Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med lading i minusgrader

Startet av frskby, søndag 08. desember 2013, klokken 15:33

« forrige - neste »

frskby

Problemer med å få ladet i dag. Har forsøkt 2 offentlige ladestasjoner og privat hjemme i Lillestrøm. En ting er jo at den store "kontakten" til Tesla ikke passer inn i ladeboksen. Forsøkte så med skjøteledning. Feil i display: "Charging cable problem" på begge stasjonene, i tillegg til hjemme.
Ringte så Road Assistance her nå, og de sa det sannsynligvis skyldes kulda... Var visst mange som hadde meldt inn dette i dag. Nå er det -6 grader ute. Det kan jo love bra mot vinteren.
Noen andre med bedre forslag?
Og hva gjøres når ikke kontakten til Tesla passer i ladeboksen? Har alle med skjøteledning i tillegg?
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016


petersv

Kjør varmeapparatet i en halvtime, så blir bil og batteri varmt og den tar lading. Du kan også kjøre en tur og vente til "heating battery" meldinga er borte.

el-fanboy

Når du får Charge cable problem, prøv å ta ut kabelen fra bilen, vent litt, og dytt inn igjen ladekabelen. Funker ofte for meg, hvis jeg prøver noen ganger. Evt prøv å snu kontakta i veggen. (Har ikke funka for meg, men ser at det har funka for noen på forumet)

Husk at hvis batteriet er kaldt, tar det en stund til den begynner lading, den bruker de første minuttene til å varme batteriet.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Rasmus.B

Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Den biten er jo verre med Leafen. Jeg har opplevd å nesten tømme batteriet før jeg fikk regen av merkbar størrelse. Med én temperaturstrek på batteriet er det fint lite regen man får. Med Teslaen er det bare å forvarme en tid i forveien så har man ihvertfall 15kW, og det øker fort til rundt 30.

Kjørte ellers rundt i Oslo sentrum med Teslaen i dag (lå bak en grå P85+ en stund faktisk) og den oppførte seg helt eksemplarisk på det glatte føret. Lå først i flere lyskryss (jeg pleier å stoppe når det blir gult, i motsetning til mange andre) og ga på passe ut av kryssene. Det var ingen biler som var i nærheten av å holde følge. Antispinn jobbet helt uanstrengt og sørget for å utnytte 100% av det festet som R2-dekkene ga. Er foreløpig særdeles fornøyd med vinteregenskapene.

Bilen står nå hos Tesla på Skøyen for montering av dobbeltlader i morgen. Tirsdag kveld blir det test av 22kW mobil lading (vel, 18kW...) på Ishavsveiens røde stikk på Vestby og Rygge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Hva mener du med nye UMC'er, er det snakk om noen utskifting?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Thor2014

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Den biten er jo verre med Leafen. Jeg har opplevd å nesten tømme batteriet før jeg fikk regen av merkbar størrelse. Med én temperaturstrek på batteriet er det fint lite regen man får. Med Teslaen er det bare å forvarme en tid i forveien så har man ihvertfall 15kW, og det øker fort til rundt 30.

Kjørte ellers rundt i Oslo sentrum med Teslaen i dag (lå bak en grå P85+ en stund faktisk) og den oppførte seg helt eksemplarisk på det glatte føret. Lå først i flere lyskryss (jeg pleier å stoppe når det blir gult, i motsetning til mange andre) og ga på passe ut av kryssene. Det var ingen biler som var i nærheten av å holde følge. Antispinn jobbet helt uanstrengt og sørget for å utnytte 100% av det festet som R2-dekkene ga. Er foreløpig særdeles fornøyd med vinteregenskapene.

Bilen står nå hos Tesla på Skøyen for montering av dobbeltlader i morgen. Tirsdag kveld blir det test av 22kW mobil lading (vel, 18kW...) på Ishavsveiens røde stikk på Vestby og Rygge.
Er de gratis?
Har sett pluggen ved siden av hurtigladeren.

Cowboystrekk

Sitat fra: Brede på søndag 08. desember 2013, klokken 15:39
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Kjekk å ha.
Greier ikke å forstå ut ifra beskrivelsa, men er det uttak både til blåplugg og vanlig schuko eller 2 blåuttak?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på søndag 08. desember 2013, klokken 20:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:53
Bilen står nå hos Tesla på Skøyen for montering av dobbeltlader i morgen. Tirsdag kveld blir det test av 22kW mobil lading (vel, 18kW...) på Ishavsveiens røde stikk på Vestby og Rygge.
Er de gratis?
Har sett pluggen ved siden av hurtigladeren.

Ja, det er ikke noe betalingsløsning koblet til disse. Forhåpentligvis er det strøm i de også, det blir som sagt testet på onsdag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Supert, trenger bare en kort skjøt så jeg kan få brukt offentlige ladestasjoner og greie å parkere med "snuten" fram ved huset :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Epleskreller

Er problemet med lading i kulda koblet til UMC eller bilen?

Håper det er den svake UMC'en som er problemet... Snakket i vår med eieren av den første private TMS i Norge (US-versjon) og han fortalte at han hadde slitt med å lade på 10A kurs i kulda på fjellet. Denne skrudde seg av etter litt.. Han måtte finne og låne en 16A kurs før han fikk ladet.

Skremmende at de hittil sier at:
-Lading virker kanskje ikke pga. 5-7 minusgrader
-UMC kan kortslutte om du lader i regnet
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Rasmus.B


[/quote]

Hva mener du med nye UMC'er, er det snakk om noen utskifting?
[/quote]Nei, jeg har ikke hørt om utskifting av UMC, men at den er ett problem er helt klart. Når UMC må plugges inn og ut, ladeluke må lukkes og åpnes, noen må inn og starte bilen igjen, snu shuko stikket for å få til å lade, og hvis det i tillegg er kaldt, så må en stå og vente til batteriet er varmt før en kan se om bilen tar lading denne gangen?
Til sammenlikning så plugger jeg inn ladekabelen fra kittet til Zerocarbonworld,  og da funker det hver gang. Dette er altså en "hjemmelaget" lade løsning som er mye,mye bedre en UMC' en til Tesla. Nå kan det jo være at det er shuko adapteret som er problemet,  men det er det ingen som vet enda.
Når det gjelder vinter egenskapene til Teslaen, så er det sikkert greit, og hovedgrunnen til at jeg valgte Leafen og ikke Tesla ut til Gardermoen i morges var vel egentlig at Teslaen ikke vil vekkes opp av appen for å forvarmes (-10 i dag), mens Leafen svarte ganske straks, og var god og varm 25 minutter senere.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

D.O

Har ikke fått bilen enda, men hvordan velger dere forvarming? er det å stille inn temp i kupe som også fører til at batteriet varmes, eller er det en egen funksjon kun for batteri?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA