Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - arthur

#1
Det er et sameie med i alt fjorten enheter hvor felles ladestruktur er installert og kostnader fordelt etter brøk. Den enkelte sameier har selv fått montert ladeboks i sin garasje (sammenhengende rekke). Det er snakk om Easee charge montert.

Styret ønsker å overlate administrasjon og fordeling av løpende utgifter til ekstern tilbyder så det jeg etterspør er forslag til hvem som gjør dette enklest og billigst.

Det er bare et fåtall av sameierne som faktisk benytter seg av lading per i dag så en tilbyder som belaster en prosent av strøm forbrukt vil trolig være det gunstigste?

Setter pris på forslag og innspill!
#3
Elbilen i Samfunnet / Selge elbil til utlandet?
mandag 08. mai 2023, klokken 08:06
Kom over denne artikkelen;

https://www.tv2.no/broom/unik-situasjon-na-kan-du-tjene-penger-pa-a-selge-bilen-til-utlandet/15714148/?fbclid=IwAR1EVYzEZ5VIDYnbCibI1lM3sTK7fwskdhnP4ZOwK3lq5y0nfKvWEeVmGEM

Noen som har sjekket om det også kan være lønnsomt å selge en nyere elbil til utlandet? Norge er et litt underlig land for enten er det mangel på en vare og folk overbyr hverandre enten det er bil, bolig eller all mulig nyere elektronikk. Nå er det selgerne av elbiler som løper etter kjøperne, kronens verdi er på et historisk lavt nivå så kanskje?
#4
Tja, overlater til dekkprodusenten å selv informere;

Dekk på en moderne elbil vil slites mye saktere enn i en bil med tradisjonell forbrenningsmotor. Dette på grunn av god trekkontroll. Førerassistentsystemene reduserer skli ved å utnytte den elektriske motorens raske kraftjustering. Dette systemet er mye raskere enn i ICE-kjøretøyer, der det er basert på bremsing og begrenset motorturtall.

https://www.nokiantyres.com/company/news-article/there-is-a-common-misconception-related-to-electric-cars-in-reality-tires-will-last-for-a-long-time/?fbclid=IwAR33jC7FQPwU4q3GH2GcSElxpoES06-QDRD6zGWfzBijF4w0KQzxHEID48I
#5
Alt det andre / Det politiske klimaet og kritikk / hets av politikere.
mandag 12. september 2022, klokken 12:00
Bare litt sånn apropos våre politikere og hvordan de omtales og behandles, også her, dessverre:

"Fylkesordfører i Troms og Finnmark og Utøya-overlevende Tarjei Jensen Bech stiller ikke til gjenvalg. Han trekker fram netthets som en av årsakene."

Kjenner ikke mannen, stemmer ikke på partiet han representerer så nei, jeg snakker ikke for min "syke mor", men helt generelt. Trist at så mange, også her på forumet, oppfører seg på den måten de gjør. Hvem dere er vet dere selv!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgPnOX/fylkesordfoerer-tar-ikke-gjenvalg-etter-utoeya-hets-har-blitt-for-toeft
#6
Hyundai KONA / Servicepriser et år gammel bil?
torsdag 17. februar 2022, klokken 08:18
Bilen nærmer seg et år, men kun kjørt 7.000 kilometer per dato. Fått pris på service fra BNH (hvor bilen ble kjøpt) til 3.011 som inkluderer bremseservice. Ikke hørt/sett noe om oppgraderinger eller annet som skal/må gjøres.

Med tanke på hva som skal gjøres så er det jo ikke billig, men lurer på hva er egentlig alternativet og til hvilken pris/mulig negative konsekvenser?

Bor i Asker.
#10
Denne selges i dag til 5.990 hos elektroimportøren.no og synes billig. Har ikke spesielt krevende behov for alle mulige gimmicker eller veldig hurtig lading så gjør kanskje jobben greit?
#11
Hadde i sommer vår 2014 model Miev på service/EU-kontroll hos merkeverksted på Østlandet. Kontrollen avdekket behov for skifte av skiver grunnet rust. Så ble gjort, bilen hentet og kjørt hjem. Deretter begynte "morroa"! Gradvis tiltagende skriking fra bremsene, spesielt ved oppstart. Var tilbake to ganger for å reklamere på dette, skiver/klosser ble renset og smurt og problemet kom tilbake. Ved tredje gangs reklamasjon ble skiver/klosser byttet på nytt (på reklamasjon). Og det hjalp? Neida, nå er vi i gang igjen så nå er vi på fjerde gangs reklamasjon. Forslag til løsning fra verkstedet er nå å montere "skrikeskiver", en skive de legger mellom skivene og klossene. Verkstedet jeg hadde bilen hos sjekket med verkstedet i Asker og Bærum som visstnok var kjent med problemet og hadde gjort denne "operasjonen" på 4-5 biler og dette løste problemet.

Merkelig greier! Andre som har hatt tilsvarende problem eller hørt om dette!
#13
Er klar over at dette temaet har vært oppe før, men en litt ny situasjon:

Sameie med 14 leiligheter. Ingen har elbil idag, men vi sendte forespørsel til styret om mulighet for å opparbeide ladeplass i sameiet, fortrinnsvis 1-2 ladeplasser for felles benyttelse. Dette er for oss en ferielieilighet så ikke så hypping lading.

Saken ble behandlet i styret, informasjon innhentet og saken tatt opp på årsmøtet hvor det ble en orientering. Orienteringen ble etterfulgt av en avstemning, men uten at saken var meldt som sak til avgjørelse, kun orientering.

Grunnet reise var vi selv ikke til stede, men årsmøtet vedtok enstemmig å organisere oppdatering av anlegg slik at alle sameierne kunne få sin egen ladestasjon i sin egen garasje (garasjer i kjede) forutsatt at den enkelte sameier selv bekostet "kabelstrekk fra sikringsskap, strømmåler og godkjent lade punkt."

Pris for oppgradering av felles anlegg blir cirka 6.000 per enhet og anslår at pris for "kabelstrekk, strømmåler og godkjent ladepunkt" kommer på hva, 25.000? Med andre ord i sum cirka 31.000 per enhet.

Hvis vi sier at en E-Golf bruker 11,4 kwh per 100 kilometer blandet kjøring, årlig kjørelengde 15.000, og at 2/3 av lading foregår "hjemme" så blir jo ikke det mer enn 1140 kwh i løpet av et år. Ved å måtte installere egen måler så betyr vel det eget strømabonnement for hver sameier hvilket bare i fastbeløp per måned blir rundt 2,20 kroner per kwh og i tillegg kommer nettleie og kraft. Hvis jeg har tenkt/regnet riktig så bli jo prisen høyere enn ved å benytte hurtiglader/e som er tilgjengelig/e i området, og en investering per sameier på 31.000 helt hårreisende dyrt?

Tenker/regner jeg riktig og hva er alternativet som jeg kan foreslå til styret/sameiet?

Setter pris på tilbakemeldinger!

#14
Elbilen i Samfunnet / Tesla beskyldes for juks i Tyskland.
lørdag 02. desember 2017, klokken 16:52
https://www.tu.no/artikler/tesla-beskyldes-for-juks-i-tyskland/413340

Skal vi se, tenke, tenke, tenke. Dette er hevnen for tyske fabrikanters juks med dieselbiler, beskyttelse av tysk bilindustri osv osv osv
#16
Elbilen i Samfunnet / Tesla kommer til å forsvinne!
mandag 20. november 2017, klokken 12:40
I alle fall er det faktisk mange som tror det og flere setter også store penger på at det vil skje!

https://www.dn.no/nyheter/2017/11/20/0946/Motor/-tesla-kommer-til-a-forsvinne

Jeg tror nok, dessverre kan man si, at sjansen for at Tesla til slutt forsvinner er så aboslutt til stede.
#17
Kjøpe elbil? / Kjøp av elbil - undersøkelsesplikt?
fredag 10. november 2017, klokken 06:44
Jeg ser nå på finn.no at de for alle biler som selges privat så kommer følgende tekst;


Bilen selges med 2 års reklamasjonsrett

Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at du som kjøper har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger. Du har imidlertid en undersøkelsesplikt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.


Mitt spørsmål er i all enkelhet hvor fremkommer denne plikten? Jeg tenker ikke på hva som er fornuftig, men hvorfor skal man ikke kunne kjøpe en bil på nettet, få den sendt og la selgers beskrivelse av bilen og dens tilstand være forpliktende uten at man har sett bilen? Jeg tror her at finn dekker seg for "noe" uten at loven stipulerer for noen slik plikt.

Noen tanker?
#18
It's Time to Stop Spending Taxpayer Dollars on Elon Musk and Cronyism
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA