Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av frekri, onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

Philip Marlowe

I Oslo blir det stadig færre "vanlige" p-plasser. Jeg leste et sted at i 2014 skal kommunen øke dette med 200 nye elbilplasser. Dette fører til en tilsvarende reduksjon av de andre plassene. Hvis det da ikke er en ledig "vanlig" p-plass, så mener dere vel ikke det skal bli forbudt å stå på elbilplassene selv om man ikke trenger strøm?  :o
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

eledille

Sitat fra: janmb på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:39
Som andre allerede har påpekt er dette en håpløs problemstilling.

Et forbud/påbud ville være umulig å håndheve i praksis. Ei heller kan man reagere umiddelbart på en elbil så fort ladingen er ferdig - eieren kan jo på det tidspunktet være langt unna - og langt fra alle elbiler har samme mulighet for remote kontroll/oversikt som TMS

Hvorfor skulle det være vanskelig å bøtelegge elbiler på ladeplass som ikke har kontakten i veggen? Ellers skal man ikke undervurdere effekten av å bare sette opp et skilt med beskjed om et påbud, de fleste retter seg etter det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:06
Hvorfor skulle det være vanskelig å bøtelegge elbiler på ladeplass som ikke har kontakten i veggen?

Fordi de som er usolidariske nok til å oppta ladeplass uten å lade sannsynligvis ville plugge i enten de trenger det eller ei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

frekri

Hvis man pålegger elbileiere å ha lader i, så tror jeg mange vil parkere på vanlig plass fordi det går raskere. Det tror jeg er en god løsning.

Jeg mistenker også at mange nye elbileiere ikke er klar over at de kan parkere gratis på vanlige plasser også med tidsur og at det er grunnen til at de står på elbilplassene.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

cra

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:05Hvis det da ikke er en ledig "vanlig" p-plass, så mener dere vel ikke det skal bli forbudt å stå på elbilplassene selv om man ikke trenger strøm?  :o

Jo, faktisk. Man parkerer da ikke foran ei bensinpumpe hvis det ikke er andre ledig plasser heller? (noen gjør sikkert det, men forskjellen er på en bensinstasjon skal man vanligvis bare en kjapp tur inn for å kjøpe noe, eller et annet raskt ærend).

En elbil som ikke skal lade må sidestilles med en fossilbil, med det unntak at det er gratis å parkere offentlig.

Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 22:06
Hvis man pålegger elbileiere å ha lader i, så tror jeg mange vil parkere på vanlig plass fordi det går raskere. Det tror jeg er en god løsning.

Jeg mistenker også at mange nye elbileiere ikke er klar over at de kan parkere gratis på vanlige plasser også med tidsur og at det er grunnen til at de står på elbilplassene.

Enig; folk er late, og tar minste motstands vei. (også jeg kan kjenne meg igjen i det.)  Det er viktig at forhandlere/selgere er flinke til å gjøre oppmerksomme på at det ikke bare er ladeplassene som er gratis for elbilister!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

schweitzeren

Man skal klart man IKKE parkere på lade plass hvis man ikke trenger det!

Problemet er at nu som der er kommet veldig mange ferskinger med elbil og spesielt de med Tesla skjønner ikke helt hvordan det er at gå tom allerede efter 100-140km....

Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!

Så derfor kjære Tesla kompiser.... holde dere unna lade plasser når det ikke trengs... veit det er lettvint at parkere eks på Gardermoen.... men det er ikke mange av os som tenger det!
Jeg kjører ofte der opp med min Tesla og parkerer ikke der hvis jeg ikke må...

Fortsatt god dag
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

fredag

Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.

Noen sentrale elbil-ladeplasser (Aker Brygge, Tjuvholmen) bør også innføre krav om betaling i arbeidstiden. Betaling er en normal måte som samfunnet bruker for å fordele begrensede ressurser mer effektivt. Målet må være å frigjøre flere plasser slik at ladeplassene faktisk være tilgjengelige for desperate ladetrengende elbilister.

Private p-plasser over en viss størrelse i byene pålegges å ha en viss andel ladeplasser, fortrinnsvis type2-kontakt uten integrert kabel, siden dette er europeisk standard for elbil ladeplass.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pottle

#22
Sitat fra: fredag på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:06
Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.

Hva hjelper det at bilene må være tilkoblet lader for å få lov til å parkere på elladeplass? Da tar jo folk ut kabelen og lader eller later som de lader. Du og vi får ikke mer plass til å lade uansett.

Sitat fra: schweitzeren på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:21
Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!

Fint at det ordnet seg for deg. Men, hvorfor har ikke Teslaene lov til å stå der? Hva om det kom 13 Tesla fra Midt-Norge og er på business i London natten over? Teslaen trenger vel en 24-30 timer på å lade seg opp så dette passer jo bra med et besøk i London?

Lærdommen her er at en dessverre ikke kan ta ladeplass for gitt, vi er for mange allerede med den infrastrukturen vi har. Husk vi er 20 tusen biler and counting.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

fredag

Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:40
Sitat fra: fredag på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:06
Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.

Hva hjelper det at bilene må være tilkoblet lader for å få lov til å parkere på elladeplass? Da tar jo folk ut kabelen og lader eller later som de lader. Du og vi får ikke mer plass til å lade uansett.

Jeg tror det vil hjelpe. Det blir litt mer hassle for de som bare skal parkere. De må da mye mer aktivt lure seg til en gratis parkering. Handlingen med å koble til ladekabelen blir en påminnelse om hva disse plassene egentlig er der for. Psykologisk viktig.

For kommunen blir det en stor endring. De ser idag på dette som p-plasser med lademulighet. De har visst ikke lov til å drive med salg av strøm. Men de har lov til å ta betalt for parkering. Jeg mener de bør fokusere mer på mest mulig lading istedet for mest mulig parkering.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laumb

Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:40
Hva hjelper det at bilene må være tilkoblet lader for å få lov til å parkere på elladeplass? Da tar jo folk ut kabelen og lader eller later som de lader. Du og vi får ikke mer plass til å lade uansett.

Du blir i hvert fall kvitt de som skal en "kjapp tur inn" - og ikke gidder å ta fram ladekabelen da det er mer bry enn verdi.


Angående Gardermoen; De bygger ut 19 nye ladeplasser - jeg tolker dette dithen som at de har forstått problemet til vår venn over med Thinken. :) Er dette P11 forresten? Min kone står på ladeplass der de dagene hun kjører Tesla - hun er instruert i å lade når hun står på elbilplass.

Øyvind.h

Sitat fra: schweitzeren på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:21
Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!

Så derfor kjære Tesla kompiser.... holde dere unna lade plasser når det ikke trengs... veit det er lettvint at parkere eks på Gardermoen.... men det er ikke mange av os som tenger det!
Jeg kjører ofte der opp med min Tesla og parkerer ikke der hvis jeg ikke må...
Jesper - i P10? på Gardermoen er antallet P-plasser i ferd med å bli kraftig utvidet. I tillegg (og dette vil glede deg) er det bestilt skilter som tydelig presiserer at plassene er for de som har behov for å lade!
Tror det skal stå "P-plass for lading av elbil" eller noe sånt.

Plassene i huset på Gardermoen er alt for bra plassert, for de misbrukes av folk som ikke trenger lading. Men det er infrastrukturen som er årsaken til plasseringen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:08
Sitat fra: schweitzeren på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:21
Jeg kjørte til Gardermoen i Tirsdags med min Think og den MÅ lades for at komme hjem igjen..... der var fylt med bla 13 Tesla og en del Leaf's og en enkelt Trilling.... arrangerte med en kompis at legge nøkkelen så han kunne flytte bilen hvis der var plass når han kom 2 timer senere... bare flaks at det ble ordnet!

Så derfor kjære Tesla kompiser.... holde dere unna lade plasser når det ikke trengs... veit det er lettvint at parkere eks på Gardermoen.... men det er ikke mange av os som tenger det!
Jeg kjører ofte der opp med min Tesla og parkerer ikke der hvis jeg ikke må...
Jesper - i P10? på Gardermoen er antallet P-plasser i ferd med å bli kraftig utvidet. I tillegg (og dette vil glede deg) er det bestilt skilter som tydelig presiserer at plassene er for de som har behov for å lade!
Tror det skal stå "P-plass for lading av elbil" eller noe sånt.

Plassene i huset på Gardermoen er alt for bra plassert, for de misbrukes av folk som ikke trenger lading. Men det er infrastrukturen som er årsaken til plasseringen.

Viktig at Oslo Kommune krever lading på ladeplasser, slik at folk ikke tar med seg uvanen med å parkere uten å lade fra Oslo Kommunes ladeplasser til andre ladeplasser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

schweitzeren

P10 J.... Jeg skrev aldri at der ikke må stå Tesla'er... men at de ikke skal stå der hvis det ikke trengs.... gjelder for alle el-bilene... men de fleste foruten Tesla trenger juice for at komme heim  :-\

Jeg parkerer ofte der da jeg er på dagsturer og alltid er seint ute til flyet mitt  :-[

Jeg har sett at der kommer flere plasser på Gardermoen og det er bra... men tror ikke jeg kjører Think igjen.... Der burde være reservert plasser til gode gamle norske biler.... og kun de ::)

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Thomas Parsli

Jeg stemte "Ja", selv om det burde vært unødvendig.

Men jeg antar late tullinger som ikke gidder å parkere ti meter lenger unna synes det er utrolig mye arbeid å koble til ladekabelen og heller kjøer de ekstra ti meterene.

Med parkeringsforbud på ladeplass og ladeplasser lengst mulig unna inngangen på sentre tror jeg det blir mange ledige ladeplasser!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thor2014

Reservert for ladende elbil, kan vel ikke være så vanskelig.

Hvor er forresten ladeplassene på Gardermoen plassert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA