Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Toalmar

Kjøpte en brukt BMW i3s i vår som hadde ca 10' på telleren. Det var en 2018 modell. Når jeg slo på varmetrådene i bakruten for første gang i høst så jeg at noen tråder i midtfeltet ikke virket. Ruten ble sjekket av forhandler og garanti ble innvilget. Ruten er nå skiftet og alt er bare velstand
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

Vår 14' tar ikke mot lading lenger. Låsepinnen til kabel virker å være stuck. Den går i alle fall ikke ned lenger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

optimist

#1142
Har du kollat om plastspetsen av ett av stiften för DC-laddning  har gått av och lagt sig längst ner i det utrymme där CCS-laddkabeln ska tryckas in?
https://1drv.ms/u/s!AuuN9Kc0fezwgZtvKd0bOZoMQphAnA?e=vasDez
2019 BMW i3 120 Ah
1922 Chevrolet 490 Touring
2017 BMW i3 94 Ah REx (såld)

Klykken

Alt er intakt i selve pluggen. Låsepinnen har kranglet tidligere og blitt smurt opp. Nå er den død...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PilotBRS

Hadde vår BMW i3 60ah registrert januar 2016 på garantiutløpstest hos NAF i Stavanger for en uke siden. Det ble da påpekt defekte støvmansjetter bak (etter begge fremme ble skiftet av Bavaria september 2020), disse ble tatt på garanti. I tillegg ble det påpekt lakkslipp/flassing på støtfanger bak, men de sa muntlig at dette sannsynligvis ikke var dekket av garanti. Bavaria dekket som forventet ikke dette.

Vi har også en ulyd som kommer når vi stopper bilen av og til. Link med lyd: https://youtu.be/yZs22wM9zJg
Bavaria har forsøkt å feilsøke og skiftet en del i AC systemet, men lyden er der fortsatt. Er sporadisk, så vanskelig å feilsøke dessverre. Noe som har opplevd noe lignende?
Tesla Model Y 2021
BMW i3 60Ah 2016

Ferry

Trøbbel med styringa. Bilen har blitt gradvis tregere og tyngre på rattet, med dårlig retur til senter. Bilen fortsetter svingen, og jeg må dra rattet tilbake til nøytral. Gir dårlig føling med underlaget, det er like tungt enten det er våt is eller tørr asfalt. Sendte skiten med bergingsbil. Vil helst ikke fronte ut av en sving. Greit å ha bremser og styring i orden.
Men akk, BMW finner ingen feil og sier alt virker normalt. Så det blir bare påstand mot påstand. Jeg syns en ting, og BMW noe annet. Hva gjør jeg nå? Får en tredjepart til å prøve? Må være noen med litt faglig pondus. Hjelper ikke mye at en eller annen tilfeldig kompis uttaler seg.

PionerThink

Sitat fra: Ferry på mandag 07. desember 2020, klokken 14:30
Trøbbel med styringa. Bilen har blitt gradvis tregere og tyngre på rattet, med dårlig retur til senter. Bilen fortsetter svingen, og jeg må dra rattet tilbake til nøytral. Gir dårlig føling med underlaget, det er like tungt enten det er våt is eller tørr asfalt. Sendte skiten med bergingsbil. Vil helst ikke fronte ut av en sving. Greit å ha bremser og styring i orden.
Men akk, BMW finner ingen feil og sier alt virker normalt. Så det blir bare påstand mot påstand. Jeg syns en ting, og BMW noe annet. Hva gjør jeg nå? Får en tredjepart til å prøve? Må være noen med litt faglig pondus. Hjelper ikke mye at en eller annen tilfeldig kompis uttaler seg.
Flere som har opplevd tilsvarende ref denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41634.0
Jeg stoppet og tok en restart som gjorde at det forsvant. Siden det skjedde har jeg ikke opplevd det igjen!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ferry

Det som beskrives der er et annet problem. Jeg har hatt det også et par ganger. Men det forsvinner ved å restarte bilen. Nå er styringa "feil" hele tida. Har sammenlignet med en annen i3, og en fossilbil. Det virker som om et eller annet går tregt. Jeg mistenker servoenheten. Inntrengning av vann med påfølgende korrosjon. Hvis gummimansjettene på servoen er av samme kvalitet som på støtdemperne, så kan det fort skje. Men det er håpløst å bevise noe uten å gå drastisk til verks. Enn så lenge er det min subjektive oppfatning vs. BMWs.

Egil Fonn

Det kan være fjærbeinslager. Blir disse defekt kan selvoppretting bli treg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Lynet

Mine topplager ble nettopp skiftet. Jeg klaget også på dårlig selvoppretting. Men føler ikke nevneverdig forbedring.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Orbit

Urelatert til styringen i seg selv: Jeg hadde vibrasjoner i ratt ved kjøring av kupévifte på full hastighet, spesielt "Max A/C". Fikk byttet vifte på reklamasjon. Dette var etter ca 70000 km med bruk, alltid med vifte på. Det var tilfeldig at jeg oppdaget dette, så det kan være lurt å sjekke alle viftehastigheter mens en ennå har reklamasjonsmuligheter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tbsa

Sitat fra: Ferry på mandag 07. desember 2020, klokken 14:30
Trøbbel med styringa. Bilen har blitt gradvis tregere og tyngre på rattet, med dårlig retur til senter. Bilen fortsetter svingen, og jeg må dra rattet tilbake til nøytral. Gir dårlig føling med underlaget, det er like tungt enten det er våt is eller tørr asfalt. Sendte skiten med bergingsbil. Vil helst ikke fronte ut av en sving. Greit å ha bremser og styring i orden.
Men akk, BMW finner ingen feil og sier alt virker normalt. Så det blir bare påstand mot påstand. Jeg syns en ting, og BMW noe annet. Hva gjør jeg nå? Får en tredjepart til å prøve? Må være noen med litt faglig pondus. Hjelper ikke mye at en eller annen tilfeldig kompis uttaler seg.

Har samme problem, opplevde for ca en uke siden at styringen låste seg (som om servovirkningen uteble) i et lite sekund. Etterpå har bilen vært tung og  upresis å styre, rattet returnerer ikke etter sving, jeg må aktivt jobbe for at bilen skal gå beint.
På en måte godt å lese at andre har samme problem, da går det an å sammenligne. Jeg må ta turen til Bavaria Stavanger for en sjekk snarest. (i3 fra mars 2018)
i3 Charged, 2018 modell

Klykken

Samme her, på vår 2014. Blitt gradvis tyngre med tiden.

Tidligere opplevde jeg at servoen gikk av og på en periode - trodde jeg hadde punktert, men det kom seg etter en stopp og start.
Link til tråden. https://elbilforum.no/index.php?topic=41634.msg717832

Lukter vi enda en tilbakekalling?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hjelmen

#1153
2015 60ah som feilet på eu kontroll pga dårlig selvoppretting. Rattet føles "seigt" og returnerer ikke helt tilbake. Derav 2'er feil på eu kontrollen.

Har booket tid hos Bavaria stavanger på mandag for sjekk og håper på en enkel fiks. Leser skrekkeksempler hvor tannstang anbefales byttet med kost på 45k for de uten garanti....  :o

moonbuggy

Sitat fra: hjelmen på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:53
2015 60ah som feilet på eu kontroll pga dårlig selvoppretting. Rattet føles "seigt" og returnerer ikke helt tilbake. Derav 2'er feil på eu kontrollen.

Har booket tid hos Bavaria stavanger på mandag for sjekk og håper på en enkel fiks. Leser skrekkeksempler hvor tannstang anbefales byttet med kost på 45k for de uten garanti....  :o
Elbiler mister helt sin berettigelse som miljøalternativ om levetiden begrenses til garantiperioden. Man rystes over prisingen på de enkleste feil. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA