Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av frekri, onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

frekri

Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Microknut

Jeg trodde det var ladeplasser og ikke parkeringsplasser.
Altså at en kun kan står på de om en lader?
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

scoot

2009 Revai

Harlex

Selvfølgelig men går det an å overholde et slik forbud? Er det ikke bare å plugge i uavhengig hvor mye man har på tanken? Frykter et vedtatt forbud ikke har mye effekt. Alle vet jo at det er fy å parkere uten å lade pluss at El-bilister er stort sett som andre og i den sammenheng kan vi trekke frem handikapplasser så er det vel relativt sjelden er ledige til dem som har behovet....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:43
Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:35
For et ufattelig dumt spørsmål - selvfølgelig?
Flott svar til TS... ::)
Burde det ikke være ganske innlysende at hvis du ikke trenger strøm, så parkerer du bare på en vanlig plass?
2009 Revai

Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

pottle

Krysskoblet og la inn to gamle kommentarer jeg har skrevet før. Ser at de er relevante her:

I en liten overgangsperiode så er det vel greit å klage på at du ikke fikk parkere og lade på en elbil-plass. I framtiden så tror jeg ikke at du skal belage deg på at det blir mer plass for deg, fordi det kommer jo i snitt 1000+ nye el-biler på vegen i måneden. Det er dessverre umulig å vedlikeholde 20k offentlige sakte-ladeplasser, som attpåtil skal være gratis.

Det er umulig å serve alle som vi ha gratis lading og parkering på dedikerte plasser. Det blir mer kamp omplassene og lavere og lavere sannsynlighet for at du får ladet. Til en viss grad så mener jeg at disse plassene har utspilt sin rolle fordi en ikke kan/bør beregne at en får ladet. (Selv om en har kjørt langt). Dessverre så kjemper du mot en vindmølle når du maner til at bare biler som er ladedrektige får lov til å stå på en bestemt plass.

I følge meg så er det også litt mye å forlange at det offentlige skal spandere på oss en 6,6 kw eller opp til 22 kw ladehastighet. Det er unødvendig å lage en slik mulighet fordi det umulig kan være en offentlige oppgave å lempe ut strøm til 150 kr dagen på en 6,6 kW 32A stolpe eller opp til 530 kr i gratis strøm per døgn på en stolpe som genererer 22 kW.

Jeg ser ikke for meg at disse lademulighetene kommer. Mulig det er ok at det står noen 16A kontakter her og der for litt vedlikeholdslading, men ingen bør forvente at strøm i "brede" strømmer bør være gratis i framtiden. Noen betaler for det...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:43
Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:35
For et ufattelig dumt spørsmål - selvfølgelig?
Flott svar til TS... ::)
Burde det ikke være ganske innlysende at hvis du ikke trenger strøm, så parkerer du bare på en vanlig plass?
Jo, og det er det bred enighet om. Men jeg er ikke enig i at spørsmålet er ufattelig dumt å stille.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Dette ser jeg nesten hver dag bl.a. i Rådhusgata hvor det stort sett er ladingsprosent blant parkerte biler på < 50% (3-4-5 plasser, avhengig av hvor mange buddy som står parkert). Det er ofte plasser ledig ti meter lengre fram.
Elbilist

cra

Om det blir påbudt å lade så vil noen fortsette å parkere der og plugge i bare for å skjule at de er late. Håpet er vel at flest mulig vil slutte å parkere på ladeplassen fordi det er mindre styr for dem å gå femten meter ekstra enn det er å lete fram og plugge i kabelen og pakke den sammen etterpå. Mye av det samme kan oppnås ved å ha ladeplassene på de minst attraktive plassene i annlegget, altså de lengst vekk fra innganger o.l. Dette har allerede væært diskutert både opp, ned og i mente. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tai

Klart man ikke skal ta en ladeplass hvis man ikke trenger strøm. Det kan fort kommer en annen bil som trenger å "tanke" opp og da er det ufattelig frustrerende hvis det står en annen bil der som ikke lader.

Jeg synes vi Tesla eiere skal være veldig forsiktige med å provosere andre bileiere, være seg elbil eller fossil. Det siste vi ønsker er å bli den nye drittsekk gjengen i trafikken, de billistene alle elsker å hate. Klart, vi bruker jo bare fordelene staten har gitt oss men vi må være forsiktig å ikke misbruke det. Kjører vi rundt og gjør akkurat som vi ønsker uten å ta hensyn vil vi før eller senere få det rett i trynet igjen.
Nøkkelord: Ydmykhet.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sindrej

Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:42
Selvfølgelig men går det an å overholde et slik forbud? Er det ikke bare å plugge i uavhengig hvor mye man har på tanken? Frykter et vedtatt forbud ikke har mye effekt. Alle vet jo at det er fy å parkere uten å lade pluss at El-bilister er stort sett som andre og i den sammenheng kan vi trekke frem handikapplasser så er det vel relativt sjelden er ledige til dem som har behovet....
Folk er så late at de ikke gidder bale med ladekabel når de ikke trenger det.  Da er det mindre arbeid å ta en vanlig parkeringsplass.

eledille

#13
Sitat fra: cra på onsdag 11. desember 2013, klokken 15:01
Om det blir påbudt å lade så vil noen fortsette å parkere der og plugge i bare for å skjule at de er late. Håpet er vel at flest mulig vil slutte å parkere på ladeplassen fordi det er mindre styr for dem å gå femten meter ekstra enn det er å lete fram og plugge i kabelen og pakke den sammen etterpå. Mye av det samme kan oppnås ved å ha ladeplassene på de minst attraktive plassene i annlegget, altså de lengst vekk fra innganger o.l. Dette har allerede væært diskutert både opp, ned og i mente. :)

Jeg er brennsikker på at mange parkerer på elbilplass fordi det virker naturlig - "jeg har jo elbil!" Som fersk elbilist kunne jeg ha gjort det samme selv.

Jeg er også brennsikker på at mange parkerer på elbilplass fordi den ligger så praktisk til. Det kan unngås ved å gjøre det mindre lettvint, og ladeplikt gjør at man må plugge og kveile kabel. Mindre gunstig plassering bidrar. På Gardermoen må man ta vekk et sperretau.

Jeg er enig med pottle i at offentlig treglading på attraktive plasser er i ferd med å utspille sin rolle. Men offentlig lading er fremdeles nødvendig for at folk som bor i leiligheter og ikke har egen p-plass skal kunne eie elbil. Det gjelder både langsom lading der folk bor og gateparkerer og semihurtig lading på kjøpesentre osv.

Kanskje man må utstede et "jeg har ikke egen ladeplass"-bevis og begrense adgangen til tregladerne til de som har dette?

Husk at det offentlige har ansvaret for å holde luftforurensningen nede, og infrastruktur for elbiler er et virkemiddel. Det er antakelig både billigere og mer populært å sette opp ladeplasser enn å begrense fossiltrafikken med f.eks odde og like bilnummer annenhver dag, og jeg ser ikke helt hvorfor ladeplasser skulle være så dyrt å vedlikeholde i forhold til f.eks gatebelysningen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Som andre allerede har påpekt er dette en håpløs problemstilling.

Et forbud/påbud ville være umulig å håndheve i praksis. Ei heller kan man reagere umiddelbart på en elbil så fort ladingen er ferdig - eieren kan jo på det tidspunktet være langt unna - og langt fra alle elbiler har samme mulighet for remote kontroll/oversikt som TMS
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA