Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

AyuCon

Lyset på A/C lampen har sluttet å fungere hos meg. Litt vanskelig å vite om A/C fungerer eller ikke. Det blinket/blafret i en periode, og nå er det bare helt dødt mesteparten av tiden. Noen ideer om hva som kan være galt?
2014 mod uten garanti nå.

Klykken

Kanskje bare pæra har gått? :)
Prøv å kjør maks kulde så finner du ut om du har AC eller ikke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Marzo

Sitat fra: AyuCon på tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:28
Lyset på A/C lampen har sluttet å fungere hos meg. Litt vanskelig å vite om A/C fungerer eller ikke. Det blinket/blafret i en periode, og nå er det bare helt dødt mesteparten av tiden. Noen ideer om hva som kan være galt?
2014 mod uten garanti nå.

Mange biler har blink av AC lampe når anlegget har for lite trykk (gass). Høres ut som du har fått lekkasje av ac gassen. Når det fylles på kjøres det en trykktest. Verksted har sporemiddel som kan fylles på for å lett se lekkasjer.

Snapcase

4 År gammel nå, første EU kontroll og alle skiver og bremseklosser må visst byttes. Bil har gått 26,000km.

9000kr skal Bilia ha for den jobben.
For noe drit.

Klykken

Oi, lite brukt bil!
Her kan du kanskje argumentere for at bremsesystem bør vare lengre enn det der. Evt ta bilen til et uavhengig verksted/NAF for å få en "second oppinion" og få noe å slå i bordet med. Min er 6 år, har gått snart 100k og bare byttet klosser frem ved rundt 70k.

Ellers, anbefaler å ta noen kraftige nedbremsinger i ny og ned. Spesielt når bilen benyttes så lite som den tydeligvis gjør.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Snapcase på tirsdag 03. mars 2020, klokken 08:59
4 År gammel nå, første EU kontroll og alle skiver og bremseklosser må visst byttes. Bil har gått 26,000km.

9000kr skal Bilia ha for den jobben.
For noe drit.
Ja, noe skikkelig drit. Jeg opplevde nesten det samme med min ved 1. gangs EU kontroll, bare jeg slapp med bremsene bak. Gått under 30k. Hos meg var skivene fulle av gravrust, særlig innersidene bak. Måtte byttes og da tok de klossene samtidig, selv om de var omtrent ubrukt. Som klykken sier, gi fart sett bilen i nøytral og ta en skikkelig nedbremsing før du er "hjemme". Da tar det lenger tid før rusten tar helt over....

Ferry

2018 LCI gir feilmelding om at bremseklosser foran må byttes. Først kom det gule meldinger, nå er det rødt. Men klossene trenger slettes ikke byttes etter 45k km. Har prøvd å resette feilmeldinger langt inne i menyene, men det vil ikke fjerne noe. Har 100k serviceavtale og var nettopp inne for første sjekk. Ble oppringt på forhånd og spurt om jeg ville ha byttet klosser foran. Dette takket jeg nei til, da det kostet ekstra. Og klosser bytter jeg selv etter behov. På meg virker det som om dette er en teller som kun ser på antall kilometer kjørt. Noen som vet om en metode for å slette meldingen? Evt. utstyr jeg trenger? Det opplagte svaret er så klart å kontakte Bilia, men det er litt ekstra bryderi. Særlig i disse virustider.

Kjøleskapet

Det sitter en slitasjevarsler på en av bremseklossene.
I denne er det en tråd som slites av når klossen blir slitt. Dersom denne tråden er slitt bort eller det har blitt et brudd i kretsen av andre årsaker så får du ikke nullstillt varselet.

Torodd Stangeland

Og det tåpelige med den slitasjevarsleren er at den varsler altfor tidlig. Mine klosser var knapt halvslitte.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Klykken

Er det slitasjevarsler på 2014-modeller også? For det har aldri blitt varslet hos meg siden 2014. Men har likevel byttet klosser fremme for 30k siden. På rundt 65k kilometer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Alle BMWer siden 80-tallet har slitasjevarsler. Det var også på min 2014.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

espenw

Har fått beskjed om å bytte klosser foran innen 4000 km. Ser at det er godt over halvparten igjen på disse. Vil det være nok å kun bytte slitasjevarsler? Ingen utfordring med rust.

mroek

Sitat fra: espenw på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:45
Har fått beskjed om å bytte klosser foran innen 4000 km. Ser at det er godt over halvparten igjen på disse. Vil det være nok å kun bytte slitasjevarsler? Ingen utfordring med rust.
Hvis slitasjevarsleren faktisk er trigget fordi klossene er slitt, så er det definitivt ikke over halvparten igjen på dem. Slitasjevarslere er jo laget slik at den ikke skal trigges før det er så lite igjen på klossene at de må skiftes innen forholdsvis kort tid, men noe margin er det jo.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

espenw

Sitat fra: mroek på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:40
Sitat fra: espenw på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:45
Har fått beskjed om å bytte klosser foran innen 4000 km. Ser at det er godt over halvparten igjen på disse. Vil det være nok å kun bytte slitasjevarsler? Ingen utfordring med rust.
Hvis slitasjevarsleren faktisk er trigget fordi klossene er slitt, så er det definitivt ikke over halvparten igjen på dem. Slitasjevarslere er jo laget slik at den ikke skal trigges før det er så lite igjen på klossene at de må skiftes innen forholdsvis kort tid, men noe margin er det jo.

Godt poeng! Da er det egentlig nødvendig å sette på nye slitasjevarslere i samme slengen!

mroek

Sitat fra: espenw på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:54
Sitat fra: mroek på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:40
Sitat fra: espenw på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:45
Har fått beskjed om å bytte klosser foran innen 4000 km. Ser at det er godt over halvparten igjen på disse. Vil det være nok å kun bytte slitasjevarsler? Ingen utfordring med rust.
Hvis slitasjevarsleren faktisk er trigget fordi klossene er slitt, så er det definitivt ikke over halvparten igjen på dem. Slitasjevarslere er jo laget slik at den ikke skal trigges før det er så lite igjen på klossene at de må skiftes innen forholdsvis kort tid, men noe margin er det jo.

Godt poeng! Da er det egentlig nødvendig å sette på nye slitasjevarslere i samme slengen!
Ja, slitasjevarslere som har varslet er brukt opp, og man må ha nye. De koster heldigvis ikke så mye.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA