Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Davor

Har vært på Bavaria i dag for en tilbakekalling og dem fant i tillegg at støtdemper mansjetter foran kunne blitt byttet da de er ødelagt. Jeg fikk tilbud og der stå det plutselig at begge støtdempere foran skal byttes for 12500kr. Kan noen bekrefte at når mansjetter på støtdempere er ødelagte må støtdempere byttes også? Hørtes litt utrolig for en bil som har kjørt ca 40000km ser at mansjetter kan kjøpes for noen hundre kroner stykket.

Ferry

Om demperne har tatt skade pga. ødelagte mansjetter så burde BMW ta alt på sin kappe. Om bilen er innenfor garanti da. Etter 5 år er det vel ikke aktuelt med garanti på verken dempere eller mansjetter uansett. Alt eller ingenting på garanti ville nå jeg sagt.
Sprukne mansjetter er forøvrig en veldig vanlig feil på i3. Det tror jeg BMW bytter mye av. Jeg har hatt det på 2 forskjellige i3-er.

Davor

Sitat fra: Ferry på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 15:20
Om demperne har tatt skade pga. ødelagte mansjetter så burde BMW ta alt på sin kappe. Om bilen er innenfor garanti da. Etter 5 år er det vel ikke aktuelt med garanti på verken dempere eller mansjetter uansett. Alt eller ingenting på garanti ville nå jeg sagt.
Sprukne mansjetter er forøvrig en veldig vanlig feil på i3. Det tror jeg BMW bytter mye av. Jeg har hatt det på 2 forskjellige i3-er.
Tror dem i skrankebordet forvekslet demper med masjetter fordi mekaniker i video jeg fikk av brages sier at det er mansjetter som har sprukket og det har jeg sett selv.
Husker du hva betalte du for å få dem byttet?

Ferry

Gikk på garanti på begge bilene, uten spørsmål. Men de var godt innenfor fem år. Skjedde vel etter 2 år ca. Skikkelig råttent og stivt materiale i de mansjettene. "B as in Bjorn" på Youtube skifter dem selv i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=N4uJneROckI&t=5s

pberg

Jeg fikk også byttet på garanti på min første gangen. Jeg byttet disse igjen da jeg byttet styrelagerene foran, siden de kostet lite, og er en svakhet. Var en enkel sak å gjøre selv.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ElbilbrukerBergen789

Min 6 år gamle BMW i3 har nettopp vært på verksted og fått skiftet en høyspentkabel pga den klassiske feilmeldingen "Drive train - possible to continue journey". Alt var fryd og gammen på vei hjem helt til feilmeldingen dukket opp igjen. Etter nærmere undersøkelser har BMW Jæger Sentrum (Åsane, Bergen) kommet frem til at vi må ut med 146 000,- for å reparere bilen. De søkte BMW om "goodwill" men fikk avslag da bilen er for langt utenfor garantiperioden. Jeg vet heller ikke om det er noe risiko å kjøre rundt i bilen, det ville ikke verkstedet uttale seg om. De var ikke villig til å gjøre noe mer for oss og ba oss sende saken til BMW Norge, der venter vi på svar. Er det noen som har opplevd lignende feilmeldinger/hinsides estimater på regninger? Eventuelt har noen anbefalinger på hva vi kan gjøre?

Under følger forklaringen på estimert regning:

SitatKONTROLL AV KUNDEKLAGE - VARSEL PÅ DRIVETRAIN ER
AKTIV.

UTFØRT KORTTEST - UTSKRIFT FEILKODELISTE.
SYSTEM.

AVARBEIDET TESTMODUL FOR LOKALISERING AV FEIL I
ISOLASJONSMOTSTAND I HØYSPENNINGSSYSTEMET.

ISOLASJONSMOTSTAND I HØYSPENNINGSBATTERI ER OK.

KONTROLLERT HØYSPENNINGSKONTAKTER PÅ ALLE
HØYSPENNINGSKOMPONENTER.

SAMMENLIGNET MED EKSEMPELBILDER I TESTMODULEN ER
DET FOR MYE KORROSJON PÅ ALLE HØYSPENNINGS
-KONTAKTER UTENOM PÅ KLE, DA KLE NETTOPP BLE
SKIFTET PÅ AKSJON.

HØYSPENNINGSKABEL MELLOM HØYSPENNINGSBATTERI OG
EME BLE OGSÅ ALLEREDE SKIFTET VED KONTORLL AV
INDEX.

INGEN TEGN TIL UNORMAL BRUK ELLER UNORMALE YTRE
PÅVIRKNINGER.

TESTMODULEN AVSLUTTES MED RESULTAT AT ALLE
HØYSPENNINGSKOMPONENTER OG TILHØRENDE HØYSPENNINGS
KABLER MÅ SKIFTES (KLE OG KABEL MELLOM BATTERI-EME
MÅ IKKE SKIFTES, DA DET ALLEREDE BLE GJORT).

INGEN KOMPONENTER I HØYSPENNINGSBATTERI MÅ SKIFTES
DA MOTSTAND I BATTERI ER OK.

ELEKTRISK MOTOR MÅ HELLER IKKE SKIFTES, DA DEN
IKKE PÅVIRKER DIAGNOSEN.

Klykken

146k ja. Dobbelt så mye som bilen er verdt. Hva skal man gjøre her da??
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

SitatTESTMODULEN AVSLUTTES MED RESULTAT AT ALLE
HØYSPENNINGSKOMPONENTER OG TILHØRENDE HØYSPENNINGS
KABLER MÅ SKIFTES (KLE OG KABEL MELLOM BATTERI-EME
MÅ IKKE SKIFTES, DA DET ALLEREDE BLE GJORT).

Dette som koster 146k? Hvor mye var deler, og hvor mye arbeid? Går det an å få noen av disse delene fra hogger?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

moonbuggy

#1133
Elendig av BMW dette.
Personlig tror jeg ikke helt på den diagnostikken. Slik jeg skjønner det, konkluderer "testen" med at absolutt alt av HV komponenter må byttes. Hvorpå Jæger fastlår at man allerede har byttet KLE og kabel mellom EME og batteri? Videre tester man motstand i batteriet, og konkluderer med at det er OK. Men diagnostikken feiler alt, også det Jæger fastlår OK. 
Sannsynligvis er det en feil, kanskje bare en bagatell, som gir total kollaps i diagnostikken. Sannsynligvis fikset ikke Jæger dette heller med det første forsøket, bytte av KLE og kabel.
Men, dette føyer seg inn i rekken av incidenter som gjør at nye biler, spesielt el-biler, nærmer seg kast og bruk problematikken til f.eks. smart telefoner. Etter garantitiden - kast...

moonbuggy

#1134
Personlig ville jeg gjort følgende selv. Isolert HV batteriet. Koblet fra HV kablene en etter en og renset kontaktene etter beste evne for korrosjon. Det finnes spesialmidler, men litt eddik på en klut gjør også susen. Rangert kontaktene i forhold til korrosjon for eventuelt skifte (i brukt). Men, kanskje en slik gjennomgang fjerner feilmeldingen? Da vet man at feilen ligger i kontaktene og at kanskje bare en "svak" kobling gir en total feilmelding...

02jan

Hei , enig med de to siste innlegg til Moobuggy!
Åpne opp (forutsatt forsvarlig komtetanse rundt Elektonikk/strøm og sikkehet).
Hvor langt har korresjonen kommet ?

Hvis det er så ille at dette må byttes , er bilen brukt som vulkan ekspedisjon kjøretøy på Island og samtidig leid ut til Fritidsfiskere , som har brukt kjærra til å trekke opp garn fra fjæra ?

* lurer på hvordan båtmotorprodusenten til min , 69 modell Chrysler charger båt med påhengsmotor og elektrisk girsystem (chrysler selectric), har klart å unngå korresjon) ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ElbilbrukerBergen789

#1136
Takk for svar og innspill på innlegget mitt. Legger ved presiseringen av kostnadsfordelingen under. Mye av det går på montering ut/inn ser det ut til. Venter fremdeles i spenning på svar fra BMW Norge...

Klykken

Det der synes jeg er utidig. Ville tatt saken videre om det er slik at man kan forvente "kast" etter garanti er utgått.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

AC-kompressor til 15k i lista koster ca 2k hos hogger. Styreenheten til 44k koster ca 12k..

https://www.bruktdel.no/nbf/S%C3%B8k/?firmanavn=nbf&partgroup=Motordetaljer&part=Styreenhet+elektrisk+motor&brand=BMW&models=i3+I01+2013-&start=1

Men at alt dette må byttes og BMW toer sine hender er jo ikke helt bra. En burde jo spørre de om det er noe preventivt vedlikehold som skulle vært utført for å unngå denne korrosjonen. Hvis det skal være vedlikeholdsfritt, så er det jo feilkonstruert hvis det korroderer.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

moonbuggy

I3 er en bra bil, men holdningen til HV komponenter virker helt steinalder. EME f.eks. er koblingspunktet for endel HV komponenter. Bl.a. sitter det strømsikringer for kompressor her. EME er kjøpt fra 3. part og BMW åpner ikke denne selv. Siden så mye er innom EME, ender nesten all diagnostikk med å peke på av denne. Da legges kjelleren på 44000 + arbeid, selv om feilen kan være en liten bagatell.
Med 200k+ biler solgt, så får man håpe at 3.parter hiver seg inn i dette markedet, nå som flere og flere biler ryker ut av garanti.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA