Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med lading i minusgrader

Startet av frskby, søndag 08. desember 2013, klokken 15:33

« forrige - neste »

Teslafrank

Jeg har noen erfaringer:

Min Model S har ikke alltid startet å lade, selv om det blinker  grønt lys i porten. "Charging will start momentialliry"  eller noe slikt.

Da ser man at det er spenning inn, men bilen trekker ikke noe strøm.

Det har ofte hjulpet med å trekke ut kontakten fra bilen og sett tilbake, MEN OGSÅ TA UT UMC`n fra støpselet.

Virker som den "nullstiller" seg når UMC ikke har strøm.

Har også opplevd at det hjelper å snu Schuko`n selv om jeg er høyst usikker på om dette er tilfeldig eller ikke. Kan ha sammenheng med at du kobler fra strømmen fra UMC.  (dette med å snu schuko burde egentlig ikke ha noe å si, siden vi har med vekselstrøm å gjøre)

Skal nå denne uken få testet lading med blått adapter fra 230V 32A- 1- fas.

Det har også hendt et par ganger at ladingen har stoppet om natten, og DET er irriterende.

I går opplevde jeg i minusgrader, at den ladet, men trakk kun 1 Amp. Da var bilen kald og stått i 12 timer i mange minus. Ladingen kommer etter hvert, men den må varme batteriet før den lader.

På Roadsteren har jeg aldri opplevd ladeproblemer. Der kommuniserer også bilen med beskjeder: "Heating battery", etc, som gjør at brukeren skjønner hva som skjer.

Står nå på "nippet" til å installere Saltolader,  men skal først teste ut blått adapter denne uken.

cairnz

Elbilist

elnino

Sitat fra: Teslafrank på mandag 09. desember 2013, klokken 12:39
Jeg har noen erfaringer:

Min Model S har ikke alltid startet å lade, selv om det blinker  grønt lys i porten. "Charging will start momentialliry"  eller noe slikt.

Da ser man at det er spenning inn, men bilen trekker ikke noe strøm.

Det har ofte hjulpet med å trekke ut kontakten fra bilen og sett tilbake, MEN OGSÅ TA UT UMC`n fra støpselet.

Virker som den "nullstiller" seg når UMC ikke har strøm.

Har også opplevd at det hjelper å snu Schuko`n selv om jeg er høyst usikker på om dette er tilfeldig eller ikke. Kan ha sammenheng med at du kobler fra strømmen fra UMC.  (dette med å snu schuko burde egentlig ikke ha noe å si, siden vi har med vekselstrøm å gjøre)

Skal nå denne uken få testet lading med blått adapter fra 230V 32A- 1- fas.

Det har også hendt et par ganger at ladingen har stoppet om natten, og DET er irriterende.

I går opplevde jeg i minusgrader, at den ladet, men trakk kun 1 Amp. Da var bilen kald og stått i 12 timer i mange minus. Ladingen kommer etter hvert, men den må varme batteriet før den lader.

På Roadsteren har jeg aldri opplevd ladeproblemer. Der kommuniserer også bilen med beskjeder: "Heating battery", etc, som gjør at brukeren skjønner hva som skjer.

Står nå på "nippet" til å installere Saltolader,  men skal først teste ut blått adapter denne uken.

Har du fått blått adapter fra Tesla?

Lanber

Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Om Lotuser sier vi det slik: TADTS som er selgeren som forklarer kundene som spør hvorfor det fks lekker inn vann: "They all do that sir"

fitzox

Jeg satt teslaen på lading før jeg dro til gran canaria for en drøy uke siden. Har fungert fint, og sist gang jeg sjekket appen for noen få dager siden, stod den med ca 80% som den skulle. (står det "charging" også når den har nådd ønsket nivå? husker ikke helt)  Nå står det i alle fall "parked" og den taper kilometer for hver dag. Får ikke satt igang ladingen igjen. Må vel be svigers stikke innom for å jazze med den j... kabelen igjen da.
Merkelig nok lyser ladelyset grønt på bilen (på appen) fortsatt. +6 grader i garasjen nå.
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Det er ikke veldig praktisk nei. Om batteriet må varmes burde den øyeblikkelig trukket det som går an fra veggen og brukt det til varming av batteri" Altså burde det stått 13A (eller 26A eller hva man nå har) i strømtrekk men 0km/t inntil den faktisk begynte å lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 15:02
Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Det er ikke veldig praktisk nei. Om batteriet må varmes burde den øyeblikkelig trukket det som går an fra veggen og brukt det til varming av batteri" Altså burde det stått 13A (eller 26A eller hva man nå har) i strømtrekk men 0km/t inntil den faktisk begynte å lade.
Er det ikke det den gjør, ref vedlagt bilde?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lanber

Den trakk 1A når døra var igjen men såfort jeg åpner døra starter varmeapperatet, det trekker mer enn 13A så da gikk det 13A inn i bilen

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på mandag 09. desember 2013, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 15:02
Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Det er ikke veldig praktisk nei. Om batteriet må varmes burde den øyeblikkelig trukket det som går an fra veggen og brukt det til varming av batteri" Altså burde det stått 13A (eller 26A eller hva man nå har) i strømtrekk men 0km/t inntil den faktisk begynte å lade.
Er det ikke det den gjør, ref vedlagt bilde?
Døra må være igjen og klimaanlegg av for at det skal være mulig å se.

EDIT: Lanber kom meg i forkjøpet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslafrank

Tror det ligger et blått i posten i dag, sier ikke mer før jeg er sikker...:)

Skal komme med bilder når jeg tester!

Mons

Sitat fra: fitzox på mandag 09. desember 2013, klokken 13:16
Jeg satt teslaen på lading før jeg dro til gran canaria for en drøy uke siden. Har fungert fint, og sist gang jeg sjekket appen for noen få dager siden, stod den med ca 80% som den skulle. (står det "charging" også når den har nådd ønsket nivå? husker ikke helt)  Nå står det i alle fall "parked" og den taper kilometer for hver dag. Får ikke satt igang ladingen igjen. Må vel be svigers stikke innom for å jazze med den j... kabelen igjen da.
Merkelig nok lyser ladelyset grønt på bilen (på appen) fortsatt. +6 grader i garasjen nå.

Jeg oppdaget i dag et triks for å starte ladingen når dette ladekabelproblemet oppstår. Når kabelen er koblet til, men den ikke vil lade, starter jeg forvarming via app'en. Da begynner bilen å ta strøm fra ladekabelen, og i neste omgang kan man starte lading ved hjelp av app'en. Da begynner bilen å lade. Til slutt kan man skru av forvarming. Ladingen fortsetter likevel. Fungerer fint, og antyder at dette kanskje først og fremst er et softwareproblem?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

petersv

Sitat fra: Mons på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:02
Sitat fra: fitzox på mandag 09. desember 2013, klokken 13:16
Jeg satt teslaen på lading før jeg dro til gran canaria for en drøy uke siden. Har fungert fint, og sist gang jeg sjekket appen for noen få dager siden, stod den med ca 80% som den skulle. (står det "charging" også når den har nådd ønsket nivå? husker ikke helt)  Nå står det i alle fall "parked" og den taper kilometer for hver dag. Får ikke satt igang ladingen igjen. Må vel be svigers stikke innom for å jazze med den j... kabelen igjen da.
Merkelig nok lyser ladelyset grønt på bilen (på appen) fortsatt. +6 grader i garasjen nå.

Jeg oppdaget i dag et triks for å starte ladingen når dette ladekabelproblemet oppstår. Når kabelen er koblet til, men den ikke vil lade, starter jeg forvarming via app'en. Da begynner bilen å ta strøm fra ladekabelen, og i neste omgang kan man starte lading ved hjelp av app'en. Da begynner bilen å lade. Til slutt kan man skru av forvarming. Ladingen fortsetter likevel. Fungerer fint, og antyder at dette kanskje først og fremst er et softwareproblem?

Bra funn! Skal testes.

Line

Hei,
Har akkurat kjøpt en brukt Tesla (2014 mod).
Forrige eier haddde fått boks montert for lading hjemme, mens jeg foreløpig bare har kabelen.
I går fikk jeg da problemer med å lade.
Fikk lurt det til etter å ha lest tråden her da, ved å ta ladekabelen inn og legge den på badegulvet, forvarmet bilen og gikk så ut igjen med kabelen.

Har det kommet noen løsning på dette problemet? Jeg kan jo ikke holde på slik hele vinteren.

Line

Også_Øyvind_H

Jeg har aldri hatt slike problem - har ladet mye ute i fuktig vær.

Det tyder vel på at kabelen ikke er tett, og du vil kjapt få ny hos Tesla (jeg fikk nettopp ny "bare" fordi knappen ikke virket.

Kabelen er en så essensiell del av bilen at det skal ikke være en usikkerhetsfaktor (du bør selvsagt ha en Type 2 kabel i tillegg/som backup).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

petersv

Bytt EVSEen hos Tesla, men har nok fuktskader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA