meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - arthur

#1
"På inntektssiden var mange av den oppfatning av at vi hadde tilgang til markedet i EU, men spørs hvor trygg den er nå."

Norge har selv VALGT å stå utenfor tollunionen og må da også rimeligvis akseptere de uheldige konsekvenser det vil kunne ha. Tilgangen er uendret!

Noen synes å tro, eller mene, at dette er noe har gjort for å ensidig straffe Norge, men til det er å si at; Nei, det gjelder ALLE land utenfor EU, IKKE bare Norge. Hva EU gjør er akkurat det samme som Norge gjør når det har tollbelagt produkter produsert i EU og til resultat at vi har vanvittig høye priser på en rekke jordbruksprodukter som igjen gavner Sverige og grensehandelen, fornuftig?

Dersom Europakommisjonens forslag får flertall, vil 75 prosent av dagens norske eksport av jernlegeringer være tollfri.

Men det vil bli lagt på toll på de siste 25 prosentene. Hvis prisen på jernlegering er lavere enn prisgulvet EU har fastsatt, må differansen betales som toll.
#2
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 09:24
Sitat fra: arthur på I går kl. 07:56Vi står utenfor EUs tollunion så kanskje det er på tide å bli medlem av EU? Og har ikke Norge innført toll på produkter fra EU for å beskytte egen produksjon av f.eks matvarer og tekstiler? Det er vårt eget valg å stå utenfor EU og noen mener at løsningen da er å også melde seg ut av EØS-avtalen, skjønne det den som kan!

Er helt enig i at å melde seg ut av EØS ville vært en stor tabbe. En ser jo allerede for Storbritannia hvor mye mer dill de får av å være utenfor alt, og dette på tross av at de er så stort land. Når engelskmenn nå skal fly til Norge må de registrere seg i Entry/Exit-system, på lik linje med folk fra langt utenfor Europa. Hjelper ikke på vareflyten heller.

Hvis vi skulle meldt oss inn i EU ville det kostet ca 20 milliarder i året, mens vi i dag betaler ca 8 milliarder i året. Største ulempen ved EU-medlemsskap, slik jeg tenker, er at når du først er inni den sentrifugen, så må du bare følge det som blir bestemt av "tettere integrering", samt at Norges høye formue og Bruttonasjonalinntekt fører til at Norge bare må bidra mer og mer.

De fleste "regnskap" har to sider, en for utgifter og en for inntekter! I tillegg er det en del fordeler som man ikke umiddelbart kan sette verdi på i krone rog øre, eksempelvis samhold og solidaritet.
#3
Vi står utenfor EUs tollunion så kanskje det er på tide å bli medlem av EU? Og har ikke Norge innført toll på produkter fra EU for å beskytte egen produksjon av f.eks matvarer og tekstiler? Det er vårt eget valg å stå utenfor EU og noen mener at løsningen da er å også melde seg ut av EØS-avtalen, skjønne det den som kan!
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 16. november 2025, klokken 21:07
Har Norge noen toll mot produkter fra EU? SÅ vidt jeg vet er de tollene ikke for å angripe noe, eller noen, men for å beskytte noe og noen, eller?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Bil for eldre - med firehjulsdrift
torsdag 13. november 2025, klokken 13:39
"– Men det har skjedd en betydelig teknologisk utvikling de siste årene på hvordan antispinnsystemene på tohjulsdrevne biler fungerer. Mange nye biler med tohjulsdrift har mye bedre fremkommelighet enn tilsvarende biler som er 8–10 år gamle eller mer.

For elbilene er også det lave tyngde�punktet, og mye av vekten mellom akslingene på grunn av batteriet, noe som gjør at en bil med trekk på én aksling har bedre framkommelighet enn for eksempel en bensinbil med motoren foran og drift på bakhjulene."

https://www.motor.no/aktuelt/de-fleste-velger-dyr-losning-firehjulstrekk/279154
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Bil for eldre - med firehjulsdrift
onsdag 12. november 2025, klokken 13:08
Jeg spurte to forskjellige bilforhandlere i dag, begge selger diverse biler med firehjulstrekk, om hva det er med nordmenn og firehjulstrekk? Nei, det kunne de ikke svare på og forstod det heller ikke. Ingen andre land har denne samme "hypen" som vi har i Norge, og joda, mange land i verden som har vinter med snø, kulde og is!
#7
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. november 2025, klokken 21:20Jeg synes det med å leie Nio-batteri er litt dyrt, skummelt og ekkelt, uten å ha lest avtalen (vedr priseskalering osv).

Dyrt et begrep jeg kan forholde meg til, men skummelt og ekkelt å leie et batteri forstår jeg ikke helt. De jeg kjenner som faktisk leier batteriet har enda ikke meldt og hverken noen for for ubehag eller andre problemer forbundet med slik leie.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 05. november 2025, klokken 06:52
Hvor mye utgjør strømregningen for "dere" i prosent av netto måneds inntekt for familien samlet sett? Minner om at median inntekt i Norge er rundt 650.000 og strømforbruket 15.000 kWt.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
fredag 31. oktober 2025, klokken 17:17
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 31. oktober 2025, klokken 15:06
Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 14:40Men hva er egentlig alternativet til Støre?

Frp/høyre evt med sp.

Har du prøvd å overbevise SP/FrP om det? Lykke til!
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
fredag 31. oktober 2025, klokken 14:40
Men hva er egentlig alternativet til Støre?
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
fredag 31. oktober 2025, klokken 12:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. oktober 2025, klokken 10:30
Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 06:39Kan noen nevne sist gang en regjering fikk gjennom et statsbudsjett basert på støtte på enkeltposter utenom det parlamentariske grunnlaget i Stortinget. I dag er dette da de fem partiene, tutti frutti.

Ellers litt forundret over at så mange synes, nok en gang, å være så overrasket over at tiden med helt, eller delvis, momsfritak for elbiler går mot slutten? Litt som å bli overrasket over at det kan komme snø til vinteren.

Kan noen nevne sist gang en regjering kun hadde 53 mandater av 169?

Willoch i 1981. Hadde 53 representanter bak seg, men det total antall representanter var vel noe lavere enn i dag. Varte et par år før regjeringen ble utvidet.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
fredag 31. oktober 2025, klokken 06:39
Kan noen nevne sist gang en regjering fikk gjennom et statsbudsjett basert på støtte på enkeltposter utenom det parlamentariske grunnlaget i Stortinget. I dag er dette da de fem partiene, tutti frutti.

Ellers litt forundret over at så mange synes, nok en gang, å være så overrasket over at tiden med helt, eller delvis, momsfritak for elbiler går mot slutten? Litt som å bli overrasket over at det kan komme snø til vinteren.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
mandag 20. oktober 2025, klokken 13:53
Sitat fra: stefse på mandag 20. oktober 2025, klokken 13:42.
Innfør digitale avstemningssystemer, så vil folket avgjøre saken, ....

Vil ikke det potensielt bety at folk vil stemme på alt som koster penger og samtidig vil ha redusert sine bidrag til å betale for disse?

Eksempel; Er du for, eller i mot, økt lærertetthet i skolen? Mener du at moms på mat bør fjerne? Bare et par helt enkle eksempler.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
lørdag 18. oktober 2025, klokken 15:19
Den "smule forskjell" er ganske vesentlig i mine øyne. En ting som er ment å vare mer enn fem år, men har problemer, får ofte dette i løpet av de første to årene. Forøvrig er det min ringe mening at det skal godt gjøres for en profesjonell aktør å hevde at kunden ikke har noen rettigheter med mindre de kan bevise at feilen har vært der fra "dag en" hvis man reklamerer etter to år og før det har gått fem år. Hva garanti angår så må man nesten lese hva denne garantien egentlig dekker for det er trolig ikke like mye som hva loven tilsier!
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
lørdag 18. oktober 2025, klokken 14:54
Sitat fra: RJK på lørdag 18. oktober 2025, klokken 14:14
Sitat fra: arthur på lørdag 18. oktober 2025, klokken 13:11Garanti er en helt frivillig ordning og har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven i et forhold hvor en privatperson kjøper en bil av en profesjonell selger.

Forbrukerkjøpsloven vil i dette tilfellet gjelde i fem år uavhengig av om bilen er import brukt eller solgt ny her i landet.

Er det her noen rettigheter som gis ved å tilby garanti i fem år som IKKE allerede og uansett er dekket i henhold til norsk lov?

Ved reklamasjon, så er det kunden som i utgangspunktet må påpeke feil og sannsynliggjøre at den er av en art at den skal dekkes.


Dette er direkte feil!

Første to år: Ved feil som oppdages innen to år etter kjøpet, er det en "omvendt bevisbyrde" som innebærer at selgeren må bevise at mangelen ikke var til stede ved kjøpstidspunktet.
Etter to år: Etter at de to første årene er gått, hviler bevisbyrden som hovedregel på forbrukeren, som må bevise at mangelen var til stede ved kjøpstidspunktet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA