meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Counterpointer

#1
Sitat fra: tronde på I går kl. 12:52Nå må dere huske på at bortfall av last er like effektivt for et nett som tilførsel av energi, med unntak av katastrofale feil som det er lite av i Norge siden vi har vannkraftverk i praksis over alt.

Å støtte teknologi som kan styre bortfall for en fornuftig pris vil gi stor gevinst.

Fullskalaforsøket i Sverige hvor Norge og Tibber deltok viser at det funker.
Jeg mener at virtuelle systemer som kan støtte nettet aktivt er hovedmålet for statstøtte av husbatteri.
#2
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 09:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 18:30Støtte fra Enova gir kanskje lønnsomhet for soltakeier. For
øvrig er det samfunnsøkonomisk en katastrofe, særlig med dagens høye priser på batteriene (9,9 kWh batteri koster 9000 $ i følge Electrek).
Hele poenget med å gi støtte er å øke omsetningen og få ned prisene. Om man sponser 100.000 husholdninger med 100.000 så bruker man 10 milliarder. Siden strømstøtten ble innført har staten brukt i snitt over dette pr år. Så på 10 år uten strømstøtte kunne man sponset 1 million husstander med 100.000,- til husbatteri. Man kunne og løst det med krav om makspris pr kWh, med store volum kunne man presset prisen mye.
Gode argumenter.

Og skulle en tenke at staten ikke skulle bruke så mye så ville bare det å ha en sentralisert innkjøpsordning gitt vesentlig lavere priser, da med kun administrasjonskostnader av ordningen.

De pengene staten kastet bort på Freyr, ville kunne gitt maaaange husbatterier bare som ett eksempel.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 28. juli 2025, klokken 23:46
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 20:10
Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. juli 2025, klokken 19:13
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. juli 2025, klokken 13:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 10:37For husholdningsbatteriene må disse stå til lading fra nettet de måneder som nettselskapene kan ha nytte fra dem (kalde vintermåneder). Dette er naturligvis fullt mulig og greit nok.
Egentlig burde elbilbatteriene etter hvert også dublere som husholdningsbatterier knyttet til solcelletak. En kan tenke på at en bil er i bruk bare 5% av tiden. Svært mange har en bil eller flere stående hjemme hele tiden og de brukes kun sporadisk.
Personlig har jeg tilgang på gratis 50 kWh batteri, så jeg er ikke avhengig av verken det ene eller andre, inkludert sendrektige og politikere fremst i deler av Ap og hele Høyre som motarbeider våre interesser.
Med hensyn til at lokalnettet ikke skal tåle et begrenset antall solcelletak som leverer inn på nettet. Du tenker antagelig på borettslag og private virksomheter med større anlegg. Ellers så står det vel på vilje hos enkelte nettselskaper å legge litt til rette. En ser jo i Tyskland med svake nett, allikevel klarer å ha et enormt antall solcelleanlegg hos private og Danmark og Sverige har ca ti ganger så mange private solcelleanlegg som det vi har i Norge.
Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt. De er veldig effektive til peak shaving og flytting av forbruk til tidspunkt med lavere pris. Dvs at de vil brukes hele året, og man kan se på helheten av de, det vil alltid være mange av de med nok kapasitet.

Ellers så er jeg helt enig med deg at elbiler bør fungere sammen med husbatteri. F.eks hadde det vært ideelt på hytta hvor vi kan ha ett lite batteri for daglig drift når vi ikke er der, samtidig som elbilen vil øke kapasiteten når vi er der.

Det finnes allerede komplette løsninger med batteribank, toveis DC lader og power gateway (for drift ved strømbrudd).

Problemet med elbiler er jo (for mange) at de ikke er hjemme når solcellene produserer. Det gjør jo bare argumentet for husbatteri større, som kan lades når bilen er borte, og lade bilen når man kommer hjem.

Så argumentet mitt står, støtte til husbatteri er noe av det mest fornuftige enova kan gi støtte til.

"Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt". Hvordan kan du tro det når jeg skriver utrykkelig at dette går greit?

Ellers får du argumentere med tall at "støtte til husbatteri er noe av det meste fornuftige Enova kan gi støtte til".

Støtte fra Enova gir kanskje lønnsomhet for soltakeier. For
øvrig er det samfunnsøkonomisk en katastrofe, særlig med dagens høye priser på batteriene (9,9 kWh batteri koster 9000 $ i følge Electrek).
Hvor får du samfunnsøkonomisk katastrofe fra?

Nytten av avlastning av nettet fordelt på private og staten kan være meget stor.
Ifølge de som jobber med dette er utstyret som må settes inn for å stabilisere nettet ekstremt dyrt.

Og det burde være muligheter til å få langt billigere batterier enn 1000$ pr kWh. Vi har dokumentert at det nå er under 100$ pr kWh på cellenivå for nåværende kjemier, og sodium er antydet til 10$ i produksjon dette året.

Bare ett partikjøp på noen tusen batterier burde gi store innsparinger......

I følge Electrek koster Teslas Wallpower 926$ per kWh i USA. En annen teknologi koster 786$ per kWh. Tallet  100$ per kWh på  cellenivå sier lite om pris per pakkenivå inkludert BMS og inverter med mer (installasjon må også legges til). Når en storprodusent som Tesla som har enorme ambisjoner mht billige batterier for folk flest, må ta ni ganger så mye per kWh, så sier det det meste. Om du tror at 100$ per kWh kan knyttes til et hjemmebatteri, forteller det meg at du har et elendig forhold til økonomiske realiteter. Og 10 $ per kWh for fremtidens natriumbatterier er naturligvis hinsides all fornuft og totalt umulig til enhver tid. Det forutsetter at prisen per kg batteri i en bil er betydelig lavere enn prisen per kg på alt annet i bilen.
Det du påstår med hensyn til 10$ per kWh , har du ingen dokumentajon på. Ingen batteriprodusent har kommet med et slikt tall. Du kan ikke bare anta at tall og påstander som slynges ut på Internett er sannheter.
 
Nå må du lese hva jeg skriver! Jeg skriver CELLEPRIS.
Tesla har aldri solgt billige hjemmebatterier, de selger en godt integrert løsning med greit brukergrensesnitt 😏

Finnes mye billigere batterier en Tesla, men også dyrere...... Det er en nisje med svært varierende priser.
Med kraftig økende produksjonskapasitet av batterier med rimeligere materialer bør det snart bli bedre pakkepriser også.

Det er sykt at et brukt 70 kWh batteri til bil koster mindre enn 10 kWh husbatteri (noen du selv nyter godt av om jeg forstår deg riktig)
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 28. juli 2025, klokken 19:13
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. juli 2025, klokken 13:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 10:37For husholdningsbatteriene må disse stå til lading fra nettet de måneder som nettselskapene kan ha nytte fra dem (kalde vintermåneder). Dette er naturligvis fullt mulig og greit nok.
Egentlig burde elbilbatteriene etter hvert også dublere som husholdningsbatterier knyttet til solcelletak. En kan tenke på at en bil er i bruk bare 5% av tiden. Svært mange har en bil eller flere stående hjemme hele tiden og de brukes kun sporadisk.
Personlig har jeg tilgang på gratis 50 kWh batteri, så jeg er ikke avhengig av verken det ene eller andre, inkludert sendrektige og politikere fremst i deler av Ap og hele Høyre som motarbeider våre interesser.
Med hensyn til at lokalnettet ikke skal tåle et begrenset antall solcelletak som leverer inn på nettet. Du tenker antagelig på borettslag og private virksomheter med større anlegg. Ellers så står det vel på vilje hos enkelte nettselskaper å legge litt til rette. En ser jo i Tyskland med svake nett, allikevel klarer å ha et enormt antall solcelleanlegg hos private og Danmark og Sverige har ca ti ganger så mange private solcelleanlegg som det vi har i Norge.
Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt. De er veldig effektive til peak shaving og flytting av forbruk til tidspunkt med lavere pris. Dvs at de vil brukes hele året, og man kan se på helheten av de, det vil alltid være mange av de med nok kapasitet.

Ellers så er jeg helt enig med deg at elbiler bør fungere sammen med husbatteri. F.eks hadde det vært ideelt på hytta hvor vi kan ha ett lite batteri for daglig drift når vi ikke er der, samtidig som elbilen vil øke kapasiteten når vi er der.

Det finnes allerede komplette løsninger med batteribank, toveis DC lader og power gateway (for drift ved strømbrudd).

Problemet med elbiler er jo (for mange) at de ikke er hjemme når solcellene produserer. Det gjør jo bare argumentet for husbatteri større, som kan lades når bilen er borte, og lade bilen når man kommer hjem.

Så argumentet mitt står, støtte til husbatteri er noe av det mest fornuftige enova kan gi støtte til.

"Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt". Hvordan kan du tro det når jeg skriver utrykkelig at dette går greit?

Ellers får du argumentere med tall at "støtte til husbatteri er noe av det meste fornuftige Enova kan gi støtte til".

Støtte fra Enova gir kanskje lønnsomhet for soltakeier. For
øvrig er det samfunnsøkonomisk en katastrofe, særlig med dagens høye priser på batteriene (9,9 kWh batteri koster 9000 $ i følge Electrek).
Hvor får du samfunnsøkonomisk katastrofe fra?

Nytten av avlastning av nettet fordelt på private og staten kan være meget stor.
Ifølge de som jobber med dette er utstyret som må settes inn for å stabilisere nettet ekstremt dyrt.

Og det burde være muligheter til å få langt billigere batterier enn 1000$ pr kWh. Vi har dokumentert at det nå er under 100$ pr kWh på cellenivå for nåværende kjemier, og sodium er antydet til 10$ i produksjon dette året.

Bare ett partikjøp på noen tusen batterier burde gi store innsparinger......
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 27. juli 2025, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. juli 2025, klokken 01:47Ser at Electrek har en oversikt over alternativer til Tesla sitt system for batterier / off grid:


https://electrek.co/2025/07/26/opinion-its-time-to-start-recommending-some-tesla-powerwall-alternatives/

Problemet er jo at vi her i Norge ikke har de samme prisene og heller ikke får samme incentiver og godtgjørelse for å støtte nettet.

De profesjonelle batteripakkene fremstår også som ganske små på rundt 10-15 kwh.

YouTube kanalen Dalas EV repair har demonstrert noen enkle løsninger med EV batterier hvor han har brukt både 40 og 70 kWh til en langt lavere pris enn de kommersielle på brøkdelen av størrelsen. Løsningen er brukt både i Sverige og Finland, som tydeligvis har andre regler enn her i Norge.
Offgrid er vel generelt lettere å få til med DIY løsninger en nettbaserte.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 26. juli 2025, klokken 08:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. juli 2025, klokken 23:51
Sitat fra: arthur på fredag 25. juli 2025, klokken 13:32Nok en gang gammelt oppgulp, hvorfor? Har hatt avtale med Agva flere ganger, aldri hatt noe problem med dem.

Man betaler på etterskudd og sørger selvfølgelig for å si opp avtal med dem når, eller hvis, denne blir mindre gunstig enn alternativer. Det gjelder vel for alle selskaper og alle avtaler enten dette er strøm, boliglån, forsikring, telefon, internett osv

Så du ville ikke hatt noe problemer med å kjøpe strøm fra Epstein? Fordi det er 3-4 år siden han prøvde seg på funny-business?
For meg er et firma som lurer kundene sine diskvalifisert i 29 år. Deretter vil jeg Kanskje vurdere å bruke dem igjen.

Litt sånn som jeg heller ikke ville sponset en finsk langrennsløper som var tatt i doping for 4 år siden. For meg er det for tidlig.
Burde være åpenbart for de fleste at en unngår å bruke firmaer som er basert på ufin praksis.

At en kverulant med OCD kan følge opp et kverulant firma er ikke veldig viktig for oss som ikke er det.
Å spare noen få kroner på å bruke tid og energi (pun intended) på å følge opp «velkomsttilbud av luresorten» betyr at en har for mye ledig tid og liker å jobbe med dette. 🤷🏻

#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 25. juli 2025, klokken 21:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 25. juli 2025, klokken 17:34
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 23. juli 2025, klokken 23:38En ting som kunne hjulpet nettet mye er hvis staten hadde store incentiver i husbatterier så kunne det ha vært under forutsetning om at en viss del av kapasiteten skulle gå til å støtte nettet.

I andre land betaler nettselskapene store summer til de som går inn i slike avtaler. Vet at Seth Weintraub i Electrec, skaffet seg en ekstra powerwall på grunn av dette og tjente gode penger på det i Vermont (USA)

Så om en hadde 500 tusen husbatterier i Norge ville dette blitt en vinn vinn situasjon. I stedet for som det er i dag men noen få husbatterier som betales fullt ut av eier som antagelig ikke tjener noe på det.

Batterier er til ingen hjelp for nettet, verken lokal, regional eller sentralnettet.
Dette faller på sin egen urimelighet.

Husbatterier belaster ikke lokalnettet i det hele tatt da strømmen lagres og brukes i huset.
Regionalt vil mange batterier avlaste nettet og minske behov for utbygging.

I sentralnettet så avlaster store batteripakker som den kjente i Australia nettet i vesentlig grad. Det er postet linker til denne tidligere i tråden.

En virtuelt oppkoblet batteri på flere hundre tusen enheter vil kunne balansere også sentralnettet tenker jeg. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gjøre det.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 25. juli 2025, klokken 21:00
Sitat fra: What-a-watt på fredag 25. juli 2025, klokken 16:02Robotaxi kan ikke kjøre når det er mørkt. Mangler kapable sensorer. Så på vinterstid i Norge må festen slutte senest kl. 1600.
Og i nord Norge slutter festen i november og starter i februar igjen.....
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 24. juli 2025, klokken 11:20
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. juli 2025, klokken 08:42
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 23. juli 2025, klokken 23:38En ting som kunne hjulpet nettet mye er hvis staten hadde store incentiver i husbatterier så kunne det ha vært under forutsetning om at en viss del av kapasiteten skulle gå til å støtte nettet.

I andre land betaler nettselskapene store summer til de som går inn i slike avtaler. Vet at Seth Weintraub i Electrec, skaffet seg en ekstra powerwall på grunn av dette og tjente gode penger på det i Vermont (USA)

Slike avtaler finnes allerede i Norge. Netteier er ansvarlig for å stille med reservekapasitet, men kan ikke drifte batterier selv og må kjøpe fra andre. Leste om ett firma i Skien som hadde kjøpt batteri sammen med solcelleanlegget, og fikk 30.000 fra nettselskapet i mnd.

Er ikke sikker på hva som skal til for å få slike avtaler, det må jo være en løsning som kan styres fra nettleverandør.
Har ikke hørt om noe slikt for private.
Nærmeste er «Grid rewards» fra Tibber, men det er bare småtterier de gir tilbake. Tibber sitter nok på størst del av profitten selv 🥸

Næringslivet har åpenbart flere muligheter. Jo større du er jo mer får du.

Det er derfor det hadde vært fint om staten kunne laget en ordning hvor det ble et spleiselag hvor de private kunne kjøpe ett rimelig husbatteri og det var et system som fordelte overskuddet på nettstøtte tilbake etter andel.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 23. juli 2025, klokken 23:38
En ting som kunne hjulpet nettet mye er hvis staten hadde store incentiver i husbatterier så kunne det ha vært under forutsetning om at en viss del av kapasiteten skulle gå til å støtte nettet.

I andre land betaler nettselskapene store summer til de som går inn i slike avtaler. Vet at Seth Weintraub i Electrec, skaffet seg en ekstra powerwall på grunn av dette og tjente gode penger på det i Vermont (USA)

Så om en hadde 500 tusen husbatterier i Norge ville dette blitt en vinn vinn situasjon. I stedet for som det er i dag men noen få husbatterier som betales fullt ut av eier som antagelig ikke tjener noe på det.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 20. juli 2025, klokken 15:32
Sitat fra: Radial på søndag 20. juli 2025, klokken 00:46.....

Produktet må spisses mot private..tenker meg en type produkt der alt (inkludert batteri og hybrid inverter, mm) er klart i en fiks ferdig boks mot smarte hjem og alt det der, masseprodusert til en OK pris, og som mates av effektive paneler + mulighet for små vindmøller etc for de spesielt interesserte.
.........
Dette er et veldig godt forslag som ville vært midt i blinken for meg.
Marginene er tydeligvis for små for at dette skal komme på markedet.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 19. juli 2025, klokken 23:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 19. juli 2025, klokken 23:03Vet jeg har vært kritisk til regjeringen her flere ganger. Enova-støtten er redusert ("fordi det ikke er ny teknologi som trenger hjelp").

Vi følger situasjonen nøye...

Det ble som jeg forventet - solcelle-næringen er slaktet:
2023, omsetning: 2 milliarder kroner
2024, omsetning: 1,1 milliarder
2025, estimert omsetning: 0,6 milliarder

Hadde staten bare økt støtten med 35.000 så hadde de kunnet reddet næringen, og hjulpet det grønne skiftet. Men de makter ikke...

Synes du ikke også at den næringen burde tatt litt selvkritikk for cowboy virksomhet og ekstreme avanser på montering?
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 19. juli 2025, klokken 20:27
For å snakke litt om varmen vi har nå.

Det gjør at mine tanker igjen går mot solceller. Snittprisen for september-24 til juli -25 ligger for meg (i NO1) på 108 øre (i mangel på volumvektet som jeg ikke har lett tilgang til). Nå går kjøling for fullt hjemme, kjøling har stått på i bilen i hele dag, også ved alle stopp.

Akkurat nå gir solceller ganske mye strøm når behovet for kjøling er størst. Det er ikke sånn hele året, jeg ser det. Men behovet virker økende år for år.

Helt sikkert ikke nok til å vippe solceller over til å bli lønnsomt, men bidrar helt klart litt.

Neste år kommer Oxford PV med kommersielle solceller med effektivitet på over 30%. Disse blir sikkert dyre, men er første paneler over den teoretiske grensen fordi de har både et lag med silisium og et lag med perovskite.

Slår meg stadig at jeg sitter på gjerdet og venter på mer effektive solceller og billigere husbatterier, mens jeg betaler stadig større strømregninger 🤷🏻🙈.........

På den andre siden er utgiftene til solceller og batterier ikke eksisterende 😏
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:04Nei, mener ikke at trafikkforstyrrelser er uproblematisk. Jeg mener bare at personsikkerhet er viktigere. Var det uklart?
Det var ikke uklart at personsikkerhet var viktigst.
Men det var litt uklart om trafikkforstyrrelse også var prioritert.

Nå ble det klart👍🏼
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:06
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. juli 2025, klokken 10:40
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 15. juli 2025, klokken 10:10Jeg vil si at i dag så er KANSKJE FSD noen prosent av en middels god sjåfør slik jeg oppfatter den rapportert.
Målsettingen må nok være over 100 prosent.

Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv. Har blitt påkjørt av andre en gang på motorsykkel og en gang av en bil som kjørte i hengerfestet mitt i Oslo når jeg stod stille i ett lyskryss.
Så det vil si en hendelse hvert 25 år og uten skyld.

Dette er ikke forsøk på snikskryt, men en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.

Jeg har nok overtrått fartsgrensa flere (utallige) ganger enn en selvkjørende bil, og også et stort antall forbikjøringer. Har tutet på folk som ikke overholder vikeplikt og diverse annet som selvkjørende biler ikke vil gjøre. Men ingenting har ført til ulykker! Det er selvfølgelig en andel flaks i dette, men også en risikovurdering som har vært god nok i forhold til vær, føre og egne ferdigheter.


Aldri tutet på noen - men har hatt uhell - også uhell der jeg har hatt skyld - dog ingen større.
Men selvkjørende biler blir aldri i mitt eie - trolig heller ikke om det blir pålegg om slikt.
Den dagen jeg ikke kan føre bilen selv - da gidder jeg ikke ha noen bil. Å føre bilen selv er jo selve essensen og gleden i å eie bil - ikke transporten fra A til Å.  Jeg har aldri forstått at selvkjøring skal ha så stor verdi. Har noen spurt nordmenn om dette? Jeg vil jo tro at det er store kulturforskjeller og meninger ute å går her. Kanskje ikke selvkjøring er så veldig viktig for folk flest. Det mest interessante er jo om man har utstyr som kan hindre ulykker og uhell. Og da trenger man jo ikke selvkjørende biler. Biler kan f.eks snakke med hverandre langs veien og gripe inn for å hindre ulykker - det måtte da være en mye mer interessant teknologi enn å la bilen kjøre deg fra A til Å? Jeg har således lite tro på en teknologi som vil ta vekk gleden for de av oss som liker å føre bilen selv - da tror jeg mer på reguleringer som skal hindre uhell - og slik teknologi betyr definitivt ikke nødvendigvis selvkjøring......
Her skiller vi litt lag. Selv om jeg liker å kjøre bil kunne jeg gjerne tenkt meg å kunne slippe å eie bil og kun bestille en selvkjørende som frakter meg fra dør til dør.

Veteranbilen jeg har vil nok bli beholdt og kan fint dekke behovet for å kjøre selv, så lenge evnene til å kjøre holder god nok standard.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA