Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: frskby på søndag 08. desember 2013, klokken 15:33

Tittel: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: frskbysøndag 08. desember 2013, klokken 15:33
Problemer med å få ladet i dag. Har forsøkt 2 offentlige ladestasjoner og privat hjemme i Lillestrøm. En ting er jo at den store "kontakten" til Tesla ikke passer inn i ladeboksen. Forsøkte så med skjøteledning. Feil i display: "Charging cable problem" på begge stasjonene, i tillegg til hjemme.
Ringte så Road Assistance her nå, og de sa det sannsynligvis skyldes kulda... Var visst mange som hadde meldt inn dette i dag. Nå er det -6 grader ute. Det kan jo love bra mot vinteren.
Noen andre med bedre forslag?
Og hva gjøres når ikke kontakten til Tesla passer i ladeboksen? Har alle med skjøteledning i tillegg?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Bredesøndag 08. desember 2013, klokken 15:39
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Kjekk å ha.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: petersvsøndag 08. desember 2013, klokken 18:00
Kjør varmeapparatet i en halvtime, så blir bil og batteri varmt og den tar lading. Du kan også kjøre en tur og vente til "heating battery" meldinga er borte.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: el-fanboysøndag 08. desember 2013, klokken 18:54
Når du får Charge cable problem, prøv å ta ut kabelen fra bilen, vent litt, og dytt inn igjen ladekabelen. Funker ofte for meg, hvis jeg prøver noen ganger. Evt prøv å snu kontakta i veggen. (Har ikke funka for meg, men ser at det har funka for noen på forumet)

Husk at hvis batteriet er kaldt, tar det en stund til den begynner lading, den bruker de første minuttene til å varme batteriet.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Rasmus.Bsøndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. desember 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Den biten er jo verre med Leafen. Jeg har opplevd å nesten tømme batteriet før jeg fikk regen av merkbar størrelse. Med én temperaturstrek på batteriet er det fint lite regen man får. Med Teslaen er det bare å forvarme en tid i forveien så har man ihvertfall 15kW, og det øker fort til rundt 30.

Kjørte ellers rundt i Oslo sentrum med Teslaen i dag (lå bak en grå P85+ en stund faktisk) og den oppførte seg helt eksemplarisk på det glatte føret. Lå først i flere lyskryss (jeg pleier å stoppe når det blir gult, i motsetning til mange andre) og ga på passe ut av kryssene. Det var ingen biler som var i nærheten av å holde følge. Antispinn jobbet helt uanstrengt og sørget for å utnytte 100% av det festet som R2-dekkene ga. Er foreløpig særdeles fornøyd med vinteregenskapene.

Bilen står nå hos Tesla på Skøyen for montering av dobbeltlader i morgen. Tirsdag kveld blir det test av 22kW mobil lading (vel, 18kW...) på Ishavsveiens røde stikk på Vestby og Rygge.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Stellarsøndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Hva mener du med nye UMC'er, er det snakk om noen utskifting?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Thor2014søndag 08. desember 2013, klokken 20:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. desember 2013, klokken 19:15
Synd det skal være så ustabilt og komplisert å få ladet. Noe av det absolutt viktigste med en elbil er jo lading, og hvis en ikke kan stole på at bilen vil lade ødelegger det mye av godfølelsen for min del iallfall. Leafen min starter lading hver eneste gang, uten unntak. I dag tidlig valgte jeg å ta Leafen i stedet for Teslaen på arbeid pga. av snø og kulde. Litt trist egentlig, men Leafen kan jeg jo stole på. Dette greiene med at regen er dissabled når det er kaldt er også et problem.  Hvordan er det å kjøre ned fra fjellet etter en helg i kuldegrader og tung bil som må file på bremsene over lengre tid? Nå har ikke jeg hytte på fjellet, men det er det mange andre som har. Kanskje det ordner seg over tid med software oppdateringer og nye umc' er som virker, hver gang.

Den biten er jo verre med Leafen. Jeg har opplevd å nesten tømme batteriet før jeg fikk regen av merkbar størrelse. Med én temperaturstrek på batteriet er det fint lite regen man får. Med Teslaen er det bare å forvarme en tid i forveien så har man ihvertfall 15kW, og det øker fort til rundt 30.

Kjørte ellers rundt i Oslo sentrum med Teslaen i dag (lå bak en grå P85+ en stund faktisk) og den oppførte seg helt eksemplarisk på det glatte føret. Lå først i flere lyskryss (jeg pleier å stoppe når det blir gult, i motsetning til mange andre) og ga på passe ut av kryssene. Det var ingen biler som var i nærheten av å holde følge. Antispinn jobbet helt uanstrengt og sørget for å utnytte 100% av det festet som R2-dekkene ga. Er foreløpig særdeles fornøyd med vinteregenskapene.

Bilen står nå hos Tesla på Skøyen for montering av dobbeltlader i morgen. Tirsdag kveld blir det test av 22kW mobil lading (vel, 18kW...) på Ishavsveiens røde stikk på Vestby og Rygge.
Er de gratis?
Har sett pluggen ved siden av hurtigladeren.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Cowboystrekksøndag 08. desember 2013, klokken 20:07
Sitat fra: Brede på søndag 08. desember 2013, klokken 15:39
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Kjekk å ha.
Greier ikke å forstå ut ifra beskrivelsa, men er det uttak både til blåplugg og vanlig schuko eller 2 blåuttak?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. desember 2013, klokken 20:14
Sitat fra: Thor2014 på søndag 08. desember 2013, klokken 20:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:53
Bilen står nå hos Tesla på Skøyen for montering av dobbeltlader i morgen. Tirsdag kveld blir det test av 22kW mobil lading (vel, 18kW...) på Ishavsveiens røde stikk på Vestby og Rygge.
Er de gratis?
Har sett pluggen ved siden av hurtigladeren.

Ja, det er ikke noe betalingsløsning koblet til disse. Forhåpentligvis er det strøm i de også, det blir som sagt testet på onsdag.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. desember 2013, klokken 20:14
Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 08. desember 2013, klokken 20:07
Sitat fra: Brede på søndag 08. desember 2013, klokken 15:39
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Kjekk å ha.
Greier ikke å forstå ut ifra beskrivelsa, men er det uttak både til blåplugg og vanlig schuko eller 2 blåuttak?

En av hver ja.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Cowboystrekksøndag 08. desember 2013, klokken 20:27
Supert, trenger bare en kort skjøt så jeg kan få brukt offentlige ladestasjoner og greie å parkere med "snuten" fram ved huset :)
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Epleskrellersøndag 08. desember 2013, klokken 20:49
Er problemet med lading i kulda koblet til UMC eller bilen?

Håper det er den svake UMC'en som er problemet... Snakket i vår med eieren av den første private TMS i Norge (US-versjon) og han fortalte at han hadde slitt med å lade på 10A kurs i kulda på fjellet. Denne skrudde seg av etter litt.. Han måtte finne og låne en 16A kurs før han fikk ladet.

Skremmende at de hittil sier at:
-Lading virker kanskje ikke pga. 5-7 minusgrader
-UMC kan kortslutte om du lader i regnet
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Rasmus.Bsøndag 08. desember 2013, klokken 21:45

[/quote]

Hva mener du med nye UMC'er, er det snakk om noen utskifting?
[/quote]Nei, jeg har ikke hørt om utskifting av UMC, men at den er ett problem er helt klart. Når UMC må plugges inn og ut, ladeluke må lukkes og åpnes, noen må inn og starte bilen igjen, snu shuko stikket for å få til å lade, og hvis det i tillegg er kaldt, så må en stå og vente til batteriet er varmt før en kan se om bilen tar lading denne gangen?
Til sammenlikning så plugger jeg inn ladekabelen fra kittet til Zerocarbonworld,  og da funker det hver gang. Dette er altså en "hjemmelaget" lade løsning som er mye,mye bedre en UMC' en til Tesla. Nå kan det jo være at det er shuko adapteret som er problemet,  men det er det ingen som vet enda.
Når det gjelder vinter egenskapene til Teslaen, så er det sikkert greit, og hovedgrunnen til at jeg valgte Leafen og ikke Tesla ut til Gardermoen i morges var vel egentlig at Teslaen ikke vil vekkes opp av appen for å forvarmes (-10 i dag), mens Leafen svarte ganske straks, og var god og varm 25 minutter senere.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: D.Osøndag 08. desember 2013, klokken 21:57
Har ikke fått bilen enda, men hvordan velger dere forvarming? er det å stille inn temp i kupe som også fører til at batteriet varmes, eller er det en egen funksjon kun for batteri?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Havebigfunsøndag 08. desember 2013, klokken 22:00
Sitat fra: D.O på søndag 08. desember 2013, klokken 21:57
Har ikke fått bilen enda, men hvordan velger dere forvarming? er det å stille inn temp i kupe som også fører til at batteriet varmes, eller er det en egen funksjon kun for batteri?
I appen velger du kupetemp- da brukes batteriet og varmes .
Batterivarmerfunksjon uten kupevarme finnes ikke sålangt bortsett fra under lading. Den ønskes dog sterkt.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Knut Øygardsøndag 08. desember 2013, klokken 22:41
Jeg hadde trøbbel med å få starta lading i dag. Plundra i flere timer.

Fikk bilen til å starte lading etter å ha plugge i og ut noen ganger, men sjekka app etter en time: "charging stopped". Da var det ut i bilen og plugge ut og inn igjen. Noen ganger fikk jeg blått lys i ladeporten og spenningsmåling i dashbord på 19-20V. Andre ganger var det grønt pulserende lys, ~230V men 0A og "Starting to charge". Resatte UMC noen ganger, starta bilen og kjørte noen meter frem og tilbake. Lot bilen stå en halv time med "Starting to charge"- ingenting skjedde. Etter noen turer til med kabel ut og inn starta bilen til slutt å lade.

Bilen har stått i ca 24 timer i noen få minusgrader i Oslo med etter at jeg avbrøyt lading på 270km typical på lørdag. Tanken var å starte lading igjen noen timer før jeg skulle ut å kjøre igjen for å få litt lunk i batteriet.

Moralen: plugg bilen i og lad godt opp mens batteriet er varmt etter forrige tur. Forvarming får skje fra batteriet.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Tesla sitt vintertest program er tydeligvis noe en overlater til kundene. Det er kanskje en grunn til at de etablerte produsentene ikke er på banen helt enda, de gjennomtester nok modellene sine vesentlig mer under alle forhold enn det vi ser at tesla har gjort med Model S.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: VigdisAmandag 09. desember 2013, klokken 02:46

Sitat fra: KnutGol på søndag 08. desember 2013, klokken 22:41
Jeg hadde trøbbel med å få starta lading i dag. Plundra i flere timer.

Fikk bilen til å starte lading etter å ha plugge i og ut noen ganger, men sjekka app etter en time: "charging stopped". Da var det ut i bilen og plugge ut og inn igjen. Noen ganger fikk jeg blått lys i ladeporten og spenningsmåling i dashbord på 19-20V. Andre ganger var det grønt pulserende lys, ~230V men 0A og "Starting to charge". Resatte UMC noen ganger, starta bilen og kjørte noen meter frem og tilbake. Lot bilen stå en halv time med "Starting to charge"- ingenting skjedde. Etter noen turer til med kabel ut og inn starta bilen til slutt å lade.

Bilen har stått i ca 24 timer i noen få minusgrader i Oslo med etter at jeg avbrøyt lading på 270km typical på lørdag. Tanken var å starte lading igjen noen timer før jeg skulle ut å kjøre igjen for å få litt lunk i batteriet.

Moralen: plugg bilen i og lad godt opp mens batteriet er varmt etter forrige tur. Forvarming får skje fra batteriet.
Hei, hadde noe av den samme oppførselen her. Startet å lade ved hjemkomst, men måtte stoppe lading for å gi rom for sentralstøvsugeren en stund - og så glemte jeg å plugge i bilen etterpå - frem til nå nettopp.
Umc klarte fint å åpne luken - plugget i, deretter sto det "starting to charge".
Satte meg i bilen og skrudde på viftene i bilen. Samme ladestatus hele tiden.
Snøen på ruten startet å fordampet mens jeg satt der - rimelig effektivt. Satt vel en 10 min kanskje.
Tok så turen ut for å koble av umc, lukke ladelokket, åpne igjen og plugge i på nytt.
Inn i bilen igjen og sjekke status - nå kom tidsangivelsen opp forholdsvis kjapt, og jeg kunne lukke og låse for kvelden.
Litt omstendelig, men om jeg forstår det rett, ble batteriet varmet de 10 min, for så å lade etter en restart av ladesekvensen.
Det virker på meg innimellom som om bilen er mer en bit med SW der ikke alle kombinasjoner av rekkefølge virker/er testet ut/er tenkt på..

Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Hyperstressmandag 09. desember 2013, klokken 07:04
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Tesla sitt vintertest program er tydeligvis noe en overlater til kundene. Det er kanskje en grunn til at de etablerte produsentene ikke er på banen helt enda, de gjennomtester nok modellene sine vesentlig mer under alle forhold enn det vi ser at tesla har gjort med Model S.

Det tror jeg også. Som nevnt tidligere, E-golf er testet i flere år, mens Tesla gikk fra alphabiler til produksjonsbiler på et par måneder..
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: gbzdocmandag 09. desember 2013, klokken 08:39
Ja, for de har jo ikke testet noe som helst av sin teknoligi gjennom Roadsterne...?

At vi er et land med et særere strømnett enn Tesla hadde forutsatt er jo synd, men de ordner nok opp bare de får litt tid på seg.

Tror vi skal være glade for at de faktisk har prioritert oss så mye som de har. :)
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Maartensommermandag 09. desember 2013, klokken 10:07
Bilen har stått opp med feil bein i dag.  Det er -2c og får beskjed om at det er feil på ladekabel.  Har tatt den ut inn av bilen x-antall ganger, resettet UMC, koblet UMC av og på kontakten uten hell.

Får gi bilen noen timer til å klimatisere seg, så prøver jeg igjen.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Zneipmandag 09. desember 2013, klokken 10:09
Jeg blir mer og mer glad for at jeg installerte en Saltoboks. Det burde ikke være nødvendig, men er en forholdsvis liten investering for å slippe mye knot virker det som.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: fonbergmandag 09. desember 2013, klokken 10:17
Sitat fra: Maartensommer på mandag 09. desember 2013, klokken 10:07
Bilen har stått opp med feil bein i dag.  Det er -2c og får beskjed om at det er feil på ladekabel.  Har tatt den ut inn av bilen x-antall ganger, resettet UMC, koblet UMC av og på kontakten uten hell.

Får gi bilen noen timer til å klimatisere seg, så prøver jeg igjen.

Jeg satte bilen på lading med original UMC i går kveld i -14, og i morres i -11. Ingen problemer.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Øyvind.hmandag 09. desember 2013, klokken 10:26
Sitat fra: Zneip på mandag 09. desember 2013, klokken 10:09
Jeg blir mer og mer glad for at jeg installerte en Saltoboks. Det burde ikke være nødvendig, men er en forholdsvis liten investering for å slippe mye knot virker det som.
Hadde Salto levert en med bryter for åpning av ladeluken hadde jeg bestilt for lenge siden. Håper de kommer med det etter hvert :)

UMC`en min er for øvrig like feilfri i +10 som -10. Men jeg må få smurt ladeluken snart :) Den åpner seg ikke alltid. Har funnet ut at det enkleste er å legge trykk helt i kanten der den er hengslet. Da spretter den alltid ut, uten bruk av kredittkort eller annet.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: saxmandag 09. desember 2013, klokken 10:33
Vi var på hytta i helga med fint vintervær og ca -10 grader i lufta. Plugget i lading etter en kjøretur, men da jeg sjekket status et par timer senere var meldingen fortsatt at ladingen ville starte snart. Plugget ut og inn igjen men fikk da feilmelding på ladekabelen. Skjermen viste at den fikk spenning, noe som liknet veldig på problemet med den første UMC'en jeg fikk som ikke leverte "pilot signalet". Jeg mener dette kommunikasjonsignalet går på de to minste kontaktene i type 2 støpselet. Uansett, tok hele UMC'en inn og la den på varmegulvet en halvtime, blåste og renset kontaktene, og bingo - tok lading på første forsøk.

Så i dette tilfellet var ikke problemet bilen men UMC'en - enten bare kulde eller kontaktproblem eller en kombinasjon av de to. Bilen var på dette tidspunktet gjennomkald.

Tragisk at en så godt totalprodukt skal plages med en så dårlig ladekabel. Jeg håper virkelig Tesla jobber overtid med å rette opp dette skamflekken.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: daggadmandag 09. desember 2013, klokken 11:08
Dette er jo noe de må absolutt få fikset. Skal ikke være nødvendig med noe manuell forvarming før en skal lade..
Jeg er helt sikker på at dette er noe Tesla relativt enkelt kan fikse.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: gbzdocmandag 09. desember 2013, klokken 12:12
Særlig siden det ser ut til at trdjeparts ladeløsninger fungerer mer eller mindre feilfritt.

Min UMC må bytts av flere årsaker, så er spent på om en ny funker bere på de vanlige lade-glitchene.

Men har (bank i bordet) alltid fått ladet, bare er litt unødig plunder de få gangene den hikker.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Orcuzmandag 09. desember 2013, klokken 12:15
Planlegger å sette opp en type 2 kontakt hjemme og bruke kabel fra salto. Da vil jeg slippe disse problemene sant?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Maartensommermandag 09. desember 2013, klokken 12:19
Da var UMC (eller bilen) i bedre humør. 

Etter 2 timer på varmekabler i gangen (UMC) var den villig til å fylle opp tanken.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Teslafrankmandag 09. desember 2013, klokken 12:39
Jeg har noen erfaringer:

Min Model S har ikke alltid startet å lade, selv om det blinker  grønt lys i porten. "Charging will start momentialliry"  eller noe slikt.

Da ser man at det er spenning inn, men bilen trekker ikke noe strøm.

Det har ofte hjulpet med å trekke ut kontakten fra bilen og sett tilbake, MEN OGSÅ TA UT UMC`n fra støpselet.

Virker som den "nullstiller" seg når UMC ikke har strøm.

Har også opplevd at det hjelper å snu Schuko`n selv om jeg er høyst usikker på om dette er tilfeldig eller ikke. Kan ha sammenheng med at du kobler fra strømmen fra UMC.  (dette med å snu schuko burde egentlig ikke ha noe å si, siden vi har med vekselstrøm å gjøre)

Skal nå denne uken få testet lading med blått adapter fra 230V 32A- 1- fas.

Det har også hendt et par ganger at ladingen har stoppet om natten, og DET er irriterende.

I går opplevde jeg i minusgrader, at den ladet, men trakk kun 1 Amp. Da var bilen kald og stått i 12 timer i mange minus. Ladingen kommer etter hvert, men den må varme batteriet før den lader.

På Roadsteren har jeg aldri opplevd ladeproblemer. Der kommuniserer også bilen med beskjeder: "Heating battery", etc, som gjør at brukeren skjønner hva som skjer.

Står nå på "nippet" til å installere Saltolader,  men skal først teste ut blått adapter denne uken.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: cairnzmandag 09. desember 2013, klokken 12:43
Blått adapter denne uken? Fortell mer!
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: elninomandag 09. desember 2013, klokken 12:43
Sitat fra: Teslafrank på mandag 09. desember 2013, klokken 12:39
Jeg har noen erfaringer:

Min Model S har ikke alltid startet å lade, selv om det blinker  grønt lys i porten. "Charging will start momentialliry"  eller noe slikt.

Da ser man at det er spenning inn, men bilen trekker ikke noe strøm.

Det har ofte hjulpet med å trekke ut kontakten fra bilen og sett tilbake, MEN OGSÅ TA UT UMC`n fra støpselet.

Virker som den "nullstiller" seg når UMC ikke har strøm.

Har også opplevd at det hjelper å snu Schuko`n selv om jeg er høyst usikker på om dette er tilfeldig eller ikke. Kan ha sammenheng med at du kobler fra strømmen fra UMC.  (dette med å snu schuko burde egentlig ikke ha noe å si, siden vi har med vekselstrøm å gjøre)

Skal nå denne uken få testet lading med blått adapter fra 230V 32A- 1- fas.

Det har også hendt et par ganger at ladingen har stoppet om natten, og DET er irriterende.

I går opplevde jeg i minusgrader, at den ladet, men trakk kun 1 Amp. Da var bilen kald og stått i 12 timer i mange minus. Ladingen kommer etter hvert, men den må varme batteriet før den lader.

På Roadsteren har jeg aldri opplevd ladeproblemer. Der kommuniserer også bilen med beskjeder: "Heating battery", etc, som gjør at brukeren skjønner hva som skjer.

Står nå på "nippet" til å installere Saltolader,  men skal først teste ut blått adapter denne uken.

Har du fått blått adapter fra Tesla?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Lanbermandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Om Lotuser sier vi det slik: TADTS som er selgeren som forklarer kundene som spør hvorfor det fks lekker inn vann: "They all do that sir"
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: fitzoxmandag 09. desember 2013, klokken 13:16
Jeg satt teslaen på lading før jeg dro til gran canaria for en drøy uke siden. Har fungert fint, og sist gang jeg sjekket appen for noen få dager siden, stod den med ca 80% som den skulle. (står det "charging" også når den har nådd ønsket nivå? husker ikke helt)  Nå står det i alle fall "parked" og den taper kilometer for hver dag. Får ikke satt igang ladingen igjen. Må vel be svigers stikke innom for å jazze med den j... kabelen igjen da.
Merkelig nok lyser ladelyset grønt på bilen (på appen) fortsatt. +6 grader i garasjen nå.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: jkirkebomandag 09. desember 2013, klokken 15:02
Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Det er ikke veldig praktisk nei. Om batteriet må varmes burde den øyeblikkelig trukket det som går an fra veggen og brukt det til varming av batteri" Altså burde det stått 13A (eller 26A eller hva man nå har) i strømtrekk men 0km/t inntil den faktisk begynte å lade.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Epleskrellermandag 09. desember 2013, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 15:02
Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Det er ikke veldig praktisk nei. Om batteriet må varmes burde den øyeblikkelig trukket det som går an fra veggen og brukt det til varming av batteri" Altså burde det stått 13A (eller 26A eller hva man nå har) i strømtrekk men 0km/t inntil den faktisk begynte å lade.
Er det ikke det den gjør, ref vedlagt bilde?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Lanbermandag 09. desember 2013, klokken 15:19
Den trakk 1A når døra var igjen men såfort jeg åpner døra starter varmeapperatet, det trekker mer enn 13A så da gikk det 13A inn i bilen
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Øyvind.hmandag 09. desember 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Epleskreller på mandag 09. desember 2013, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 15:02
Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 13:06
Igjennomkald bil med noen kuldegrader, satte på lading og den fikk spenning men den trakk bare 1A.
Lot bilen stå slik, etter 1t var strømtrekket kommet opp i 10A, så raskt opp i 13A.  Startet lading på 70%.

Sikkert batteriet som skulle varmes opp til det kunne motta lading.
Praktisk nei men da vet jeg det og innretter meg deretter.

Det er ikke veldig praktisk nei. Om batteriet må varmes burde den øyeblikkelig trukket det som går an fra veggen og brukt det til varming av batteri" Altså burde det stått 13A (eller 26A eller hva man nå har) i strømtrekk men 0km/t inntil den faktisk begynte å lade.
Er det ikke det den gjør, ref vedlagt bilde?
Døra må være igjen og klimaanlegg av for at det skal være mulig å se.

EDIT: Lanber kom meg i forkjøpet :)
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Teslafranktirsdag 10. desember 2013, klokken 09:56
Tror det ligger et blått i posten i dag, sier ikke mer før jeg er sikker...:)

Skal komme med bilder når jeg tester!
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Monsonsdag 11. desember 2013, klokken 11:02
Sitat fra: fitzox på mandag 09. desember 2013, klokken 13:16
Jeg satt teslaen på lading før jeg dro til gran canaria for en drøy uke siden. Har fungert fint, og sist gang jeg sjekket appen for noen få dager siden, stod den med ca 80% som den skulle. (står det "charging" også når den har nådd ønsket nivå? husker ikke helt)  Nå står det i alle fall "parked" og den taper kilometer for hver dag. Får ikke satt igang ladingen igjen. Må vel be svigers stikke innom for å jazze med den j... kabelen igjen da.
Merkelig nok lyser ladelyset grønt på bilen (på appen) fortsatt. +6 grader i garasjen nå.

Jeg oppdaget i dag et triks for å starte ladingen når dette ladekabelproblemet oppstår. Når kabelen er koblet til, men den ikke vil lade, starter jeg forvarming via app'en. Da begynner bilen å ta strøm fra ladekabelen, og i neste omgang kan man starte lading ved hjelp av app'en. Da begynner bilen å lade. Til slutt kan man skru av forvarming. Ladingen fortsetter likevel. Fungerer fint, og antyder at dette kanskje først og fremst er et softwareproblem?
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: petersvonsdag 11. desember 2013, klokken 11:26
Sitat fra: Mons på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:02
Sitat fra: fitzox på mandag 09. desember 2013, klokken 13:16
Jeg satt teslaen på lading før jeg dro til gran canaria for en drøy uke siden. Har fungert fint, og sist gang jeg sjekket appen for noen få dager siden, stod den med ca 80% som den skulle. (står det "charging" også når den har nådd ønsket nivå? husker ikke helt)  Nå står det i alle fall "parked" og den taper kilometer for hver dag. Får ikke satt igang ladingen igjen. Må vel be svigers stikke innom for å jazze med den j... kabelen igjen da.
Merkelig nok lyser ladelyset grønt på bilen (på appen) fortsatt. +6 grader i garasjen nå.

Jeg oppdaget i dag et triks for å starte ladingen når dette ladekabelproblemet oppstår. Når kabelen er koblet til, men den ikke vil lade, starter jeg forvarming via app'en. Da begynner bilen å ta strøm fra ladekabelen, og i neste omgang kan man starte lading ved hjelp av app'en. Da begynner bilen å lade. Til slutt kan man skru av forvarming. Ladingen fortsetter likevel. Fungerer fint, og antyder at dette kanskje først og fremst er et softwareproblem?

Bra funn! Skal testes.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Linelørdag 07. februar 2015, klokken 09:42
Hei,
Har akkurat kjøpt en brukt Tesla (2014 mod).
Forrige eier haddde fått boks montert for lading hjemme, mens jeg foreløpig bare har kabelen.
I går fikk jeg da problemer med å lade.
Fikk lurt det til etter å ha lest tråden her da, ved å ta ladekabelen inn og legge den på badegulvet, forvarmet bilen og gikk så ut igjen med kabelen.

Har det kommet noen løsning på dette problemet? Jeg kan jo ikke holde på slik hele vinteren.

Line
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Også_Øyvind_Hlørdag 07. februar 2015, klokken 10:06
Jeg har aldri hatt slike problem - har ladet mye ute i fuktig vær.

Det tyder vel på at kabelen ikke er tett, og du vil kjapt få ny hos Tesla (jeg fikk nettopp ny "bare" fordi knappen ikke virket.

Kabelen er en så essensiell del av bilen at det skal ikke være en usikkerhetsfaktor (du bør selvsagt ha en Type 2 kabel i tillegg/som backup).
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: petersvlørdag 07. februar 2015, klokken 19:35
Bytt EVSEen hos Tesla, men har nok fuktskader.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Linesøndag 08. februar 2015, klokken 18:16
Takk, for svar.
De er jo ikke oppe i helgen, men tar kontakt på mandag.
Fikk kabelen til å virke i går, men da var bilen varm etter langtur og hadde hatt kabel inne i bilen ikke i bagasjen.
Det var jo også litt mildere.
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Linemandag 09. februar 2015, klokken 14:00
Forvarming kan du gjøre via App.

Var hos Tesla i dag, og fikk ny ladekabel. Så nå regner jeg med at problemet er løst   :)
Tittel: Sv: Problemer med lading i minusgrader
Skrevet av: Også_Øyvind_Hmandag 09. februar 2015, klokken 21:10
Suverent :) Pass allikevel på at du har en Type 2 kabel liggende som backup/til bruk på tur - det dukker opp mange slike etter hvert!