelige på sporete motorvei o.l. Føles svært trygge mtp. grep og bremselengde.
Men: De føles "satt" sammenliknet med Michelin. Ikke på langt nær like villige inn i sving. De oppleves også betydelig hardere over små hull og skjøter, med nøyaktig samme dekktrykk. Siste negative ting: Økningen i forbruk er formidabel, mer enn 10% over de slitte Michelindekkene mine, på lik kjøring under like forhold over en uke.

Er jeg fornøyd? Tja. Med lydnivået, veldig. Med resten, på det jevne. Utfordringen er nok at jeg likte de gamle Michelindekkene svært, svært godt 😇
Det er kanskje fordi det er Runflat-dekk. De skyr jeg av erfaring som pesten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA