Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:35Flott svar til TS... ::)
For et ufattelig dumt spørsmål - selvfølgelig?
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:43Burde det ikke være ganske innlysende at hvis du ikke trenger strøm, så parkerer du bare på en vanlig plass?Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:35Flott svar til TS... ::)
For et ufattelig dumt spørsmål - selvfølgelig?
Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:44Den diskuteres i en annen tråd ;):Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:43Burde det ikke være ganske innlysende at hvis du ikke trenger strøm, så parkerer du bare på en vanlig plass?Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:35Flott svar til TS... ::)
For et ufattelig dumt spørsmål - selvfølgelig?
Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:44Jo, og det er det bred enighet om. Men jeg er ikke enig i at spørsmålet er ufattelig dumt å stille.Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:43Burde det ikke være ganske innlysende at hvis du ikke trenger strøm, så parkerer du bare på en vanlig plass?Sitat fra: scoot på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:35Flott svar til TS... ::)
For et ufattelig dumt spørsmål - selvfølgelig?
Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:42Folk er så late at de ikke gidder bale med ladekabel når de ikke trenger det. Da er det mindre arbeid å ta en vanlig parkeringsplass.
Selvfølgelig men går det an å overholde et slik forbud? Er det ikke bare å plugge i uavhengig hvor mye man har på tanken? Frykter et vedtatt forbud ikke har mye effekt. Alle vet jo at det er fy å parkere uten å lade pluss at El-bilister er stort sett som andre og i den sammenheng kan vi trekke frem handikapplasser så er det vel relativt sjelden er ledige til dem som har behovet....
Sitat fra: cra på onsdag 11. desember 2013, klokken 15:01
Om det blir påbudt å lade så vil noen fortsette å parkere der og plugge i bare for å skjule at de er late. Håpet er vel at flest mulig vil slutte å parkere på ladeplassen fordi det er mindre styr for dem å gå femten meter ekstra enn det er å lete fram og plugge i kabelen og pakke den sammen etterpå. Mye av det samme kan oppnås ved å ha ladeplassene på de minst attraktive plassene i annlegget, altså de lengst vekk fra innganger o.l. Dette har allerede væært diskutert både opp, ned og i mente. :)
Sitat fra: janmb på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:39
Som andre allerede har påpekt er dette en håpløs problemstilling.
Et forbud/påbud ville være umulig å håndheve i praksis. Ei heller kan man reagere umiddelbart på en elbil så fort ladingen er ferdig - eieren kan jo på det tidspunktet være langt unna - og langt fra alle elbiler har samme mulighet for remote kontroll/oversikt som TMS
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:06
Hvorfor skulle det være vanskelig å bøtelegge elbiler på ladeplass som ikke har kontakten i veggen?
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:05Hvis det da ikke er en ledig "vanlig" p-plass, så mener dere vel ikke det skal bli forbudt å stå på elbilplassene selv om man ikke trenger strøm? :o
Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 22:06
Hvis man pålegger elbileiere å ha lader i, så tror jeg mange vil parkere på vanlig plass fordi det går raskere. Det tror jeg er en god løsning.
Jeg mistenker også at mange nye elbileiere ikke er klar over at de kan parkere gratis på vanlige plasser også med tidsur og at det er grunnen til at de står på elbilplassene.
Sitat fra: fredag på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:06
Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.
Sitat fra: schweitzeren på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:21
Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!
Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:40Sitat fra: fredag på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:06
Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.
Hva hjelper det at bilene må være tilkoblet lader for å få lov til å parkere på elladeplass? Da tar jo folk ut kabelen og lader eller later som de lader. Du og vi får ikke mer plass til å lade uansett.
Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:40
Hva hjelper det at bilene må være tilkoblet lader for å få lov til å parkere på elladeplass? Da tar jo folk ut kabelen og lader eller later som de lader. Du og vi får ikke mer plass til å lade uansett.
Sitat fra: schweitzeren på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:21Jesper - i P10? på Gardermoen er antallet P-plasser i ferd med å bli kraftig utvidet. I tillegg (og dette vil glede deg) er det bestilt skilter som tydelig presiserer at plassene er for de som har behov for å lade!
Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!
Så derfor kjære Tesla kompiser.... holde dere unna lade plasser når det ikke trengs... veit det er lettvint at parkere eks på Gardermoen.... men det er ikke mange av os som tenger det!
Jeg kjører ofte der opp med min Tesla og parkerer ikke der hvis jeg ikke må...
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:08Sitat fra: schweitzeren på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:21Jesper - i P10? på Gardermoen er antallet P-plasser i ferd med å bli kraftig utvidet. I tillegg (og dette vil glede deg) er det bestilt skilter som tydelig presiserer at plassene er for de som har behov for å lade!
Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!
Så derfor kjære Tesla kompiser.... holde dere unna lade plasser når det ikke trengs... veit det er lettvint at parkere eks på Gardermoen.... men det er ikke mange av os som tenger det!
Jeg kjører ofte der opp med min Tesla og parkerer ikke der hvis jeg ikke må...
Tror det skal stå "P-plass for lading av elbil" eller noe sånt.
Plassene i huset på Gardermoen er alt for bra plassert, for de misbrukes av folk som ikke trenger lading. Men det er infrastrukturen som er årsaken til plasseringen.
Sitat fra: cra på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:02Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:05Hvis det da ikke er en ledig "vanlig" p-plass, så mener dere vel ikke det skal bli forbudt å stå på elbilplassene selv om man ikke trenger strøm? :o
Jo, faktisk. Man parkerer da ikke foran ei bensinpumpe hvis det ikke er andre ledig plasser heller? (noen gjør sikkert det, men forskjellen er på en bensinstasjon skal man vanligvis bare en kjapp tur inn for å kjøpe noe, eller et annet raskt ærend).
En elbil som ikke skal lade må sidestilles med en fossilbil, med det unntak at det er gratis å parkere offentlig.
Sitat fra: fredag på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:06
Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.
Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?
Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.
Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?
I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.
Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.
I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?
Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser. Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)
Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:51Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?
Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser. Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)
Ehhhh.. Jeg bruker bilen veldig mye i jobb og venter tilatelse til 32A i garasje hjemme (etter ett avslag ) og flere Type2 hurtigladere rundt om kring.
Rekkeviddeangsten har jeg nesten daglig pga dette.
Det kan hende at mitt ladebehov er større enn en med Leaf, så så ikke døm utifra størrelsen på bilen eller batteripakken. Det er forbruket om avgjør det.
Teslaer trenger også strøm !!
Sitat fra: Cheetah på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:06Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:51Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?
Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser. Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)
Ehhhh.. Jeg bruker bilen veldig mye i jobb og venter tilatelse til 32A i garasje hjemme (etter ett avslag ) og flere Type2 hurtigladere rundt om kring.
Rekkeviddeangsten har jeg nesten daglig pga dette.
Det kan hende at mitt ladebehov er større enn en med Leaf, så så ikke døm utifra størrelsen på bilen eller batteripakken. Det er forbruket om avgjør det.
Teslaer trenger også strøm !!
Bra svar.
Det har vært en del innlegg om P11 plassene på Gardermoen. De er til bruk for både passasjerer og de ansatte.
Jeg jobber på Gardermoen og bare for å komme meg til/fra jobb (140km tur/retur) så tømmer jeg batteriet med ca 180 km hver dag om vinteren.
Jeg har ikke mulighet til lading hjemme og må derfor bruke ladeplassene på jobb (Gardermoen).
Jeg er derfor helt avhengig av lading på jobb (ca 110km/dag på 13A lading i 8 timer) og det dekker ikke mitt ukentlige behov for lading. Som man ser har jeg et "underskudd" på 30-70 km per dag, bare på kjøring til/fra jobb. I tillegg kommer kjøring i andre ærend.
Da blir det litt trist å bli "dømt" av Leaf/Miev eiere fordi man har en Tesla.
Jeg hadde aldri kjøpt en elbil med kort rekkevidde, fordi det ikke hadde vært mulig å ha noe glede av den med mitt kjøremønster.
Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:54
Verre synes jeg det er nå man parkerer på ladeplass uten å lade selv om øvrige plasser er gratis og til og med mer praktiske. Så en S på Gulskogensenteret i går som stod på ladeplass uten å lade.
Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:41Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.
Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?
I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.
Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.
I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
Dette spørsmålet dreier seg om moral og nestekjærlighet, ikke elbil..
Mennesker er egoister i natur, men vi har fått utdelt en form for intelligens og empati som virker av og til ..
Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 29. januar 2014, klokken 07:32Selv lader jeg der jeg kan. Jeg ville ikke under noen omstendighet parkert på en ladeplass UTEN å lade bilen. Det er intet mindre enn åpenlyst misbruk av ordningen. Og det viser at du er en giddalaus tulling.
Hva skal man gjøre hvis det er en ledig parkeringsplass, og det er en elbil plass. (Hvis du ikke trenger strøm).
Dette kan være en relevant problemstilling i Oslo.
Trenger jeg å si hva jeg hadde gjort ::)
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:22
Og jeg minner igjenn om at Oslo kommune etablerer ladeplasser for elbil, i motsetning til parkeringsplasser for elbil...
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:04Praksis på ladeplassene i Oslo viser at prosentfordelingen her inne samsvarer lite med bruk av lademuligheter på parkeringsplasser med lading.
Heldigvis er så og si alle enige her om at ladeplassene er for de som skal lade :)
Bare 15% som ikke vil rette seg etter dette....
Sitat fra: Omnilord på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:44Trist, men sant. Se bare på Gardermoen i p-huset hvor plassene er merket klart og tydelig "parkering for lading av elbil". Enkelte gir blanke i andre dessverre.Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:04Praksis på ladeplassene i Oslo viser at prosentfordelingen her inne samsvarer lite med bruk av lademuligheter på parkeringsplasser med lading.
Heldigvis er så og si alle enige her om at ladeplassene er for de som skal lade :)
Bare 15% som ikke vil rette seg etter dette....
Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
Problemet med å innføre påbudt lading er jo at noen/flere vil sette inn ladern med nesten toppet batteri.
Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
En annen diskusjon er om det skal være en "folkerett" til å få ladeplass hvis man dagpendler med en bil som krever lading for å komme hjem. Men det er en annen diskusjon.
Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
Er det rettferdig at (hypotetiske) naboen som kjøpe seg en gammel Think da jeg kjøpte TMS, til en helt annen pris, skal ha en rett til å få enkel og gratis parkering fordi han trenger strøm mens jeg eventuelt må betale for å stå i parkeringshus til tross at jeg kjøpte en fornuftig elbil hvor jeg ikke er avhengig av lading?
Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
Det er ikke lett dette her, men påbud om "lading" (eller alibi for å lade) på elbilplasser blir rett og slett for dumt!
Sitat fra: cairnz på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:42
Snakket med en parkeringsbetjent i Oslo kommune om dette, hun sa at plassene var for elbiler, uavhengig om de ladet eller ikke, men at de hadde fått en forespørsel om lade-problemstillingen fra bl.a. elbilforeningen. Det var dog ikke noe ønske fra deres side å overholde et "ladepåbud". Plassene er for elbiler, det er bare ekstraservice at det er ladestolpe der. Slik oppfattet jeg det.
Sitat fra: sn0le på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:37Er det null stress ?
Null stress å finne ut hvem som eier bilen som står der.
Enten via heftelser i Brønnøysundregisteret eller via SMS-tjeneste.
Da er det bare å ringe vedkommende og si "Hei, jeg skulle gjerne ladet jeg. Har du mulighet til å flytte bilen siden du ikke lader?"
Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33Med sånne som deg er det ikke rart at dette er blitt et stort problem.
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.
Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?
I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.
Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.
I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 29. januar 2014, klokken 16:49Men han har vel rett i at mange kjøper elbiler for å kunne kjøre til og fra jobben samt å kunne parkere gratis hele dagen? I tillegg til andre fordeler selvsagt. Elbil-parkeringen på Aker Brygge og Tjuvholmen er f.eks full av biler med ulik batterikapasitet men det er kun et spørsmål om å komme tidlig nok, ikke hvorvidt du trenger lading. Skulle man betalt for en dag på q-park rett ved er det fort 300kr dagen så man kan nesten ikke kreve at de med stort batteri skal velge det? Parkering er for mange like viktig som bompenger og kollektivfelt er for andre. Selv tar jeg bussen bare så det er sagt...Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33Med sånne som deg er det ikke rart at dette er blitt et stort problem.
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.
Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?
I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.
Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.
I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
Sitat fra: Omnilord på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:41Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:22
Og jeg minner igjenn om at Oslo kommune etablerer ladeplasser for elbil, i motsetning til parkeringsplasser for elbil...
Du liker å påpeke dette, problemet er bare at Oslo kommune på sine offisielle sider sier:
"Oslo kommune har over 500 parkeringsplasser med lading."
Kanskje det burde hete, og være, noe annet - slik som ladeplasser, men det er nå engang ikke slik i dag.
Sitat fra: sn0le på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:54
En kjapp SMS for å finne eier, så sjekke gulesider for å finne mobnr.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. januar 2014, klokken 21:29Jeg mener at hver eneste ny "ladeplass" de etablerer i virkeligheten er det Oslo kommune kaller "parkeringsplasser med lading" når de er ferdigstilte. Har til gode å se noe annet så langt.
Mener du at Oslo kommune har sluttet arbeidet med å etablere ladeplasser slik at flere kjører elbil og istedenfor etablerer parkeringsplasser for elbil så de som kjører elbil skal slippe å lete etter parkeringsplass?
Har du sakspapirer eller referater som viser dette?
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 29. januar 2014, klokken 16:49Personangrep er alltid hyggelig, men jeg setter så klart pris på at du er ærlig om hva du tenker om andre som kanskje påpeker noe du ikke liker.
Med sånne som deg er det ikke rart at dette er blitt et stort problem.
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 29. januar 2014, klokken 17:22
Jeg synes det er uakseptabelt at noen elbilister oppnevner seg selv til dommere. Lovverket er slik det er og det må vi alle respektere.
Sitat fra: eledille på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:11
Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte blir så voldsomt provosert over dette med å måtte plugge i ledningen? Det blir ca ett minutt ekstra jobb for å få stå på ladeplassen, enten man trenger ladingen eller ikke. Det er jo ikke mye ekstra strev for de som egentlig jakter på parkeringsplass.
Jeg er helt enig i at gratis parkeringsplass hele dagen i pressområder er en stor elbilfordel, og at man ikke kan forvente at de som ikke trenger lading ikke vil benytte seg av det så lenge det er tillatt, men da trenger man vel ikke å hisse seg sånn opp over å måtte plugge i? Dette ville hjelpe mye på å redusere problemet med folk som opptar elbilplasser uten å lade når det er andre p-plasser ledig, bare med litt mindre gullforgylt beliggenhet.
I tillegg tror jeg nok det er på tide å sette av noen av ladeplassene til de som virkelig MÅ ha strøm ved å innføre betaling på noen av plassene og prise dem så %#&* høyt at de stort sett står ledige. Det er billigere å kunne eie elbil fordi man kan stole på at man finner strøm når man må ha det, enn å ikke kunne ha elbil fordi alle gratisplasser er opptatt fra klokka 07:15.
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da? Du lader ikke bare fordi bilen er plugget i (ja, nå satt jeg dette på spissen, men jeg syns det blir for dumt at man skal måtte plugge i en kabel for at alle skal bli glade). Det hadde vært morsomt om man fikk bot for å stå på en ladeplass uten at bil tar til seg strøm - er det dit vi virkelig vil??
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30Sitat fra: eledille på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:11
Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte blir så voldsomt provosert over dette med å måtte plugge i ledningen? Det blir ca ett minutt ekstra jobb for å få stå på ladeplassen, enten man trenger ladingen eller ikke. Det er jo ikke mye ekstra strev for de som egentlig jakter på parkeringsplass.
Jeg er helt enig i at gratis parkeringsplass hele dagen i pressområder er en stor elbilfordel, og at man ikke kan forvente at de som ikke trenger lading ikke vil benytte seg av det så lenge det er tillatt, men da trenger man vel ikke å hisse seg sånn opp over å måtte plugge i? Dette ville hjelpe mye på å redusere problemet med folk som opptar elbilplasser uten å lade når det er andre p-plasser ledig, bare med litt mindre gullforgylt beliggenhet.
I tillegg tror jeg nok det er på tide å sette av noen av ladeplassene til de som virkelig MÅ ha strøm ved å innføre betaling på noen av plassene og prise dem så %#&* høyt at de stort sett står ledige. Det er billigere å kunne eie elbil fordi man kan stole på at man finner strøm når man må ha det, enn å ikke kunne ha elbil fordi alle gratisplasser er opptatt fra klokka 07:15.
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da?
SitatDu lader ikke bare fordi bilen er plugget i (ja, nå satt jeg dette på spissen, men jeg syns det blir for dumt at man skal måtte plugge i en kabel for at alle skal bli glade). Det hadde vært morsomt om man fikk bot for å stå på en ladeplass uten at bil tar til seg strøm - er det dit vi virkelig vil??
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da?
Sitat fra: cra på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:09Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da?
Ideelt sett: Ja, selvsagt! Det blir jo det samme som at du flytter bilen etter at du har fylt bensin; du lar den ikke stå ved pumpa og går på kino. Hvorvidt det er praktisk mulig å flytte bilen i løpet av arbeidsdagen er selvsagt en annen sak. Samtidig er det jo fristende å stille spørsmål om hvor stort behovet for å lade egentlig var hvis det var fullt etter en time? ;) Det kan selvsagt være den timen som skal til for at man kommer seg hjem den dagen, men hvis det er situasjonen så bør man i alle fall ha såpass til bondevett/folkeskikk at man hvis det er mulig flytter bilen når ladingen er ferdig så andre med samme behov kommer seg hjem den dagen også.
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:47
Og det er her jeg mener mye av sakens kjerne ligger. En bensinstasjon er til å fylle drivstoff til bilen - ikke til å parkere på. En parkeringsplass forbeholdt elbiler, med lademuligheter, er noe helt annet!
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:47
Igjen når det er sagt så personlig syns jeg ikke dette er et veldig stort problem, og de aller fleste opptrer med gjensidig respekt som Cheeta skriver.
Sitat fra: BjornH på fredag 31. januar 2014, klokken 09:35Det er jeg helt enig med deg i. Det er vel her det gjelder å bruke hodet og tenke litt på andre mennesker. Det er forskjell på type P-plasser og ikke minst hvor de står mht alternativer. Og det er selvfølgelig forskjell på rene ladeplasser (Superlader/hurtiglader) og Parkeringsplass med lademulighet(typisk i bysentrum). Det er vel bare å erkjenne at endel folk er mer opptatt av egne rettigheter enn det å ta hensyn.
Dersom det ikke er andre ledige plasser i nærheten forstår jeg godt at man tar en "ladeplass". Men det irriterer meg at det stadig står både en og to elbiler på parkeringsplassene med lademulighet i Frognerparken når resten av parkeringsplassen har mange ledige plasser uten tidsbegrensning. Jeg tar meg da friheten til å søke opp eieren og sende følgende SMS:
"Hei :-) Er det du som står parkert på parkeringsplass med lademulighet uten å lade ved Frognerparken? Det har du selvfølgelig all rett og lov til, men det er kanskje litt lite hensynsfult og unødvendig siden det er masser av ledige plasser rett ved siden av.
/mvh elbilist som trenger strøm"
De siste par dagene har jeg sendt tilsammen 5 SMS-er. I fare for å komme med litt "alle svaner er hvite logikk her"... men undrer meg over at det alltid er en Leaf registrert på en kvinne...
Jeg syns iallefall det er relativti lite hensynsfult å parkere på en plass med lademulighet uten å lade når det er masser av ledige plasser 10-20 meter unna.
Sitat fra: toS på fredag 31. januar 2014, klokken 10:16
Det er vel bare å erkjenne at endel folk er mer opptatt av egne rettigheter enn det å ta hensyn.
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 31. januar 2014, klokken 10:37
Jeg synes ikke noen skal forlange at man kjører rundt kvartal etter kvartal for å finne ledig ordinær plass.
Sitat fra: eledille på fredag 31. januar 2014, klokken 11:58
For meg som også har en elbil med kort rekkevidde og trenger å parkere i sentrum av og til ville det være mye bedre å kunne betale 300 kroner dagen de få gangene jeg trenger det for å kunne bruke elbilen min.
Sitat fra: fthorsen på fredag 31. januar 2014, klokken 13:07Sitat fra: eledille på fredag 31. januar 2014, klokken 11:58
For meg som også har en elbil med kort rekkevidde og trenger å parkere i sentrum av og til ville det være mye bedre å kunne betale 300 kroner dagen de få gangene jeg trenger det for å kunne bruke elbilen min.
Mange/nesten alle parkeringshus tilbyr en eller annen form for lading. Da løser jo du problemet ditt med å parkere i et slikt når du trenger det? Med mindre ladepunktene er opptatt her også da - er usikker på benyttelsesgraden på ladepunkter i parkeringshus. Et tips - mange parkeringshus har en del schuko uttak som ikke er "dokumentert" og ikke er reservert som elbilplasser.
Sitat fra: Cheetah på fredag 31. januar 2014, klokken 13:29
Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".
Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.
Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.
Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm
Sitat fra: RaBalder på fredag 31. januar 2014, klokken 17:28Sitat fra: Cheetah på fredag 31. januar 2014, klokken 13:29
Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".
Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.
Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.
Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm
"Nei, jeg vil ha gratis strøm"
- Hvem er det vi skal forlange gratis strøm av?
- Og hvordan skal vi få noen andre til å betale for strømmen?
Rimelig tullete... :o
Sitat fra: janmb på søndag 09. mars 2014, klokken 20:12
Og det er dessverre helt meningsløst å innføre noe ladepåbud - ettersom de da bare plugger seg i for å ha alibi for å stå der.
Sitat fra: bjodnes på mandag 10. mars 2014, klokken 09:47
Var på Stavanger lufthavn 2 ganger i uken som var. På den store parkeringsplassen er det 6 ladeplasser (tror jeg) rett ved bommen der du kjører inn. De to gangene jeg var der var det 1 stk Saxo som ladet den ene dagen. Det var alt. Resten var fylt opp av el-biler som bare parkerte. Klart det er lettvint å finne parkering nærmest mulig terminalen, men lite solidarisk for de som MÅ lade mens de er borte.