Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av frekri, onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

eledille

#90
Thomas, det er helt umulig å kunne garantere ledig ladeplass i sentrum til de som lade uten å innføre såpass høy betaling at folk foretrekker å la være å stå der hvis de ikke trenger lading.

Du sier at du ha lading og satser likevel på å finne noe ledig selv om sannsynligheten er liten. Det er kanskje ikke så lurt og mange vil ikke våge seg på noe sånt. De må i stedet betale for større batteri, hvis de har råd. For meg som også har en elbil med kort rekkevidde og trenger å parkere i sentrum av og til ville det være mye bedre å kunne betale 300 kroner dagen de få gangene jeg trenger det for å kunne bruke elbilen min. Mangel på ledige lademuligheter er åpenbart til hinder for økt elbilandel, for hvis man var garantert å finne lademulighet på destinasjonen så ville man klare seg med halvparten så stort batteri.

I områder der parkeringsplass reservert for elbil er et stort gode enten det er lademulighet eller ikke, så vil det ikke hjelpe å påby tilkoblet ladekabel engang. Det må betaling til for å kunne (nesten) garantere lademulighet, sånn er det bare.

11 kW Type 2-stolper ville være godt egnet til betalte ladeplasser.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

pottle

Debatt-deltakere:

Nå krangler vi, så kWh-ene fyker, om tilgjengeligheten av og definisjonen på parkeringsplasser. Til nå har vi bare noen og 20 tusen elbiler som kjører rundt.

Jeg spør noe retorisk: Hva har dere tenkt å gjøre når det er 50 tusen elbiler som skal ha et offentlig gratis ladepunkt? Hva skjer når det er 100 tusen elbiler?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

cra

Det er vel derfor det haster med å få på plass løsnmingene allerede nå. Både i form av offisielle regler, betalingsløsninger, gentlemannsregler, holdninger og det som er. Det vil jo ikke bli bedre etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

FThorsen

Sitat fra: eledille på fredag 31. januar 2014, klokken 11:58
For meg som også har en elbil med kort rekkevidde og trenger å parkere i sentrum av og til ville det være mye bedre å kunne betale 300 kroner dagen de få gangene jeg trenger det for å kunne bruke elbilen min.

Mange/nesten alle parkeringshus tilbyr en eller annen form for lading. Da løser jo du problemet ditt med å parkere i et slikt når du trenger det? Med mindre ladepunktene er opptatt her også da - er usikker på benyttelsesgraden på ladepunkter i parkeringshus. Et tips - mange parkeringshus har en del schuko uttak som ikke er "dokumentert" og ikke er reservert som elbilplasser.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Cheetah

Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".

Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.

Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.

Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm

eledille

Sitat fra: fthorsen på fredag 31. januar 2014, klokken 13:07
Sitat fra: eledille på fredag 31. januar 2014, klokken 11:58
For meg som også har en elbil med kort rekkevidde og trenger å parkere i sentrum av og til ville det være mye bedre å kunne betale 300 kroner dagen de få gangene jeg trenger det for å kunne bruke elbilen min.

Mange/nesten alle parkeringshus tilbyr en eller annen form for lading. Da løser jo du problemet ditt med å parkere i et slikt når du trenger det? Med mindre ladepunktene er opptatt her også da - er usikker på benyttelsesgraden på ladepunkter i parkeringshus. Et tips - mange parkeringshus har en del schuko uttak som ikke er "dokumentert" og ikke er reservert som elbilplasser.

Nå tenkte jeg litt fremover og forestilte meg hvordan det ville bli med enda mange flere elbiler. Jeg har både tjuvladet på udokumenterte uttak og tigget strøm på bensinstasjoner ved enkelte anledninger, men vi kan jo ikke basere oss på sånt i lengden :)

Jeg synes man skulle sette av noen av plassene i de verste pressområdene til betalt lading og så prøve å finne en pris som gjør at det bare blir nesten fullt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RaBalder

Sitat fra: Cheetah på fredag 31. januar 2014, klokken 13:29
Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".

Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.

Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.

Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm

"Nei, jeg vil ha gratis strøm"


  • Hvem er det vi skal forlange gratis strøm av?
  • Og hvordan skal vi få noen andre til å betale for strømmen?

Rimelig tullete... :o

Cheetah

Sitat fra: RaBalder på fredag 31. januar 2014, klokken 17:28
Sitat fra: Cheetah på fredag 31. januar 2014, klokken 13:29
Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".

Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.

Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.

Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm

"Nei, jeg vil ha gratis strøm"


  • Hvem er det vi skal forlange gratis strøm av?
  • Og hvordan skal vi få noen andre til å betale for strømmen?

Rimelig tullete... :o

Det er jo ikke det som er spørsmålet.
Jeg tror du skjønte sammenhengen, men du skal vel bare være morsom på andres bekostning.....?

mecanica vergara

Etter å ha sett denne tråden har jeg blitt litt oppmerksom på hva som praktiseres i Oslo. I sentrum kan det se ut som litt i underkant av 50% av plassene langs gater brukes uten å lade. De benyttes stort sett av mindre elbiler (Buddy mm. og Nissan Leaf). Sjelden mann ser Teslaer på disse plassene. Enten man har en Leaf eller en Buddy vil jeg tro at 95% de som bruker disse til pendling har kapasitet t/r. Så det noen kaller misbruk her inne er nok mye mer utbredt en hva noen tror. Bor man i Asker og jobber i Oslo sentrum har mann faktisk kapasitet til å komme seg begge veier med en liten Buddy. Bor mann i Drammen og jobber i Oslo så har mann også rekkevidde begge veier. Bor man i Elverum og pendler til Oslo har man kapasitet t/r med en model S.

Skal da plassene være eksklusive for de som bor i Oslo og ikke har lademulighet hjemme?

Hvis folk kan fylle hjemme og benytte alternative plasser når de daglig står i Oslo vil det være godt med plasser til de som kjører Buddy fra Kongsberg til Oslo hver dag. Da er det nok mange her inne som burde ha dårlig samvittighet.

Jeg tror ikke vi kommer fra at plassene vil bil fylt opp i tiden fremover. Betaling for ålade vil hjelpe. Men de fleste er nok seg selv nærmest.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

akseln

I dag tidlig kl. 05:10 parkerte jeg min Leaf på ladeplass ved Sagene skole. Kun 1 av 6 plasser var ledig. Av de 5 som stod der, var det kun 2 som ladet. Ingen Tesla. Dette er et sted der det relativt enkelt kan finnes gratis gateparkering bare man gidder å lete litt.

Opplever at lokale beboere i Oslo benytter ladeplass som sin private parkeringsplass. Biler kan gjerne stå på samme ladeplass en hel helg.

janmb

Selv om man skulle ønske seg det, kan man ikke forvente at elbilister ikke benytter reserverte plasser for elbil selv om de ikke lader - så lenge reglene er som de er. Og det er dessverre helt meningsløst å innføre noe ladepåbud - ettersom de da bare plugger seg i for å ha alibi for å stå der.

Det som kanskje kunne hjelpe var en rimelig streng tidsbegrensning - uansett om man lader eller ei, slik at man fikk nok rotasjon til at alle som trenger lading hvertfall kommer til noe av tiden. Det ville også kunne eliminere over-natta-parkering på slike plasser, i det grad det faktisk utgjør noe problem.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: janmb på søndag 09. mars 2014, klokken 20:12
Og det er dessverre helt meningsløst å innføre noe ladepåbud - ettersom de da bare plugger seg i for å ha alibi for å stå der.

De som bevisst velger å være ra***øl gjør det. De som ikke visste bedre gjør det ikke. Det samme gjelder de lateste som heller går ti meter ekstra enn å drasse fram kabelen. Ikke vil tiltaket koste nevneverdig mye heller, så det kan innføres så å si over natta. På sikt vil det antakelig være hensiktsmessig (og mer effektivt) å ta betalt for bilene som står på ladeplassene, mens de kan stå gratis på plassene rundt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bjodnes

Var på Stavanger lufthavn 2 ganger i uken som var. På den store parkeringsplassen er det 6 ladeplasser (tror jeg) rett ved bommen der du kjører inn. De to gangene jeg var der var det 1 stk Saxo som ladet den ene dagen. Det var alt. Resten var fylt opp av el-biler som bare parkerte. Klart det er lettvint å finne parkering nærmest mulig terminalen, men lite solidarisk for de som MÅ lade mens de er borte.
iOn 2012 modell
2013 model S 85

jkirkebo

Sitat fra: bjodnes på mandag 10. mars 2014, klokken 09:47
Var på Stavanger lufthavn 2 ganger i uken som var. På den store parkeringsplassen er det 6 ladeplasser (tror jeg) rett ved bommen der du kjører inn. De to gangene jeg var der var det 1 stk Saxo som ladet den ene dagen. Det var alt. Resten var fylt opp av el-biler som bare parkerte. Klart det er lettvint å finne parkering nærmest mulig terminalen, men lite solidarisk for de som MÅ lade mens de er borte.

Send mail til eier og forklar problemet samt spør pent om de kan vurdere å skilte om. Jeg tror de fleste vil være positive til et slikt enkelt tiltak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA