Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Jalla på torsdag 23. oktober 2025, klokken 23:02
Sitat fra: RJK på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:38
Sitat fra: Vaduz på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:14Hva er egentlig kontroversielt og rart med at man skal betale moms på bil som alt annet?
Norge har bare tillatelse til mva fritak fra EU frem til 2027 uansett. Dette visste alle kom til å skje.
En helt ny Renault 5 koster 300k. En model 3 400k, og en kompakt suv 500k. Helt normale bilpriser. Elbil er ikke særlig dyrt lenger og trenger ikke massive subsidier.

Grunnrente finnes allerede på vannkraft, til og med Milton Friedman mente at grunnrenteskatten var ok. Dette er felleskapets ressurser hvor det er umulig å konkurrere da det bare finnes et fåtall fosser, så vi henter ut igjen monopol overskuddet etter vedlikehold, investering og rimelig overskudd er trukket fra. Veldig åpenbare greier dette her.
Kontroversen går på tempoet det skal innføres i, og at det skal skje så raskt at verken folk eller næring får justert seg etter endringene. Her risikerer mange å gå i en felle som vil koste dem dyrt. Er ikke alle som regner inn avgiftsendringer på 50K eller mer, bare innen ca 2 måneder.
Klaget du på tempoet når merverdiavgiftsfritaket for elbiler i Norge ble innført i 2001 også?
Jeg synes det nå klages over noe som egentlig er et ganske lavt beløp, og at de faktisk kom en justering måtte alle regne med.
Tenker du det var mange som kom til å gå på en økonomisk smell av at de slapp å betale avgifter? Siden du spør på den måten?

Jeg har tidligere skrevet at det er fornuftig å starte på reduksjon av momsfradraget, men at de må ta det i mer naturlige og overkommelige steg.

Istedet ble det litt utsatt, men når det nå kommer så skal de ta et godt jafs på knappe 3 måneders varsel, og så har de da annonsert et nytt kraftig jafs på resten 12 måneder etter. Det vil si, totalt 125 K mer i avgifter på alle biler som nå koster 500K eller over.

Jeg har dessuten skrevet at de burde redusere til 100K ned nå i første omgang, men ihvertfall vente til 1. april med innføringen. Så kan de redusere med 100K til fra januar 27, og deretter redusere med 150K de påfølgende 2 årene.

Det ville vært langt mer planmessig og forutsigbart når man får varsel med litt tid til å omstille seg, altså noe man kan forholde seg bedre til, og ikke bare kaste en tung bør på markedet på en gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

#151
Sitat fra: Jalla på torsdag 23. oktober 2025, klokken 23:02Jeg synes det nå klages over noe som egentlig er et ganske lavt beløp, og at de faktisk kom en justering måtte alle regne med.
Du har sikkert god råd og klarar fint å betale 100k ekstra for neste bil. Er mange som ikkje er i den posisjonen.
Der verste er jo at folk frå departementet kjem og påstår at skattelette skal hjelpe på dette.
For min del ser det ut til å vere snakk om 200kr meir i månaden. Om ein så legg til "norgespris" så får eg kanskje 4k meir i året. Kor mange år blir det med sparing før ein har råd til å bruke 100k meir på ein bil?
Før ein kjem så langt at ein har spart til ny bil så har vel sikkert reparasjonar på den gamle slukt heile sparinga.

Problemet med alle avgiftene er at dei er høgare enn kutt og det går alltid ut over dei som har minst. Men det ser jo ikkje politikarane på tinget som sit med millionlønn.
2020 e-Golf (2023-)

stefse

Det er akkurat det her retrospektive uforutsigbare "skal ta noen" skatte og avgiftskjøret, som gjør at næringsdrivende ikke gidder Norge og flytter ut. De fleste oppegående nasjoner klarer å ha en næringsvennlig politikk.
Men Norge er desverre nødt til å ta inn disse pengene pga alle sviktende inntektene til staten og det kraftige underskuddet, så da så. (lol)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: stefse på fredag 24. oktober 2025, klokken 18:18Det er akkurat det her retrospektive uforutsigbare "skal ta noen" skatte og avgiftskjøret, som gjør at næringsdrivende ikke gidder Norge og flytter ut. De fleste oppegående nasjoner klarer å ha en næringsvennlig politikk.
Men Norge er desverre nødt til å ta inn disse pengene pga alle sviktende inntektene til staten og det kraftige underskuddet, så da så. (lol)

Ja, må være kjipt å ha jobbet knallhardt og bygget et småkraftverk med flere års NVE-kø for å få lov å bygge, masse timer arbeid uten å ha tatt ut lønn eller skrevet kostnader, og så BOM 67% SKATT når en skal høste godene, leste jeg et sted. Da er det jo ikke snakk om et enormt stort vannkraftverk. Fullstendig uforutsigbare rammebetingelser - 3 måneder etter at AP lovet at det ikke skulle bli endringer for småkraft.

Skjønner godt at utenlandske investorer ser på Norge som en bananrepublikk på politisk uforutsigbarhet, men også norske investorer og vanlige arbeidere som kunne tenke seg å lage strøm for Norge.

Med tanke på uforutsigbarheten kan avgiftene på elbil fort bli 200.000 fra januar 2027. Er ingenting som stopper dem fra det heller. Ingenting er hellig - ikke sannheten heller.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. oktober 2025, klokken 20:11
Sitat fra: stefse på fredag 24. oktober 2025, klokken 18:18Det er akkurat det her retrospektive uforutsigbare "skal ta noen" skatte og avgiftskjøret, som gjør at næringsdrivende ikke gidder Norge og flytter ut. De fleste oppegående nasjoner klarer å ha en næringsvennlig politikk.
Men Norge er desverre nødt til å ta inn disse pengene pga alle sviktende inntektene til staten og det kraftige underskuddet, så da så. (lol)

Ja, må være kjipt å ha jobbet knallhardt og bygget et småkraftverk med flere års NVE-kø for å få lov å bygge, masse timer arbeid uten å ha tatt ut lønn eller skrevet kostnader, og så BOM 67% SKATT når en skal høste godene, leste jeg et sted. Da er det jo ikke snakk om et enormt stort vannkraftverk. Fullstendig uforutsigbare rammebetingelser - 3 måneder etter at AP lovet at det ikke skulle bli endringer for småkraft.

Skjønner godt at utenlandske investorer ser på Norge som en bananrepublikk på politisk uforutsigbarhet, men også norske investorer og vanlige arbeidere som kunne tenke seg å lage strøm for Norge.

Med tanke på uforutsigbarheten kan avgiftene på elbil fort bli 200.000 fra januar 2027. Er ingenting som stopper dem fra det heller. Ingenting er hellig - ikke sannheten heller.

Ikke at det har en direkte sammenheng med moms på elbiler...men partiet som nå ønsker avgiften har løyet gjennom hele valgkampen..om:

-gratis ferjer
-ferjetunell og kostnader
-sletting av studiegjeld
-skattlegging av småkraftverk

Og det kommer vel mer på denne listen  snart. Moms på elbiler hadde blitt innført allerede fra dag 1 når statsbudsjettet ble lagt frem dersom Ap hadde hatt makten alene..det bekreftet jo Jens når han ble spurt om folk ville løpe til forhandlere og skaffe seg ny bil før nyttår og jens svarte at det var for sent.

Jeg reagerer ikke så mye på selve momsen,men hvordan man går frem. Trygg styring? Neppe..

Det føles som noe unorsk og uærlig over måten man politisk styrer landet om dagen.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. oktober 2025, klokken 21:58Jeg reagerer ikke så mye på selve momsen,men hvordan man går frem. Trygg styring? Neppe..

Det føles som noe unorsk og uærlig over måten man politisk styrer landet om dagen.
Hjertens enig i dette. Hadde de innført trinn en til sommeren og trinn to neste nyttår så hadde de fleste fått bil til den prisen som var avtalt, og man kunne gjort bedre valg. For staten hadde det hatt fint lite betydning, ett par milliarder i tapt inntekt. Knapt ett kontor i regjeringskvartalet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Tapte noen tusen i 2006.(ca)
Da gikk avgiftene ned

Med denne gangen vant jeg.utlevering i nov

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. oktober 2025, klokken 08:46
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. oktober 2025, klokken 21:58Jeg reagerer ikke så mye på selve momsen,men hvordan man går frem. Trygg styring? Neppe..

Det føles som noe unorsk og uærlig over måten man politisk styrer landet om dagen.
Hjertens enig i dette. Hadde de innført trinn en til sommeren og trinn to neste nyttår så hadde de fleste fått bil til den prisen som var avtalt, og man kunne gjort bedre valg. For staten hadde det hatt fint lite betydning, ett par milliarder i tapt inntekt. Knapt ett kontor i regjeringskvartalet.

Rett skal være rett. Et kontor i regjeringskvartalet kommer nå på ca 15 millioner.

I 2024 så anslo man at dette ville koste ca 13 millioner - men siden den gangen har kostnadene økt ennå mer..fra 53.5 milliarder til ca 60 milliarder for 4100 arbeidsplasser.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skandalost-regjeringskvartal-til-13-millioner-kroner-per-arbeidsplass/o/5-95-1637354

Endring av momsen på elbiler er forventet å gi staten en proveny på 500 millioner i 2026 - det vil da dekke ca 33 kontorer i det nye regjeringskvartalet gitt at man skal ha kontorplass til 4100 ansatte

Arbeiderpartiet står knallhardt på at å bygge helt nytt, på Norges dyreste tomt, er helt i tråd med folkeviljen og faktisk også økonomisk ansvarlig. Bygget skal visstnok stå i 3-400 år sies det.

Om dette også skal regnes som løgn, eller bare en ikke dokumentert påstand kan jo diskuteres.

Ellers er det jo interessant å lese at elektriske varebiler skal fritas trafikkforsikringsavgift (årsavgiften) - se side side 6 i proposisjonen. Elektriske varebiler skal heller ikke rammes av momsgrensen. Så kanskje dette frister noen til å hoppe over på varebiler? Her kan man sikkert innrede med seng dersom man vil ha en enkel avgiftsfri bo-bil.

Eksempel på varebil man kan få uten avgifter i 2026 :

https://www.kia.no/om-pbv/pv5-varebil






Ingeniøren

#158
Angående varebiler så husker vel sikkert mange disse sakene:

https://www.tu.no/artikler/da-porsche-ble-varebil-og-mercedes-ble-buss-nm-i-avgifts-akrobatikk/490680

Ellers tror jeg mange glemmer de store tapene de realiserer når de selger sin gamle bil i iveren på å skaffe seg en ny 50' billigere  :-)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

filtvet

Pussig nok så hjelper dette folk som allerede eier "noe", feks eiendom og biler. Brukte biler stiger "plutselig" 25% i verdi de også. Kan nesten se ut som om politkere kun tenker på de rikeste?

OleBrum2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 23:52Ole Brum, SP gikk ut av regjering. Så de er ikke redd for å stille ultimatum og holde det. Var derfor de fikk AP til å gå på kne og trygle om sitt politiske liv. Kan godt være SP bakker ut i forhandlingene om de ikke får reversert flere av reverseringene.

Som tidligere nevnt sa MDG at de er sterkt i mot 300.000 i momsinnslag.

Poenget er at ingenting er sikkert. Kan godt være ulike partier ikke ønsker sitt parti-navn dratt ned i sølen av AP-svindlere og AP-løgnere, og forventer bedre oppslutning og gjennomslag ved å stå utenfor alle samarbeid, og så får Stortinget bestemme utfallet i flere saker.

Nå skal SP i hvert fall i forhandlinger, som du sikkert så på nyhetene, men ikke sikkert de blir enige.

Stoltenberg har også invitert FrP og alle andre partier til skattegjennomgang.

Ting kan gå begge veier.

Nå er Borgli på Stortinget - just sayin'.



Altså...ting er ganske opplagt ved dette budsjettet. AP har ikke annet sted å hå enn til Rødt, MDG, SV og SP. Og vice versa. Ergo må de forhandle, og ingen av dem har råd til å feile. Det blir en løsning.

Siden ingen av partiene bryr seg mye om elbiler, kommer 300 000 kr grensen ikke til å rikkes. Mdg angir at de bryr seg, men de vil først og fremst at folk skal sykle eller ta buss, og liker ikke at folk kjøper nye biler/forbruker; ergo vil du ikke se dem kjempe for den saken. Men, du vil se at noe flyttes over til kollektiv satsing.

Ting kan stille seg annerledes for SP i fremtid, men da må partiet selv velge en annen vei enn å hå til venstre. Det er msnge år siden vi så, mest sannsynlig ser vi ikke det i denne stortingsperioden.

At FrP eller Høyre vil samarbeide med AP på nasjonalt nivå vil man selvsagt ikke se. Venstre røk under sperregrensen.

Det er bare å forberede seg på at elbil, vel, bil, blir dyrt. Mer neste år, enda mer i 2027.


vinterdekk

Sitat fra: filtvet på lørdag 25. oktober 2025, klokken 12:52Pussig nok så hjelper dette folk som allerede eier "noe", feks eiendom og biler. Brukte biler stiger "plutselig" 25% i verdi de også. Kan nesten se ut som om politkere kun tenker på de rikeste?

Opplever det mer som at stigen blir trukket unødvendig fort opp, etter oss som tross alt har rukket å få noen elbilfordeler. Ting blir med en gang for dyrt når hele landet skal adoptere utslippsfritt. Men miljø og klima var viktigere enn kostnadene når elbilene hadde mindre rekkevidde og lade-infrastrukturen var mangelfull i store områder av landet. Det er sjokkartede endringer i bilmarkedet og først og fremst etterspørsel etter nye biler som øker i 25-26. Det må være en etterspørsel i bruktmarkedet før brukte elbiler blir 25% dyrere. Det kommer nok etterhvert som ting stabiliserer seg tipper jeg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 29. oktober 2025, klokken 23:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 23:52Ole Brum, SP gikk ut av regjering. Så de er ikke redd for å stille ultimatum og holde det. Var derfor de fikk AP til å gå på kne og trygle om sitt politiske liv. Kan godt være SP bakker ut i forhandlingene om de ikke får reversert flere av reverseringene.

Som tidligere nevnt sa MDG at de er sterkt i mot 300.000 i momsinnslag.

Poenget er at ingenting er sikkert. Kan godt være ulike partier ikke ønsker sitt parti-navn dratt ned i sølen av AP-svindlere og AP-løgnere, og forventer bedre oppslutning og gjennomslag ved å stå utenfor alle samarbeid, og så får Stortinget bestemme utfallet i flere saker.

Nå skal SP i hvert fall i forhandlinger, som du sikkert så på nyhetene, men ikke sikkert de blir enige.

Stoltenberg har også invitert FrP og alle andre partier til skattegjennomgang.

Ting kan gå begge veier.

Nå er Borgli på Stortinget - just sayin'.



Altså...ting er ganske opplagt ved dette budsjettet. AP har ikke annet sted å hå enn til Rødt, MDG, SV og SP. Og vice versa. Ergo må de forhandle, og ingen av dem har råd til å feile. Det blir en løsning.

Siden ingen av partiene bryr seg mye om elbiler, kommer 300 000 kr grensen ikke til å rikkes. Mdg angir at de bryr seg, men de vil først og fremst at folk skal sykle eller ta buss, og liker ikke at folk kjøper nye biler/forbruker; ergo vil du ikke se dem kjempe for den saken. Men, du vil se at noe flyttes over til kollektiv satsing.

Ting kan stille seg annerledes for SP i fremtid, men da må partiet selv velge en annen vei enn å hå til venstre. Det er msnge år siden vi så, mest sannsynlig ser vi ikke det i denne stortingsperioden.

At FrP eller Høyre vil samarbeide med AP på nasjonalt nivå vil man selvsagt ikke se. Venstre røk under sperregrensen.

Det er bare å forberede seg på at elbil, vel, bil, blir dyrt. Mer neste år, enda mer i 2027.



Det er helt feil at ikke Høyre vil kunne samarbeide med AP på nasjonalt nivå på enkeltsaker.

Skal ikke lenger tilbake enn til ny barnehagelov da Høyre og AP samarbeidet.

Når en har en mindretallsregjering, altså at AP er eneste parti i regjeringen, så vil de andre partiene og representantene føle seg mindre forpliktet til å bli enige på alt. De vil i stor grad ta hensyn til seg selv, partiet og sjansene for bedre valg neste gang, og slippe å svare for hvorfor de stemte det og det i Stortinget...ja, og så er det vel noen politikere som også tenker på hva som er rett politikk.

Poenget mitt er at pendelen kan svinge begge veier for bilavgifter, særlig siden AP er alene i regjeringen.

Her fra et par tilfeldige saker som skulle stemmes over i Stortinget før sommeren, hvor AP og Høyre var enige om Barnehagelov:
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. oktober 2025, klokken 08:44
Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 29. oktober 2025, klokken 23:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 23:52Ole Brum, SP gikk ut av regjering. Så de er ikke redd for å stille ultimatum og holde det. Var derfor de fikk AP til å gå på kne og trygle om sitt politiske liv. Kan godt være SP bakker ut i forhandlingene om de ikke får reversert flere av reverseringene.

Som tidligere nevnt sa MDG at de er sterkt i mot 300.000 i momsinnslag.

Poenget er at ingenting er sikkert. Kan godt være ulike partier ikke ønsker sitt parti-navn dratt ned i sølen av AP-svindlere og AP-løgnere, og forventer bedre oppslutning og gjennomslag ved å stå utenfor alle samarbeid, og så får Stortinget bestemme utfallet i flere saker.

Nå skal SP i hvert fall i forhandlinger, som du sikkert så på nyhetene, men ikke sikkert de blir enige.

Stoltenberg har også invitert FrP og alle andre partier til skattegjennomgang.

Ting kan gå begge veier.

Nå er Borgli på Stortinget - just sayin'.



Altså...ting er ganske opplagt ved dette budsjettet. AP har ikke annet sted å hå enn til Rødt, MDG, SV og SP. Og vice versa. Ergo må de forhandle, og ingen av dem har råd til å feile. Det blir en løsning.

Siden ingen av partiene bryr seg mye om elbiler, kommer 300 000 kr grensen ikke til å rikkes. Mdg angir at de bryr seg, men de vil først og fremst at folk skal sykle eller ta buss, og liker ikke at folk kjøper nye biler/forbruker; ergo vil du ikke se dem kjempe for den saken. Men, du vil se at noe flyttes over til kollektiv satsing.

Ting kan stille seg annerledes for SP i fremtid, men da må partiet selv velge en annen vei enn å hå til venstre. Det er msnge år siden vi så, mest sannsynlig ser vi ikke det i denne stortingsperioden.

At FrP eller Høyre vil samarbeide med AP på nasjonalt nivå vil man selvsagt ikke se. Venstre røk under sperregrensen.

Det er bare å forberede seg på at elbil, vel, bil, blir dyrt. Mer neste år, enda mer i 2027.



Det er helt feil at ikke Høyre vil kunne samarbeide med AP på nasjonalt nivå på enkeltsaker.

Skal ikke lenger tilbake enn til ny barnehagelov da Høyre og AP samarbeidet.

Når en har en mindretallsregjering, altså at AP er eneste parti i regjeringen, så vil de andre partiene og representantene føle seg mindre forpliktet til å bli enige på alt. De vil i stor grad ta hensyn til seg selv, partiet og sjansene for bedre valg neste gang, og slippe å svare for hvorfor de stemte det og det i Stortinget...ja, og så er det vel noen politikere som også tenker på hva som er rett politikk.

Poenget mitt er at pendelen kan svinge begge veier for bilavgifter, særlig siden AP er alene i regjeringen.

Her fra et par tilfeldige saker som skulle stemmes over i Stortinget før sommeren, hvor AP og Høyre var enige om Barnehagelov:
Helt klart at AP kan styre etter støtte i enkeltsaker, men om det er like lett å få gjennom et statsbudsjett på denne måten, det tviler jeg på. Så de må på en måte klare å få støtte for budsjettet fra nok partier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Kan noen nevne sist gang en regjering fikk gjennom et statsbudsjett basert på støtte på enkeltposter utenom det parlamentariske grunnlaget i Stortinget. I dag er dette da de fem partiene, tutti frutti.

Ellers litt forundret over at så mange synes, nok en gang, å være så overrasket over at tiden med helt, eller delvis, momsfritak for elbiler går mot slutten? Litt som å bli overrasket over at det kan komme snø til vinteren.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA