meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Counterpointer

#1
https://www.nrk.no/sorlandet/xl/verdens-storste-vindturbin-i-danmark-er-bygget-uten-klager-1.17604713


Interessant artikkel som påpeker forskjeller i hvordan ting gjøres i Norge og Danmark.

Bør leses i sin helhet før en finner frem motvindsargumentasjonen.
#2
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. oktober 2025, klokken 20:19
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. oktober 2025, klokken 15:46
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. oktober 2025, klokken 12:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. oktober 2025, klokken 10:58Som nevnt i tråden har snart alle biler (og ekstremt mye annet) over air uoppdaget. Dette betyr at produsenter kan pushe software som kan stoppe omtrent alt.

Overvåkningen av oss som forbrukere via telefon og alt vi har rundt oss er ett mye større problem enn, den (oppkonstruerte) problemstillingen at alle Ruter busser stopper.

Jeg har ikke sett noen andre enn deg lansere problemstillingen at alle Ruter busser stopper. Er det en problemstilling du har oppkonstruert?

Og kan det tenkes at det går an å jobbe for å unngå overvåking av forbrukere samtidig som man jobber for å unngå fjernstyring av infrastrukturen vår fra utlandet? Eller tenker du at whataboutismen din setter en effektiv stopper for slik tankegang?
oi sååå sint

Ser det er en autokorrektur feil i mitt innlegg.

OTA er ikke «uoppdaget»

Problemstillingen i nyhetene var at Kina kunne stoppe alle (de kinesiske) Ruter bussene. Det er det jeg omtaler og sier er litt oppkonstruert.
Hvorfor skulle Kina gjøre det? De vinner ingen krig på å stoppe bussen.

Jeg er ingen tilhenger av overvåkning og mener DET er ett stort problem.

Ellers må du ha en god dag.

Ja, ser du har moderert deg nå. Nå skriver du at Kina kan stoppe alle bussene, og det er vel det mediene også sier. Tidligere lanserte du problemstillingen at alle bussene faktisk stopper. To vidt forskjellige problemstillinger. Ellers noterer jeg at du tenker at hersketeknikker er nyttig i en debatt. Lykke til med det.
Jeg har ikke moderert noe som helst.

Jeg skriver i sitert post at påstanden er oppkonstruert, det oversetter du til whatsboutism. Noe som er helt fjernt og ingen normal tolkning.

Oppkonstruert er å lage sak ut av noe som er noe annet. Eller « noe er tenkt ut eller skapt på en falsk eller unaturlig måte, ofte uten grunnlag i virkeligheten»



#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
onsdag 29. oktober 2025, klokken 15:46
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. oktober 2025, klokken 12:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. oktober 2025, klokken 10:58Som nevnt i tråden har snart alle biler (og ekstremt mye annet) over air uoppdaget. Dette betyr at produsenter kan pushe software som kan stoppe omtrent alt.

Overvåkningen av oss som forbrukere via telefon og alt vi har rundt oss er ett mye større problem enn, den (oppkonstruerte) problemstillingen at alle Ruter busser stopper.

Jeg har ikke sett noen andre enn deg lansere problemstillingen at alle Ruter busser stopper. Er det en problemstilling du har oppkonstruert?

Og kan det tenkes at det går an å jobbe for å unngå overvåking av forbrukere samtidig som man jobber for å unngå fjernstyring av infrastrukturen vår fra utlandet? Eller tenker du at whataboutismen din setter en effektiv stopper for slik tankegang?
oi sååå sint

Ser det er en autokorrektur feil i mitt innlegg.

OTA er ikke «uoppdaget»

Problemstillingen i nyhetene var at Kina kunne stoppe alle (de kinesiske) Ruter bussene. Det er det jeg omtaler og sier er litt oppkonstruert.
Hvorfor skulle Kina gjøre det? De vinner ingen krig på å stoppe bussen.

Jeg er ingen tilhenger av overvåkning og mener DET er ett stort problem.

Ellers må du ha en god dag.
#4
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 29. oktober 2025, klokken 11:29
Sitat fra: Håvar på onsdag 29. oktober 2025, klokken 09:56Vil den trekke så mye da, bilen kan uansett ikke lade mer enn 11 kW? Hvilken effekt rapporterer bilen din når du lader?
Jeg lader bilen min på maks 25A, da får jeg 10,2 kW ifølge Easee-appen(spenningen ligger på rundt 235V)

32A flerfase lading på IT gir vel i teorien 12,6 eller 12,7 kW, men det kan ikke 3/Y ta imot

Edit: Skal du lade på 32A bør vel strengt tatt sikringen være på 40A for å tilfredsstille NEK400, men det er flisespikkeri
Eletrikker satte 40A på våre Easee bokser og bilen tar maks imot 28A når boksen står som 32A.

Så er helt klart bilen som ikke tar imot mer.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
onsdag 29. oktober 2025, klokken 10:58
Som nevnt i tråden har snart alle biler (og ekstremt mye annet) over air uoppdaget. Dette betyr at produsenter kan pushe software som kan stoppe omtrent alt.

Overvåkningen av oss som forbrukere via telefon og alt vi har rundt oss er ett mye større problem enn, den (oppkonstruerte) problemstillingen at alle Ruter busser stopper.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 26. oktober 2025, klokken 14:41
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. oktober 2025, klokken 08:28Stor forskjell på hva man bør gjøre å hva folk faktisk gjør når de ser helt lovlige muligheter til å berike egen lommebok.

Om det er lovlig det Tokke gjør med å tvangsflytte kunder over til en annen kraftavtale er helt avhengig av den opprinnelige avtalen med kunden.
Etisk og moralsk er det jo helt greit.

Det er ikke greit at noen beriker seg på bekostning av fellesskapet.

Dette kan imidlertid brukes på strømprodusentene/staten også som har laget et system hvor kundene overbetaler kraftig for en vare de må ha.
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 26. oktober 2025, klokken 13:36
Det er ikke ett poeng å forenkle alt.

Det er ytterligere ett godt poeng fra en tidligere Tesla ansatt.

« Sterling Anderson is recognized as the first Autopilot program leader at Tesla in 2015-2016. He now leads global products at GM, which announced this week that it plans to launch level 3 autonomous driving in 2028.
During the event announcing the new autonomous driving timeline at GM, Anderson took a jab at his former employer:
Our customers have driven over 700 million hands-free miles with Super Cruise without a single accident attributed to the technology. I led Autopilot, and you can't say that for Autopilot. I think this is the long-term play: we build trust with customers by delivering safe products.»

Så kommenterer Electrec;

«He has a point considering Tesla is currently flooded with lawsuits related to accident that involved its Autopilot or 'Full Self-Driving' features.»
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 26. oktober 2025, klokken 12:25
Electrec har en interessant artikkel

https://electrek.co/2025/10/24/former-tesla-self-driving-leaders-different-story-than-elon-musk/?

Som jeg påpekte noen poster opp.

« Elon Musk has been notoriously wrong about predicting when Tesla would solve self-driving.
The CEO first announced that "all Tesla vehicles produced since 2016 have all the hardware necessary to achieve full self-driving," and then claimed, every year from 2019 to 2025, that Tesla would deliver the capability through software updates by the end of each year.
He reiterated the prediction recently, saying Tesla would remove the safety monitor from its robotaxi service in Austin and enable "unsupervised self-driving" in consumer vehicles by the end of 2025.»


Imidlertid sier Karpathy (nå som han ikke lengre er i Tesla)

«Karpathy said:
"[...] I think basically what takes the long amount of time and the way to think about it is that it's a march of nines and every single nine is a constant amount of work, so every single nine is the same amount of work, so when you get a demo and something works 90% of the time, that's just the first nine, and then you need the second nine, and third nine, fourth nine, fifth nine, and while I was at Tesla for five years or so, i think we went through maybe three nines or two nines. I don't know, but like multiple nines of iteration, there's still more nines to go, and so that's why these things take so long [...]"

#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 25. oktober 2025, klokken 17:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. oktober 2025, klokken 14:24Snakket vel om litt andre ting en egendesignet HW i 2016 men de overoptimistiske uttalelsene ja...
Det er essensen 👍🏼
#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 25. oktober 2025, klokken 11:49
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 25. oktober 2025, klokken 08:23
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 15:07
Sitat fra: Radial på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 14:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 13:12V14 nyheter... i USA.... for influencers...

Hvilken HW krever de for disse oppdateringene? HW4?

Edit: ja, HW4
HW5 er vel ikke så langt unna?

https://www.teslarati.com/tesla-shares-ai5-chips-ambitious-production-roadmap-details/#google_vignette
sitat fra artikkelen

"This is a beautiful chip," Musk said. "I've poured so much life energy into this chip personally, and I'm confident this is going to be a winner."

2016 ringte og ville ha tilbake sitatet sitt 🤷🏻

Vi snakker nå om 5. generasjon hvor alle de foregående skulle løse alt.... Det er all grunn til å ha begrenset forventning imho.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 10. oktober 2025, klokken 10:56
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. oktober 2025, klokken 08:07
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. oktober 2025, klokken 21:28
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 09:11
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. oktober 2025, klokken 18:51Har du Norgespris vil det jo koste deg å lade når prisen er lav, så det svekker muligheten.
Så dog på Face at en hadde to sikringsskap i samme bolig og hadde tenkt å ha Norgespris på det ene strømstøtte på det andre. For han blir det jo columbi egg.
Nei, det er jo hele poenget med Norgespris, det koster det samme døgnet rundt (spot +- refusjon er konstant), gitt at man ikke har variabel nettleie. Man ønsker faktisk å lade når prisen er lav, så man kan eksportere når prisen er høy. Heldigvis er det ikke noe effektledd på produksjon, så man kan mate på det hovedsikringen tåler de timene det er en strømtopp.
Her snakker vi nok litt forbi hverandre. Norgespris er fast. Enig.
Men når spot er under 40 øre så faktureres du minusdifferansen.
Så om spotprisen er negativ må du fortsatt betale 40 øre pluss mva for strømmen.
Hadde du to målere og ett batteri så kunne du også utnyttet minuspriser hvis en har spot og en har Norgespris.

Jeg tror at perioder med minuspriser ikke gjør så stort utslag da de sammenfaller med perioder med generelt lite behov for strøm.

Finnes sikkert historiske data på dette ett eller flere steder, uten at jeg har forsøkt å finne disse.



Har du to målere er det vel fordi du har en utleidel i huset. Litt vanskelig å bruke strøm hos deg da om måleren står i utleidelen med egne kurser, men du kan sef være kreativ å trekke en skjøtekabel.  Leietaker er vel heller ikke så glad for dette men dere kan sef gjøre en deal men samtidig finnes det vel et regelverk for dette ?
Personlig så bor jeg i generasjonsbolig og har to sikringsskap med selvstendige abonnementer som vi styrer.
Mange har utleieenheter med de forskjelligste avtaler om strømmen. Det kan alle studenter som leier hybler bekrefte, jeg har hørt om mange rare løsninger.

Men selv om jeg har muligheten er det slett ikke sikkert jeg vil bruke den.
Det er flere forhold som bidrar til det.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 09. oktober 2025, klokken 21:28
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 09:11
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. oktober 2025, klokken 18:51Har du Norgespris vil det jo koste deg å lade når prisen er lav, så det svekker muligheten.
Så dog på Face at en hadde to sikringsskap i samme bolig og hadde tenkt å ha Norgespris på det ene strømstøtte på det andre. For han blir det jo columbi egg.
Nei, det er jo hele poenget med Norgespris, det koster det samme døgnet rundt (spot +- refusjon er konstant), gitt at man ikke har variabel nettleie. Man ønsker faktisk å lade når prisen er lav, så man kan eksportere når prisen er høy. Heldigvis er det ikke noe effektledd på produksjon, så man kan mate på det hovedsikringen tåler de timene det er en strømtopp.
Her snakker vi nok litt forbi hverandre. Norgespris er fast. Enig.
Men når spot er under 40 øre så faktureres du minusdifferansen.
Så om spotprisen er negativ må du fortsatt betale 40 øre pluss mva for strømmen.
Hadde du to målere og ett batteri så kunne du også utnyttet minuspriser hvis en har spot og en har Norgespris.

Jeg tror at perioder med minuspriser ikke gjør så stort utslag da de sammenfaller med perioder med generelt lite behov for strøm.

Finnes sikkert historiske data på dette ett eller flere steder, uten at jeg har forsøkt å finne disse.

#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 08. oktober 2025, klokken 18:51
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. oktober 2025, klokken 14:33
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 15:13Nytt produkt, er vel spesielt utviklet for de med både fastpris og Norgespris vil jeg tro
Hm, slo meg faktisk her om dagen at norgespris kan være med på finansiere batteri. Man kjøper jo strøm til rundt en krone, men selger til spotpris. Kan fint tjene noen tusen i året på det. Hvor mange timer i året er strømmen over 1,10 eks mva?
Dette er helt klart en mulighet. Tviler på at det er lønnsomt i seg selv men kan hjelpe på regnestykket for batteri.

Har du Norgespris vil det jo koste deg å lade når prisen er lav, så det svekker muligheten.
Så dog på Face at en hadde to sikringsskap i samme bolig og hadde tenkt å ha Norgespris på det ene strømstøtte på det andre. For han blir det jo columbi egg.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 08. oktober 2025, klokken 18:47
Sitat fra: Klykken på onsdag 08. oktober 2025, klokken 16:50Det har jo skjedd ufattelig mye med fsd den siste tiden. Usikker på tidslinjen, men det er jo en årsak til at de kan kjøre robotaxi bl.a.
De kaller det Robotaxi, det er noe helt annet!
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 07. oktober 2025, klokken 15:13
Nytt produkt, er vel spesielt utviklet for de med både fastpris og Norgespris vil jeg tro 😇
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA