Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?  (Lest 280102 ganger)

PionerThink

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #1155 på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 16:00 »
Fordelen med at mange biler kondemneres er at det blir flere deler tilgjengelig ???
Hvis du har mulighet for å mekke selv finner du mange deler inne på Finndel: https://finndel.no/deler.aspx?bk=062001
Her kan du få en Tannstang til 3500kr: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=106&dnr=232993
Hvis du får beskjed av Bavaria at tannstang må byttes kan du bruke et annet verksted til å montere inn en brukt hvis garantitiden er ute. Trenger ikke koste mer enn 5000-10000kr alt etter hvem du får til å gjøre det :+1:
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Ferry

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1156 på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 21:47 »
Den som finner et verksted som er seriøse og gjøre slike reparasjoner må behandle dem pent. De er gull verdt. Jeg begynner å mistenke at seig styring er en ganske utbredt feil. Jeg har hatt det på to ulike i3-er. Det har kommet litt snikende på, så det er nok ikke alle som oppdager det.

moonbuggy

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1157 på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 22:41 »
Den som finner et verksted som er seriøse og gjøre slike reparasjoner må behandle dem pent. De er gull verdt. Jeg begynner å mistenke at seig styring er en ganske utbredt feil. Jeg har hatt det på to ulike i3-er. Det har kommet litt snikende på, så det er nok ikke alle som oppdager det.
Da snakker vi kanskje om forskjellige feil?
Min hadde knapt gått 3000km når jeg merket problemet med styringen. Etter noen km stoppet jeg, og power av/på og siden, alt har vært OK...

Ferry

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1158 på: Torsdag 07. Januar 2021, klokken 00:02 »
Jeg har hatt feilen der det hjelper å skru av/på bilen, men ikke samtidig med "seigt" ratt. Tror ikke de feilene er relatert til hverandre. Førstnevnte kan godt være en bug i software. Seigt ratt mistenker jeg skyldes vanninntrengning og korrosjon som gjør at mekanikken går tregt. Kunne vært interessant å undersøkt nærmere, men det krever verksted, utstyr og mekkerevner. Jeg har ingen av delene.

Ansjosfilet

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #1159 på: Torsdag 07. Januar 2021, klokken 16:09 »
Jeg har også fått ”sirupsratt“ som ikke selvsentrerer. Har time til uka, så får vi se hvordan det går.
Bmw i3

Ansjosfilet

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #1160 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 17:14 »
Jeg har også fått ”sirupsratt“ som ikke selvsentrerer. Har time til uka, så får vi se hvordan det går.

Det ble utført en kalibrering av styringen og da skulle alt være i orden.
Hentet bilen og nøyaktig like ille som ved innlevering. Utgjorde ingen forskjell.
Bmw i3

Ferry

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1161 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 23:49 »
Ble gjort en kalibrering av min bil også. Null forskjell. Mistenker at de er pålagt å prøve dette først. Kanskje noen biter på også. Troen på at det er bedre kan ha noe å si også.
Jeg skal snart til PKK. Vurderer å ta den hos tredjepart, NAF eller noe. Be dem om å sjekke styringa spesielt. Om den underkjennes på PKK må da BMW/Bilia måtte fikse det? Eller risikerer jeg å stå der med en ikke-godkjent bil som Bilia nekter å gjøre noe med? Bilen er verre nå i kulda enn i mildværet før jul. Elendig sentrering, og generelt tung på rattet. Kjenner ikke forskjell på våt is og tørr asfalt, like tungt uansett. Blir veldig upresist å kjøre. Alt annet enn hva man forventer i en BMW.

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1162 på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 09:15 »
Vår ble verre i kulden også. Merket stor bedring da den kom fra bytte av KLE, når den hadde stått inne på verksted i fire timer. Men ble gradvis verre jo lengre jeg kjørte.

Synes det er bedre med litt tyngde på rattet, men ganske krise at den ikke retter seg opp!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

02jan

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1163 på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 22:58 »
For de som har treg/seig rattutslag, kan det ha noe med svakt 12v batteri ? Mener sevostyringen styres elektrisk, Og da via 12v batterikraft. Ville sjekket dette hvis alt annet er prøvd.
Skoda Enyaq 80x bestilt.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

pdc

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #1164 på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 17:01 »
Opplever i tide og utide at bilen er låst i Park. Den lar meg ikke bytte til D eller R og jeg får "Drivetrain malfunction" på skjermen. Hvis jeg bare prøver litt frem og tilbake med å skru av og på bilen så går det seg til etter 1-10 min.
Bilen er kun gått 40000, men nybilgarantien er gått ut...

Lynet

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1165 på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 19:43 »
For de som har treg/seig rattutslag, kan det ha noe med svakt 12v batteri ? Mener sevostyringen styres elektrisk, Og da via 12v batterikraft. Ville sjekket dette hvis alt annet er prøvd.
Det er vel selvopprettingen som er dårlig, har ikke noe med servoens kraft å gjøre. Eneste bilen med selvoppretting på servo var Citröen XM hvis man ser bort fra dagens selvkjørende biler som er noe annet.
Årsaken må være tregheter i styremekanisme kombinert med svært liten castervinkel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.