Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Klykken på mandag 21. desember 2020, klokken 15:25
Noen anbefalinger på piggdekk til TMS 85D? Ser at premiumdekkene (Nokian bl.a.) koster 3500 papp per stk, og synes det er hårreisende. Er i utgangspunktet veldig for å gå for testvinnere men synes det svir i overkant mye når man bikker 15k for et sett som varer maks et par sesonger.

Bor på bygda i trøndelag og er ofte belemret med is, og våt is til tider. Men også mye bar og våt asfalt ved start og slutt av sesongen.

Tips?? :)

Jeg har hatt Nokian R2, Michelin X-Ice og nå Bridgestone Blizzak på mine S-er. Holder Michelin som en knapp favoritt av disse, foran Nokian, og Blizzak på sisteplass. Skal nå prøve Goodyear UltraGrip Ice 2, som ut fra tester ser ut til å ha ganske like egenskaper som Michelin, dvs. svakest egenskaper på bart vått føre, men bra på støy, rullemotstand og is/snø. Goodyear koster ca. 2500,- hos dekkonline hvor jeg har kjøpt.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

streken

Goodyear Ultra Grip Ice 2 - en oppdatering:

Jeg kjøpte disse dekkene i desember og har siden kjørt noen tusen km på omtrent alle mulige typer vinterføre. Spesielt egenskapene på våt asfalt har jeg fått rikelig med anledninger til å prøve ut.

Overgangen fra Nokian R2 er enorm. Støynivået er i en helt annen liga, nå er det omtrent ikke dekkstøy å spore, heller ikke på våt asfalt (Jeg kjøpte silent-versjonen).
Den største forskjellen er oppførselen på våt vei og i snøslaps/sørpe. Goodyear-dekket føles i sammenlikning som et godt sommerdekk en solskinnsdag juni - altså helt udramatisk, med følelse av full kontroll hele tiden.
På snø er det intet å påpeke, godt grep uansett.
På våt is er det ikke noe bedre enn mine gamle Nokian, men heller ikke dårligere. Godkjent+ blir min karakter på is.

Noe negativt? Jeg opplever en ganske markant økning i forbruk, tilsvarende ca 10% opp. Litt av det kan nok tilskrives at jeg kjører fortere på disse dekkene enn med de gamle, enkelt og greit grunnet følelsen av kontroll, men ikke alt.

Har dere andre med Goodyear UGI 2 opplevd tilsvarende forbruksøkning?
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

fonberg

Takk for rapport, lovende mtp. støy og våtegenskaper. Synd at man blir grisekjører av disse dekkene, da😉
Hvilket lufttrykk kjører du med?

Jeg får montert mine Goodyear i dag, oppdaterer med mine erfaringer etter hvert.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

streken

Dekkforhandleren pumpet dem til 3,3 bar. Iskalde er trykket 3 bar.

Kos deg med nye dekk, kjør pent ;D
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Olee

10% opp fra de gamle vinterdekkene? Nye dekk med mer mønster har vel noe høyere rullemotstand. Jeg er bra fornøyd med mine UGI2, støynivået i veteranen er jo nesten behagelig nå  8)

jazzwheel

Jeg har et spørsmål om vinterdekk til dere som har erfaring fra fjellet på vinteren. Jeg har alltid kjørt piggfritt, men utelukkende i Oslo og på hovedveier i omegn, og nå skal jeg brått frekventere fjellet i årene fremover.

Hvordan er det å kjøre piggfritt godt inne på Norefjell midt på vinteren? Jeg ser det brøytes, men ikke strøs stort, så jeg er redd for at det rett og slett er farlig å kjøre piggfritt. Jeg skal kjøpe nye vinterdekk uansett så pris er ikke avgjørende.

BMW850

Jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer med min bakhjulsdrevne P85. Gode piggfrie dekk er selvfølgelig en fordel. Har hytte på fjellet og hatt bilen i 7 år. Nå vil jeg vel si at min erfaring er at kjøreforholdene kan være mer krevende i lavlandet enn på fjellet da forholdene gjerne er mer stabile der.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

@roger

Hei, driver å vurderer nye sommerdekk, og tenker på Pirelli P-Zero 265/35YR21 https://www.skruvat.no/dekk/pirelli/pirelli-p-zero-pb1002323.aspx#wheel-list
Noen som her erfaringer å dele? Lurer spesielt på om dekket er utformet slik at AlloyGator blir liggende tett og fint mot dekket. La på Michelin ice-X vinterdekk for et par år siden, og oppdaget at det ikke er egnet for AlloyGator, da det blir for stor glippe mellom dekk og AG. (ellers er Ice-X et suverent dekk)
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

MadsV

Sitat fra: jazzwheel på mandag 22. februar 2021, klokken 19:12
Jeg har et spørsmål om vinterdekk til dere som har erfaring fra fjellet på vinteren. Jeg har alltid kjørt piggfritt, men utelukkende i Oslo og på hovedveier i omegn, og nå skal jeg brått frekventere fjellet i årene fremover.

Hvordan er det å kjøre piggfritt godt inne på Norefjell midt på vinteren? Jeg ser det brøytes, men ikke strøs stort, så jeg er redd for at det rett og slett er farlig å kjøre piggfritt. Jeg skal kjøpe nye vinterdekk uansett så pris er ikke avgjørende.
Jeg bor langt oppi ei fjellside, bratt som fy. Har kjørt piggfritt på alle biler siste 10år. Det er langt mellom de dagene man trenger pigger, da sklir man somregel uansett.

Amoss

Nå er det jo tiden for å bytte dekk igjen, og ser at sommerdekkene bør byttes ut. Får så ett tilbud fra min lokale "dekk-pusher" på ett sett "Minerva F205" 245/45 R19.

Må innrømme at jeg aldri har hørt om merket før, og finner lite informasjon når jeg søker. Noen som har erfaring med disse dekkene? Ser ikke at de har vært nevnt i tråden før, men selger påsto at dette var noe de hadde på lager da de solgte en del nettopp til Tesla, så noen her bør vel ha noe erfaring med dem?

Eneste stedet jeg fant noe særlig om dem var her:  https://www.dekk-outlet.no/produkt/minerva/f205/235-40-r19/r-362159. Ser tilsynelatende ut til å være greie nok dekk,  men ikke helt topp?  Finner heller ikke priser andre steder, så vanskelig å sammenligne. "Pusher'en" skal ha 6.500 for settet ferdig omlagt. Noen som har noen velfunderte vurderinger basert på dette?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lørdag 17. april 2021, klokken 09:35
Nå er det jo tiden for å bytte dekk igjen, og ser at sommerdekkene bør byttes ut. Får så ett tilbud fra min lokale "dekk-pusher" på ett sett "Minerva F205" 245/45 R19.

Må innrømme at jeg aldri har hørt om merket før, og finner lite informasjon når jeg søker. Noen som har erfaring med disse dekkene? Ser ikke at de har vært nevnt i tråden før, men selger påsto at dette var noe de hadde på lager da de solgte en del nettopp til Tesla, så noen her bør vel ha noe erfaring med dem?

Eneste stedet jeg fant noe særlig om dem var her:  https://www.dekk-outlet.no/produkt/minerva/f205/235-40-r19/r-362159. Ser tilsynelatende ut til å være greie nok dekk,  men ikke helt topp?  Finner heller ikke priser andre steder, så vanskelig å sammenligne. "Pusher'en" skal ha 6.500 for settet ferdig omlagt. Noen som har noen velfunderte vurderinger basert på dette?
En kamerat hadde Minerva på sin S70D han var veldig fornøyd med dem. Han byttet fra nye Pirreli Zottozero som han syntes var fryktelige.
Dette var 19' som ble kjørt hovedsaklig på østlandsområdet, men også langturer til Nordland mm. Han kjører ca 30k km i året.

Amoss

Takk for positivt svar :)   Da kan det se ut til at jeg slår til på tilbudet, om ingen kommer med noen negative svar her...
Model S 85D

Amoss

...  stusser på en ting her. Etter å ha søk litt mer så finner jeg disse dekkene på både "Dekkmester" og "Megahjul". Men mens den har "EU merking" hos dekkmester på CB71 (Rulle/våtvei/db støy), så er den samme hos Megahjul EEC(73 db)?  Er ikke dette standard merking med hva dekkene faktisk duger for, eller er dette noe forhandler kan sette etter eget forgodtbefinnende?

Megahjul klassifiserer i tillegg dekkene som "Kort levetid" og "Høyt støynivå" (etter amerikansk merking?).

Finner dem her hos megahjul:  https://www.megahjul.no/nb/produkter/dekk/271356-TESLA-MODEL-S-13-16/normal-package?season=summer  (Søk etter i listen)
Her hos dekkmaster:  https://dmenebakk.dekkshop.no/shop/tire/026ef5d9-3173-4ace-aa22-5324c343925a?vehicleId=9424

Hvem skal jeg stole på?
Model S 85D

Motorwatt

Står litt om kvalifisering på disse sidene, men er skrevet av en aktør, da.

https://www.megahjul.no/nb/content/eu-merking-av-dekk
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

BMW850

Sitat fra: Amoss på søndag 18. april 2021, klokken 09:36
...  stusser på en ting her. Etter å ha søk litt mer så finner jeg disse dekkene på både "Dekkmester" og "Megahjul". Men mens den har "EU merking" hos dekkmester på CB71 (Rulle/våtvei/db støy), så er den samme hos Megahjul EEC(73 db)?  Er ikke dette standard merking med hva dekkene faktisk duger for, eller er dette noe forhandler kan sette etter eget forgodtbefinnende?

Megahjul klassifiserer i tillegg dekkene som "Kort levetid" og "Høyt støynivå" (etter amerikansk merking?).

Finner dem her hos megahjul:  https://www.megahjul.no/nb/produkter/dekk/271356-TESLA-MODEL-S-13-16/normal-package?season=summer  (Søk etter i listen)
Her hos dekkmaster:  https://dmenebakk.dekkshop.no/shop/tire/026ef5d9-3173-4ace-aa22-5324c343925a?vehicleId=9424

Hvem skal jeg stole på?

Kan ihvertfall varmt anbefale Lexani LX20. De har også disse på Megahjul. Jeg kjøpte dem fra dekkonline (21")og fikk dem levert på døra for i overkant av 4000 :o Knalldekk :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA