Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Counterpointer

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 19:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 18:10Wow! Det er en enorm økning! Får ikke håpe Trump klarer å stoppe snøballen, når han blir president igjen.
Det er fremdeles «hvis». Trump er på konkursens rand etter den siste boten og selger nå bibler for å klare seg. Han drukner også i advokatutgifter. Samt det er flere tiltaler på gang.....

Men dessverre, det som ville drept de fleste kandidater styrker han i basen sin. General election er en annen sak, men det er mulig han klarer det og det vil bli en bremsekloss, en stor en 🤷🏻
#2
Prøvde å forklare i forrige post at når aksjer er en del av lønna, blir selskapets verdi direkte koblet til arbeidstagers innsats. Det er jo hele poenget med det.

Dette er helt greit og ikke noe galt med det. Men de vil da naturlig gjerne selge selskapet mest innbringende produkt FSD, som på mange måter har 100% fortjeneste. Det er jo også derfor Tesla selv nå promoterer dette til alle.
#3
Sitat fra: Mobileum på I går kl. 13:13
SitatDe er først og fremst selgere og har vel provisjon også, så det er veldig forståelig.

Teslas "selgere" har ikke provisjon. Mener deres tittel er "Customer Sales Advisor".

Da jeg impulskjøpte en Tesla på en ambulerende salgsutstilling fikk jeg "låne" en PC for å bestille med beskjed om å spørre hvis det var noe jeg lurte på 😀.

ps. Det eneste rådet jeg fikk var å kjøpe FSD fordi dette kom til Norge til nyttår (2018/2019)....
Kjenner ikke betingelsene i detalj, men de får aksjer som del av godtgjørelse. Dette vil også være incentiv for salg.

Poenget blir det samme, det er ikke verdens beste infokanal for god opplæring i FSD beta sitt intrikate bruksmønster og varierende behov for oppfølging.
#4
Sitat fra: Mobileum på I går kl. 09:54Hmm. Tror ikke alle som henter ut en ny Tesla er annengangs-kjøpere. Det mye å sette seg inn i før man lærer en Tesla-biler å kjenne, så en liten tur med en representant som skal skryte av FSD for en Tesla-fersking høres ikke bra ut. Selvsagt imponerende for de som opplever FSD for første gang uten å ha noe bakgrunnskunnskap om plusser og minuser. Attpåtil med en Tesla-representant som garantert vet hvor hen skal kjøre for å ikke komme opp i blamerende situasjoner. Dette er igjen et salgsstunt fra EMs side som jeg synes å være lite gjennomtenkt. Det er etterhvert blitt ganske mange av dem, og felles er at de alltid varer en kort stund, og særlig i forbindelse med kvartalsslutt.
Dette tror jeg du har veldig rett i. Har prøvekjørt alle nye Tesla modeller siden 2013 og har spurt og gravd den som har vært med fra Tesla opp gjennom årene. Det er utrolig mye de ikke vet og feilinformasjon som gis. Antagelig med de beste intensjoner. De er først og fremst selgere og har vel provisjon også, så det er veldig forståelig.

Jeg er veldig spent på om det vil komme noe relevant info om en slik kampanje. Sannsynligvis blir det polarisert ved at fansen hyper og kritikerne gjør akkurat det.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 27. mars 2024, klokken 10:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. mars 2024, klokken 18:30
SitatDet virker nå som det kommer en batterifabrikk eller datasenter poppende opp og forbruker omtrent all tilgjengelig kraft, med jevne mellomrom
Den nye vinen  ;D
Den nye giften 🥺
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bilpooler, bildeling, og bilabonnement
onsdag 27. mars 2024, klokken 10:25
Brukte Getaround for første gang i Tromsø. Helt uproblematisk, og slapp til og med å lade opp bilen etter bruk 😃👍🏼 Vippset bare eier 60kr 🥳

1700 kr for en dag i Model X med laveste egenandel på forsikringen.

Var utrolig mye bilder som måtte tas både før og etter leie.

Mye utvalg i biler.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 26. mars 2024, klokken 08:52
Det er full push på FSD nå. Slippes til ALLE i USA for en mnd prøving. Det blir litt av en test.

https://www.facebook.com/share/7DJMYThB7i4zKVbn/?mibextid=WC7FNe
#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 21. mars 2024, klokken 21:21
En nøytral og god kilde 😂


Sånt som dette får meg til å lure på om det faktisk «brenner på dass» i reell forstand ikke bare Elon som surrer med sine særprosjekter.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 21. mars 2024, klokken 09:34
Overskudd av strøm høres mer og mer ut som utopi. Da mener jeg ikke i de korte periodene hvor de variable strømkildene produserer mye og det er lavt forbruk, som mye vind eller sol i milde perioder.

Det virker nå som det kommer en batterifabrikk eller datasenter poppende opp og forbruker omtrent all tilgjengelig kraft, med jevne mellomrom.

Regjeringen driver med en form for «Reaganomics» hvor de sier at de ønsker lavere strømpriser, men det de faktisk gjør fører til høyere priser. Det uregulerte Nordpool systemet, med ACER og EU i kulissene hylles selv om det soleklart øker prisene i Norge uten reguleringer.

SitatReaganomics
/ˌreɪɡəˈnɒmɪks/
noun
the economic policies of the former US president Ronald Reagan, associated especially with the reduction of taxes and the promotion of unrestricted free-market activity.
"the claim that cutting taxes generates more revenue was a key element of Reaganomics"
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 14:15
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

Nå kan min kjappe hoderegning være totalt feil, men subidiene på 23 mrd kroner skal betales ut over 15 år. Årsproduksjon på 6,5-7 TWh betyr ca. 100 TWh produsert på 15 år, dvs. at regjeringen ser for seg å betale ut max 23 øre/kWh, og at forventet strømpris de neste 15 årene etter åpning da minimum blir 92 øre/kWh eks. mva i snitt (2023 kroner).

Det betyr at regjeringen sier at vi ikke kan forvente at strømprisen vil bli særlig lavere enn 90 øre/kWh i årene framover slik jeg tolker det.
Strømstøtten er jo for øyeblikket 73 øre uten avgift og vel 87 med så, 90 øre er nok omtrent det de ser for seg kan det tenkes.

Går jeg på egen strømregning får jeg 70 øre i snitt historisk uten avgifter og 189 øre med. Dette i perioden 2021-2024 med Tibber/Elvia i NO1
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 19. mars 2024, klokken 10:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. mars 2024, klokken 00:11Counter. Jeg tror også geotermisk varme har noe for seg og også kjernkraft må sees på. Men det er langt frem.
Hvis de kan borre en brønn på 100 dager, så er ikke det langt frem i det hele tatt. Hvis du mener vanlig kjernekraft så er jeg enig.

Turfsurf har rett i at teknologien er på utprøvingstadiet, men det er da det er lurt å kikke langt fremover. Når de laget hjemfallsretten som hadde 80 års perspektiv, da hadde de det. Og for å bruke et utslitt utrykk «det har tjent oss veldig godt» både som nasjon og for befolkningen.
I motsetning til Nordpool systemet som er blitt en ny skatt som både rammer skjevt og gir lite og skjevt tilbake til befolkningen.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 18. mars 2024, klokken 22:01
Prøver å holde dyp geotermisk varme inne i diskusjonen.

Firmaet Quazar som er backet av MIT og Mitsubishi, planlegger «snart» brønner som er 20 km dype boret på 100 dager 🤩
Borret med fusjonsreaktorer som smelter seg nedover og lager «casing» samtidig 💡

Synes slike prosjekter virker mer fremtidsrettet enn å satse alt på havvind.

Kilde
https://youtu.be/fWrUIWAWquI?si=N9lxSOP_gwFGkjKa
#15
Macan / Sv: Porsche Macan
lørdag 16. mars 2024, klokken 23:15
Du kommer deg ingen steder om du står med ladekabel fryst fast i bilen Eletric... 🤷🏻

(De damene du får hjemme når du står å lader bør du vel strengt tatt kjenne på forhånd)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA